3 Maanden Z-O Azië

Discussie in 'Zuid-Oost Azië' gestart door Wyffels, 5 apr 2015.

1. Wyffels

Wyffels Reisadviseur Travel Advisor

Hey!

Op 1 oktober vertrek ik tot 23 december solo naar Z-O Azië. Al een hele poos wil ik gewoon mijn rugzak nemen en een stukje van de wereld verkennen. Eindelijk heb ik de stap gezet mijn job en vriendin (die jammergenoeg niet mee kan) een 11-tal weken achter te laten.

Ik ben 24 jaar en heb zin om nieuwe culturen/mensen te leren kennen. Als hobby hou ik ervan te fotograferen. Onderweg wil ik een combinatie maken van must-sees en pure rust. Hiermee bedoel ik dat ik zowel kan genieten van een bezoek aan drukke/klassieke bezienswaardigheden (denk hierbij aan Angkor Wat, Halong Bay, ...), alsook van een rustige wandeling in een bergdorpje waar misschien nog nooit een toerist is langsgeweest.

Mijn planning wil ik redelijk "open" laten, ondanks ik van nature uit ervan hou om iets te plannen. Daarom heb ik een rode draad van mijn reis op papier gezet, maar deze kan uiteraard voor of gedurende de reis nog gewijzigd worden... Voorlopig is alles nog vrij vaag, en mijn planning is dus slechts een idee. Alle tips/opmerkingen zijn dus meer dan welkom.

Ik vertel er graag bij dat ik reeds 2x in Thailand geweest ben, en daarom misschien enkele zaken skip die jullie zeker zouden aanraden.
    Enkele jaren geleden bezocht ik dus reeds Ayutthaya, Khao Yai, Koh Samed, Koh Samui, Phuket, ...

Onderstaand kunt u mijn voorlopig schema zien. Er zijn nog een 5-tal dagen over die ik nog ergens moet bijgooien. Ik vlieg heen- en terug op Bangkok. En de enige vluchten die ik daar waarschijnlijk neem is Luang Prabang - Hanoi, Singapore - Jakarta en Bali - Bangkok. Alle andere langere afstanden denk ik te overbruggen met slaaptreinen/bussen.

Alvast bedankt voor de tips!!

Groetjes

upload_2015-4-5_12-47-47.png

1/okt/15 Thailand België - Bangkok
    2/okt/15 Thailand Bangkok
    3/okt/15 Thailand Bangkok
    4/okt/15 Thailand Bangkok - Chiang Mai
    5/okt/15 Thailand Chiang Mai
    6/okt/15 Thailand Chiang Mai
    7/okt/15 Thailand Chiang Mai - Chiang Rai
    8/okt/15 Thailand Chiang Rai - Chiang Khong
    9/okt/15 Laos Chiang Khong - Pak Beng
    10/okt/15 Laos Pak Beng - Luang Prabang
    11/okt/15 Laos Luang Prabang
    12/okt/15 Laos Luang Prabang
    13/okt/15 Laos Luang Prabang
    14/okt/15 Laos Luang Prabang - Hanoi
    15/okt/15 Vietnam Hanoi
    16/okt/15 Vietnam Hanoi
    17/okt/15 Vietnam Hanoi - Sapa
    18/okt/15 Vietnam Sapa
    19/okt/15 Vietnam Sapa
    20/okt/15 Vietnam Sapa - Hanoi
    21/okt/15 Vietnam Hanoi - Halong Bay
    22/okt/15 Vietnam Halong Bay
    23/okt/15 Vietnam Halong Bay - Ninh Binh
    24/okt/15 Vietnam Ninh Binh
    25/okt/15 Vietnam Ninh Binh - Hué
    26/okt/15 Vietnam Hué
    27/okt/15 Vietnam Hoi An
    28/okt/15 Vietnam Hoi An
    29/okt/15 Vietnam Hoi An
    30/okt/15 Vietnam Hoi An - Ho Chi Minh
    31/okt/15 Vietnam Ho Chi Minh

1/nov/15 Vietnam Ho Chi Minh
    2/nov/15 Vietnam Ho Chi Minh
    3/nov/15 Vietnam Ho Chi Minh - Can Tho
    4/nov/15 Vietnam Can Tho
    5/nov/15 Vietnam Can Tho - Chau Doc
    6/nov/15 Cambodja Chau Doc - Phnom Penh
    7/nov/15 Cambodja Phnom Penh
    8/nov/15 Cambodja Phnom Penh
    9/nov/15 Cambodja Phnom Penh - Siem Reap
    10/nov/15 Cambodja Siem Reap
    11/nov/15 Cambodja Siem Reap (Angkor)
    12/nov/15 Cambodja Siem Reap (Angkor)
    13/nov/15 Cambodja Siem Reap - Battambang
    14/nov/15 Cambodja Battambang
    15/nov/15 Thailand Battambang - Bangkok
    16/nov/15 Thailand Bangkok
    17/nov/15 Thailand Bangkok - Krabi
    18/nov/15 Thailand Krabi
    19/nov/15 Thailand Krabi - Koh Phi Phi
    20/nov/15 Thailand Koh Phi Phi
    21/nov/15 Thailand Koh Phi Phi
    22/nov/15 Maleisië Krabi - Cameron Highlands
    23/nov/15 Maleisië Cameron Highlands
    24/nov/15 Maleisië Cameron Highlands
    25/nov/15 Maleisië Cameron Highlands - Kuala Lumpur
    26/nov/15 Maleisië Kuala Lumpur
    27/nov/15 Maleisië Kuala Lumpur
    28/nov/15 Maleisië Kuala lumpur - Singapore
    29/nov/15 Singapore Singapore
    30/nov/15 Singapore Singapore - Jakarta

1/dec/15 Indonesië Jakarta
    2/dec/15 Indonesië Jakarta - Yogyakarta
    3/dec/15 Indonesië Yogyakarta
    4/dec/15 Indonesië Yogyakarta
    5/dec/15 Indonesië Yogyakarta - Malang
    6/dec/15 Indonesië Malang
    7/dec/15 Indonesië Malang (Bromo)
    8/dec/15 Indonesië Malang - Banyuwangi
    9/dec/15 Indonesië Banyuwangi (Ijen)
    10/dec/15 Indonesië Banyuwangi - Ubud
    11/dec/15 Indonesië Ubud
    12/dec/15 Indonesië Ubud
    13/dec/15 Indonesië Ubud
    14/dec/15 Indonesië Denpasar
    15/dec/15 Indonesië Denpasar
    16/dec/15 ?
    17/dec/15 ?
    18/dec/15 ?
    19/dec/15 ?
    20/dec/15 ?
    21/dec/15 Thailand Denpasar - Bangkok
    22/dec/15 Thailand Bangkok
    23/dec/15 Thailand Bangkok - België

2. Gecko

Gecko Active Member

Hi Wyffels

Great ! GO ! (y):)

Mijn eerste tip : als je absoluut binnenlandse vluchten wilt nemen, bekijk eerst de 'zwarte lijst', opgemaakt door EU , in samenwerking met de luchtvaartmaatschappijen ; de lijst is in ons forum te vinden, in het sub-forum Reisnieuws ; ik wil niets anders dan dat mijn collega's met veilige luchtvaartmaatschappijen vliegen.

De 2e tip : in plaats van Halong Bay, ultra toeristisch en duur, ga 20-25 km verder naar Ba Tu Long Bay - hetzelfde zicht, alles hetzelfde, maar minder bekend en minder duur, natuurlijk. ;)

Als je nog vragen heb, graag ter je beschikking...echt :)

Groetjes uit Moravske-Toplice ( Slovenië )
    Gecko :)

3. Gecko

Gecko Active Member

En als je buiten de plat getreden paden wilt gaan en als je tijd heb, lees mijn verslag over mijn reis naar Vietnam + Cambodja op www.degeckos.be
    Probeer met de trein te reizen, je ziet meer dan met de vliegtuig te reizen...hier moet je zelf een beslissing nemen : wil ik besparen op 1 nacht in een hotel / hostel ? dan neem je een nachttrein ; wil ik iets zien van het land ? dan ga ik een dagtrein nemen ; het traject van Hanoi naar Lao Cai heb ik over dag gedaan....een van de meest interessante treintrajecten...geen second spijt gehad (y):) ; de trein vertrekt om 06.00 's morgens vanuit Hanoi.

In Hue, de beste hotel is Holiday Diamond Hotel ; been there, done that....aanbevolen door TripAdvisor . Vind je het te duur, op de grote straat vind je in hostel, voor bijna geen geld. Wi-Fi gratis, natuurlijk. :)

4. Wyffels

Leuk dat je het forum zoveel leven in blaast!
    De bedoeling van de trip is toch om low budget rond te reizen, en dus ook in goedkopere hostels te verblijven.

Het traject Hanoi - Lao Cai zal ik inderdaad nog overwegen om deze overdag te nemen. Maar het grootste deel van het transport zal ik toch opteren voor nachtvervoer. Zo verlies ik zo min mogelijk tijd onderweg, en spaar ondertussen een nacht in een hostel uit.

Nu we bezig zijn over Lao Cai.... Ik denk eraan om eventueel Sapa ook te combineren met Bac Ha, en dus gewoon iets langer in die regio te blijven. De natuur en volkeren daar lijkt me erg aan te trekken. Althans dat denk ik toch, op basis van de info en afbeeldingen op Google. Heeft iemand ervaring met Sapa, Lau Cai en Bac Ha? Is het mogelijk deze regio te verkennen op mijn eigen houtje? Ik hou ervan te bergwandelen, en zou dus graag gewoon met de wandelschoenen, daypack en fototoestel in de hand de dorpjes, velden, ... intrekken. Worden de mensen ter plaatse graag gefotografeerd, al dan niet met een voorafgaande groet? Of wordt hier zoals in bvb. Marokko echt vreemd naar opgekeken al dan niet met een bedelend handje.

Ook Fan-si-pan zou ik graag bedwingen. Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

5. Gecko

Gecko Active Member

Hi Wyffels

Het was echt graag gedaan :)

Je gaat geen spijt hebben om overdag het traject Hanoi - Lao Cai doen....het is gewoon fantastisch ! (y)(y)

Om helemaal weg te zijn van de toeristen, bekijk mijn traject vanaf Lao Cai op mijn site : www.degeckos.be

Sapa en omstreken zijn zeer toeristisch...

Als je nog vragen heb...ik sta graag ter je beschikking :)

Groetjes uit Bohinjska Bistrica ( Slovenië ),

6. Dimitri25

Dimitri25 Member

@Wyffels : interessant traject heb jij daar uitgedokterd. Hou je een reisblog bij? Zou zeeeer leuk zijn.

7. Gecko

Gecko Active Member

@ Wyffels : verlies geen 2 dagen in Denpasar, het is een drukke, stoffige stad waar niets interessant te zien is...tenzij je van shopping houdt...;)

Groetjes uit Bohinjska Bistrica ( Slovenië )

8. Wyffels

@Gecko, al twee maal probeerde ik www.degeckos.be. Maar deze werkt zo te zien niet meer ... :sneaky:
    Uw verslag las ik wel door op uw link te klikken onderaan uw bericht.
    Zo te zien heb je daar een ongelofelijke ervaring opgedaan, deels door uw vrienden daar.

Toch heb ik beslist om in de buurt rond Lao Cai te verblijven (Lao Cai, Sapa, Fansipan beklimmen, Bac Ha). De minder goeie verbinding met Cao Bang, in combinatie met de lange reistijden geven toch de doorslag voor me. Ik denk dat ik genoeg km's en bus-treinritjes er zal hebben opzitten.

@Dimitry25 Over het al dan niet bijhouden van een blog ben ik nog niet uit ... Elke reis die ik maak denk ik: moest ik alle ervaringen en praktische info op het net in de vorm van een blog gooien, zou ik vroeg of laat toch iemand kunnen helpen. Of op zijn minst iemand plezieren door mijn verhalen te delen. Maar eenmaal ik terug ben denk ik van "wie zal da nu interesseren?", en dan laat ik dit idee maar varen en hou ik een mooi fotoboekske bij. :whistle:
    Als ik een blog start hou ik jullie zeker op de hoogte.

@Gecko, Waar ik zal verblijven op Bali weet ik nog niet direct. Waarschijnlijk blijft ik gewoon in Ubud, en huur daar een bromfietske. De afstanden lijken me toch vrij beperkt. Op mijn planning had ik Denpasar opgezet omdat vanuit hier Tanah Lot en Uluwatu misschien eenvoudiger kan bezocht worden, en vroeg of laat neem ik toch van daaruit mijn vlucht richting Bangkok.

Heeft iemand een idee wanneer ik best locale vluchten boek? Doe ik dit ter plaatse, enkele dagen voordien. Of boek ik deze best voordien van thuis uit, op basis van mijn "rode-draad"-planning?

9. Gecko

Gecko Active Member

Dit is mijn site :http://www.degecko.be/
    Ik had daar geen vrienden, het was een local die me gegidst heeft op door mij gekozen traject. Je kunt hem contacteren, als je daar bent en als je wilt, natuurlijk :)

Ik kom direct terug, ik moet eten , absoluut geen hobby van me :rolleyes:

10. Dimitri25

Dimitri25 Member

Wyffels: ik ben in ieder geval fan, veel plezier ;-)

11. Gecko

Gecko Active Member

@Hi Wyffels

Als je absoluut een binnenlandse vlucht wilt boeken, bekijk eerst de zwarte lijst, te vinden in het-subforum Reisnieuws. Als je weet dat je timing is perfect, dan kun je op voorhand boeken....maar ter plaatse boeken is goedkoper ;), wacht niet te lang, als je het ter plaatse wilt boeken...de last-minute tickets is een fabel :(, integendeel...ofwel zijn ze uitverkocht of moet je een hogere prijs betalen (n)

Ik sta zeer graag ter je beschikking...excuseer voor mijn late reactie...:oops:

Groetjes uit Bohinjska Bistrica ( Slovenië )

12. Wyffels

Hey allemaal!

Tijdens het verlengd weekend heb ik verder praktische informatie opgezocht i.v.m. mijn avontuur.
    Natuurlijk is het niet mijn bedoeling om alles op voorhand uit te stippelen en mijn planning zo na te streven. Het is gewoon leuk om een reis uit te dokteren, en alles wat ik op voorhand uitzoek is tijd en geld gespaard eenmaal daar te plaatse.
    Er zijn wel een 4-tal plaatselijke vluchten, die ik waarschijnlijk wel op voorhand zal boeken. Dit zal dus toch min of meer zorgen voor een rode draad in het verhaal.

Voor de liefhebbers heb ik mijn "bestandje" onderstaand gecopy-pasted. Als er mensen zijn die zijn bedenkingen hebben hierover, of reeds dezelfde routes hebben afgelegd. Tips zijn zeker meer dan welkom! Wanneer er pg's enzo vermeld zijn, zal dit refereren naar mijn lonely planet boekske (southeast asia on a shoestring).

1/okt Do Thailand Huis - Bangkok
    Transport Huis – Bangkok:
    11:05 h BRUSSELS BE BRUSSELS AIRPORT (BRU)
    12:10 h FRANKFURT DE FRANKFURT INTL (FRA)

17:35 h FRANKFURT DE FRANKFURT INTL (FRA)
    09:45 h +1 BANGKOK TH SUVARNABHUMI INTL (BKK)

Verblijf rond Khao San Road (p657 –E3)

Transport luchthaven – verbijf:

- Combinatie skytrein en taxi:
    Airport Link BTS Skytrain vind je op de Survarnabhumi Airport op niveau B1
    “City Line” ipv “Express service” duurt 40min. en kost 45baht.

Vanaf eindhalte Phaya Thai best taxi nemen. (“taxi meter” vragen) voor 100baht.

Ofwel 4,2km wandelen.

2/okt Vr - 3/okt Za Thailand Bangkok
    - Wat Arun (Temple of Dawn)
    - Wat Phra Kaeo & Koninklijk Paleis
    - Chinatown
    - Floating Market
    - Wat Pho

4/okt Zo Thailand Bangkok - Chiang Mai
    Mogelijkheden met VIP bus (800baht 10uur) of nachttrein (met airco 900baht 14uur)

Nachttrein 2nd class (sleep with fan) is het best
    Ticket boeken ter plaats bij Hua Lamphong Station (p648 b5) ofwel via reisagent.
    (minimum 2 dagen op voorhand)

2nd class ( sleep with fan) rapid 12:45-4:05 541baht
    2nd class ( sleep with a/c) special express 18:10-8:15 881baht
    2nd class ( sleep with a/c) special express 19:35-9:55 881baht
    2nd class ( sleep with fan) expressu 22:00-13:05 581baht
    2nd class ( sleep with a/c) express 22:00-13:05 821baht
    http://thailandtrainticket.com

Trein komt toe in station Charoen Muang (2,5km ten oosten van centrum)

5/okt Ma - 6/okt Di Thailand Chiang Mai
    - Doi Suthep (Wat Phrathat)
    - Doi Inthanon
    - Elephant Nature Park
    - Night Market

7/okt Wo Thailand Chiang Mai - Chiang Rai
    Transport met bus 150-288baht en duurt 3 uur. (The Green Bus)
    Bus nemen in “arcade bus station”, op het einde van Kaeo Narawat Road.
    Chiang Rai heeft 2 busstations: 1 station is 6km onder centrum, en 1 station midden in het centrum. De VIP bussen rijden naar het centrum.

Tickets in het station zelf komen, het best een dag vroeger.

- Wat Rong Khun
    - Night Market

8/okt Do Thailand Chiang Rai - Chiang Khong
    Bussen vertrekken elk uur vanuit het busstation in het centrum van Chiang Rai.
    De rit kost 65baht en duurt 2uur.

In guesthouse vragen naar slowboat de volgende dag. Deze regelen een taxi en bootje naar de grensovergang aan de overkant van de Mekong. Grensovergang duurt 30min.
    Boottocht kost rond de 800 tot 1000baht.

9/okt Vr Laos Chiang Khong - Pak Beng
    Met slowboard van Huay Xai naar Pak Beng.
    Tips: neem zaklamp, trui en kussentje mee.

10/okt Za Laos Pak Beng - Luang Prabang
    Van Pak Beng naar Luang Prabang met slowboat.

11/okt Zo - 13/okt Di Laos Luang Prabang
    - Kuang Si Falls
    - Mount Phousi
    - Wat Xieng Thong
    - Pak Ou caves
    - The Living Land Company
    - Pay homage to the Monks

14/okt Wo Laos Luang Prabang - Hanoi
    Vlucht boeken van Luang Prabang naar Hanoi.

Luchthaven 3km wandelen van centrum Luang Prabang.

Verblijf in Hanoi best in Old Quarter!

Transport luchthaven Hanoi naar city centre:
    Taxi’s en dergelijke zijn niet betrouwbaar en duur.
    Best is public bus nr. 17 tot Long Bien bus station (pg816). Kost 5000vnd en duurt 1 uur.
    Bus rijdt elke 15 a 20minuten van 5am – 10pm.

15/okt Do - 16/okt Vr Vietnam Hanoi
    - Old Quarter
    - Long Bien Bridge
    - Hao Li Prison
    - Ho Chi Minh Mausoleum
    - Hoan Kiem Lake

17/okt Za Vietnam Hanoi – Bac Ha
    Dagtrein LC3 van Hanoi –Lao Cai. (hard seat 19$, soft seat 24$)

Hanoi 6:10
    Viet Tri 8:19- 8:22
    Yen Bai 10:41- 10:56
    Bao Ha 13:45- 13:50
    Pho Lu 14:33- 14:43
    Lao Cai 15:56

18/okt Zo Vietnam Bac Ha - Sapa
    - Bac Ha Sunday market
    - Cat Cat Village & Shin Chai Village Wandeling.

Transport Bac Ha – Lao Cai:
    Bus voor ongeveer 60 000vnd – 2:30uur.

Transport Lao Cai – SaPa:
    Bus voor ongeveer 50 000vnd – 1uur.

19/okt Ma - 20/okt Di Vietnam Sapa
    - Thac Bac Falls (silver falls)
    - Love waterfall
    - Tram Ton Pass
    - Fan Si Pan 1-day wandeling. Solo. Waar beginnen / topo kaart?

21/okt Wo Vietnam Sapa - Hanoi
    Terug met nachttrein (Livitrans) naar Hanoi. Best ticket reeds in Hanoi kopen in “Livitrans office”. Trein vertrekt 19:35 in Lao Cai en komt aan 04:10 in Hanoi.

Adres: 115 Le Duan street, Cua Nam ward, Hoan Kiem district, Ha Noi. (=hoofdstraat station)

Kan een enkel terugticketje gekocht worden?

22/okt Do Vietnam Hanoi – Cat Ba
    Bus vanuit Luong Yen bus station (p816) met “Hoang Long” boeken naar CatBa island.
    Ticket voor Bus + boot + bus kost 250 000vnd en vertrekt altijd om 5:20, 7:20, 11:20, 13:20. De reis duurt 5uur.

23/okt Vr Vietnam Cat Ba
    - Kayaking in Lan Ha Bay (blue swimmer adventures)
    - Cat Ba National Park (eventueel met mountain bike) – Butterfly valley, Trung trang cave, …

24/okt Za Vietnam Cat Ba - Ninh Binh
    Terug met Hoang Long van Cat Ba naar Hai Phong voor 150 000vnd om 7:15, 9:15, 13:15, 15:15. Dit is combinatie bus - speed boot - boot en duurt 1:45.

Van Hai Phong kan ofwel terug met Hoang Long een bus genomen worden naar Ninh Binh voor 170 000vnd om 9:00, 18:30, 19:00, 19:30. De reis duurt 3:30 en de bus heeft bedden. De bus kan geboekt worden in het Tam Bac bus station.

25/okt Zo Vietnam Ninh Binh
    - Tam Coc (vroeg in de morgen)
    - Trang An caves
    - Mua Caves

26/okt Ma Vietnam Ninh Binh - Hué
    Nachttrein nemen naar Hué
    SE19 22:25 9:42 $28-$43

27/okt Di Vietnam Hué
    - Thien Mu Pagoda
    - Keizerlijke stad (de citadel)
    - Royal Tombs

28/okt Wo Vietnam Hué - Hoi An
    Het beste is om in Hué op een “open tour bus” te springen. De rit duurt 4u en rijdt op volgende uren 8:00-12:00 en 14:00-17:00 (directe bus). De prijs is 12$ en passeert in DaNang, Lang Co beach en Marble mountain.

29/okt Do - 30/okt Vr Vietnam Hoi An
    - Ancient town

31/okt Za Vietnam Hoi An - Ho Chi Minh
    Bij local bus station in Hoi An (pg863 – a2) vertrekken bussen naar DaNang voor 18 000vnd en duurt 1uur.

Vlucht boeken van DaNang naar Ho Chi Minh.

Verblijf in Pham Ngu Lao area in Ho Chi Minh

Transport van luchthaven kan ofwel met taxi (150 000vnd),
    ofwel met de bus 152 (5 000vnd). Deze bus gaat van luchthaven (taxi’s negeren) tot “Ben Thanh Market”, dat op wandelafstand van Pham Ngu Lao ligt.

01/okt Zo - 2/nov Ma Vietnam Ho Chi Minh
    - War Remnants Museum
    - Cu Chi Tunnels
    - Ho Chi Minh Museum
    - Reunification palace

3/nov Di Vietnam Ho Chi Minh - Can Tho
    Bussen vertrekken vanuit Ben Xe Mien Tay (South-west bus station) voor 110 000vnd en duren ongeveer 3uur. Er zijn 2 soorten bussen: “Phuong Trang” (orange) en Thanh Buoi (dark red).

Naar het station rijden vanuit “Ben Thanh Market” busstation met bus nr. 2.

Van het station in Can tho moet een Xe Om (30 000vnd) of een taxi (60 000vnd) genomen worden naar “Ninh Kieu” (= tourist area waar best verbleven wordt)

4/nov Wo Vietnam Can Tho
    - Cai Rang Floating market (5:00 – 12:00)

5/nov Do Vietnam Can Tho - Chau Doc
    Enkel 3 a 4 keer per dag rijden minibussen naar Chau Doc. Een bus kan het best geboekt worden een dag op voorhand om zeker te zijn van reservatie. Eventueel kan dit via het hotel gebeuren, om gratis te worden opgepikt. De reis duurt 3u en kost 90 000vnd.

6/nov Vr Cambodja Chau Doc - Phnom Penh
    Het best kan met “Hang Chau” speed boat naar Phnom Penh gereist worden. Boot vertrekt om 7:30/komt aan om 12:00, en kost 520 000vnd.

Address: Con Tien floating market - Tran Hung Dao Street, Village 5, Chau Phu A Ward, Chau Doc Town, An Giang Province

Arrive in International floating port – 103 Sisowath Quay, Phnom Penh

Backpacker area is rond het voormalig “Boeung Kak” lake (p68 b1).

7/nov Za - 8/nov Zo Cambodja Phnom Penh
    - Killing fields (choeung ek)
    - Tuol sleng museum
    - Royale Palace
    - Central Market

9/nov Ma Cambodja Phnom Penh - Siem Reap
    Veel bus companies. De beste zijn “Mekong Express” en “Giant Ibis”.
    Mekong Express zijn gewone busen, vertrekken 7:30,8:30,12:30,14:25 en kosten 13$.
    Bij vertrek van 7:30 komt bus aan om 14:25.
    Giant Ibis zijn luxe bussen met wifi en elektriciteit, duurt evenlang en kosten 15$.
    Bus vertrekt op pg 70 E2 en komt aan op pg 87 C2.

10/nov Di - 12/nov Do Cambodja Siem Reap
    - Angkor wat
    - Bayon Temple
    - Ta Prohm Temple
    - Angkor Thom

13/nov Vr Cambodja Siem Reap - Battambang
    Capitol Tours zijn de beste bussen hiervoor. Kost 18 000riel en duurt 3 à 3:30.
    Vertrekken om 7:30, 8:30, 9:30, 12:30, 13:30.

Tickets kunnen gekocht worden in pg87 B6.
    Adres: 663 Street 10 (at corner of Street 9), Siem Reap

Het station ligt buiten het centrum, maar in het capitol office (hierboven) regelen zij transport naar het station.

14/nov Za Cambodja Battambang
    - Bat caves
    - Bamboo train

15/nov Zo Thailand Battambang - Bangkok
    De eenvoudigste manier is om een “capitol tour bus” in Battambang te nemen. De bus vertrekt om 7:45 en 12:00, duurt 8uur en kost 13$. In Poipet moet worden overgestapt naar een andere bus.

(info: http://trailofasia.com/border-crossing-from-cambodia-to-thailand-by-bus)

Adres: # 739, La Ae Street, next to the Boeng Chhouk Market (pg105 B1)

Ofwel bus nemen naar Poipet, grens oversteken en in Aranyaprathet om 13:55 trein nr. 276 nemen naar Bangkok. Om 19:55 toekomen voor 111baht 2de klasse.

16/nov Ma Thailand Bangkok

17/nov Di Thailand Bangkok - Krabi
    Ter plaatse kijken voor vlucht Don Mueang – Krabi (= 20 euro) Indien te duur VIP Bus 921 Baht (13 hours) De beste zijn Nakonchai air

Heen- en terug naar Don Mueang van Khao San Road kan met bus 59 (halte Democracy monument). Ongeveer 40 baht.

In krabi ergens verbijven rond Ao Nang beach. In arrival hall in luchthaven kan tickets gekocht worden naar Ao Nang of Krabi Town voor 90 – 150baht, en duurt 45min.

18/nov Wo Thailand Krabi
    - Railay beach
    - Pranang cave

19/nov Do Thailand Krabi - Koh Phi Phi
    Van “Khlong Chilat” pier zijn ferrys naar Koh Phi Phi. De boot kost 400baht, duurt 1:30 en vaart 4x/dag. (9:00, 10:30, 13:30, 15:00).
    Er zijn ook ferry’s vanaf Ao Nang om 9:30 voor 500baht en duren 2:00.

20/nov Vr Thailand Koh Phi Phi
    - Maya bay op Phi phi le
    - Eventueel snorkelen?

21/nov Za Thailand Koh Phi Phi – Penang
    Ferry naar Krabi terug is om 9:00, 10:30, 13:30, 15:30, duurt 1:30 en kost 400 baht.

In Krabi minibus nemen naar Hat Yai. De rit (elk uur) duurt 3 à 4 uur en kost 170 – 350 baht. Het bus station Talat Kao ligt 4km ten noorden van Krabi en kost 50 baht om er naar toe te gaan met Songthaews.

Van Hat Yai – Butterworth zijn twee treinen en duren 6uur.
    Trein 35 gaat van 7:00 tot 13:51 en kost 400baht
    Trein 21 gaat van 16:00 tot 21:50 en kost 24myr

De ferry naar Penang kan naast het trein en busstation genomen worden. Bij aankomen met de trein moet je links aanhouden bij het verlaten van het platform en 2 minuten wandelen. In het station is een geldwisselaar.

Van 6:00 tot 00:30 vaart de ferry, duurt 15minuten en kost 1,20myr

22/nov Zo Maleisië Penang

23/nov Ma Maleisië Penang – Cameron Highlands
    Beste is om bus van “Unititi Express” te nemen.
    Bus vertrekt 2x/dag bij “Penang Prangin Mall” (pg407 B4) om 7:30 en 13:30.
    De reis duurt 6uur en kost 35rm.

Aankomst aan station in “Tanah Rata”.

24/nov Di - 25/nov Wo Maleisië Cameron Highlands
    - Enkele “jungle trails” doen. Welke zijn de mooiste?
    - Gunung Brinchang
    - Tea plantation (boh en Bharat)

26/nov Do Maleisië Cameron Highlands – Kuala Lumpur
    In Tanah Rata terug bus nemen naar Kuala Lumpur. De reis duur 4uur en kost 35rm.
    Vanaf 8uur zijn verschillende bussen te nemen.
    De beste zijn terug “Unititi express” en vertrekken om 8:45, 11:00, 13:45, 16:00 aan het tourist information centre in Tanah Rata.

Aankomst in Kuala Lumpur bij “Puduraya” ofwel “Pudu Sentral” bus station (pg385 F4).

Backpacker area is er niet echt. Verblijf best rond Chinatown – Bukit Bintang.

27/nov Vr Maleisië Kuala Lumpur
    - Petronas Twin Towers (direct tickets kopen bij aankomst KL, kost 80rm)
    - KLCC park
    - Buket Bintang
    - Merdeka Square

28/nov Za Maleisië Kuala lumpur - Singapore
    Trein vanaf KL Sentral (pg 384 C7) naar Singapore Woodlands.
    Deze rijdt 3x/dag: 8:00-14:40, 14:35-21:40, 23:00-6:55 en kost 2de klas AC zitplaats 34myr of 2de klas sleeping berth 40myr.

Station Woodlands ligt aan de grens. Vanaf hier moet nog een metro genomen worden naar het city centre. Daarom moet van Woodlands Checkpoint gewandeld worden naar “Woodlands MRT station” NS9. Van hieruit moet “North south line” genomen worden tot “Dhoby Ghaut” NS24 en van daaruit wandelen tot Little India. Rit kost 2,5$.

Het best verblijven in “Little India”

29/nov Zo Singapore Singapore
    - Marina bay
    - Gardens by the bay
    - Singapore reuzenrad (grootste ter wereld)

30/nov Ma Singapore Singapore - Jakarta
    Vlucht boeken naar Jakarta.

Om naar luchthaven Singapore te reizen moet MRT genomen worden vanuit “Bugis” EW12 met “East West Line” tot “Changi airport” CQ2.

In Jakarta best verblijven in “Jalan Jaksa” (=backpacker area)
    Van Soekamo Hatta Airport kan het best een DAMRI airport bus genomen worden naar Central Jakarta (Gambir Station pg156 C3). De rit kost 30 000idr.

1/dec Di Indonesië Jakarta

2/dec Wo Indonesië Jakarta - Bandung
    Met de trein van Jakarta naar Bandung. De trein vertrekt van “Gambir” station, duurt 3uur en kost 170 000idr. Tickets best een dag op voorhand kopen.

De treinen vertrekken op 5:45, 8:20, 10:50, 12:30, 15:35, 18:05, 19:40.

3/dec Do Indonesië Bandung
    - Tangkuban Perahu

4/dec Vr Indonesië Bandung - Yogyakarta
    Viertal treinen van Bandung naar Yogyakarta tussen 7:00 en 19:00. De reis duurt 6,5uur en kost 250 000idr. Het beste is de trein van 7:00-14:18 of 8:00-16:10 nemen.

Aankomst is op het Tugu station (pg172 B3).

5/dec Za - 7/dec Ma Indonesië Yogyakarta
    - Borobudur
    - Prambanan
    - Merapi vulkaan (?)
    - Malioboro

8/dec Di Indonesië Yogyakarta - Malang
    Treinen van Yogyakarta naar Malang zijn er om 7:30-15:37 en 8:05-16:20. S’ Avonds zijn er ook nachttreinen. De prijs schommelt van 100 000 tot 200 000idr.

9/dec Wo - 10/dec Do Indonesië Malang
    - Mount Bromo

11/dec Vr Indonesië Malang - Banyuwangi
    De “Tawang Alun” is een boemtreintje van 7u van Malang naar Banyuwangi. De trein kost 25 000idr en vertrekt om 5:00 en komt aan om 14:00.

12/dec Za - 13/dec Zo Indonesië Banyuwangi
    - Ijen crater

14/dec Ma Indonesië Banyuwangi - Ubud
    Ten noorden van Banyuwangi kan vanuit “Ketapang” ferry genomen worden naar “Gilimanuk” voor 8000idr. Ferries varen om de 30min.

Vanaf Gilimanuk bus nemen. Waarschijnlijk zal eerst naar Denpasar moeten worden gereist.

15/dec Di - 19/dec Za Indonesië Ubud
    - Campuhan Ridge Walk
    - Rijstvelden
    - Pura Ulun Danu Bratan
    - Bratan lake

20/dec Zo Indonesië Ubud - Kuta
    - Pura Uluwatu
    - Pura Tanah Lot

21/dec Ma Thailand Kuta - Bangkok
    Vlucht boeken naar Bangkok

22/dec Di Thailand Bangkok

23/dec Wo Thailand Bangkok - Huis
    23:50 h BANGKOK TH SUVARNABHUMI INTL (BKK)
    05:45 h +1 FRANKFURT DE FRANKFURT INTL (FRA)

09:25 h FRANKFURT DE FRANKFURT INTL (FRA)
    10:25 h BRUSSELS BE BRUSSELS AIRPORT (BRU)

13. Gecko

Gecko Active Member

Hi Wyffels

'Kan een enkel terugticketje gekocht worden?'
    Ja, zonder problemen.

Als je nog vragen hebt... zeer graag. :)

Groetjes uit Cavtat ( Kroatië )

14. Wyffels

Ok super!

Misschien heb ik ook nog een praktisch vraagje. Ik was eerst van plan om mijne deftige 75l rugzak mee te nemen, samen met mijn 24l ofzo dagrugzak.
    Met de bedoeling dat de dagrugzak past in mijn grote rugzak. Zo heb ik mogelijkheid om genoeg mee te nemen, en beschik ik toch over een dagrugzak voor ter plaatse.

Hoe meer ik erover nadenk hoe lomper het is... Graag had ik een kleinere rugzak gekocht (40L ofzo) en alles hierin gestoken. Zo heb ik enkel handbagage (!), en loop ik nergens ambetant omdat mijn bagage ergens onderin een bus moet liggen. Zijn er nog mensen die dit zo doen? Alles lichtgewicht houden, en lekker flexibel zijn.

Nu ik eens tijd had dit weekend, heb ik alles wat ik meeneem in een lijstje gegoten. Normaal moet dit allemaal perfect passen in een 40L rugzak en het gewicht gok ik op een 8 a 10-tal kg. Natuurlijk heb ik het nadeel dat ik rekening moet houden met de vloeistoffen in handbagage. Ook een zakmes moet ik niet meezeulen.

Mijn bergschoenen wil ik ook zeker meehebben. Ik hou ervan om stevige bergtochten te doen, en deze kunnen zeker zijn dienst bewijzen in SaPa en op de vulkanen in Java.
    Eventueel trek ik deze aan vooraleer ik incheck op het vliegtuig.

- Rugzak 35+10L
    - Opbergsysteem voor rugzak
    - Compressiezak voor kledij
    - Lakenzak
    - Petzl hoofdlamp
    - Zonnebril
    - Oordopjes
    - Southeast Asia on a shoestring boek

Belangrijke documenten:
    - Paspoort + internationaal paspoort + kopie
    - Visums
    - Pasfoto’s (aantal?)
    - Rijbewijs + internationaal rijbewijs.
    - Bankkaart + visa
    - Vliegtickets
    - Verzekeringspapieren.
    - Dollars nodig?

Elektronica
    - iPad + lader
    - iPhone + lader + oortjes
    - Fototoestel + lens + lader
    - USB en Cardreader naar iPad kabeltjes
    - Powermonkey extreme (Zonder zonnepaneel)
    - Verloopstekker

Toiletartikelen
    - Hersluitbare plastieken tubekes voor vloeistoffen in doorzichtig 1L tasje.
    - Shamoo en douchegel
    - Waspoeder (handwas)
    - Deodorant
    - Tandenborstel + tandpasta.
    - Lichtgewicht handdoek
    - Nagelknipper
    - EHBO set (Dafalgan, Imodium, Motilium, Plastieken (teken)pincet, Plakkers)
    - Insectenspray
    - Papieren zakdoekjes

Kledij
    - 4-tal boxershorts
    - 2 korte broeken
    - 3 t-shirts
    - 1 trui
    - 1 zwemshort
    - 3x kousen
    - 1x wandelkousen
    - Regenjas
    - Bergschoenen
    - Chille schoenen
    - Slippers

15. Dimitri25

Dimitri25 Member

Een wereldstekker misschien nog? ( al is dit niet nodig in Vietnam volgens de reisgids)
    Voorzie een 2-tal pasfoto's per visum.

Voor die ehbo-set: misschien nog een 2-tal kleine verbandjes, tabletjes om water te zuiveren ,...?
    Ohja , zonnemelk is ook tof om bij te hebben :p

Allé, ik zou da toch doen :)

Groeten

16. Gecko

Gecko Active Member

Hi Wyffels

Een tip: neem mee / koop alleen wat het ter plaatse niet te vinden is of het is van slechte kwaliteit. Zoals persoonlijke medicatie. Bv., Imodium gaat je niet helpen omdat Imodium is gemaakt voor de bacteriën en/of microben van Europese aard ;). Koop ter plaatse een gelijkaardige pil, gemaakt voor de microben/bacteriën van daar, het zijn krachtiger ook. Een EHBO set kan zeker geen kwaad. Neem i.p.v. Dafalgan, Neurofen 400 Fast Caps. Het werkt snel en doeltreffend.
    Elektronica met de nodige stekkers.
    Wissel geen euro's. Euro's worden, tegenwoordig, overal aanvaard.
    Water is overal te koop en het kost bijna niets.
    Absoluut je reisdocumenten. Foto's kun je ter plaatse laten nemen, in geval van... je weet toch niet wat ze op de ambassade gaan vragen; de wetten veranderen regelmatig; informeer je ter plaatse, bij de desbetreffende ambassade en je bent 100 % zeker van wat je moet doen. Van hieruit 'gokken' is voor onaangename verrassingen vragen.

Zo. Nu ben je zeker een paar kilo's lichter...;):)

Groetjes uit Cavtat ( 18 km van Dubrovnik - Kroatië )

17. Wyffels

Wereldstekker stond er al op. Had dit verkeerd verdeelstekker genoemd.
    Ik zal in augustus / september ergens een velletje pasfotootjes laten maken. Dan kopieer ik dit zelf wel even op fotopapier, om genoeg te hebben.
    Waterzuivering en zonnemelk zijn wel goeie tips! Nooit ben ik verbrand geweest in mijn leven, uitgezonderd in Phuket toen ik enkele uren met blote handen op een scooter zat. Redelijk roze gebakken waren ze!

Welke pijnstillers het worden, zal afhangen wat we hier thuis liggen hebben. :whistle:
    De tip om daar medicatie te kopen zal ik ook in mijn achterhoofd houden. Is er geen gevaar op namaakmedicatie ginder?

Nu je begint over ambassades. Ik heb nog nooit zelf specifiek visums moeten regelen. Normaal moet ik enkel in Vietnam extra inspanningen doen, voor de rest krijg ik mijn visum bij aankomst. Maar moet ik dit in de ambassade van Vietnam in Bangkok reeds regelen? Of kan dit online gebeuren vanuit België hier?
    Of stuur ik best de ambassades van alle landen hier in België even een mailtje om zeker van mijn stuk te zijn?

Bedankt!

Groetjes

PS: ik heb nog even mijn route in kaart gebracht

Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2016

18. Gecko

Gecko Active Member

Hi Wyffels

Persoonlijke medicatie moet je het in België kopen. De rest kun je kopen in een apotheek, en niet op de markt. :eek:
    Je kunt je visum voor Vietnam on-line vragen als je zeker bent op je aankomstdag in Vietnam of je kunt het ook in BKK regelen, terwijl je toch daar bent... Naar de ambassades een mail sturen... het is niet zeker dat ze gaan antwoorden.:unsure:
    Ik heb mijn visum voor Vietnam hier in België geregeld. Het is simpel en als je daar bent, heb je geen onaangename verrassingen meer. Je kunt op hun sites gaan en zie ook hoelang is je visum geldig... verlengen vraagt tijd van je vakantie... en wat als ze weigeren het te verlengen ? dan moet je snel vertrekken, anders ben je illegaal in het land; nee, je kunt ze niet 'arrangeren' ;)

Zonneproducten zijn overal te koop. Koop water i.p.v. de ORS tabletten, water is goedkoop en betrouwbaar... maar je beslist, natuurlijk; ik wou alleen dat je wat euro's spaart die daar veel meer waarde hebben dan hier.

Groetjes uit Cavtat ( Kroatië)

Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2016

19. Wyffels

Ok super. Van zodra de vlucht geboekt is naar Hanoi, kan ik dus perfect mijn visum aanvragen. Ik zie wel wanneer dit past...

Sowieso zal ik water kopen. Maar de tabletten heb ik toch liggen van de bergtochten die ik in de zomer doe. Dus deze neem ik maar mee, omdat ik ze toch heb. Joepie, terug wat geld gespaart haha.

Persoonlijke medicatie heb ik niet. Min. 10 jaar geleden dat ik nog een pijnstiller ofzo in mijn mond heb gestoken.

Dimitri25, zo te zien vertrek je ook binnenkort naar Vietnam. Hou jij een blog bij?

20. Gecko

Gecko Active Member

@ Wyffels

Elke euro in Europa bespaard is minstens dubbel waard in welke land dan ook in Azië, behalve Brunei en Bhutan. ;)
    Nog een paar dagen en mijn eerste 2 maanden zijn om. Nog 6 maanden en 8 landen to go :whistle::whistle:

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie