Booking.com

Aan de rand van Azië ( Honk Kong, Macau, Shenzhèn,Guangzhou, Filippijnen - 12.03.2014 - 13.05.2014 )

Gecko

Well-Known Member
12.03.2014

Bijna klaar...nog 16 uren en ik ben weg...eerst naar Zaventem, dan met TK 1940 naar Istanbul, ietsje meer dan 1 uur transit en dan verder met TK 70 tot in Hong Kong. Simpel, huh ? :)
Deze "machine" gaat ook mee. Uurverschil = +7...het valt reuze mee.

I'll keep you posted.;) -Gecko

Hier is voorlopig mijn eerste stop :

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
14.03.2014

Na 9 u en 22' ( vanuit Istanbul, natuurlijk) kan ik zeggen " Hi Hong Kong !" De bus 21A was niet moeilijk te vinden, een "Octopus Card" ook niet moeilijk om te kopen, maar het adres in Mong Kok te vinden...heeft me 2 uren gekost en ik was al opgebruikt !:D
Ok. gevonden en mijn bagage in een hoek gegooid...nu gaan we wat Hong Kong "lucht" schepen. Iets familiair : de maskers voor de mond en neus...en dan denk je aan Saigon, Hué, Bangkok, Hanoi, Siem Reap. Maar ook iets nieuw : "fried fish intestines", nieren ( ik eet het ook, thuis, in België) en andere dubieuze gerechten langs de straten. De eerste avond, heb ik goed gegeten voor 5 € ( drank inbegrepen). Eten op straat kost je bijna niets en het is lekker ! Maar begin voorzichtig...
Terug naar "huis", 's avonds laat, geen gevaar van geen enkele soort...iedereen laat je met rust.

Ik ga even eten en dan kom ik terug...hier is 19.45, veel te vroeg om te gaan slapen ! Tot zo ! :)

Vandaag, na een verkenningsroute via Nathan Road ( de 5th Avenue van Hong Kong ), ben ik zo plat als een vijg. Mijn voeten doen pijn, hoewel ik flip-flops droeg; dus, ik heb besloten om "royaal " te eten = 2 euro, 4 stuks van iets die ik zelf niet weet wat het is ( het leek op de Amerikaanse "hash brownies") en 1/2 l limonade met kleur en smaaksporen van zwarte bessen.
Hong Kong overdag is iets die je zelf moet zien om het te geloven. Iedereen en alles gaat snel, met een doel, natuurlijk. Er zijn amper toeristen...
Om een idee te geven van prijzen : een paar sushi kost 1 euro, een 1/2 limo ( in het algemeen ) kost ook 1 euro, een pakje "Marlboro" 5 euro ( omdat buitenlaandse sigaretten zijn). Alles is goedkoop tot betaalbaar...tot je een simpel en fatsoenlijk slaapplaats wilt. Dan moet je vanaf 50 € beginnen tellen tot..."the sky is the limit". Zelfs in een "schoenendoos" of bij de "Salvation Army" moet je vanaf 100 € blij zijn dat je iets gevonden hebt.
Omdat de prijs per vierkante meter grond zeer hoog ligt, niemand kan zich permitteren terrassen te zetten. Gevolg : je moet in een restaurant gaan, waar alles 3 keer duurder zijn dan op straat. Het is ook moeilijk te bestellen wat je wilt hebben ; op straat wijst je wat je moet hebben x zoveel vingers. Als je gelukkig bent, stap je in een restaurant met een Engelstalige menu, maar daar heb je ook wat "miserie" : fout vertaalde woorden, verkeerd geschreven, geen uitleg over het gerecht ( je weet niet wat je weet...misschien beter zo;) ). Meestal krijg je niet wat je besteld hebt...surprise !:eek: Vandaag heb ik een warme choco besteld, ik kreeg een warme en koude choco; hoe het kan ?! Simpel : de Aziaten gaan nooit toegeven dat ze het niet weten of ze het niet verstaan hebben; dan maken ze een mengeling van beide en dan zijn ze zeker dat 1 optie is zeker juist. Dus, warme choco met blokjes ijs...Maar goed...ik zat aan de raam...omdat ik de reclame moest zijn voor de restaurant : kijk mensen, zelfs de buitenlanders komen bij me eten ! Persoonlijk, vond ik het niet erg ;)

Wat morgen betreft, weet ik niet wat ik ga doen. Eerst, nu slapen, het 23.15 plaatselijke tijd en dan zie ik wel.

Goede nacht allemaal !:)
Gecko

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Zaterdag, 15.03.2014 ,
maar weet je hoe ik ondervonden heb dat vandaag zaterdag is? Omdat op de grote verkeersaders van HKG zeer druk was. Niet meer auto's dan gewoonlijk, maar meer mensen te voet, die proberen min of meer met een schaduw van succes een weg te banen van een winkel naar de andere.
Shoooooooooopmania is begonnen !
Het is alsof alle designers, de duurste spullen,...enfin...alles gratis aangeboden waren ! Nog nooit zoiets gezien ! Onze "drukste" soldendagen zijn de gewone dagen in HKG, en zaterdag is...alles en iedereen los; stapvoets, ga ik een curiositeit bezoeken, hoewel het was "wrong time and wrong place" : "Langham Place Mall". Een "supermarket" van 12 verdiepingen, ongeveer 300 winkels; zeer futuristisch gebouwd, van glas en staal, een plaats waar de normale trappen onbestaan zijn. Roltrappen bijna zonder einde, liften zonder geluid. Na een "shoppingronde", met als resultaat een boek van Richard Branson, mijn voeten hebben een staking begonnen zonder aankondiging. :rolleyes:
Wat ik daar gezien heb, kost een fractie dan bij ons...maar ik "spreek" niet over kwaliteit. Instinctief, wou ik ergens op een terras gaan zitten; onmiddelijk, realiseer ik me dat ik in HKG ben en niet in België. Plus het weer, het valt tegen : tussen 18 en 20 graden C, geen spoor van zon. Mijn zomerkleding, plus mijn flip-flops, krijgen overal veel aandacht, terwijl alle bezoekers "made in China", winterjassen droegen en dikke wollen sjalen. Tant pis !
Ik heb nog steeds moeilijk met de Chinese tekens ; ze zijn overal en ik blijf koppig proberen iets ervan te maken...ik ga jullie bellen als het me ooit lukt ;) Onder Engelse bewind, HKG spraak vloeiend 2 talen; tegenwoordig, kunnen ze alleen Chinees, en ik kan alleen Engels...de universele taal helpt altijd en overal : wijzen, nadoen, en in het slechtste geval een tekening maken ! A, nog iets, de log-in gebeurt automatisch in het Chinees...
Nog iets fantastisch opvallend : de "smartphone". Iedereen of toch bijna, heeft er al ene; in de rij, wachtend op de bus, zie je de meerderheid bellen, ermee spelen, zijn/haar telefoon bewonderen; in de bus, in de metro, overal zie je mensen diep gebogen over hun "dierbare" stuk plastiek. Mijn telefoon is thuis gebleven, ook op vakantie. Ik kan me voorstellen hoe moeilijk "Samsung", "LG" en consorten hun brood verdienen !:p De uitvinding van de "smartphone" is a "big deal" geweest !
Nog een kost in HKG is je verplaatsen : de duurste manier is de taxi; de goedkoopste zijn de openbare minibusjes...maar ze vertrekken als ze vol zijn. In het midden heb je de "dubbledekkers" ( ja, juist, de Engelse dubbledekkers, maar model 21e eeuw), de metro, de "light rail" en de trein.
Het verkeer loopt in HKG op 3 verdiepingen : de ondergrondse metro's ( niet echt simpel om te ontcijferen), op het grond : auto's, bussen, en op de laatste verdieping nog auto's, de "light rail". Overal zijn regels over hoe en wat ben je verwacht te doen maar ook niet te doen. Neem, bv, de "Octopus Card": eerst betaal je 150 HKG$, waarvan 100$ is een deposito. Stap je in de bus, "plak" je even je kaart tegen een scherm; een paar seconden later, lees je je saldo van je kaart op een groene achtergrond, als je saldo positief is en een bepaald signal geeft aan dat je mag rustig plaats nemen ; is de achtergrond wit, dan ben je " in min " en iedereen hoort een andere signal ( en iedereen weet wat het betekent !) en je moet de schuldige en gepaste som aan de chauffeur betalen, want hij kan je geen $ teruggeven; wie contant betaalt, betaalt met gepast geld, tot aan de $ toe en het geld valt in een doos waaraan de chauffeur geen sleutel heeft; met de metro, gebruik je hetzelfde systeem en als je buiten wilt, je kaart passeert een gleuf die groen wordt als je saldo positief is plus de bekende signal; is je saldo negatief, dan ben je in het "zwart" aan het reizen...ik wil niet weten wat de boete gaat zijn :D.
In beide gevallen, kun je zien, hoeveel geld heb je nog op je kaart. Simpel, huh ?o_O

A, ik wou morgen naar Macau gaan, maar het is zondag....vergeet het ! Het gaat voor maandag zijn.

Gecko

Well-Known Member
16.03.2014

Zoals ik "zei"...ik wou naar Macau gaan, maar uitgesteld omdat er zondag is. Grote fout !

Een advies voor wie ooit naar HKG wilt komen: vermijd de stad in de weekend ! Shooooooooooopmania gaat voort, maar een stuk heviger dan gisteren. Behalve de grote verkeersaders, alle straten zijn vol met mensen en markten. En als ik schrijf "vol", dan bedoel ik "stapvoets wandelen en zorgen dat je schoenen bij je blijven" ! De winkels zijn vol klanten ( als ze iets kopen of niet, ik heb geen zelfmoordneigingen om te gaan kijken !), de markten zijn vol Chinezen op een dag-trip, in "McDonalds" onstaat een lange file om de toilette te bereiken ( als er iets dringend is, heb je gewoon pech ! :D )

Een massavolk gaat winkelen...Uit pure nieuwsgierigheid ben ik mee gegaan : een T-shirt kan je rond 3 euro kosten, een soft-ijs 9 eurocent, 2 fish-burgers en 1 Fanta (medium) rond 4 euro, 1 pizza 3,6 euro...kwaliteit is ver te zoeken, tenzij je gaat winkelen waar de dunste laag van HKGburgers hun inkopen gaan doen. Maar eerst vraag een "Golden Mastercard" of "Golden Visa" aan...:D

De "dubbeldekkers" "vliegen" op de grote boulevards, met hun logo goed zichtbaar : "City Flyer" en ze verdienen hun logo, echt...
De HKGburgers maken een groot verschil tussen de HKGburgers en de Chinezen, hoewel, binnenkort, elk centimeter mooi onder de "Republiek China" komt te staan. Maar HKG gaat voor altijd HKG blijven ! Leven tegen 100 km/uur...

Alle winkels zijn open, sommige tot 22-23 uur. In de etalage van een bakkerij, zie ik een roulade van chocolate en ik begin op slag onze Belgische chocolade te missen. Ik ga binnen en ik koop ene, klaar gesneden, in 6 stuks. Prijs = $13 = 1,3€. Terwijl ik jullie schrijf, neem ik, verwachtingsvol, een grote hap. Resultaat : juist isolatiemateriaal. Nee, ik weet niet hoe isolatiemateriaal smaakt ( nog niet ervan gegeten;) ), maar het kan geen groot verschil zijn. Smakenloos ! maar niet kleurloos ! :p

Op de achtergrond HKG shooooopt voort en ik ga slapen. Het is nog heel vroeg, maar ik heb totaal geen zin om terug in de massa te ploeteren:eek: Vandaag is een verloren dag geweest !

Tot mails
Gecko:)

Gecko

Well-Known Member
17.03.2014

De eerste uren heb ik doorgebracht in "China Travel Service" ( het ligt niet ver van waar ik "woon") met de bedoeling om legaal ( met een kort visum ) naar China te gaan, niet diep in het hart van China, maar in 2 steden met een speciaal statuut. Het lukte niet. Eerst, moest ik 5 dagen wachten ( wat voor me onmogelijk is, omdat donderdag vlieg ik naar Cebu, in de Filippijnen), dan kon ook sneller maar ik moest een monster som geld betalen. Mijn beslissing is gauw gevallen : ik neem de metro tot aan de grens en ik ga de douaniers proberen te overtuigen dat ik maar een paar uren in Shenzhen wil rondkijken. Wie het niet riskeer, weet het niet ;) Ik was van goede wil, ze niet, awel, ze hebben me verplicht om illegaal te proberen, en ik doe het...morgen.

Ik heb vandaag het eiland Lamma bezocht ( de helft ervan) en het gaat zo : eerst neem je de bus ( van Argyll Road of Nathan Road - er zijn meerdere mogelijke bussen, natuurlijk, onder andere 1, 1A, 6,8 en) tot aan de pier "Central" ; dan neem je een ferry tot de andere kant van Hong Kong, die ook "Central" heet, je komt aan de pier 4; dan gaat je naar Pier 7 en neem je een andere ferry tot in Yung Shue Wan waar je uitstapt. Simpel, huh ?;) Lekker gegeten en ook wat gedronken !
De retour is nog simpler...

Iedereen mag 1 keer raden wat de Hong Kongezen (?) doen tijdens hun "lunch break"....weet je het niet ? awel, s...h...o...p...p...e...nnnnnnnnn !!!! Ik begin te denken dat shoppen een ziekte eigen aan Hong Kong is :rolleyes: Jezus, man !
Ik ben nog steeds niet gewoon aan de Chinese schrijfwijze...het zal het aan me liggen...:p
Vanuit een zetel boven, in een dubbeldekker, heb ik gezien hoe de Chinezen mailen : ze hebben een groot scherm waarop ze hun "letters" tekenen, gewoon tekenen, met hun vinger....:cool:

Dus, beste collega's, ik ga maffen ( het is 23.30, in HKG) want morgen is mijn dag of niet...als jullie niets meer van mij vernomen, d.w.z. dat is een beetje verkeerd afgelopen.;)

Gecko

Well-Known Member
18.03.2014

En ik ben even in China geweest...en het was niet wat ik in mijn gedachten had. Shenzhen is een ...shoppinnnnngggggstad ! :rolleyes:
Maar eerst de formaliteiten om binnen te mogen, met een zo genaamde "dagvisum" : je neemt de metro in Mong Kok East ( in HKG ) en je rijdt tot in Luo Hu ( het is het einde van het traject van de metro ); daar begint het ;)...eerst vult je een lange gele formulier in...eens vóór de beambte, krijg je te horen dat je ook een "Shenzhen Visa Application Card" moet invullen en je visa kopen ; het kost 17 € voor een dag. En ook daar moet je aanschuiven, maar soit...eerst moest ik uitleggen wat ga ik voor 1 dag in Shenzhen doen; ik dacht dat als je eerlijk bent, duurt het ook het langst. Bingo ! Ik moest mijn visum betalen en opnieuw wachten...niet erg.

Ook aan de grens begreep ik waarom bijna iedereen een masker voor de mond droeg en handschoenen...de vogelgriep ! Boven de beambte, op een elektronisch advertentieboard verschijnt regelmatig : "if you feel unwell, please go to the doctor !"
Welkom in China !:p
Van dit soort dingen trek ik me altijd zeer weinig van aan. Mijn visum was zeer duur en ik laat mijn dag niet bederven door alarmerende berichten. Ik kreeg een luik van alle papieren en ik mag door ! En met een gescannde
buideltas.

Ik loop richting centrum en al ligt Shenzhen bijna op de grens, je voelt het : je bent in China. Ik zie een terras ( een zeer rare gelegenheid om even te zitten) en ik bestel een koffie.
Wat het opvallend is :
* in China heerst een grote nood aan stoffen, om kleren van te maken, in dit geval gaat het over rokken. Hoe korter, hoe beter, en hoe hoger de hakken, des te beter voor je ogen : mooie panorama's !;)
* in HKG heerst een grote nood aan bouwgrond; in de metro, op weg naar China, zag ik hier en daar flatgebouwen met sporen van balkons; waarschijnlijk de politiek is om, i.p.v. een balkon, nog een appartement bij te zetten. Wat zeg je ? o_O Dat het niet kan ? Ha, dan moet je coachsurfing doen in HKG...je gaat het niet geloven wat je ledenmaten allemaal in staat zijn : bv, vanuit je bed, kun je je TV aanzetten, de venster opendoen, je flip-flops direkt vinden, de deur van je kamer open doen, de A/C of de ventilator voor je laten werken, en. Dit had je niet gedacht, huh ? :D

Goed. Terug naar China. Als je denkt dat een stad die zo dicht bij HKG ligt, ook wat Engels kan, vergeet het. :rolleyes: Als een idioot, heb ik moeten wijzen dat ik een onschuldige tas koffie wou. En het geld...want ze nemen geen HKG $ aan. Aan de grens had ik 100 HKG$ = 10 €; ik heb 4 koffies ervan kunnen drinken en ik heb nog 11 Yuan = 1,28 € over. Ik heb wat rond gelopen, niets interessant behalve het schaarste aan stoffen ( hey, ik reklameer niet !:cool: ), en terug naar mijn terras; op straat stond veel volk rond een zwarte kleine auto, veel politie en leger. Een beetje later ging ik ook kijken...surprise ! surprise ! met handboeien, 3 jonge mannen, en vóór hen, 2 zwarte, plastieke zakken, die leken alsof suiker of bloem was. Ja, idd, het was poederachtig, maar niet geschikt voor de keuken activiteiten...coke ! "Fishy business".:eek:

Ik ga terug naar het station, terug naar HKG. Er is een geweldige zwendel met baby melkpoeder ( echte poeder, deze keer), deospray's, pampers, koekjes, en. Terug thuis, in HKG voel ik me meer thuis dan in de shopstad Shenzhen. Een verloren dag, maar ik weet nu dat het niet de moeite waard is en Guangzhou idem dito en Macau is een rode versie en kleinschalig van Las Vegas. Nu weet ik het.

Van de eigenaar van "mijn" logement, kreeg ik te horen wat ik niet zelf uitgelegd kreeg : Mong Kok ( dit deel van HKG ) is de drukst bevolkte stuk grond ter aarde ! Tja, nog iets bij geleerd ;) Morgen is mijn laatste dag in HKG...ik weet nog niet wat ik ga doen...

Gecko

Well-Known Member
19.03.2014

Mijn laatste dag in HKG...nu heb ik spijt dat ik wegga...ik begon "verliefd" te geraken op de grootste metropool van Azië. Maar ja, morgen ga ik met de Filippijnen kennis maken...een andere soort koek :cautious:

Een paar kleine weetjes over HKG :
* je auto op een niet te centraal parking kost 20€/uur, 40€/2 uur en ga zo verder; het cijfer is juist, want in HKG$ kost 200/uur, HKG$400/voor 2 uren...reken maar zelf ;
* ik ben gisteren een ander cijfer vergeten : 150 000 inwoners/km2, zoveel mensen wonen in Mong Kok, waar ik nog 5 uren verblijf, het dikst bevolkte stuk grond van onze planeet ;
* wat verlichting en reclame betreft, HKG kan gemakkelijk met Las Vegas concurreren ;
* het verkeer is moordend ; stoppen voor voetgangers kennen ze niet, tenzij je braaf op groen oversteekt; als je durft oversteken terwijl de kleuren veranderen, is bijna gelijk aan zelfmoord en je bent in fout geweest :eek: ( wat je erover kent van ons land, telt hier niet ! ) :cautious:
* HKG by night ziet fantastisch uit; als je wilt, je kunt de haven rondvaren of nog goedkoper, met de "Star Ferry" van het vasteland "Central" naar het "Central"-eiland; als je wilt dinneren en 2 uren rondvaren, het kost je HKG$ 450 = 45€; of kijk even hier : http://www.cruise.com.hk/en/ ( P.S. - in de "Directory", bij "cruise" vindt je een filmpje erover.)
* een andere :rolleyes: shoppingplaats is "Whampoa Gardens", waar de shoppingfantasie geen grenzen kent ( bussen 30X - "X" betekent "express" of 212, te nemen van Nathan Road, onder vele andere bussen, het hangt, natuurlijk, af van waar je "woont"); het ligt dichtbij Hung Hom Pier ;
* de metrosysteem is niet simpel, al heb je een kaart van alle metrolijnen van HKG vóór je neus; de metro is zeer snel, proper en je moet bijna nooit lang wachten, kwestie van minuten...
* in HKG, een bus is niet zomaar een bus; dat ze allemaal supermoderne dubbeldekkers, iedereen wist het; maar, aan boord, heb je een zeer confortabele stoel, A/C, TV en een scherm die de volgende halte aankondigt + het audiosysteem; ik heb nooit iemand zien staan, zelfs in de spitsuur; er zijn gewoon genoeg bussen, ze komen klokslag en het is niet te geloven hoe snel kunnen ze rijden in de altijd drukke HKG ! (y) De stophaltes geven aan de richting van de bus en de prijzen per segmenten; je kunt je nooit vergissen.
* op de markten ( en er zijn genoeg ! ) vindt je van alles, zelfs dingen die je nog nooit gezien hebt; het is onmogelijk dat je iets nodig hebt en je vindt het niet...dan moet het nog uitgevonden worden :giggle:
* de zeer hoog gewaardeerde parken dienen enkel voor bejaarden, spelende kinderen en hun mamma's en andere rustige mensen; honden zijn verboden, landlopers mogen daar niet slapen of op de banken slapen; roken is niet overal toegelaten (n); er staat overal geschreven dat de vogels mogen niet gevoederd worden en ze moeten met rust gelaten;
* de spitsuur : in België staat de spitsuur nog in kinderschoenen; kom naar HKG en leer hoe het in het echt is :eek:

Ik hoop dat ik niets vergeten ben...indien ja, voeg ik het bij :rolleyes: ( mezelf kennende, het gaat idd zo zijn ).

Tot morgen, op de Filippijnen, op het eiland Cebu.

P.S. - ergens nog iets gevonden over Hong Kong, je kunt het noemen "Hong Kong op shoestring" - ongeloofwaardig voor een stad zoals Hong Kong, maar toch :

" De voormalige Britse kolonie behoort tot de duurste steden ter wereld. Toch schuilt er achter al die chique hotels en luxe eetgelegenheden een zeer betaalbare stad. Je kunt ook met een klein budget van de grootsheid van Hong Kong genieten.

Eten en drinken

Dim sum, noodles, gebraden kip, varkensspiesen; in Hong Kong is een overvloed aan goedkope eettentjes waar je lokale lekkernijen kunt kopen. De meeste kans op een goedkope maaltijd heb je bij ‘hole-in-the-wall restaurants’, waarbij je op straat je eten bestelt en opeet. Een andere goedkope optie is dineren in een ‘cooked food centre’. Doordat er ook vis en vlees wordt verkocht, zien deze grote hallen er misschien een beetje afschrikwekkend uit, maar het eten schijnt er heerlijk te zijn. En dat uiteraard voor een paar euro's.

Eet je liever in een restaurant? Dan is Tim Ho Wan in de wijk Mongkok ( mijn tijdelijk adres ) een echte aanrader. Dit sterrenrestaurant biedt heerlijke dim sum aan, maar dan spotgoedkoop. Je moet wel bereid zijn een uur in de rij te staan.

Wanneer je alleen een drankje wilt doen, is het bardistrict van Lan Kwai Fong een aanrader. Happy hours duren hier namelijk veel langer dan een uur; vaak van halverwege de middag tot begin van de avond. Luze-Zen-Themed Zinc heeft de langste happy hour. Hier kun je van 17.00 tot 22.00 uur met flinke korting drinken.

Gratis bezienswaardigheden

Wanneer je op zoek bent naar gratis vermaak, moet je zeker de natuur van Hong Kong niet vergeten. Degenen die Hong Kong nooit eerder hebben bezocht, zijn tijdens hun verblijf vaak verbaasd over hoe groen de stad is; maar liefst 60 procent van de metropool bestaat uit natuur. De stad is beroemd om zijn wandeltochten en door de stad heen vind je honderden kilometers aan wandelpaden. Mooi én gratis.

Houd je meer van cultuur? In Hong Kong zijn tientallen musea de hele week of een deel van de week gratis. Bij Flagstaff House of Museum Tea Ware, het Hong Kong Film Archive en het Law UK Folk Museum kun je de hele week voor niks terecht. Musea die op woensdagen gratis bezocht kunnen worden, zijn het Hong Kong Museum of Art, het Hong Kong Museum of History, het Hong Kong Museum of Coastal Defence en het Dr Sun Yat-sen Museum.

Wat je ook absoluut niet moet missen tijdens je bezoek aan Hong Kong is "Avenue of the Stars". Op deze ‘Aziatische 'Walk of Fame’ worden sterren uit de Hong Kongse filmindustrie geëerd.

Voor de echte sterren ga je ’s avonds naar de Victoria Harbour, waar je een prachtig uitzicht hebt op de gekleurde skyline onder de sterrenhemel. Zorg ervoor dat je er sowieso rond 20.00 uur bent; dan begint de "Symphony of Lights", een gratis licht- en geluidsshow vanaf de hoge torens.

Overnachten

Wanneer je voor weinig geld wilt overnachten, kun je ervoor kiezen om de nacht in de beruchte Chungking Mansions door te brengen. Dit onderkomen wordt bevolkt door een bont gezelschap van handelaren, arbeiders, asielzoekers, verslaafden en backpackers van over de hele wereld. Het gebouw werd in 1961 gebouwd en is nu al ruim 50 jaar een hotspot voor backpackers. Horrorverhalen zijn er inmiddels genoeg, maar toch heeft dit vervallen gebouw met 17 verdiepingen een aantal hostels met een redelijk goede waardering.

Wanneer je iets meer waarde hecht aan veiligheid en hygiëne kun je in hartje Kowloon goedkope guesthouses vinden. De kamers zijn erg klein, maar je zit wel midden in het centrum. Vooral in de wijken Yau Ma Tei en Mongkok vind je veel van deze gasthuizen.

Souvenirs

Wanneer je op zoek bent naar leuke hebbedingetjes, moet je zeker langs de kitscherige marktjes van Hong Kong. Daar vind je geluksbeeldjes, sieraden, speelgoed, neppe designtassen en heel veel meer. Vooral de " Temple Street Night Market" en de "Ladies Market" in Kowloon en Cat Street in Hong Kong Island zijn aanraders. En vergeet niet af te dingen, want dat is daar de normaalste zaak van de wereld. Wanneer je de prijs te hoog vindt, probeer dan de volgende zin: tai gwai la (Cantonees voor ‘het is te duur!’). Wie weet wat je voor elkaar krijgt! "

Van een zeer oude "Columbus" Nieuwsbrief .....

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
20 - 21.03.2014

Hong Kong, 's morgens, om 04. a.m. Men zou denken dat niet veel actie is....maar het antwoord is : verkeerd!, "wrong!" . Het wordt hels gereden, zelfs door rood licht ; het is 75 minuten rijden van hartje HKG tot aan de luchthaven, op het eiland Lantau. De luchthaven is immens, er wordt nog bijgebouwd. Om de 2 minuten een vliegtuig stijgt, en, denk ik, om de 2 minuten een vliegtuig landt. Zaventem lijkt op een eilandluchthaven, waar het luchtverkeer niet zo druk bezig is. HKG slaapt nooit, juist zoals N.Y. Er wonen 7,1 miljoen mensen in HKG op een oppervlakte van 1.104 km2 , en 8,3 miljoen mensen in N.Y. Ongeveer even druk, maar Hong Kong is veel kleiner en door gebrek aan plaats, hebben ze verticaal moeten gaan bouwen en ook wonen. Druk, druk, druk !

"Cebu Pacific Air" is groter geworden, ze hebben "Tigerair" ook gekocht. Dit ter info voor diegene die geinteresseerd zijn in de regio...;) Voor verdere info's, ga ik hun site in de "Directory" plaatsen, om een zicht te hebben over hun vele bestemmingen. We vertrekken op tijd en we komen in Cebu aan ook op tijd. Een rariteit, tegenwoordig (y)

Welcome in the "Pilipinas" !

Ik wou niet in Cebu verblijven, nog niet voor 1 dag ( het is een stoffig, oninteressante stad ), dus ik nam een taxi om naar Moalboal te geraken ( ik was moe en ik had genoeg van steden !), de andere kant van het eiland. Door de stad rijdend, zie je hier en daar nog gevolgen van "Haiyan" en van de laatste krachige aardbeving.
Op een bepaalde ogenblik, kreeg ik bijna een hartstilstand : "Welcome to the biggest shopping paradise of the South! " . Heb ik ooit geschreven dat ik meer dan genoeg van "shopping" had ( ikzelf doe ik nooit aan mee, lang leve de internet !!(y) ), dat ik steden haat en dat ik na 1 week van "shoppingmania" ben ik vast van overtuigd dat ik gelijk heb, wat winkelen en steden betreft ? Nee ? Awel, bij deze :rolleyes:, I hate shopping and cities !!!
Een taxi van Mactac International Airport ( gelegen op eiland Lapu-Lapu), via Cebu City tot in Moalboal, een dorp aan de zee, met wat slaapgelegenheden en veeeeeeel duikers, kost PhP 2.000 = 33€ ; het is een goede prijs als je denkt dat het betekent 3 uren hard rijden en een afstand van rond de 100 km, in een A/C taxi met 1 CD die draait constant tot je ter plaatse aangekomen bent :whistle:. Een taxi van Zaventem tot bij mij thuis kost me 100€ voor 20 minuten rijden op een mooie autostrade ! Bijna hetzelfde, niet waar ? (n)
Ik ga 1 week niets doen ! Mezelf kennende, gaat het niet lukken, maar hey, geef me een kans, please ! :giggle:
Van mijn kamer zie ik het volgend eiland op mijn lijst : Negros.
Maar Negros komt binnen 1 week aan de beurt !
See ya and take care !

Groetjes vanuit Moalboal - Cebu, de Filippijnen

P.S. ...en hier is mijn voorlopige woonst....op achtergrond Negros eiland :

en zo ziet het nu ook uit...
De Chineze letters of tekens achtervolgen me :eek:

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
22.03.2014

Voorlopig doe ik niets...alleen info's verzamelen over Haiyan en diens nalatenschap : de helft van het eiland Cebu ( het noorden ) ligt nog steeds onder de puin...gevolg : alle toeristen zijn naar zuiden gezaakt en de prijzen tegen de hemel gestuurd.
Ik heb mijn kamer gereserveerd t/m 27.03; dan ga ik "verhuizen" op Negros, het volgend eiland, meer bepaald naar Sipalay, 5 uren bustrip van Dumaguete, de hoofdstad van Negros. Maar eerst een stuk op Cebu, waar ik nu ben, dan in Bato de ferry nemen tot in Dumaguete, op Negros en dán pas een bus tot in Sipalay, waar iemand van je gekozen accommodatie komt je halen, want je moet een rivier oversteken en zonder een bangka ( plaatselijke handgemaakte boot), zou het niet zo gemakkelijk gaan ;).

Mijn volgend huis is ofwel dit

of dit

Ik blijf nog zoeken...
De zee is zenuwachtig en toch gaan de mensen duiken....
De Filipino's zijn zeer vriendelijk, iedereen begroet me en ik begroet hen terug, iedereen glimlacht naar me en ik terug naar hen...vriendelijke sfeer.(y)
De grootste reclame van het dorp "zegt": "Get high on Cebu" :cool: ; dit deed me denken aan Jamaica, waar ik altijd de geur van marijuana tegenkwam. En toch heb ik niemand een joint zien roken...hmmm, bizar ! ;)

Gecko

Well-Known Member
23.03.2014

Zeg nooit dat "geen nieuws is goed nieuws", want ik heb voor vandaag geen nieuws...maar wel slecht nieuws : we hebben een tyfoontje op bezoek, met veel tropisch regen. een furieuze zee ( het strandje vóór mijn kamer ligt onder water ) met als gevolg : binnen zitten. Morgen zou het beter worden...
Op Filippijnen bestaat niet, zoals velen beweren, een tyfoonseizoen en een kalme seizoen. Een tyfoon kan op Filippijnen altijd langs komen...:whistle:

Ondertussen heb ik nog een optie gevonden voor mijn volgende verhuis :

http://www.sulusunset.com/

Tot morgen, een natte Gecko:)

Gecko

Well-Known Member
24 - 25.03.2014

"Caloy" is weg ( onze tyfoon) maar ze heeft een "staart" achtergelaten : iedere avond, rond 18.00 uur begint te regenen, een tropische regen...voordeel : je weet wanneer je onder een dak moet schuilen en wanner je naar huis mag ;) ; nadeel : het kan overdag ook regenen...(n) ; hoe dan ook, het weer is gemengd ( "dankzij" de tyfoon..), maar de temperaturen schommelen tussen 40 en 44 graden C plus een vochtigheid van bijna 80%...daarom is elk inspanning enorm zwaar.
Morgen vertrek ik naar het eiland "Negros", meer bepald naar Sipalay; ik heb plaats gevonden bij "Takatuka Lodge en Dive Resort" ( zie "you tube" filmpje, boven), kamer "The Cave", waar ik tussen stalactieten en stalagmieten ga slapen, voor € 30 /dag. Het is zeer moeilijk om iets te vinden...nu is het hoog seizoen op Filippijnen. Ik blijf daar 1 week.
Daarna "verhuis" ik naar Palawan, met de ferry. Er zijn 2 types ferry voor Palawan : een snelle ( 12 uren varen ) en een langzame ( die stopt voor 8 uren op Cuyo eiland, het is je enige kans om dit eiland te zien, want het ligt in midden van "nowhere" en alleen een ferry komt langs, 2 keer per week). Met de langzame ferry doet je 36 uren over.

Binnen 1 week gaat mijn echte avontuur beginnen : 1) met welke ferry ? ; 2) Palawan ligt aan de rand van de Filippijnen en het geniet van een mooie naam : "The Far West" van de Filippijnen. Het eiland plus de eilanden in het noorden van Palawan is het mooist die ik ooit, via internet, gezien heb. Niet echt aangetast door beschaving, electriciteit werkt tussen 18.00 uur and 02.00 am. Banken, ATM's en post en derg. vindt je alleen in Puerto Princesa, de hoofdstad; er zijn geen taxi's, alleen openbaar vervoer, jeepneys en bangka's . De bevolking bestaat uit Filipino's en stammen.
Dit is Palawan :

of

Vergeet de fantastische "paradise looking" resorts, ik heb het geld niet :rolleyes:; dit is het nadeel als je meer dan 2 maanden op reis bent en geen miljonaire :cry:;).
Zo. Tot morgen avond, op "Negros Oriental" ( het eiland is in 2 delen gesplitst : Negros Oriental en Negros Occidental - het heeft niets te maken met Westen;), het is gewoon zijn geografische ligging).

Zonnige groetjes uit nog Moalboal, Cebu, Filippijnen.

P.S. - "Kleine" aanpassing : er is geen snelle ferry ! :eek: De kortste route neemt minstens 24 uur in beslag van mijn vakantie...de langste route...minstens 36 uur...afhankelijk van de zee, natuurlijk, als ze goedgeziend is of "choppy, at least" :cautious:
Maar, er zijn 2 ferry's per week en dit is een positieve aspect.:D

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
26.03 - 27.03.2014

Een dieper zoektocht over de ferry's voor Palawan "zegt" me dat er is geen kortere route :eek:, en het gaat eigenlijk 36 uren duren ( neem eten mee !), als alles goed verloopt, d.w.z. als de zee "braaf" blijft zoals nu, juist een spiegel... Tja, dan is het maar zo, maar ik ga Cayo eilanden zien ( 8 uren stop ).

Nu, verder : op 26.03, ben ik vertrokken rond 06.00 am, en ik dacht dat ik heel zeker vóór het donker wordt, op het volgend eiland, Negros, ga zijn. Mis ! Volledig mis ! Ik ben met een openbare bus vertrokken, die stopte om de 3 palmbomen en palmbomen zijn bijna overal...:( De bus stopt in Bato, van daar gaat je een tricycle nemen ( tegen 5 km/h) tot aan de ferry terminal voor passagiers, voor bestemming Dumaguete, de "deur" van het volgend eiland, Negros. Na 1 uur wachten en wat gebabbel met de soldaat bewapend met een karabijn van 2kg, op 25' tijd ben ik in Negros, eigenlijk in Sibulan.

Verder, om de volgende bus te nemen, ga je met een jeepney naar Dumaguete Bus Terminal. Vandaar begon alles schijf te gaan : ik moest nog 1 uur wachten voor mijn bus bestemming Sipalay...geen erg. Ondertussen heb ik kennis gemaakt met een Duitse koppel vanuit Frankfurt. Ze gingen ook naar "Sugar Beach", maar ze zouden logeren in "Driftwood", juist naast "Takatuka". Reizen doet je nooit alleen...(y)
03.00 pm kwam snel, maar er is geen A/C bus voor onze bestemming ! :eek::D De bus was kapot. Volgende bus EN de laatste...om 04.30 pm ! Pogingen om een "taxi" te delen tot Sipalay brachten niets op. Wel slecht nieuws : er is GEEN rechtstreekse bus tot in Sipalay ! We zouden 2 bussen moeten nemen : een tot in Bayawan en van daar een andere bus tot in Hinoba-an en voor de laatste stuk...wel, trek je plan ! :whistle:

Het openbaar vervoer op Filippijnen is spotgoedkoop maar onbetrouwbaar en langzaam. Absoluut niet te vergelijken met...bv. Thailand. Het laatste stuk met de bus is buiten iedereen verbeelding : de chauffeur moest via de venster binnen kruipen, geholpen door acrobatische toeren. Dit geeft iedereen een beeld over hoe "dicht bevolkt" de bus was...44 graden C en een bus onder de zon ! (n) Iedereen was nat van zweet en geen gram wind.
De Pilipino's zijn zo vriendelijk met de toeristen, dat ik zelfs een plaats kreeg...maar niet gratis : ik heb een jongentje van 7 jaar op mijn linkerbeen gehad, op mijn rechterbeen een bagage van een Pilipino, bovenop een jas, en aan mijn voeten, een voetbal. Een vrouw die naast me stond, had een taart gekocht en ze heeft maar 1 fout gemaakt : haar bagage, samen met de taart, op het grond geplaatst. De controleur moest "zwemmen" om ticketten te verkopen en het onvermijdelijke is gebeurd : hij stapte juist in het midden van de taart ! :LOL::ROFLMAO: Ondanks alle "ouch" van de vrouw ( alsof hij op haar tenen zou getrapt zijn), niets hielp. Mijn omgeving vond het meer dan grappig en iedereen lachte erop los...:giggle: ik inbegrepen !

Ok. We zijn in Hinoba-an. Na zeer harde onderhandelingen, een tricycle gaat ons brengen tot in Sipalay. Heb je ooit een tricycle gezien ? Het is een soort transpoortmiddel voor, normaal gezien, voor 2 personnen en wat bagage...we waren met 3, zwaar geladen en een guitaar. De Duiters kropen van achter op, in de bagagekorf, ik in de "cabine", met mijn lange benen naar buiten. De honderden kilo's verdeeld tussen hun benen en het dak boven de chauffeur...juist op zijn Filippijns :D.
"Takatuka Lodge" heeft me geschreven dat ik moet vóór het donker wordt aankomen, anders ga ik de lodge nooit vinden. En ook geen boot om de rivier over te steken. Maar ik had massa's geluk : de Duitsers kende de eigenaar van "Driftwood" ( mijn "buren") en ze gaan een boot speciaal voor ons sturen. Na 2 pintjes, zijn we weg. In het water, onder weg, zagen we lichtgevende plankton. Toch kun je zeker niet vergeleken met het "Glistening Water" van Jamaica, verre van...

Dood. Moe...:sleep:
Na 12 uren slapen, begin ik naar mijn "marathon" : x-tal appelpintjes gedronken...ik was de tel kwijt...je wordt niet zat van, ze zijn niet straf ;)
Nu, er zijn 3 dingen die ik moet jullie vertellen :
* vanaf China tot in de Filippijnen, wordt je steeds kleiner en krommer en dunner...alles is klein en dun, gemaakt op maat van de plaatselijke bevolking...:giggle:
* ken je de leuze van de Filippijnse Toeristischedienst ? "It's more fun in the Philippines" ? Ze zijn "bloody right"...niemand maakt zich druk over wat dan ook...zelfs in de overvolle bus, de controleur zei dat de grotere bus heeft niet zo veel plaats als deze oude rommel ;):D
* Ik ben 3 keer in Bali geweest en mijn hart lag daar begraven tot ....ik hier op het strand ben geweest...Bali is gezaakt in mijn top eilanden naar de 2de plaats..."Sugar Beach" in Sipalay, Negros Occidental, Filippijnen is nu Nr. 1 !:):)
En zo gaat het...door reizen wordt je wereldwijzer....of het is toch wat ik denk :whistle:

Tot mails, een Gecko op wat lijkt als een ideale strand (y)

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
28.03.2014

Another sunny day on a very beautiful beach...:)
Ik ben bezig met mijn volgende accommodatie op Palawan ( als de zee meewerkt !:cautious: ).

Wat vinden jullie van deze :

http://www.seanjungle.blogspot.com/ of anders kijk hier :

Maar ik heb 2 bezwaren : 1) "bird's nest soup" ( de nests van de vogels zijn "gestolen" van hun eigenaar(s) en gebruikt om soup van te maken - totaal tegen mijn diervriendelijke principes ;
2) de "zip line" - juist zoals in Costa Rica, ze maken veel lawaai en ze storen de dieren EN je ziet niets van de omgeving ;
Ik ga nog zien...:cautious:

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
30.03.2014

Gisteren was een echt tropisch weer...zon gemengd met wolken ; daarna alleen wolken en het begon te regenen, ik bedoel water begon te vallen...tegen zulke "aanval" is een paraplu echt overbodig, het heeft geen nut.

Maar voor me het was perfect, ik heb voor ons forum een beetje van alles kunnen doen...

But today is mijn "big day" : ik ga duiken ! Om 02.30 pm, om precies te zijn. Men heeft een klein idee wat betekent " some of us must live under water" : het is een unieke ervaring. Ik raad het iedereen aan. Warm aanbevolen. Voor diegene zonder PADIcertificaat, Filippijnen is dé plaats om te leren duiken, omdat is dé goedkoopste plaats in heel Azië om je brevet te halen.
Bv, "Takatuka" biedt, equipment inbegrepen 2 - dives Package voor 3 700 P ( 1€ = 60 P ) ; 4 - dives Package voor 6 400 P, alles met de "Sipalay Sanctuary Fee" inbegrepen. Een curssus om kennis met duiken kost 3 000 P ( instructeur, theorie, equipment en 2 keer onder water, alles inbegrepen). Nu, vergelijk deze prijzen met de prijzen van Thailand, Indonesië, Egypte, Oman, Malediven, Mexico of ABC-eilanden...(y)

Zoals ik eerder schreef, de Pilipinos zijn super-vriendelijk, een glimlach op hun gezichten ziet je altijd, en lachen dat ze kunnen..."fun" is altijd aanwezig... :LOL:Als je een tijd onder hun leeft, besef je hoe gestresseerd we leven, dat we ons druk maken over prullen...ze beseffen beter dan we dat we allemaal maar 1 keer" leven, en "life is about always having fun". En zo is het hier, bij "Takatuka" ook ! "Takatuka" is een wonderplaats...ik durf wedden, met wie dan ook, dat zo'n plaats komt je geen 2 keer in je leven tegen...Kijk naar de "you tube" filmpje en voeg vriendelijkheid, lach, verbazing, een zeer mooie strand, unieke kamers die je nergens ter wereld tegen komt en dan heb je het sfeer en een super-fijne omgeving !(y)(y)

Maar aan alles komt een einde; gisteren avond kreeg een idee : waarom niet stoppen op Cuyo-eiland ? Het eiland ligt in "the middle of nowhere" ( kijk op de kaart); de ferry stopt daar ( 8 uren) op weg naar Palawan. Eiland verkennen, en met de volgende ferry ga ik verder naar Palawan ; Cuyo-eiland is maar 19 hectaren groot, dus met een brommer gaat je snel rond zijn. Hier kun je het eiland zien :

Ik ga verder schrijven als ik uit het water kom..:)(y)

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
31. 03 - 03.04.2014

Niets loopt hier zoals je wilt of denkt dat het gaat zijn...Vergeet reisgidsen ( van menselijke aard of uit papier gemaakt )...hier is het land van "trek je plan"...overal en met alles.:p

nu beloof ik dat ik echt verder schrijf ;)

De laatste dagen hebben we uitgebreid afscheid genomen ( lees : pintjes drinken). Ik ben op 02.04 vertrokken, samen met een Zweed, met de boot richting Sipalay, om de bus samen te nemen richting Bacolod, de ferry nemen en op het volgend eiland slapen. Je kunt je niet voorstellen hoe het schijf is afgelopen : de Zweed veranderde van richting na wat wachten op de bus, omdat van de tegenovergestelde richting een bus kwam...en weg was hij richting zuiden, namelijk Dumaguete.
Ik blijf koppig wachten op mijn bus...na 1 uur wachten en helemaal nat van zweet, mijn "geliefde" bus is gekomen...voller dan mijn vorige buservaring ! Niet erg, ik blijf even koppig op de volgende bus wachten, ondertussen wat "fun" maken met de plaatselijke Pilipino's :LOL:
De 2e bus was even vol en mijn 2 uren geduld was ook op ! :mad: Een Pilipino stelt voor om mij te brengen naar het busstation (23 km verder), waar de bussen eigenlijk vertrekken, dus ik ga zelfs een plaats hebben om te zitten :D.

Right. We vertrekken dus, en geen van ons 2 wist hoe zeer anders ging het aflopen :rolleyes:
Eens aangekomen ( per tricycle), vroeg hij me als het OK was; ah, ja, zei ik, ik hou van dit soort vervoermiddelen !:) "Dan, breng ik je tot in Bacolod, als je wilt, je neemt de ferry, 1 uur varen met de speedcatamaran en je bent in Iloilo City, op Panay eiland". Ik ben direct akkoord mee geweest, maar we wisten alle 2 niet wat een serieuze fout gingen we maken : afstand verkeerd ingeschat ( door hem, hij zei 160 km, terwijl ik zeker wist dat zeker 180 km waren...), de wegen waren verre van goed ( de wegen in Negros Occidental zijn slechter dan in Negros Oriental, zeker weten ), de snelheid van een tricycle is enkel met die van een fiets te vergelijken :rolleyes:.

Het was fout...maar eens vertrokken, ging geen van ons 2 het opgeven. Resultaat : aangekomen in Bacolod 30' ná het vertrek van de laatste ferry, mijn achterste heeft 2 dagen geklaagd en ik moest 1 nacht ter plekke slappen (n)
Pas vandaag ben ik ter bestemming aangekomen (n) Nu blijf ik hier 2 dagen en dan ga ik het zuiden van Panay eiland verkennen.
Wat heb ik vandaag gezien : een wapenwinkel, alles is zeer streng bewaakt en gecontroleerd ( het is weer boel in de Filipijnen !), op straat gewandeld, met militairen gebabbeld, naar de markt geweest ( altijd geinteresseerd geweest in wat daar te doen is ! het valt altijd iets nieuw te ontdekken !:) ).
Ik ga maffen. Morgen is een andere dag.

Groetjes uit Iloilo City, Panay eiland, Filippijnen

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
05.04.2014

Van Iloilo City ben ik "geemigreerd" naar Guimbal, 40 km buiten de hoofdstad van het eiland Panay...en hier geen spoor van zwaar gewapende soldaten...hier ben je in een dorp, waar iedereen iedereen kent, dus ik ook...als enige Westerling ( blanke huid). Ik doe mijn best om de vrouwelijke geslacht te overtuigen dat, voor ons, de blanken, een bruine huid mooi is. Tevergeefs. Ze laten me allerlei cosmetische producten zien om hun huid wit te houden / maken en idd, ik zag veel meisjes / vrouwen met een paraplu door de zon te wandelen. Juist zoals in China, Hong Kong, Indonesië, een blanke huid heeft meer "waarde" dan een bruine huid.
Ik begin hun huidskleur te krijgen en dan ga ik in het landschap beter passen...:D

A, iets zeer belangrijk vergeten : Filippijnen = "fun" ; alles, maar echt alles is gelinkt met het woord "Fun". En het is ook zo. Ze maken "fun" van alle gelegenheden. Vandaag is zaterdag, de scholen zijn gesloten ( zomervakantie) en overal waar je maar kijkt, mensen zijn zich aan het amuseren. De toeristische leuze klinkt "It's more fun in the Philippines", en het is meer dan waar. Super-vriendelijk en altijd klaar om te lachen. Zo zijn de Pilipino's...(y) altijd klaar om te glimlachen / lachen / amuseren. Langs de wegen heb ik overal spandoeken gezien waarop een "fiesta" aangekondigd staat.

Ik heb mijn planning moesten aanpassen...ik vrees dat ik het eiland Bohol voor een andere keer gaat zijn. Van hier "spring" ik naar het eiland Guimaras, daarna terug naar het eiland Pasay om de ferry te nemen ( 36 uur varen, als de zee ons gunstig is !:rolleyes: ) naar het eiland Palawan, volgens meeste van de "locals", het mooiste eiland van Filippijnen.

Synopsis bezochte eilanden : Cebu, Negros Oriental en Occidental, Panay.
Het volgt : Guimaras en Palawan.

En dit is Panay Island :

Een verschil : ik heb geen gids en je warm water is in feite je koud water, als je denkt dat je dag begint met 35 graden ;). Koud water, zoals we het kennen, bestaat niet.

Tot mails, Guimbal, Panay Island, Filippijnen

Gecko

Well-Known Member
06.04.2014

Guimbal, hé ? Aan de zee en toch op platteland, tussen de "locals" en hun schattige kindjes :)
Alles begon goed, maar....
Kom, we gaan opnieuw beginnen : ik had een paar dagen extra en hoewel "mijn" hotel in Iloilo City tip - top was, ben ik toch naar Guimbal vertrokken waar de enige vreemdelingen die de "locals" ooit gezien hebben, zijn een paar Koreanen geweest.
De x-tal pintjes waren drinkbaar ( "Red Horse", deze keer ) tot de hongernood toesloeg. In de kantien, heb ik een menu gezien en het duurde geen minuut tot ik alles gelezen heb. Ik heb mijn keuze gemaakt, gegeten en de honger wou mij niet verlaten. Nog 2 sandwiches erbij, dan maar...ik kon nog iets eten, maar wat ??:confused:
De porties waren gemaakt op z'n Filippijns, niet echt mager maar wel klein. Toen krijg ik een gedacht op bezoek : er is gewoon niets te eten !!! :eek: En niet alleen in Guimbal, maar het ganse eiland Panay is niet rijk...

Whatever, zulke toestanden zijn niet eigen aan Filippijnen, zoals iedereen weet.
Kom, genoeg filosofie, ik ga een douche nemen ( het was meer alsof eem mus een bad nam in het stof !;)) en wat lezen ( mijn aandacht is gestoord geweest door een kakkerlak-senior die duidelijk genoeg te eten vond ! - amen ! R.I.P. ) en maffen. Na iets dat leek op een ultra-magere ontbijt, dacht ik toch terug te keren naar Iloilo City, waar ik nooit een geforceerde diëet moest volgen. Integendeel, gezond eten...de markt is om de hoek, met groenten en fruit, restauranten zoveel als je wilt. En tijd zat om mijn ferryticketten in orde te brengen : Iloilo City - Puerto Princesa ( Palawan) en na 2 weken in Palawan, doe ik Puerto Princesa - Iloilo City en dan verder met de ferry van Iloilo City naar Cebu.

Eens in Cebu, weet ik dat het gedaan is.(n)
Maar niet getreurd, einde october vertrek ik naar Sri Lanka. :whistle:

Dus, nu zit ik mooi in hetzelfde hotel ( iedereen blij en verbaasd om mij terug te zien, ik ook, ik bedoel ik was ook blij dat ik hen zag :D ), Wi-Fi zonder problemen, gratis ( in Guimbal hadden ze ook Wi-Fi, ook gratis, tot een jeepney hun kabel kapot gereden heeft - zelf gezien ! ), "Robinson Plaza" naar rechts ( "mall" - 100 m) en "Strarbucks" naar links ( ook 100 m, maar verschrikelijke slechte dure koffie - de "donuts" met chocoladelaag zijn wel lekker ). In "Robinson" zijn x-tal eetgelegenheden en onder andere : Belgische waffels en frietten !!!! :whistle:
Lang leve "Go Hotels" Filippijnen !

Morgen ga ik mijn ticketten in orde brengen.

Tot de volgende keer,

Gecko, Iloilo City, Panay Island, Filippijnen

P.S. - Mijn vrienden van het leger, diegene met antikogelvesten en goed voorzien van allerlei materialen, zijn ook hier...dus, ik slaap op beide oren, geen kidnapping of dergelijke....;)...maar de boel gaat door !

Gecko

Well-Known Member
07.04.2014

09.30 a.m. ( local time). Mijn dag begint met een koffie, x-tal sigaretten ( 1 pakje "Marlboro" kost 1 € ) en lezen van "Manilla Bulletin", natuurlijk. 30 graden...en het wordt plots nog warmer als ik zie "‘Domeng’ to make landfall on Thursday" , d.w.z. dat een baby-tyfoon is onderweg. Prachtig ! :rolleyes: Ja, ik weet het, de Filippijnen is groot, maar de Visayas zitten in het midden, ik ook, en Mr. Domeng "landt" bij de buren...de wind is al bezig...steeds harder + de hete = juist een haardroger .

Ik ga mijn was brengen en dan ga ik zorgen voor mijn ferryticket voor Palawan ( Puerto Princesa ). Ik passeer een van de ingangen van "Robinson" waar ik spot een aanvraag : "Please deposit your firearms at the Security Office. Thank you." Zo zijn de Pilipino's : ze zijn vriendelijk en ze hebben veel manieren. De klanten, waar dan ook, worden met "Sir" en "Ma'm" aangesproken, blanke of chocolatachtige huiden.

"Montenegro Shipping Line". De grootste, betrouwbaarste schipmaatschappij, maar ook de duurdste. Aan de ingang, hing een melding : "April Sold Out". Tof !(n)
Met een kleine hart, ga ik bij de concurrentie aankloppen : "Milagrosa - J Shipping Corporation", Jarfel Bldg, Brgy Lapuz Norte, La Paz, Iloilo City, 5000 ; tel : 048 - 433 4806 , mail : milagrosa_jshipping@yahoo.com.ph
En na 2 uren wachten ( geen A/C, gen ventilator, alleen wat wind, temp. 35 graden ), ben ik de fiere eigenaar van 1 ticket ILO - PPC. Vertrek : 16/04/2014. Aankomst : ?
Normaal gezien, de "cruise" duurt 36 uren in calme omstandigheden...;)

Terwijl ik zat te wachten, keek ik een beetje rond : achter de grote loket, waren 5 mensen bezig - 1 vroeg je ID, vroeg je geld en ernaast zat nog 1 persoon die je ticket afschuurde van de drukmachine. Een derde was druk bezig met typen op een tijpmachine :unsure: - toen dacht ik hoelang is het sinds ik zulke machine gezien heb....
De 4e persoon zat aan het loket "Freight" waar niemand is geweest de afgelopen 2 uren...."booorrrring !":sleep:
Over de 5e persoon kan ik jullie, het spijt me, niets kunnen vertellen. :D

Nu, ik weet dat de schip is langzamer dan een schip van "Montenegro" ( verband met het land Montenego ?!:confused: ), minder "steady" op de zee, er is een kantien ( maar iemand fluisterde me om eten mee te nemen - ok, geen probleem, maar wat kun je zo lang bewaren met zulke temperaturen ?? :rolleyes: ). Kortom : alles is mogelijk, wees bereid om in allerlei situaties baas te zijn. "We'll see".

Morgen is een andere dag.

Gecko, Iloilo City, Panay Island, de Filippijnen.

Gecko

Well-Known Member
08.04.2014

en daar ga ik morgen naar toe : Guimaras Island, 30' varen van Iloilo City. 1 week mangokuur. Gezond en natuurlijk.
Enige grote zorg : aanwezigheid / afwezigheid van Wi-Fi....:unsure: In Sipalay, op "Sugar Beach" ( Negros Occidental) heb ik 10 € moesten betalen om bereikbaar te zijn...:eek:
Accommodatie : ietje duurder - 32,42€ / nacht ; betalen - contant ; op het hele eiland bestaat maar 1 (een) ATM en ik zou een grote idioot zijn om te geloven dat het gaat ook werken of geld hebben.

Vandaag bij de ingang van een bank : "Please do not enter if you have firearms !", beleefd maar zeker...de ingang is bewaakt door een soldaat goed "voorzien" van de nodige middelen, in geval dat je niet kunt/"wilt" lezen :D

Na wat tijd gebracht op Panay Island, weet ik zeker dat een wapen dragen is niet ongewoon.
I love freedom in the Philippines ! :)
Toch één minpunt : Iloilo City is een rookvrije stad...hoe het kan ?! simpel: er bestaat een brigade die alleen met rokers bezig is; hebben ze je gespot...het kost je 500 PhP ( 8,33 €) - boete. Er wordt nergens gerookt, nog niet eens op terassen...:(, maar ik ga toch buiten om mijn portie nicotine te nemen - hoe kun je een stad rookvrij verklaren terwijl de smog in dikke lagen overal hangt ?! :confused: Tell me...o_O

Groetjes
Gecko :), nog steeds in Iloilo City, Panay Island, Filippijnen.

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
09.04.2014

40 PhP, nog geen ganse euro..:p om van Panay Island naar Guimaras te oversteken, aan boord van een bangka !

Guimaras Island = Het Mango Eiland

Hier vindt je de beste en de zoetste mango's ter wereld ! Onderweg naar "mijn" accommodatie....massa's mango's. Groene ( nog niet echt rijp, maar even lekker), gele ( rijp ), ganse bergen...zonder overdrijven, je kunt een ganse schip naar België versturen.
De grootste plantage is 21 hectare groot. De mangobomen zie je overal, groot of klein. Mango's !:)

"Mijn" accommodatie heeft een zeer mooie panorama over een kleine baai. Het heet "Jannah Glycel Beach House", Talisay, Igang Bay, Nueva Valencia; het is niet groot, maar het is zeer rustig, mooi, en het heeft een fijne strand. Voor snorkelen, moet je 5' verder lopen, om echte tropische onderwaterwereld te zien. Morgen...nu ben ik met "Red Horse - extra strong" bezig en met mijn buren, een koppel uit Engeland ( Bornemouth); je reist nooit alleen. Een gecko wenst ons " een fijne avond"! Dank je ! Waar dan ook, is mijn "familie" is ook aanwezig, binnen en buiten.;)

Ik moet gaan eten...terwijl de dochter van de bazen ( hij, uit Frankrijk, zij Pilipino) klarinet speelde - "Pretty Woman" - en de honden ( 6 stuks ) "huilen" mee :rolleyes:... het wordt snel donker.

I call it a day.
Tot mails:)
Gecko, Talisay, Nueva Valencia, Guimaras Island, Filippijnen

Laatst bewerkt:
World Nomads Travel Insurance
Bovenaan