advies omtrent rijbewijs, budget, innentingen, omkoping,...

sander96

New Member
Beste mensen

Ik (20) en een vriend (19) willen graag deze zomer een motortrektocht doen in Zuid-oost-azie.
We hebben retour tickets gevonden voor 440 euro Brussel-Bangkok eind juni 2016 - begin september 2016, 2 maanden dus.

- We dachten er aan in Bangkok ieder een brommer te kopen en een soort cirkel maken en tailand, laos, vietnam en cambodja zien
chingchong.png

dit is echt een klad plan, het hoeft niet perse deze route of zo groot te zijn, dus als het te groot is of jullie denken dat een andere route mooier/leuker/relaxter is laat ons dat zeker weten dan :)
Het is de eerste keer dat we zoiets doen, dus als dit niet haalbaar is of zo, enfin alle tips zijn handig

- We vroegen ons eigenlijk af hoe het zit met een rijbewijs voor de brommer. We hebben er allebij geen dus we weten niet of dat nodig is en/of geldig zou zijn moesten we er hier eentje halen. We hadden ook begrepen dat als politie ons halt houdt we waarschijnlijk een soort standaard 'boete'/omkoping zouden moeten betalen maar hoeveel zou die ongeveer bedragen?

- Van budget hadden we voor 2 maanden gerekend op 2700 euro (min 400 tot 700 euro voor het vliegtuig) voor visums, eten, drinken, brommer (+kosten + naft), verblijf in goedkope herberg achtige plekken en af en toe in een tent.

-Hoe zit het met inentingen? welke zouden we nodig hebben?

Heel erg bedankt om dit door te lezen en we zijn benieuwd naar jullie ideeën en bedenkingen!

Leuk plan! Zoek wel genoeg op over de regios en bezienswaardigheden vooraleer je vertrekt.
Zodat je geen must sees misloopt onderweg. Ook de route die je hebt aangeduid lijkt me persoonlijk niet zo ideaal.

Momenteel zit ik in vietnam, en heb een groot bezocht met 2 britten die ook met de brommer aan het rondreizen waren. Toeval dus!
Hou er rekening mee als je hier een brommer koopt (zij betaalden ongeveer 220dollar). Dat je misschien maar 50 a 100 krijgt bij de verkoop, tenzij je deze via internet aan een andere toerist kunt verpatsen.

Sluit het reizen met een tent uit! Hostels, guesthouses en sommige homestays zijn echt biet duur. Schommelt tussen 2 en 10 euro. Daarvoor wil je niet met een tent en slaapzak enzo zeulen!

inentingen moet je navragen bij uw dokter of in het ziekenhuis. Hoogstwaarschijnlijk heb je tetanus, hepatitis a en b, buiktyfus en hondsdolheid nodig. Malariapillen neem ik zelf niet, en heb ze dus ook niet mee. Normaal raden ze deze toch aan, maar als je niet 10dagen de jungle intrekt op uw eentje ver weg van het toerisme heb je ze echt niet nodig.

2700 zal waarschijnlijk te krap zijn. Als je een biertje drinkt, een tempeltje bezoekt, ... Lopen de kosten nog niet erg op. Maar ikzelf zit momenteel aan ongeveer 25 a 30 euro per dag. Natuurlijk maken hier ook treinen en bussen een redelijk deel van uit. Stel 2 a 10 euro per nacht slaping, 10 euro per dag eten, drinken en goestjes, en dan komen uw brommers en bezienswaardigheden er nog bij.
Ook visums kosten 30 euro voor laos ofzo, en 45 voor vietnam. Als je dus 2x vietnam binnenwilt ben je al gauw 90 euro kwijt + kosten voor autorisatiebrief.

Brommer zal gegarandeerd ook regelmatig stukvallen. Dus af en toe kleine kost hieraan...
Reken ook meestal de duur van transport van google maps voor bus x 2

Dat was zo het eerste dat bij me opkwam haha
Succes nog!

Hoi Sander,
Ik zie nu je topic, en ik vraag me af of je de reis gemaakt hebt.
En hoe het was natuurlijk!
En hoe makkelijk is het om je motor de grens over te krijgen?
Groetjes Bregje

Terug
Bovenaan