Advies over vanalles

Status
Niet open voor verdere reacties.

Savage

New Member
Beste mensen,

Ik stel me even kort voor. Ik ben Rens (m), 19 jaar, woonachtig in omgeving Arnhem.

Na mijn vwo-examen ben ik Bouwkunde gaan studeren, waar ik na 3 weken mee ben gestopt. Momenteel werk ik part-time bij Albert Heijn als vuller. Maar, het leven staat niet stil, en ik moet iets gaan doen. Keuzes, studeren, reizen, werken. Nu zit ik steeds meer te denken aan reizen.

Maar ik zit met een paar onzekerheden. Wat is voor mij haalbaar, en/of verstandig om te doen, wat moet ik weten, wat moet ik kunnen/hebben. Als ik besluit te gaan reizen, zal dat toch minstens voor een half jaar moeten zijn. Maar, ik heb totaal geen reiservaring, en ben pas sinds 2 jaar het reis-idee aantrekkelijk gaan vinden.

Ik ben niet het type, luieren op het strand/in vakantiehuis, en zuipen/uitgaan tot je erbij neervalt. Ik zie veel meer in natuur en omgeving. Maar, aangezien ik pas 19 jaar ben, en geen reiservaring heb, ben ik een beetje onzeker wat ik kan verwachten, en mag verwachten. Ik heb zo niemand waarmee ik dit samen kan doen, en ik weet niet of alleen gaan wel zo verstandig is.

Dus, hebben jullie advies voor mij? Wat zijn mijn opties, waar kan ik mee informatie krijgen, misschien persoonlijke ervaringen die hiermee in verband staan? Ik hoor het graag!

Groetjes,
Rens

Hallo Rens,
Welkom op dit forum.

Als je onzeker bent zou ik zeker geen half jaar op vakantie gaan...
En een half jaar vakantie zal finnancieel ook niet goed bevallen als je een beetje luxe gewoon bent. ;)

Alleen...
Er zijn genoeg groepsreizen waar je nog alleenstaande mensen zal tegenkomen. Hier leer je bijna altijd mensen kennen.

Groepsreizen is zeer interessant, zo doe ik het meestal ook.
Je ziet vanalles van de mooie natuur tot de gebouwen in de steden en je leert mensen kennen die ook graag doen wat jij graag doet.

Je moet zelf zien welk land of landen jou het interessantste lijken en dan kan je beginnen met het uitkijken wat je daar allemaal gaat doen of kan doen.

je kan altijd de topic Informatie over Landen en Eilanden ééns bekijken.

En de verschillende reisverslagen en foto's op het forum zijn ook zeker de moeite waard.

Laatst bewerkt:
Bedankt, Ik moet alle opties even bekijken, studeren, reizen ed...Ik ben het net al af aan het sporen naar wat soorten reizen en mogelijkheden ed...maar ik denk dat ik nog niet oud genoeg ben om zoiets dergelijks te gaan doen. Vaak zijn het mensen die tot minstend 7 jaar ouder zijn..

"Als" je gaat ... het zal sowiso een avontuur worden. En je zal opgelicht worden wegens gebrek aan ervaring, makkelijk (jong) slachtoffer, naïef en zo (niet negatief bedoeld, gewoon realistisch).
Maar beschouw zulke dingen als leergeld. Bevraag je op voorhand goed ivm praktische tips (op fora als deze). Je zal trouwens makkelijk lotgenoten vinden ter plekke, die met dezelfde situatie zitten zoals jij.
Moest ik 15j jonger zijn, en weten wat ik nu weet ... ik zou er voor gaan.
Ik was er zelf ook al 24 of 25 toen ik mijn eerste individuele reis maakte. Het was maar voor 6 weken, en ik was met 2. Scheelt dus toch wel een beetje. Het hangt er dus een beetje van af hoe ondernemend en hoe sociaal je bent ingesteld.
Maar de periode tussen je studie's en je carriëre is zowat de meest ideale periode om zo iets te ondernemen volgens mij. Trouwens ... jong geleerd, is oud gedaan ;)

Inderdaad, kohraya doet mij denken aan mijn eerste grote rondreis dat was Cuba... daar hebben ze mijn camera gestolen.
Ik daar mee met de politie met politieauto en sirene (precies een gangster) naar zo een beveiligde burcht in Havanna
dan had ik nog geluk dat we in onze groep iemand was die tolk kon spelen wand ze kennen alleen maar Spaans.
En daar hebben we dan een verklaring kunnen afleggen.

Daar heb ik ondertussen ook wel wat van geleerd.
Hang alle spullen aan je vast of laat ze gewoon thuis. ;)

En als je iets wil kopen moet je ook goed oppassen als er over de prijs gediscussieerd word...
Ze zeggen dat het goed is en dan vragen ze weer meer of zit er iets niet bij ofzo.
Maar je mag niet toegeven en toch maar meer betalen...
Ga gewoon buiten en zoek een andere winkel op waar ze je niet zo voor de gek houden...
Ik heb ook al ééns bijna 3 uur in 1 winkel gestaan, maar ik ben er wel met een digitale camera buitengegaan voor een mooi prijsje. (dat was die die ze in Cuba gestolen hebben) :p
Wat ook dikwijls gebeurt is als je aankomt in de luchthaven je direct een karretje word aangeboden om je valiezen op te leggen en die man voert ze dan tot bij de bus of taxi. maar voor je instapt zegt hij dat je eerst moet betalen. Veel mensen verwachten dit niet.
Dus best gewoon jou valies dragen. of zelf een karretje nemel als dat kan.

Hahaha ... grappig verhaaltje. Bij mij hebben ze eens mijn zoomlens van mijn camera gestolen. Wat kunnen ze nu in hemelsnaam doen met een lens zonder camera???
Ik zat op de nachttrein van Varanasi naar Agra (India) als enige toerist. En ja, het noodlot sloeg toe ... ik kreeg diaree. Daar lag nog een hoop volk op de vloer, niet te doen dus om met m'n rugzak en m'n billen dicht daar over te kruipen. Dus ik liet m'n rugzak achter. Ik lag toch op het bovenste bedje en iedereen sliep. Het leek wel alsof er op die wc ene ontploft was. Zelfs de muur hing vol. En 't ergste van al ... ik was m'n wc papier vergeten. No problem, dan maar de zakdoek hé.
Pas uren later, toen ik al op één vd volgende bestemmingen was en ik die lens terug nodig had, merkte ik pas dat 'm weg was.
Enfin ... ik "denk" toch dat het op die trein gebeurt was.
Les voor Savage: Laat nooit je bagage alleen. Zelfs niet als de nood het hoogst is!
Een andere keer hebben ze me es liggen gehad met een wisseltruc. Achteraf bekeken hadden die 2 dat ferm gespeeld. Ik bewonder hun handigheid. Maar ik was wel 50€ kwijt. Les: Altijd als laatste persoon je geld natellen VOORDAT je het wegsteekt en vertrekt. Laat die rij maar wachten achter je en laat de wisselaar maar verontwaardigd kijken. Het is JOUW geld.
En weer een andere keer: toen wou ik rap rap geld wisselen aan de grens van Guatemala met Mexico, toen telden ze voor mij de wisselkoers uit op hun rekenmachientje. De koers was goed, daar had ik me achter geïnformeerd. Maar het bedrag klopte niet. Want toen ik het natelde met mijn eigen machientje, bleek dat ze gesjoemeld hadden met het hunne. Ook weer een mooie truc, maar ik had 'm gelukkig ontdekt. Teken dat je steeds allert moet blijven.

kohraya zei:
Hahaha ... grappig verhaaltje. Bij mij hebben ze eens mijn zoomlens van mijn camera gestolen. Wat kunnen ze nu in hemelsnaam doen met een lens zonder camera???
Ik zat op de nachttrein van Varanasi naar Agra (India) als enige toerist. En ja, het noodlot sloeg toe ... ik kreeg diaree. Daar lag nog een hoop volk op de vloer, niet te doen dus om met m'n rugzak en m'n billen dicht daar over te kruipen. Dus ik liet m'n rugzak achter. Ik lag toch op het bovenste bedje en iedereen sliep. Het leek wel alsof er op die wc ene ontploft was. Zelfs de muur hing vol. En 't ergste van al ... ik was m'n wc papier vergeten. No problem, dan maar de zakdoek hé.
Pas uren later, toen ik al op één vd volgende bestemmingen was en ik die lens terug nodig had, merkte ik pas dat 'm weg was.
Enfin ... ik "denk" toch dat het op die trein gebeurt was.
Les voor Savage: Laat nooit je bagage alleen. Zelfs niet als de nood het hoogst is!
Een andere keer hebben ze me es liggen gehad met een wisseltruc. Achteraf bekeken hadden die 2 dat ferm gespeeld. Ik bewonder hun handigheid. Maar ik was wel 50€ kwijt. Les: Altijd als laatste persoon je geld natellen VOORDAT je het wegsteekt en vertrekt. Laat die rij maar wachten achter je en laat de wisselaar maar verontwaardigd kijken. Het is JOUW geld.
En weer een andere keer: toen wou ik rap rap geld wisselen aan de grens van Guatemala met Mexico, toen telden ze voor mij de wisselkoers uit op hun rekenmachientje. De koers was goed, daar had ik me achter geïnformeerd. Maar het bedrag klopte niet. Want toen ik het natelde met mijn eigen machientje, bleek dat ze gesjoemeld hadden met het hunne. Ook weer een mooie truc, maar ik had 'm gelukkig ontdekt. Teken dat je steeds allert moet blijven.
hahaha
:LOL: :LOL: :LOL: Schitterend verhaal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan