Booking.com

Backpacken Mexico, Guatemala, Belize

Ivo92

New Member
Beste backpackers,

In juli wil ik graag 4 weken lang gaan backpacken door Mexico met mijn vriendin. Dit wordt voor ons beide onze eerste echte backpackavontuur. Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om in 4 weken de route Mexico stad, San Cristobal, Flores + Tikal in Guatamala, Caye Caulker Belize, Tulum, Cancun, Palenque en weer terug naar Mexico stad te volbrengen met de nodige mooie plekken om tussendoor te stoppen.

Hoog op mijn lijstje staan bij deze reis: maya dorpen, snorkelen met walvishaaien en schildpadden, cenotes bezoeken. Kan iemand mij helpen met de haalbaarheid van dit lijstje, haalbaar of moeten we dingen schrappen en ons voor 4 weken focussen op Mexico?

Alvast erg bedankt.

Ivo

LaViajera

Well-Known Member
Ik zou zeggen dat het wel haalbaar is; maar dat hangt ook van je eigen reistempo af en van wat je precies allemaal wil doen en hoe. Ik heb op een dikke 3 weken alles wat jij beschrijft gedaan, behalve flores/tikal. Ik ben wel een andere keer in Flores geweest, volgens mij heb je daar aan max. 2 dagen genoeg (maar je moet er wel ook nog de reistijd van en naar flores bijtellen natuurlijk), dus dan denk ik wel dat het in 4 weken lukt. Maar als je alles heel erg op het gemak wilt doen (zonnebaden, uitslapen, ... ) en je gebruikt dan ook nog eens overal openbaar vervoer, dan ga je er waarschijnlijk niet komen.
Ik heb gedaan:
- Mexico City - Oaxaca (bus) ; Puebla is ook mooi, maar dan heb je uiteraard weer een dag of 2 meer nodig
- Oaxaca - Tuxtla Guitierrez (nachtbus) - San Cristobal (bus) ; als je kan, neem hier dan een binnenlandse vlucht (toen wij dat deden, was er een of andere kleine lokale maatschappij die Tucan noemt die die vlucht een paar keer per week deed, weet niet of dat nog zo is); de bussen zijn wel heel luxueus, maar de chauffeur reed bij ons heel agressief en de route is heel bergachtig, waardoor we met 3 misselijk waren en geen oog hebben dicht gedaan.
- San Cristobal - Palenque (tourbus die stopt aan de watervallen onderweg); deze route doe je best overdag, want 's nachts geen politie en dit is een route van drugstraffiek
- Palenque - Villahermosa (bus)
- Villahermosa - Campeche (bus)
- campeche - Merida (bus)
- Merida - Valladolid - Tulum - Chetumal (huurauto); wij hebben Cancun bewust vermeden omdat dat volgens mij één groot toeristisch resort is (maar de regio er rond is wel mooi om te snorkelen enzo denk ik)
- Chetumal - Belize city (bus)
- Belize City - Caye Caulker (boot) ; je kan hier ook vliegen en dat kost niet zo heel veel meer dan de boot
- Caye Caulker - Chetumal (boot)
- Chetumal - Mexico (vliegtuig)

Busuren voor de grote maatschappijen in MExico kan je op internet vinden, dan heb je al een idee van hoe lang je onderweg bent. Verder zou je een tabel kunnen maken per dag, met daarin hoeveel uren je in een dag moet reizen en welke dingen je wil bezichtigen. Dan ga je het beste zien of je plan haalbaar is. Steek hier en daar een halve of hele dag reserve in je programma, dan heb je niet te veel stress als er ergens iets mis loopt :).

Mexicanen zijn heel erg vriendelijk, maar het helpt wel als je Spaans spreekt.

Geniet ervan, het is een mooie reis!

World Nomads Travel Insurance
Bovenaan