Belg boekt vooral Citytrips via het internet

Fred.

Administrator
Forumleiding
Travel Advisor
In 2004 hebben 2,3 miljoen internetgebruikers van een korte vakantie genoten.
Meer dan de helft van deze groep, ruim 1,3 miljoen Belgen, heeft minstens een deel van deze vakantie via het web gereserveerd.
Dat is één van de belangrijkste conclusie uit de 'e-trips'-studie uitgevoerd door InSites Consulting.
Opvallend is dat Belgische surfers het wereldwijde web bijzonder actief gebruiken als informatiebron voor korte vakanties.
Volgens het Gentse studiebureau speelt het internet voor die korte trips namelijk een nog belangrijkere verkoopsrol dan voor langere vakanties.

Aan de studie, die als doel had de rol van internet bij het boeken van korte vakanties in kaart te brengen, namen meer dan duizend internetgebruikers deel.
De respondenten werden representatief voor de Belgische internetbevolking gerecruteerd.
Een korte vakantie werd in de studie gedefinieerd als een vakantie met minimum één en maximum drie overnachtingen.

Meer dan de helft van de korte vakanties in 2004 waren citytrips: 42% boekte een citytrip naar het buitenland en 11% van de internauten opteerde voor een stadsvakantie in het binnenland.
Andere populaire uitstappen zijn: korte vakanties in de natuur (17%) en aan de Belgische kust (15%).
Verder blijkt uit de studie dat 11% van de korte verblijven in een bungalowpark doorgebracht werden (62% daarvan bij Centerparcs) en 11% in een pretpark (88% in Disneyland Resort Parijs).
Buitenlandse citytrips zijn het meest populair bij Belgen tussen 18 en 34 jaar, maar ook bij sufers ouder dan 45.
Bij landgenoten tussen 35 en 45 jaar, die dus vaak thuiswonende kinderen hebben, zijn korte verblijven in Centerparcs en Disneyland Resort Parijs dan weer heel populair.

Bijna zes op tien (58%) van de internauten die van een korte vakantie genoten in 2004, maakten dus gebruik van het internet om minstens een deel van die trip te reserveren.
De meest voorkomende manier om een korte vakantie via het web te reserveren is rechtstreeks op een hotelsite.
Eén op drie van de online bestellingen gebeurt via deze weg.
Verder tonen de resultaten van de InSites studie dat één op vijf e-trippers via de website van een “no frills” vliegtuigmaatschappij tickets aankoopt. ,,De resultaten van de InSites studie leren ons dat de rol van het internet bij bepaalde types korte vakanties belangrijker is dan bij andere.
Zo wordt heel intensief van het web gebruik gemaakt bij het reserveren van citytrips, wellness weekends, korte vakanties naar de zon en ook bij gastronomische vakanties.
De reservatie van vakanties aan de Belgische kust, sportvakanties of een weekendje Disneyland gebeuren nog meer op de traditionele manier,'' aldus Steven Van Belleghem van InSites.

Uit de studie blijkt ook nog dat het internet als informatiebron voor Belgen nog belangrijker is in de aanloop van hun korte uitstappen dan als voorbereiding voor hun lange vakanties.
91% van de internauten die een korte vakantie maakten het voorbije jaar, hebben namelijk informatie hiervoor op het web gezocht, terwijl 85% van de vakantiegangers dat deden voor hun 'lange vakantie'.

bron : Het Nieuwsblad
 
Bovenaan