Federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt heeft een zwarte lijst klaar van luchtvaartmaatschappijen die het niet zo nauw nemen met de veiligheidsvoorschriften.
De lijst wordt maandag op het internet gepubliceerda.
Met de maatregel volgt België het voorbeeld van enkele andere landen als de VS, Zwitserland en Groot-Brittannië. Vanaf maandag wordt ook in Frankrijk een dergelijke lijst gepubliceerd en op termijn zou ook een Europese lijst volgen.
"Het ontwerp van de lijst is klaar, maar er zijn nog enkele gevoeligheden. Waarschijnlijk zijn die tegen maandag weggewerkt en dan kunnen we de lijst publiceren", stelt Landuyt. Toch wil de minister verder gaan dan enkel een zwarte lijst samen te stellen. "Een zwarte lijst biedt transparantie, maar is te vrijblijvend. De verantwoordelijkheid mag niet bij de consumenten liggen", verduidelijkt Landuyt. "De overheden van de verschillende Europese lidstaten moeten hun methodes voor de inspectie van vliegtuigen en hun verbodsbepalingen afstemmen op elkaar, zodat er eenduidigheid bestaat". Op die manier kunnen vliegtuigmaatschappijen die in een bepaalde lidstaat een vliegverbod krijgen, ook in de andere lidstaten op de zwarte lijst belanden, klinkt het.
De Franse minister van Verkeer, Dominique Perben, publiceert maandag een zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen die niet meer worden toegelaten op Franse grond. Na de recente golf van vliegtuigongevallen, waarbij ook Franse slachtoffers vielen, worden tevens de veiligheidscontroles op vliegtuigen opgevoerd. Tegen het einde van dit jaar hoopt Perben ook een wet klaar te hebben die reismaatschappijen verplicht om de naam te publiceren van de luchtvaartmaatschappij waarmee hun klanten vliegen. Nu is dat nog te weinig het geval.
De maatregelen volgen op een reeks van vijf vliegtuigcrashes sinds begin augustus waarbij in totaal een 300-tal doden vielen. De Europese Commissie zou tegen begin volgend jaar een lijst uitbrengen waarop alle vliegtuigmaatschappijen komen die in de lidstaten verboden zijn. Een dergelijke gemeenschappelijke lijst houdt evenwel niet in dat de betrokken luchtvaartmaatschappijen automatisch de toegang wordt geweigerd tot alle lidstaten. Het Europees parlement onderzoekt het dossier momenteel nog.
Zwitserland, de VS en Groot-Brittannië beschikken al langer over een dergelijke zwarte lijst. In Zwitserland wordt de lijst evenwel niet openbaar gemaakt om juridische redenen. Reizigers en reisagentschappen kunnen bij het federaal bureau voor burgerluchtvaart (OFAC) wel navragen of een bepaalde maatschappij op de lijst voorkomt.
De Federal Aviaton Administration in de VS publiceert sinds 1992 een lijst van landen wier luchtvaartautoriteiten niet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization.
In Groot-Brittannië moeten alle luchtvaartmaatschappijen die geen zetel hebben in de EU, Noorwegen, IJsland of Zwitserland bij het ministerie van Verkeer toestemming vragen om de Britse luchthavens aan te doen.
bron : Gazet Van Antwerpen
De lijst wordt maandag op het internet gepubliceerda.
Met de maatregel volgt België het voorbeeld van enkele andere landen als de VS, Zwitserland en Groot-Brittannië. Vanaf maandag wordt ook in Frankrijk een dergelijke lijst gepubliceerd en op termijn zou ook een Europese lijst volgen.
"Het ontwerp van de lijst is klaar, maar er zijn nog enkele gevoeligheden. Waarschijnlijk zijn die tegen maandag weggewerkt en dan kunnen we de lijst publiceren", stelt Landuyt. Toch wil de minister verder gaan dan enkel een zwarte lijst samen te stellen. "Een zwarte lijst biedt transparantie, maar is te vrijblijvend. De verantwoordelijkheid mag niet bij de consumenten liggen", verduidelijkt Landuyt. "De overheden van de verschillende Europese lidstaten moeten hun methodes voor de inspectie van vliegtuigen en hun verbodsbepalingen afstemmen op elkaar, zodat er eenduidigheid bestaat". Op die manier kunnen vliegtuigmaatschappijen die in een bepaalde lidstaat een vliegverbod krijgen, ook in de andere lidstaten op de zwarte lijst belanden, klinkt het.
De Franse minister van Verkeer, Dominique Perben, publiceert maandag een zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen die niet meer worden toegelaten op Franse grond. Na de recente golf van vliegtuigongevallen, waarbij ook Franse slachtoffers vielen, worden tevens de veiligheidscontroles op vliegtuigen opgevoerd. Tegen het einde van dit jaar hoopt Perben ook een wet klaar te hebben die reismaatschappijen verplicht om de naam te publiceren van de luchtvaartmaatschappij waarmee hun klanten vliegen. Nu is dat nog te weinig het geval.
De maatregelen volgen op een reeks van vijf vliegtuigcrashes sinds begin augustus waarbij in totaal een 300-tal doden vielen. De Europese Commissie zou tegen begin volgend jaar een lijst uitbrengen waarop alle vliegtuigmaatschappijen komen die in de lidstaten verboden zijn. Een dergelijke gemeenschappelijke lijst houdt evenwel niet in dat de betrokken luchtvaartmaatschappijen automatisch de toegang wordt geweigerd tot alle lidstaten. Het Europees parlement onderzoekt het dossier momenteel nog.
Zwitserland, de VS en Groot-Brittannië beschikken al langer over een dergelijke zwarte lijst. In Zwitserland wordt de lijst evenwel niet openbaar gemaakt om juridische redenen. Reizigers en reisagentschappen kunnen bij het federaal bureau voor burgerluchtvaart (OFAC) wel navragen of een bepaalde maatschappij op de lijst voorkomt.
De Federal Aviaton Administration in de VS publiceert sinds 1992 een lijst van landen wier luchtvaartautoriteiten niet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization.
In Groot-Brittannië moeten alle luchtvaartmaatschappijen die geen zetel hebben in de EU, Noorwegen, IJsland of Zwitserland bij het ministerie van Verkeer toestemming vragen om de Britse luchthavens aan te doen.
bron : Gazet Van Antwerpen