Big in Japan: de Tokio-tips van landgenoot Patrick Gerola

Discussie in 'Noord-Oost Azië' gestart door Gecko, 17 apr 2012.

1. Gecko

Gecko Active Member

Kunstenaar Patrick Gerola (51) werd geboren in Brussel, maar woont en werkt sinds 23 jaar in Japan. “Ik ben per toeval in Japan terechtgekomen. Ik werkte voor Mudra, de school van Béjart en ik ben een Japanse danseres naar haar thuisland gevolgd. Ze keerde uiteindelijk terug naar België, maar ik ben gebleven. Uit nieuwsgierigheid en omdat mijn werk er meteen aansloeg. En vanwege Tomomi, mijn echtgenote.”

Gerola is schilder. “Ik maak zelf mijn kleuren met zuivere pigmenten die ik meng met hars. Dat geeft de schilderijen een zekere transparantie. Ik probeer in mijn schilderijen zo positief mogelijk te zijn. Als ik een probleem heb, schilder ik niet. Dat is weldadig, zowel voor mezelf als voor de anderen.” 
Patrick is gefascineerd door het licht en door de natuur. Naast kleine doeken realiseert hij monumentale muurschilderingen. 
De bloemenvelden in exuberante kleuren die hij schildert onder het beluisteren van muziek, vallen op door hun “dansende” penseelstreken, die de indruk wekken dat een geïnspireerde Zen-tuinier met zijn hark door de dikke verf is gegaan. Je vindt een van Patricks werken in de vertrekhal van de luchthaven op Zaventem. “Het schilderij (met zijn bijhorende Manneken Pis dat het doek weerspiegelt) wil een moment van rust brengen voor haastige reizigers”, lacht hij. Maar de schilder kan verder ook prat gaan op een indrukwekkende lijst tentoonstellingen in binnen- en buitenland.
    Patrick en zijn vrouw Tomomi – die overigens net haar eerste album heeft opgenomen – wonen in Numazu, op het schiereiland Izu, het plaatselijke Saint-Tropez. “Het leven hier is heel anders dan in België natuurlijk. Japanners zijn heel gedisciplineerd, er heerst een respect dat in Europa verloren gaat. De straten zijn netjes en veilig. Japanners denken echt aan alles.” Of hij zich makkelijk kon integreren? “Dat heeft me de nodige moeite gekost, ja, om te beginnen vanwege de taal. Ik heb er vijf jaar over gedaan om ze te leren spreken. En uiteraard heb ik alle gebruiken moeten leren. Japan bezoek je best met een plaatselijke gids, anders mis je echt veel.”

Wat we onze vrienden tonen als die op bezoek komen?
    Onze eigen stad Numazu. Ze ligt op het schiereiland Izu waar altijd wel iets te beleven valt. Hier ligt ook de villa waar de keizer zijn kindertijd doorbracht. Ik mocht er als eerste een tentoonstelling organiseren.
    Karuizawa. Deze stad ligt op 1000m hoogte, maar is makkelijk te bereiken per Shinkasen (de plaatselijke sneltrein). De stad staat bekend om haar historische winkelcentrum en wintersportmogelijkheden (zo vonden hier in 1998 de Olympische Winterspelen plaats). Ook 's zomers komen Japanners hier graag naartoe, omdat het er lekker fris is. Het is de stad van de huwelijken en de musea.
    Tokio. Tokio is een stad met duizend mogelijkheden en massa's verschillende buurten. Niet te missen is de Ginza-wijk. Ze werd grotendeels gebouwd door de Engelse architect Thomas Waters. De lanen zijn breed, met ruime voetpaden. Overal vind je hier winkels van de grote luxemerken. Eten doe je in tofurestaurant Uma no Hana (Ginza; Ume no Hana: Ginza). Of als je liever westers wilt eten bij Italiaans restaurant, met een lunch voor €10: Il Ponentino (http://www.k2rm.co.jp/ilponentino/). Natuurlijk is er de uitgaansbuurt Shinjuku, met al haar neonreclames en reusachtige schermen. Dit is de meest verlichte buurt van de stad. In het oude centrum moet je zeker een bezoek brengen aan de Sensoji-tempel van Asakusa, met zijn geanimeerde winkelstraat. Ook interessant is de Shibuya en Harajuku-sbuurt met de Takeshita-straat waar punks zich mengen met de studenten en de meisjes er om ter hipst bijlopen. In Omotesando, de plaatselijke Champs Elysées, vind je dan weer modescholen, winkels en de Sintoïstische tempel van Meiji Jingu in het prachtige Yoyoghi-park. Ook ten zeerste aan te raden voor een portie 'couleur locale' is de Ueno-buurt met haar park, musea en de dierentuin en de volkse winkelstraten. Wie op stap wil gaan, moet zeker afzakken naar Roppongi met zijn discotheken. Ropponghi Midtown en Ropponghi Hills vanwege de architectuur, de winkels en restaurants en de musea. Uniek is ook de de 'elektronische wijk' van Akihabara met haar videospelletjes, James Bond gadgets en sexshops.

Nog een paar eettips:
    Gonpachi (Nishi Azabu; http://www.gonpachi.jp/en/casual/home/index)
    Sazanka (hotel Okura; Sazanka|Hotel Okura Tokyo) tenpayaki
    Umaya (Akasaka; http://www.jrfs.co.jp/umayahome/akasaka/index.html)
    Raitei Kamakura らい亭 - 鎌倉山 蕎麦・会席, voor Japanse pasta
    Kinryu (Akasaka; 赤坂 金龍). Deze plek bestaat al tachtig jaar. Hier kun je zelfs een geisha vragen.
    Kamakura. Deze stad op 60km van Tokio loont zeker de moeite vanwege de tempels die je er kunt bezoeken en de stranden. Ze wordt vaak beschouwd als de vroegere feitelijke hoofdstad van Japan.
    Yokohama. Op 30km van Tokio en leuk vanwege zijn China Town.

Laatst bewerkt door een moderator: 15 nov 2015

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie