Het gebruik van elektronische vliegtickets is in een jaar tijd gestegen tot 29 procent.
Over ruim twee jaar is het helemaal afgelopen met het papieren vliegticket.
Dat heeft Giovanni Bisignani, voorzitter van de internationale branchevereniging voor de luchtvaartindustrie (IATA), maandag gezegd. In een jaar tijd is het gebruik van zogeheten elektronische tickets gestegen van 19 tot 29 procent, zo verkondigde hij tijdens een bijeenkomst in Tokyo.
Vorig jaar zei de organisatie al tegen het einde van 2007 alle papieren tickets te willen vervangen door de elektronische variant.
Volgens Bisignani is dit een ambitieus streven.
"Er moet nog veel werk worden verzet en we zullen snel moeten handelen", aldus de IATA-topman.
Door het e-ticket in te voeren wordt op jaarbasis naar schatting drie miljard dollar bespaard.
Door het gebruik van het e-ticket wordt het steeds makkelijker voor reizigers om zelf in te checken.
Verder worden de instapkaarten van streepjescodes voorzien zodat ook deze fase efficiënter wordt.
Daarnaast wil de IATA het goederentransport door middel van nieuwe technologieën verbeteren.
De luchtvaartindustrie start daarom nog dit jaar vijf proeven met rfid-technologie.
Rfid (radio frequency identification) kan gebruikt worden bij de bagagedienst om goederen te volgen of terug te vinden.
Met het gebruik van deze technologie bij de bagagediensten zou jaarlijks 760 miljoen dollar bespaard kunnen worden, aldus de IATA.
Eind 2010 moeten alle goederentransporten per vliegtuig volledig zonder papieren verwerkt kunnen worden.
Over ruim twee jaar is het helemaal afgelopen met het papieren vliegticket.
Dat heeft Giovanni Bisignani, voorzitter van de internationale branchevereniging voor de luchtvaartindustrie (IATA), maandag gezegd. In een jaar tijd is het gebruik van zogeheten elektronische tickets gestegen van 19 tot 29 procent, zo verkondigde hij tijdens een bijeenkomst in Tokyo.
Vorig jaar zei de organisatie al tegen het einde van 2007 alle papieren tickets te willen vervangen door de elektronische variant.
Volgens Bisignani is dit een ambitieus streven.
"Er moet nog veel werk worden verzet en we zullen snel moeten handelen", aldus de IATA-topman.
Door het e-ticket in te voeren wordt op jaarbasis naar schatting drie miljard dollar bespaard.
Door het gebruik van het e-ticket wordt het steeds makkelijker voor reizigers om zelf in te checken.
Verder worden de instapkaarten van streepjescodes voorzien zodat ook deze fase efficiënter wordt.
Daarnaast wil de IATA het goederentransport door middel van nieuwe technologieën verbeteren.
De luchtvaartindustrie start daarom nog dit jaar vijf proeven met rfid-technologie.
Rfid (radio frequency identification) kan gebruikt worden bij de bagagedienst om goederen te volgen of terug te vinden.
Met het gebruik van deze technologie bij de bagagediensten zou jaarlijks 760 miljoen dollar bespaard kunnen worden, aldus de IATA.
Eind 2010 moeten alle goederentransporten per vliegtuig volledig zonder papieren verwerkt kunnen worden.