Bulgarije barst van de cultuurschatten

Vera

Active Member
Bulgarije barst van de cultuurschatten

Het Rilaklooster, geplakt tegen het Rilagebergte, is een indrukwekkend complex met kerk en klooster uit de veertiende eeuw.

Brandewijn zo sterk als vuurwater wordt doorgespoeld met cola

De Hemelvaartskathedraal in Varna

Toeristen voor de populaire Bulgaarse Rivièra landen in Varna en reppen zich dan naar hun hotel aan de Zwarte Zee. Ze hebben gelijk, want deze 378 km lange kuststrook is ’s zomers een paradijs om te genieten van zon, zee en strand. Er alleen op uittrekken in het binnenland is minder evident, al was het maar wegens het immense taalprobleem. Maar dat weegt niet op tegen de nog onaangetaste natuur en het wonderlijke cultureel erfgoed, waaronder een staaltje van Europa’s mooiste kloosters.

Vooreerst deze tip: neem een reisgids mee waar het cyrillisch alfabet en wat basiswoorden in staan. Vergeet niet dat Bulgaren knikken wanneer ze ‘nee’ bedoelen en met hun hoofd van links naar rechts schudden als ze ‘ja’ bedoelen!

Op slag analfabeet
Maar het blijft behelpen. Je belandt in Bulgarije in een onherkenbaar scenario: geen zuchtje mediterrane tongval, geen kruidige geuren of mengkroes van rassen. Al heb je Frans, Duits, Engels in je bagage, of een handjevol Spaans, hier kan je niet meer lezen, je wordt op slag analfabeet. De gehaaide taxichauffeur ruikt meteen zijn kans: hij beweert dat een rit naar de stad 50 euro kost. Ik lach hem verbijsterd uit, tot de verlossende stem van Tom, een Belg, klinkt: «Willen jullie een taxi delen?». We kiezen een goedkoop hotelletje, en een taxi met een meter. In plaats van 50 euro betalen we... 5 euro. Door ons hotelraam in Varna pronkt de Hemelvaartskathedraal.

Varna is een moderne stad. Er zijn boetieks en terrassen met MTV-muziek, mooie meisjes flaneren door de straten, je kan zonnen op het strand, musea bezoeken en ’s avonds uitgaan. En men spreekt er wat Engels of Duits. Van de kathedraal kan je via de Romeinse thermen naar het Primorski zeepark wandelen, met een aquarium, het natuurwetenschappelijk museum, het zomertheater en een dolfinarium.

Onvergetelijk Rilaklooster
Om de slaaptrein in Varna-station naar Sofia te boeken, is ‘couchet’ het woord. Sofia grenst in het noorden aan de Balkan, in het oosten aan het Middelgebergte en in het zuiden aan het Rilagebergte. De Alexander Nevski kathedraal wordt het fraaiste bouwwerk van het Balkanschiereiland genoemd. Het aantal belangrijke musea, galeries en theaters in Sofia is aanzienlijk. Zuidwestelijk prijken pal buiten Sofia de toppen van het Vitosjagebergte. Je kan langs alle kanten de bergen in. De lokale bus kost slechts 8 lev, of 4 euro, voor een drie uur durende rit door een betoverend landschap met groene dalen vol kerselaars en verre inspirerende toppen. Onderweg is het Rilaklooster een verplichte stop, tegen het Rilagebergte geplakt, een indrukwekkend complex met kerk en museum uit de 14de eeuw, middenin een dicht loofbos, en afgesloten met een hoge vestingmuur. Slapen in de eenvoudige, maar nette accommodatie van het klooster zelf, is het absolute einde. Terecht Unesco-erfgoed.

Bruisend Bansko
Bansko in het dal van de Razlog, aan de voet van het Piringebergte, bruist van de terrasjes en knusse restaurants met binnentuinen. We ontwijken de dure hotels en nemen onze intrek in een particuliere bed & breakfast. Aardige mensen, simpele kamers met douche en rijpe kersen voor het grijpen. Het stadje heeft zowel de authentieke kloosterarchitectuur als moderne hotels die vooral ’s winters vol zitten met skiliefhebbers. Engels is hier al ingeburgerd en dat is vooral handig op menu’s.

Het Nationale Park van Pirin begint hier. Je kan er gratis te voet in, de dennenbossen doorkruisen, stijgen tot op 2.000 meter - in juli heerlijk tot de sneeuwgrens - de oudste bergen van 1.300 jaar betasten, bergvlinders en bloemen bewonderen. Een minibusje gaat tweemaal per dag tot de hut Banderitsa. Van hier kan je naar de Vichrentop (2.914 m) klimmen. Of je neemt een bus naar Siligarnika, daar met de lift de Todorka (2.746 m) op. Riviertjes stuwen ijskoud bergwater naar het dal. Als de hete zon even wegschuilt, kan het opeens fris worden, met een kille wind.

Overal muziek
Sommige deuren zijn hier zo laag dat je het opschrift ‘watch out for the door’wel serieus mag nemen! Als je ergens muziek hoort, ga er beslist eens op af. Zodra ik de camera op het levendige gezelschap op het aarden plein richt, wuiven ze dat we naderbij moeten komen. Voor we er erg in hebben, zitten wij mee aan de houten bank, een heerlijk bord hutsepot en een glas rakija voor de neus. Geen ontkomen aan. Het voedsel smaakt heerlijk. De brandewijn die de baas prijst als ‘zu hause gemacht’ smaakt als vuurwater. De muzikanten spelen oorverdovend luid op hun traditionele instrumenten, een dikke dame zwaait met een zakdoek. Het gevierde koppel is 25 jaar getrouwd. Het groepje zet een rondedans in. We maken ons verstaanbaar met gebaren. Weg is het vooroordeel dat Bulgaren nors zijn.
Bron : Hln
 
Bovenaan