Booking.com

Changes in Latitude, Changes in Attitude - Sri Lanka + Malediven( 30.10.2014 - 18.01.2015 )

Gecko

Well-Known Member
Nu ben ik met 3 reisjournalen tegelijkertijd bezig : Filipijnen ( afronden), Balkan en Sri Lanka. Het wordt een beetje druk.

Sri Lanka eist niet zoveel "research", de "locals" gaan me zeker helpen. Zoals altijd. En ik ben flexibel, ik pas gemakkelijk mijn reisroute aan.
De eerste dagen weet ik wat ik ga doen : Colombo, aankomst en 3 dagen hotel ( de eerste nacht is al geboekt, wat me 4 000 mijlen gaat opleveren, op mijn "Miles & Smiles" "membership card"; het is niet veel, maar alle beetjes helpen en...de eerste nacht moet ik toch ergens slapen...zeker niet zo luxueus:eek:).

Daarna ga ik een zeer mooie treinreis tot in Jaffna maken, gecombineerd met een terugreis met de bus tot op Mannar Island, vanwaar ga ik even naar zuidoost India ( daar ben ik nog niet geweest ). Op de kaart lijkt alsof het niet mogelijk is, en ik weet dat het wel mogelijk is ! Alleen de accommodaties zijn niet zo dik gezaaid - ik ga ter plaatse zien...een reptiel slaapt bijna overal, als maar warm en zonnig is !;) Hoelang gaat dit segment duren ? Ik weet het echt niet, ik heb 10 weken tijd om iets te zien..
En ik hou niet van pikant eten...ik wil mijn eten toch kunnen proeven !! :( ik vind wel iets te eten, het gaat geen probleem zijn.

Wat ik tot nu toe gedaan heb :
- alle treinlijnen op de kaart gemarkeerd ;
- ook de plaatsen die ik wil bezoeken ( ik hoop dat 10 weken genoeg gaat zijn ! ) ;
- mijn eerste nacht in Colombo geboekt ;
- mijn bibliografie verzamelt ;
- wat bagage opzij gezet ( kleine dingen die je snel kunt vergeten ) ;
Niet veel, huh ? o_O

Gecko

Well-Known Member
Bibliografie

* Jason Smart - Cows, Chaos, Colours : Visiting India, Nepal, Sri Lanka And Bagladesh ;
* Floortje Dessing - 100 Plekken die Je Gezien Moet Hebben ;
* National Geographic - Where the Locals Go ;
* National Geographic ( Christopher Elliott ) - How to Be the World's Smartest Traveler ( P.S. - een boek voor iedereen ) ;
* Lonely Planet - The Travel Book ;
* Lonely Planet - Sri Lanka ( uitgave juli 2012 - tot op dit moment, de laatste uitgave ) ;
* Lonely Planet - The Big Trip, your ultimate guide to gap years and overseas adventures ( P.S. - het geldt voor de Balkan ook) ;

* Kaart : Sri Lanka, uitgegeven door "Nelles Map" ( 1 : 450 000 ) ;

* Meridian Travel ( tijdschrift) ;
* Grande ( tijdschrift ) ;
* National Geographic Traveler ( tijdschrift ) ;
* Lonely Planet Traveller ( tijdschrift) ;
* Columbus ( tijdschrift) ;
* Genieten ( tijdschrift );

* Internet ;
* TV ;

Als ik nog een bron ontdek, komt het hier mooi te staan :) en natuurlijk, alles komt uit mijn eigen bibliotheek.

Gecko

Well-Known Member
24.06.2014

Als je het boek van Jason Smart leest ( "Crowds, Colour, Chaos - Travels in India, Nepal, Sri Lanka and Bangladesh") en je leest ook tussen de regels door, dan heb je een soort van "Asia - First time", "do"'s en "don't 's en "Buiten Getreden Paden", allemaal in een boek. Ik heb bijna alles gelezen wat hij tot nu toe geschreven heeft...stuk per stuk originele gidsen.:)
Van mijn planning, heb ik 2 toeristische attracties geschrapt : Kandy ( hoogstens 1 dag bezoek waard ) en "Pinnawela Elephant Orphanage". Als je het boek leest, weet je onmiddellijk waarom.

Zoals ik verwacht had, Sri Lanka is een tweede India, maar minder druk. De authentieke Sri Lanka vindt je daar waar "Lonely Planet " niet geweest is.
Als vervoer ga ik de trein en de bus gebruiken; de trein is een ervaring op zich...juist zoals in India, maar met wat minder medereizigers. En juist zoals de Indiërs, de Sri Lankanen houden van verhalen vertellen. Ze liegen niet, ze vertellen je wat ze zelf graag zouden hebben of wat ze denken dat voor je goed zou uitkomen, ze hebben een grenzeloze fantasie. ;)

Voorlopig, mijn trajecten zien zo uit :
* Colombo - Jaffna - Kankesanturai + de omgeving = het Noorden ( een deel) ;
* Anuradhapura - Mannar Island - Adam's Bridge + uitstap naar India ;
* Anuradhapura - Trincomalee - Nilaveli ( + Pigeon Island, even snorkelen );
* Trincomalee - Galoya Junction - Polonnaruwa - Batticaloa ;
* Batticaloa - Badulla ;
* Badulla - Ella - Nuwara Eliya ( + de omgeving ) ;
* Nuwara Eliya - Ella - Hambantota ;
* en stilaan, met veel stoppen, langs de kust, tot ik terug in Colombo ben ;

En dan wordt het tijd om terug naar huis te komen, om de laatste voorbereidingen voor de volgende reis af te ronden. Ik heb 10 weken tijd voor alles klaar te krijgen. Dan vertrek ik richting Balkan. ;)
Maar eerst nog 4 maanden wachten vóór mijn vertrek naar Sri Lanka...

Gecko

Well-Known Member
28.06.2014

Of ik kan, na zo'n lange vlucht en als ik te moe ben om direct mijn ontdekkingstocht te beginnen, rechtstreeks gaan rusten, ver van Colombo...wat ik moet doen ? Enkel en alleen een treinticket kopen Colombo - Batticaloa, met als eindbestemming Pasikuda Beach, zo bv., :

en dit is het resultaat :

Dit is het vluchtschema :

31.10.2014

BRU - IST : 18.10 - 22.30

IST - CMB : 01.10 - 15.10 ; met een technische tussenlanding in Malé, Malediven. En wie weet ? Misschien spring ik, tussendoor, even naar Malediven ( het is niet ver ! ).

Het is 3 uren tijdverschil, dus no jet-lag !(y)

Gecko

Well-Known Member
En...ja, waarom de Malediven niet bijnemen ?! o_O

Een korte zoektocht heeft het volgende geleverd :
* CMB - MLE ( vlucht van 1 uur en 15 ' )

* periode : van 01/12 - 08/12/2014 ( Kerstmis en Nieuwjaar op Malediven vieren valt een beetje ;) buiten mijn budget )

* met BA ( British Airways) kost €169/pax...ik vond het een beetje duur voor maar 1 uur vliegen, dus ik heb een "alert" ingesteld .

Gecko

Well-Known Member
17.07.2014

18.00 uur - MH 017 AMS-KUL, in codesharing met KLM...neergeschoten. Door wie ? De Russen ? De rebellen ? Of de pro-Rusland mannetjes ? Wie deed het ? ....The butler did it ! Niemand gaat zo'n catastrofe toegeven...
3 maanden geleden MH 370 KUL-BEJ zonder enig spoor verdwenen...

Gelukkig, vlieg ik niet door Russisch luchtruim...en hoe dan ook, zou ik toch gevlogen hebben, ze gaan toch niet alle commerciële liners neerschieten, zoals in "the good ol' days" van "Wild Wild West".

Nog 3 maanden en 2 weken....

Gecko

Well-Known Member
05.08.2014

- Vliegtuigtickets naar Malé ( Malediven) geboekt :

15.12.2014
MU 0713 CMB - MLE / vertrek : 19.20 - aankomst : 19.55 ( 1 uur tijdverschil ) ;

22.12.2014
MU 0714 MLE - CMB / vertrek : 21.05 - aankomst : 23.10 ( tijdsverschil)

Ik vlieg met China Eastern Airlines, basis prijs €120 + taksen + gebruik kredietkaart = €150.

Als ik later wou vliegen, de prijs verdubbelt en verder nog duurder... Kerstmis en Nieuwjaar op Malediven vieren is niet voor iedereen weggelegd.

Ik ga alleen om te zien wat zo fantastisch te zien valt...ik ben geen strandmens, dus ik ga snorkelen ; het schijnt zeer de moeite waard te zijn. I'm curious...;)
MU ( China Eastern Airlines) is €40 goedkoper dan BA ( British Airways).
Prijzen gevonden op http://www.bravofly.com/vg1/flights.do €40 goedkoper dan Kayak of Tripadvisor.

Let's see :)

Gecko

Well-Known Member
Ondertussen, heb iets snel gezocht, in de richting van 'Malediven on shoestring'.
Ik schreef op 06.02, in het sub-forum 'Indiaas Subcontinent', dat Malediven voor iedereen is. En...het klopt !

Ik land in Malé, de hoofdstad van de archipel. Om de stad te bereiken, ga ik de ferry nemen ; het kost US$ 1, de ferry vertrekt om de 15' en het duurt 20' om Malé te bereiken.
De immigratiedienst eist een retour ticket ( het is al geboekt ! ) en een bewijs dat je een accommodatie al geboekt hebt ( ik ga me vandaag en morgen ermee 'amuseren'! :rolleyes: ).

Ik heb een link voor accommodaties, volgens mijn budget : http://guesthouses-in-maldives.net/
Kijk maar...je kunt ook http://www.agoda.com/ , http://www.tripadvisor.nl/ gebruiken of ....https://www.airbnb.be/ ( met deze site heb ik een minder plezante ervaring, dus, nee, dank je ! :( )

Een kamer in een 'gueshouse' kost rond US$ 40 = €30. Niet veel, huh ? Vergeet niet, je bent op Malediven...;)
Zo is het :

Min 'Resort & Spa' dingen, 'private' vervoer, maar snorkelen ...zeker weten :whistle: en de luxe kan me gestolen worden ! Nooit interesse voor 5* hotels gehad...weggegooid geld...ik neem de hele hotel + tuin + privé strand toch niet mee.

Als ik nog reistips vind, dan deel ik ze met jullie. :)

Gecko

Well-Known Member
Mijn adres op Malediven, geboekt via Agoda.com :

Sea House Hotel Top Deck, Villimale, Malediven, hier : http://www.seahousemaldives.com/topdeck
Prijs per kamer = 37€ ( ontbijt inbegrepen en gratis Wi-Fi op kamer ) ; ja, ik weet het, het is geen budget hotel, maar hey, je bent op Malediven ! :whistle:

D.w.z. dat er hard bespaard wordt in Sri Lanka...om de budget in balans te brengen ( les geleerd van onze 'wijze regering' , niet waar ?:LOL: ) .

De munt is Maldivian Rufiyaa : 1€ = 20,50 MVR ; de munt is gelinkt aan de US$.

Malediven is een moslim archipel ; dus, 'good bye!' lekkere frisse pint en goede spiering met zoete aardappelen :cry: maar mijn beschermende engel zegt dat de duivel is nooit zo zwart als men denkt..;)

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Cost of Living in Male, Maldives
Prices in Male

**Restaurants Avg.
Range
Meal, Inexpensive Restaurant 2.42 €
2.18
2.91
Meal for 2, Mid-range Restaurant, Three-course 24.24 €
16.97
29.09
Combo Meal at McDonalds or Similar 4.85 €
4.48
7.27
Domestic Beer (0.5 liter draught) 3.20 €
2.67
3.74
Imported Beer (0.33 liter bottle) 3.74 €
2.67
14.54
Cappuccino (regular) 2.11 €
1.49
2.91
Coke/Pepsi (0.33 liter bottle)0.73 €
Water (0.33 liter bottle)

**Markets Avg.
Milk (regular), (1 liter) 1.33 €
1.21
1.49
Loaf of Fresh White Bread (500g) 1.00 €
0.82
1.21
Rice (white), (1kg) 1.30 €
0.90
1.45
Eggs (12) 1.75 €
1.75
1.75
Local Cheese (1kg) 8.67 €
7.10
11.63
Chicken Breasts (Boneless, Skinless), (1kg) 4.28 €
3.15
5.98
Apples (1kg) 2.04 €
1.70
2.39
Oranges (1kg) 2.25 €
1.12
3.39
Tomato (1kg) 1.94 €
1.70
2.18
Potato (1kg) 0.85 €
0.73
0.97
Lettuce (1 head) 1.49 €
1.49
1.49
Water (1.5 liter bottle) 0.51 €
0.48
0.58
Bottle of Wine (Mid-Range) ?
Domestic Beer (0.5 liter bottle) ?
Imported Beer (0.33 liter bottle) ?
Pack of Cigarettes (Marlboro) 1.94 €
1.70
1.94

**Transportation Avg.
One-way Ticket (Local Transport) 0.52 €
0.24
0.97
Monthly Pass (Regular Price) 29.88 €
14.94
46.63
Taxi Start (Normal Tariff) 1.09 €
0.97
1.49
Taxi 1km (Normal Tariff) 1.21 €
1.21
1.21
Taxi 1hour Waiting (Normal Tariff) 4.85 €
4.85
5.98
Gasoline (1 liter) 0.85 €
0.82
0.87
Volkswagen Golf 1.4 90 KW Trendline (Or Equivalent New Car)

35,939.38 €
12,118.75
59,760.00
**Utilities (Monthly) Avg.

1 min. of Prepaid Mobile Tariff Local (No Discounts or Plans) 0.03 €
0.02
0.04
Internet (6 Mbps, Unlimited Data, Cable/ADSL) 56.30 €
38.30
74.70

** Sports And Leisure Avg.
Fitness Club, Monthly Fee for 1 Adult 37.02 €
23.90
58.17
Tennis Court Rent (1 Hour on Weekend) ?
Cinema, International Release, 1 Seat 4.24 €
3.64
4.85

** Clothing And Shoes Avg.
1 Pair of Jeans (Levis 501 Or Similar) 34.40 €
16.97
52.29
1 Summer Dress in a Chain Store (Zara, H&M, ...) 19.66 €
12.12
29.88
1 Pair of Nike Shoes 89.56 €
82.17
96.95
1 Pair of Men Leather Shoes 53.34 €
24.24
96.95

Zo is het...ongeveer...goed opletten en je bankrekening bestaat nog als je terug komt ;)

Laatst bewerkt door een moderator:

Gecko

Well-Known Member
Nog 7 weken....d.w.z. dat het hoog tijd is om mijn reispas en mijn visum in orde te brengen. Totaal € : ong. 120.

De Balkanreis begint stilletjes vorm te krijgen. Alles moet klaar zijn voor mijn vertrek naar Sri Lanka. Want als ik terug ben, heb ik nog 8 weken voor ik opnieuw vertrek. Voor voorbereidingen is er geen tijd meer. Die 8 weken dienen om alle facturen te betalen, post regelen voor onbepaalde tijd, een beetje rusten mag ook, wat werken...oef ! ik ben nu al moe ...:)

Gecko

Well-Known Member
Nog ongeveer 4 weken.
Na wat zoekactie, het blijkt dat er is geen rechtstreekse treinverbinding tussen Colombo en Jaffna bestaat; de trein stopt in Pillai ; van daar, er zijn nog 40' tot 1 uur met de auto. Dus, mijn kaart is niet helemaal juist !
De trein heeft enkel 1e klas - wat ik niet echt een probleem vind ;) -, wat een beetje problematisch is, is het kopen van mijn treinticket ( tot 45 dagen vóór het vertrek en niet on line beschikbaar ); nog een andere onbekende is een auto vinden om naar Jaffna te geraken.
Het wordt aangeraden dat je iemand op tijd naar het station stuurt om de ticket voor je reis te kopen ( een oplossing : iemand van mijn al gereserveerde hotel op tijd te sturen, bv. ). Ik ga proberen, het hotel is al betaald en het is een serieuze accommodatie, dus ik denk dat ik een kans heb...:unsure:

Als in in Pillai geen vervoer meer vind om tot in Jaffna te geraken, dan ga ik mijn plan moeten trekken ; een plaats voor te slapen is niet zo moeilijk te vinden, misschien iets -9* :D, maar in Noorden van Vietnam heb ik ook op het grond geslapen, met als 'buren' de varkens van de familie...en ik heb het overleefd !

De ambtenaren ( of de ambetantenaren, streep door wat niet van toepassing is ! ) gingen mij verwittigen als mijn reispas bij het gemeentehuis klaar ligt ; geen verwittiging gekregen en ik moet nog voor mijn visum zorgen ; ik heb een adres : www.eta.gov.lk. En als het juist is, dan hoef ik niet meer naar Brussel ( weer een besparing ! ).

Wait & See !

Gecko

Well-Known Member
Nu, wat heb ik vast gelegd tot vandaag toe :
- accommodatie eerste nacht in Colombo ;
- accommodatie 4 nachten in Colombo ( een goedkoper plaats, tijd om de treinticket te kopen ) ;
- accommodatie in Jaffna ;
- accommodatie + vlucht Malediven ;

Gecko

Well-Known Member
Mijn visum en reispass zijn in orde.
Als je naar Sri Lanka wilt gaan, gebruik geen andere bron om je visum te krijgen, deze site : www.eta.gov.lk.

Je gaat lezen dat ze geen andere visum aanvaarden dan een visum via deze site gekregen. En trouwens, het duurt 5-10 minuten om het te krijgen.

De voorbereidingen stoppen hier. Alles is in orde, nog 20 dagen te gaan...

Gecko

Well-Known Member
http://www.degecko.be/

Ik heb wat afstand genomen van Reisforum, omdat het gewoon te veel was. 2 reizen voorbereiden, bagage voor 2 reizen, werk, eigen site (het is geen forum, maar vragen stellen is zeker mogelijk) en nog andere kleine dingen... Maar ik blijf tussen mijn collega's en als ik kan helpen, doe ik het zeker :)

Boven vindt je mijn nieuwe site, met foto's en aan de verslagen wordt nog gewerkt (korter gemaakt + de betreffende foto's erbij). De site is nog niet klaar en het gaat ook nooit klaar zijn. Er komt dagelijks iets bij.

Gecko

Well-Known Member
Hey,
Indien interesse (terwijl ik in Sri Lanka & Maledieven reis), zoek in Google naar De Reizende Geckos. Mijn laptop gaat ook mee op vakantie. ;) Tot dan.

Groetjes
Gecko:)

World Nomads Travel Insurance
Bovenaan