Booking.com

Costa Rica in het kort

Gecko

Well-Known Member
Dit Midden-Amerikaanse land is de perfecte bestemming voor natuurliefhebbers en avonturiers. Het bergachtige binnenland wordt gekenmerkt door een lint van actieve en niet actieve vulkanen. Het land grenst aan weerszijde aan echte bountystrandjes. Afstammelingen van zwarte Jamaicanen zorgen aan de oostkust voor een Afro-Caribisch sfeertje terwijl latino’s aan de Pacifische kust het temperament bepalen.

Korte informatie

Officiele website www.visitcostarica.com
Beste reistijd januari t/m maart meer info
Internet extentie .cr
Hoofdstad San Jose
Aantal inwoners 3,8 miljoen
Oppervlakte iets groter dan Nederland
Reistijd 13:00
Talen Spaans
Religie rooms-katholiek (76%), evangelisch, jehova
Tijdverschil 7 uur vroeger
Telefooncode +506
Voltage 120 Volt
Stekker Type A en B
Munteenheid costaricaanse colon (CRC)
Koers 1,- = 811 costa ricaanse colon (CRC)
Reisadvies positief, aangeraden toch waakzaam te zijn
Visum
Prikken zie onze "Reisapotheek", opgesteld door ITZ Antwerpen
Aanvlieghaven San José‚ (SJO)
Nationale feestdagen 15 september Onafhankelijkheidsdag, 11 april Slag om Rivas

Lokale gerechten

De basisingrediënten van het Costa Ricaanse eten zijn rijst en zwarte bonen, zowel voor het ontbijt, lunch als voor het avondeten.
Bekende gerechten:
> Civiche - frisse cocktail van garnalen, citroen en koriander.
> Gallo Pinto - een combinatie van bruine bonen met witte rijst, gekruid met cilantro, uien, knoflook, zout en een lokaal ingrediënt genaamd salsa lizano. Het kan worden gegeten bij het ontbijt, met eieren, gehakt en/of zure room. Er is nog steeds een strijd tussen Nicaragua en Costa Rica over wie het recept ‘bezit’.

Highlights van Costa Rica

Canopy Walk

Bekijk de jungle vanuit vogelperspectief in Monteverde, waar je over een pad tussen de boomtoppen door kunt lopen.

Arenal Volcano

Arenal Volcano is de enige vulkaan op Costa Rica die constant actief is. En als je dan toch in de buurt bent, mag je de spa in Arenal niet missen.

Surfen

Professioneel surfen leer je in het Witch’s Rock Surf Camp. Hier kan je ook leren 'fun-surfen' en kom je op de beste surfspots van Costa Rica.

Avontuur in een mangoplantage

Turubari: Tropisch Park in Costa Rica. Op een voormalige mangoplantage staat nu een ecologisch, avontuurlijk georiënteerd pretpark en een avontuurlijke reisorganisatie. Zij organiseren sinds 2003 bijvoorbeeld spannende dagtochtjes voor alle leeftijden.

Terug naar de hippietijd

Puerto Viejo is een dorp waar nog de echte hippiecultuur is blijven hangen. 'Manana', rustig aan, is hier het levensmotto.

Whitewater raften

Een echte aanrader voor thrillseekers. Er zijn verschillende rivieren waarop je het kan doen.
Nog wat tips :
Pak een luchttram
Het tropisch regenwoud ervaren doe je ‘t meest relaxed vanuit je luie stoel! Hangend in een gondel van de ‘luchttram’ zweef je een uur met een gids tussen de boomtoppen door, het 1,3 kilometer lange traject af. Voor vogelaars is dit gebied, met meer dan vierhonderd soorten een
Eet culi met Baby Rasta
Na de zondagse kerkdienst in Puerto Viejo de Talamanca ga je natuurlijk lekker naar het strand! Rond het middaguur verkoopt kok Baby Rasta daar zijn culinaire lekkernijen, zoals allerlei visgerechten en gebakken knoflookgarnalen. Doordeweeks kun je in zijn restaurant terecht of in de ‘soda’ (restaurantje) van big mama Lidia. Haar kokosmelkrecept is ongeëvenaard, voor maar € 6 heb je een supermaaltijd!
Haal je Panamastempel
Neem de bus of auto naar Sixaola en steek de gelijknamige grensrivier over. Veel valt hier niet te beleven, maar je hebt wel een Panamese stempel in je paspoort! Mocht je meer tijd hebben, rij dan door naar een van de bounty-eilandjes voor de Panamese kust.
Eet een Aloë
Bezoek de Mercado Central in Puerto Limón en vraag op het middenpleintje naar de 61-jarige Nena. Deze marktvrouw verkoopt je voor € 2 een stuk van de Aloë Vera (Savila) plant, dat volgens haar werkelijk overal goed voor is. Smeer je zonverbrande schouders in met de slijmerige geneeskrachtige sappen van de plant. Vraag Nena ook meteen naar een recept met de Aloë Vera als ingrediënt!
Ga cacaofonduen
Aan de rand van de jungle bij Puerto Jiménez hebben broer Alex en zus Flor een letterlijke proeftuin gemaakt. Daar zie je hoe het inheemse fruit groeit en op welke manier pure cacao verkregen wordt. Vraag aan het einde om de chocoladefondue en koop een cacoahart! www.fincakobo.com
Slapen – Cut Bak
Camping en simpele kamers direct aan Playa Pirikiki. In dit gedeelte van Puerto Viejo de Talamanca bevinden zich talloze goedkope onderkomens. € 5 tot € 15, tel. 8435893.
Slapen – Cabinas Safari
Simpele cabinas, ideaal voor surfers, direct aan strand bij Cahuita. € 30, Playa Negra, tel. 7550393.
Slapen – Rancho Burica
Aanrader voor surfers en natuurliefhebbers. Even helemaal weg zijn, maar wel met basisgemakken en een uniek uitzicht over de oceaan. Er is altijd een van de jonge Nederlandse eigenaars aanwezig! € 10, Punto Banco, www.ranchoburica.com.
Slapen – Rafiki
Deze Afrikaanse opgezette lodge maakt onderdeel uit van het tapirproject. Over een jaar zullen hier jonge tapirs, bedreigde zoogdieren, worden uitgezet. De luxe tenten zijn van alle gemakken voorzien en de keuken is excellent. Prijs € 275, Quepos/El Silencio, www.rafikisafari.com.

--------------
als er nog vragen zijn, stel ze gerust, ik ben in Costa Rica geweest in mei 2011.:)

Dit Midden-Amerikaanse land is de perfecte bestemming voor natuurliefhebbers en avonturiers. Het bergachtige binnenland wordt gekenmerkt door een lint van actieve en niet actieve vulkanen. Het land grenst aan weerszijde aan echte bountystrandjes. Afstammelingen van zwarte Jamaicanen zorgen aan de oostkust voor een Afro-Caribisch sfeertje terwijl latino’s aan de Pacifische kust het temperament bepalen.

Korte informatie

Officiele website www.visitcostarica.com
Beste reistijd januari t/m maart meer info
Internet extentie .cr
Hoofdstad San Jose
Aantal inwoners 3,8 miljoen
Oppervlakte iets groter dan Nederland
Reistijd 13:00
Talen Spaans
Religie rooms-katholiek (76%), evangelisch, jehova
Tijdverschil 7 uur vroeger
Telefooncode +506
Voltage 120 Volt
Stekker Type A en B
Munteenheid costaricaanse colon (CRC)
Koers 1,- = 811 costa ricaanse colon (CRC)
Reisadvies positief, aangeraden toch waakzaam te zijn
Visum
Prikken zie onze "Reisapotheek", opgesteld door ITZ Antwerpen
Aanvlieghaven San José‚ (SJO)
Nationale feestdagen 15 september Onafhankelijkheidsdag, 11 april Slag om Rivas

Lokale gerechten

De basisingrediënten van het Costa Ricaanse eten zijn rijst en zwarte bonen, zowel voor het ontbijt, lunch als voor het avondeten.
Bekende gerechten:
> Civiche - frisse cocktail van garnalen, citroen en koriander.
> Gallo Pinto - een combinatie van bruine bonen met witte rijst, gekruid met cilantro, uien, knoflook, zout en een lokaal ingrediënt genaamd salsa lizano. Het kan worden gegeten bij het ontbijt, met eieren, gehakt en/of zure room. Er is nog steeds een strijd tussen Nicaragua en Costa Rica over wie het recept ‘bezit’.

Highlights van Costa Rica

Canopy Walk

Bekijk de jungle vanuit vogelperspectief in Monteverde, waar je over een pad tussen de boomtoppen door kunt lopen.

Arenal Volcano

Arenal Volcano is de enige vulkaan op Costa Rica die constant actief is. En als je dan toch in de buurt bent, mag je de spa in Arenal niet missen.

Surfen

Professioneel surfen leer je in het Witch’s Rock Surf Camp. Hier kan je ook leren 'fun-surfen' en kom je op de beste surfspots van Costa Rica.

Avontuur in een mangoplantage

Turubari: Tropisch Park in Costa Rica. Op een voormalige mangoplantage staat nu een ecologisch, avontuurlijk georiënteerd pretpark en een avontuurlijke reisorganisatie. Zij organiseren sinds 2003 bijvoorbeeld spannende dagtochtjes voor alle leeftijden.

Terug naar de hippietijd

Puerto Viejo is een dorp waar nog de echte hippiecultuur is blijven hangen. 'Manana', rustig aan, is hier het levensmotto.

Whitewater raften

Een echte aanrader voor thrillseekers. Er zijn verschillende rivieren waarop je het kan doen.
Nog wat tips :
Pak een luchttram
Het tropisch regenwoud ervaren doe je ‘t meest relaxed vanuit je luie stoel! Hangend in een gondel van de ‘luchttram’ zweef je een uur met een gids tussen de boomtoppen door, het 1,3 kilometer lange traject af. Voor vogelaars is dit gebied, met meer dan vierhonderd soorten een
Eet culi met Baby Rasta
Na de zondagse kerkdienst in Puerto Viejo de Talamanca ga je natuurlijk lekker naar het strand! Rond het middaguur verkoopt kok Baby Rasta daar zijn culinaire lekkernijen, zoals allerlei visgerechten en gebakken knoflookgarnalen. Doordeweeks kun je in zijn restaurant terecht of in de ‘soda’ (restaurantje) van big mama Lidia. Haar kokosmelkrecept is ongeëvenaard, voor maar € 6 heb je een supermaaltijd!
Haal je Panamastempel
Neem de bus of auto naar Sixaola en steek de gelijknamige grensrivier over. Veel valt hier niet te beleven, maar je hebt wel een Panamese stempel in je paspoort! Mocht je meer tijd hebben, rij dan door naar een van de bounty-eilandjes voor de Panamese kust.
Eet een Aloë
Bezoek de Mercado Central in Puerto Limón en vraag op het middenpleintje naar de 61-jarige Nena. Deze marktvrouw verkoopt je voor € 2 een stuk van de Aloë Vera (Savila) plant, dat volgens haar werkelijk overal goed voor is. Smeer je zonverbrande schouders in met de slijmerige geneeskrachtige sappen van de plant. Vraag Nena ook meteen naar een recept met de Aloë Vera als ingrediënt!
Ga cacaofonduen
Aan de rand van de jungle bij Puerto Jiménez hebben broer Alex en zus Flor een letterlijke proeftuin gemaakt. Daar zie je hoe het inheemse fruit groeit en op welke manier pure cacao verkregen wordt. Vraag aan het einde om de chocoladefondue en koop een cacoahart! www.fincakobo.com
Slapen – Cut Bak
Camping en simpele kamers direct aan Playa Pirikiki. In dit gedeelte van Puerto Viejo de Talamanca bevinden zich talloze goedkope onderkomens. € 5 tot € 15, tel. 8435893.
Slapen – Cabinas Safari
Simpele cabinas, ideaal voor surfers, direct aan strand bij Cahuita. € 30, Playa Negra, tel. 7550393.
Slapen – Rancho Burica
Aanrader voor surfers en natuurliefhebbers. Even helemaal weg zijn, maar wel met basisgemakken en een uniek uitzicht over de oceaan. Er is altijd een van de jonge Nederlandse eigenaars aanwezig! € 10, Punto Banco, www.ranchoburica.com.
Slapen – Rafiki
Deze Afrikaanse opgezette lodge maakt onderdeel uit van het tapirproject. Over een jaar zullen hier jonge tapirs, bedreigde zoogdieren, worden uitgezet. De luxe tenten zijn van alle gemakken voorzien en de keuken is excellent. Prijs € 275, Quepos/El Silencio, www.rafikisafari.com.

--------------
als er nog vragen zijn, stel ze gerust, ik ben in Costa Rica geweest in mei 2011.:)
Hey, is het veilig rondreizen in Costa Rica als vrouw alleen? En door te steken naar Nicaragua? Is het klimaat gunstig in september/oktober?

Bedankt!

Gecko

Well-Known Member
Hi Reizigeronline

Wat het weer betreft, tussen mei en november valt de meeste regen en het kan zeer heet en drukkend zijn; als je liever lage temperaturen hebt, dan moet je de heuvels intrekken waar de lucht droger is en de nachten koeler ; dus, lichte kleding, maar als je in de hooglanden wilt begeven, dan neem een trui / jack meenemen en om "safe" te spelen, een lichte regenjas. Ik heb ter plaatse een poncho gekocht voor bijna geen geld.

Voor de rest, is Costa Rica een veilig land. MAAR, laat je juwelen thuis, gebruik je smartphone als je door niemand gezien bent...dus je bent een backpacker en gedraag je als ene EN straal zelfzekerheid. Je weet wat je doet en waar je naar toe wilt, zonder zever en "hulp" van buten af.

Je gaat toch een beetje "afgepluimd" worden...dit is ons lot als westerlingen; ik noem het "leergeld".

Wat het weer in Nicaragua betreft, het regenseizoen duurt van mei tot november. Dus, hetzelfde als Costa Rica; in het oosten heb je regenwoud, wat interessant is als je daar een trektocht wilt maken.

Een aspect die je rekening moet houden is het machogedrag van mannen; ze zijn zeker niet agressief, maar ze laten je graag zien wat ze kunnen.:D

En je kunt ons contacteren als je in de "shit" zit ( ik hoop van niet, maar je weet maar nooit); neem zeker kopijen van alle documenten die je hebt EN de adressen van beide Belgische Ambassades : in San José en in Managua. "Just in case"...

Verder, sta ik ter je beschikking, moet je nog iets nodig hebben...

Groetjes:)
Gecko

usa2013

Member
Hey. Ik plan ook in mijn eentje naar ginds te trekken eind maart begin april. Ik lees hier allerhande verhalen over overvallen langs autosnelweg en altikd pickpocketters in de buurt. Moet ik mij zorgen maken? :)

Ik spreek ook geen woord spaans behalve een ola enzo. Ik plan wel wat basislijnen te leren alvorens ik vertrek uiteraard... Is het in het engels haalbaar om mijn plan te trekken? Ik ben momenteel aan het opteren voor de bus te nemen om rond te trekken. Is dit een goed plan of ben ik veiliger met een auto? Ik las dat 4wd wel zowat verplicht is. klopt dit?

Gecko

Well-Known Member
Hi USA

Cowboyverhalen leest je overal...Costa Rica is Venezuela niet ! Ik heb geen enkele probleem gehad. Integendeel, de bevolking was zeer vriendelijk en behulpzaam. Costa Rica is niet echt een arm land te noemen, in vergelijking met andere Latijns-Amerika landen. Je gaat veel Amerikanen tegenkomen. Ze komen daar op vakantie; voor hen is Costa Rica niet ver.

Als Fred z'n motto is "No worries mate!", je kunt het even goed gebruiken. ;)

Ik kan niet schrijven dat iedereen Engels kan, maar het is te doen. Een mengelmoes van Spaans en Engels helpt je om toch ver te geraken. Ik spreek wat Spaans en ik versta nog meer als ik iets lees.
Neem als voorbeeld Sri Lanka : Engels is een van de officiële talen en toch niet iedereen spreekt een woord Engels.

Met openbaar vervoer kun je ook rond, maar een auto ( welke soort dan ook ) geef je meer vrijheid, niet waar ? Met een jeep kun je echt op alle wegen, maar het is ook een stuk duurder. Niets met de veiligheid te maken...4wd verplicht ? wie zegt het ? Het zijn idd hoeken van Costa Rica die een 4wd eisen, omdat een gewone wagen niet tegen kan, maar een 4wd wel.
Costa Rica is niet echt goedkoop. Dit ter zijde, dus verwacht geen 'budget' prijzen of backpacker prijzen wat autohuur betreft. :eek:
Maar de natuur maakt alles goed.

Ter je beschikking voor eventuele vragen...;)

Groetjes uit Negombo Beach ( Sri Lanka )
Gecko :)

P.S. - Als je kunt, vermijd de transit via V.S....sorry USA ;)

usa2013

Member
Ok bedankt!

Welja het ging niet zozeer over verplicht. Maar toch wel zeker aan te raden gezien de slechte wegen. Ik zou natuurlijk opteren voor een auto maar voor mij alleen denk ik eerder aan gewoon vw golf ofzo. In zuidafrika ben ik daar ook vrij ver mee gekomen.

Ik heb intussen inderdaad al opgemerkt dat het niet goedkoop is. Maar het lukt wel.

Waarom transit via usa vermijden? (Heb nog een esta liggen).

Gecko

Well-Known Member
Hi USA

Omdat op JFK luchthaven of EWR ( Newark), 2 van de grootste luchthavens van N.Y., zeer onvriendelijk zijn tegenover de toeristen en op EWR is hun gelukt om mijn Mastercard te kopiëren. Ondertussen, ben ik in Jamaica geweest en een Jamaicaan heeft me verteld hoe het werkt ( d.w.z. kopiëren van kredietkaarten ). Nu weet ik het. Een tip: verlies je card nooit uit je ogen, nog niet 1 minuut. :eek:

Als je in V.S. in transit bent, wees voorbereid om allerlei 'harassements ' te incasseren en niet protesteren...veel politie loopt vrij rond gewapend met alles wat ze nodig hebben, schietwapens inbegrepen en ze maken wel goed gebruik van...en, nog iets: liegen kunnen ze ook vrij goed. ;)

Groetjes uit Negombo
Gecko:)

Gecko

Well-Known Member
Aanraden om je kaart te laten kopiëren of omdat mooi natuur is ? ;):)

Groetjes uit Bohinjska Bistrica ( Slovenië )

Lammertyn

Member
Is het belangrijk om hotels op voorhand te boeken of kan je dit ook ter plaatse doen? Ik reis in oktober. Heb ook al een hotel op het oog dat ik graag zou willen doen. Merci!

Gecko

Well-Known Member
Hi Lammertyn

Sorry voor mijn late reactie...12 uren zonder internet is niet mijn favoriete bezigheid :mad:.

Als je tijdens het toeristische seizoen gaat en naar een toeristische trekpleister... absoluut op voorhand boeken. Hoe vroeger, des te beter... ik heb het ondervonden tijdens deze reis. Het is niets meer te vinden aan de prijzen die ik 6 maanden geleden gevonden had.
Dus, doen !

Groetjes uit Gronji Karin ( Kroatië )

Lammertyn

Member
Ok, bedankt voor de informatie! Ik zie dat je in Kroatie zit. Ik ga er in juli ook heen. Wat zijn de highlights die zeker de moeite waard zijn? Ik zit in een huisje in Pula met een auto ter beschikking. Dank u!!

Gecko

Well-Known Member
Hoe lang blijf je in Pula ? Tijdens de maanden juli en augustus, gaat je de hele wereld ontmoeten...;) Het is super-druk en super-duur. Nu is het nog kalm...en het is hier al zomer :) ( 45 km landinwaarts van Zadar ).

Ik ben in Pula ook geweest. Het amfitheater is inderdaad indrukwekkend en de rest van de Romeinse overblijfselen. Voor de rest, ik parkeer mijn auto en ik laat welke reisgids dan ook achter en ik volg mijn 'neus'. Ik slenter doelloos, een terrasje doen en dan verder gewoon rondkijken.
Want wat ik mooi vind, gaat je minder interessant vinden...een reisgids is zeer subjectief; het is geschreven door mensen die met hun ogen de steden zien, en niet met je ogen.
Ontdek de stad op je eigen manier... je gaat het fijner vinden ; de 'must-see' s zijn niet voor iedereen dezelfde + een leger toeristen bij (n). De drukte is niet aan mij besteed ;)
Morgen vertrek ik richting Sibenik...en stilaan ga ik tot in Albanië geraken :)

Groetjes

Gecko

Well-Known Member
Hi Lammertyn

2 tips : 1) absoluut niet over politiek praten :eek: ; 2) als je met 2 personen komt, ga eten in een 'gostina' of in een 'buffet' - het is goedkoper dan zelf koken ; een 'restoran' is de duurste eetgelegenheid.
Voorlopig, dit is van toepassing in Tsjechië, Slovenië en Kroatië. Verder, de rest van de Balkan bedoel ik, weet ik nog niet. Het volgende land is Montenegro, waar de EU burgers niet echt een goede ontvangst krijgen - politiek problemen :rolleyes:

Als ik nog van dienst kan zijn... geen probleem, zeer graag zelfs.
Groetjes uit Gornji Karin

Dimitri25

Well-Known Member
Ik las dat de levensstandaard in Costa Rica hoger ligt dan in de rest van midden-Amerika /zuid-amerika. Wil dit dan zeggen dat het nogal aan de dure kant is? Op Lonely Planet staan er hopen budget hostels, zeer mooi. Maar hoe zit het met openbaar vervoer/eten/drank ?

Gecko

Well-Known Member
Vergeet Lonely Planet en hun aangegeven prijzen...ze geven altijd hogere prijzen dan in de werkelijkheid... meermaals betrapt op verkeerde info.

Ja, Costa Rica is de duurste land in Latijns-Amerika, Belize buiten latend..(n)

Ik had een auto gehuurd ( lang op voorhand en liefst buiten toeristische seizoen ), dus met openbaar vervoer heb ik geen ervaring. Als je ook een auto huurt, neem een GPS ook mee... de wegwijzers zijn in Costa Rica bijna onbestaande. (n) En als je geen mondje Spaans spreekt, dan is het nog moeilijker. Bv., ik wou de grote 'ader' van Costa Rica vinden - de TransAmerica of Pan-Americana Highway - en niemand heeft er ooit van gehoord... tot ik hoorde 'Carretera Pan-Americana'... ja, right ! :(

Waarom is alles duur ? Omdat de Amerikanen daar op vakantie komen en ze strooien hun dollars rond. (n) Maar de natuur is prachtig (y):)

Dimitri25

Well-Known Member
Auto huren is niet de bedoeling, bus, fiets,...
Stomme Amerikanen ook :p

Euhm, die aangegeven prijzen van Lonely Planet, voor Japan klopten die prijzen toch wel min of meer (natuurlijk geef je iets meer uit dan aangegeven , en zeker ginder)

Gecko

Well-Known Member
Als ik naar de prijzen van L.P. zou 'geluisterd' hebben, had ik aan mijn toer door de Balkan nog niet eens begonnen...Slovenië is niet goedkoop, maar wat ik betaald heb aan accommodaties ( tip : ik heb verleden jaar in september de boekingen gedaan via booking.com ), kan L.P. nog niet aan tippen, zelfs voor hostels niet; kijk, in Bohinjska Bistrica - dure buurt van alom bekende Bled - heb ik voor een gans huis ( met alles wat je wilt, qua comfort + tuin + zicht op besneeuwde Julische Alpen ), 161€ voor 1 week. Gedeeld door 7 = 14,14 €/nacht. Parking gratis, Wi-Fi gratis en snel.

Dus... L.P. ? :unsure::(

Dimitri25

Well-Known Member
Ok, klinkt mooi

Maar ik had het op iets anders, in de L.P.gidsen staat er op pg... een beschrijving van beste tijd vh jaar,munteenheid,...en daar staat erges kort vermeld: 'budget', 'midrange', 'top end' met telkens een bedrag en uitleg (bv, budget: 12-40£, 1 night in guesthouse, 2 bustickets, 1 meal/drink), snap je? Altijd tof (voor hotelboekingen gebruiken ik trouwens ook booking.com)

World Nomads Travel Insurance
Bovenaan