Booking.com

DOSSIER: Alles kan, niets moet - BANGKOK (tips, films)

Gecko

Well-Known Member
In dit dossier heb ik ook mijn ervaringen in Bangkok verwikkeld, tijdens mijn 3 maanden reis door Thailand en Laos.
1 baht = 0,0253 euro.
! euro = ongeveer 38 baht.

Bangkok : "love it or hate it". De Aziatische metropool is een woest draaiende mallemolen vol tuktuks, meisjes, high culture, noodle shops, tempels, topwinkels, illegale software, high tech cinema's, musea, jazz en khlongs.

* "Help! " Waar moet ik beginnen in Bangkok?

Eerste indruk als je met je jetlag middenin de oorverdovende megastad wordt gekatapulteerd : "Help ! ik ben in een openluchtsauna beland, vol hoogbouw, asfalt en betonnen skyways, waarop Skytrains, taxi's en tuktuks rondrazen als gekken, en dat ook nog eens links. Ik wil naar huis! ". Remedie 1 : rustig op je hotelkamer met airco gaan liggen. Remedie 2 : pak je kaart en leer de 2 houvasten van Bangkok uit je hoofd. Dat is (a) de Chao Phraya-rivier, Die Bangkok van noord naar zuid doorsnijdt. Deze machtige stroom brengt je de komende dagen vertier, cultuur, rust, vervoer en koelte. En (b) : de BTS Skytrain. Een efficiënt systeem met 2 lijnen dat op hoge betonpolen Bangkok doorkruist. En als je de Express-boten van de Chao Phraya en de Skytrain-stations handig aan elkaar knoopt, kom je met veel gemak op de interessantste plekken terecht. Nog een tip : zoek niet naar het centrum van Bangkok. Dat bestaat niet. De Skytrain-kruising op Siam Square, met zijn gigantische winkelmalls, komt nog het meest in de buurt.
En nog iets : " wat" betekent tempel.

* Gouden sleutel tot Bangkok - het vervoer

Als je in Bangkok lukt, lukt je overal. Het gaat erom op de juiste tijd en op de juiste plaats the juiste vervoermiddel te pakken.
Dat kan zijn taxi, Skytrain, tuktuk, rivierboot ( Express of Line), soms ondergrondse Subway en de khlong-'bus'.
Een taxi rijdt op de meter, voor een tuktuk moet je vooraf al strak een prijs afspreken ( 50 baht gemiddeld, en als je destinatie niet enorm ver is). Voor beide geldt : in het spitsuur kun je beter gaan lopen. Voor beide geldt ook : laat op kaart, kaart van hotel ( meestal gratis), briefje van receptie in Engels en Thai goed zien waar je heen wilt. De meeste chauffeurs spreken slecht Engels. Vermijd magic woords als 'nightlife district', restaurant', 'shoppen', 'markt', 'Patpong', 'tempel' of 'kleermaker'. Voor je het weet word je een uur 'gratis' rondgereden langs goudsmeden, kleermakers, souvenirbazaars, of - als man alleen - bordelen en 'soapies' ( bordelen met veel zeepgebruik). Als man, noem altijd de naam van een groot hotel in de buurt en zeg: 'Ik daar lunchen met mijn vriendin ( echtgenote)'. Het help ook als je zegt 'Me no speak English'.
De taxi is extreem goedkoop. Een rit van 1 km of 4 kost 50 tot 70 baht. Je schaamt je bijna bij het afrekenen.
Met de 2 lijnen van de BTS Skytrain ( simpel, schoon en efficiënt) kom je op veel plaatsen maar zeker niet overal. Combineer je de Skytrain met de Chao Phraya Express of Line Boats ( meest logische overstapplaats : BTS Saphan Taksin), dan pak je bijna alles: van Chinatown tot Banglamphoo. Kosten voor 'hele' rivier: 15 baht, te betalen op de boot. Tip: houd je stadskaart bij de hand; je hebt - zeker op de rivierboot - geen besef van de afstanden, dus check je oriëntatiepunten. Pas op voor de Tourist Boat, die ze je graag willen verkopen: 40 baht, nergens voor nodig. Wil je naar de overkant ( bv, om de magnifieke Wat Arun - tempel ), dan pak je de Cross-Ferry boten ( 5 Baht). Fascinerend is de khlong-boot: een onstuimige snelle waterbus die je over de paar overgebleven 'grachten' langs houten huizen scheurt. De central gelegen Khlong Mahanak ( neem bv halte bij Siam Square / Jim Thompson House) brengt je voor ongeveer 15 baht naar Banglamphoo, Siam of Pantip Plaza. Niet voor wankelbenigen: het is hop on, hop off binnen 2 seconden.

* 9 tips voor een dag-indeling

Bangkok is geen Parijs of London waar je lekker gaat lopen en wel ziet waar je uitkomt. Te heet. Te druk. Te betonnig. Te grote afstanden.Te verwarrend. Dus :
- ga niet vroeger dan 9 uur de deur uit; anders beland je in de (taxi-)file of in overvolle Skytrains;
- 's ochtends : (licht) actief: tempels beklimmen, wandelen in Silom, Chinatown of Banglamphoo, Grand Palace ( het is echt 'grand') bezoeken met amuletmarkt.
- rustige lunch; op straat in de schaduw of in airco-restaurant;
- na de lunch: ontvlucht de hitte; bezoek koel museum ( National Museum! ) en/of waai uit op de Chao Phraya Express Boat, lekkere lange tocht van Banglamphoo Ferry Pier naar de Taksin Bridge;
- stap hier op Saphan Taksin Skytrain naar hotel;
- chillen op hotelkamer, zwemmen of Thaise massage;
- eind van de middag : fietstocht in Chinatown, wandelen in Lumpini Park (zonsondergang) of shop till you drop in koele malls rond Siam Square;
- dineren;
- Nightmarket, bar, jazz club of een bioscoop met airco ( neem dan een trui mee).

* Boefjes in Bangkok ( deel 1)

Bangkok is een fantastische stad maar je moet 3 vijanden het hoofd bieden: de hitte, het vervoer en de boefjes.
Bangkok-boefjes zijn mensen van Bangkok die niet alleen lachen en behulpzaam zijn, maar ook graag wat willen verdienen. De meest vindingrijke boefje van Bangkok is het oh zo behulpzame Wegwijs-mannetje. Dat gaat zo : je staat bij het Grand Palace, de grootste attractie van Bangkok; een aardige Thai zegt: 'Hallo, ik ken u van het hotel! Waar gaat u heen?' Je zegt : 'Grand Palace'.
Fout! Bangkok Toeristenregel nr.1 luidt : Nooit Op Straat In Bangkok Je Plannen Kenbaar Maken.
Boefje zegt : 'Tot 12 uur is het Grand Palace gesloten wegens een ceremonie van de koning. 'Kijk maar.' en hij wijst naar een rij gesloten luiken van een gebouw. 'En zie, iedereen komt naar buiten.' (Logisch, als je staat bij de uitgang.) Zijn hulpaanbod : 'U kunt ondertussen beter naar...' en hij noemt een rijtje tempels met boeddha's; hij wijst naar een klaarstaande tuktuk en dan ruik je onraad.
Toeristenregel 2 is dan ook : ' Geloof In Bangkok Nooit Elk Aardig Mannetje'.
De echte ingang tot het paleis was natuurlijk een eindje verder. Gewoon open.

* Eten in Bangkok : 500 000 noodle restaurants

Eten in Bangkok kan spotgoedkoop zijn. Op straat, in het buurtje rond BTS-station Nana ( middenin de rosse buurt van Sukhumvit) betaal je 100 baht voor een chicken pad thai ( rijstnoedels, kip, tauge, ei, gemalen pinda's, enz), inclusief bier en fooi. In no time word je een ervaren op-straat-eter. Leidraad : ga de zijstraten in. Bij elk restaurant waar veel Thai zitten is het tien tegen een goed eten. Soms betaal je niet meer dan 40 baht voor een pad thai. Schuif blind aan. Als je geluk hebt is er een menukaart.
Als je meer geluk hebt, kun je hem lezen en heb je echt een 'lucky day' dan spreekt de ober een beetje Engels. Anders wijs je naar het boord van je buurman : 'Dit wil ik ook'. Lust je het niet, ben je een paar euro kwijt, bestel iets anders. Zo bouw je kennis van Thais eten op.
Geheide Bangkok-(lunch)knallers zijn Tom Yam Koeng ( pittige garnalensoep met citroen), papaya salade of - lopend te verorberen - mango met sticky rice ( met kokosnootmelksaus).
Wil je per se in de airco bij westers uitziende counters eten, ga dan naar Siam Paragon, de grootste mall van Bangkok (BTS-station Siam). Daar eet je (selfservice) Thai, Chinees, kip, hamburger.
Eten in Chinatown is een stuk avontuurlijker. Binnenvallen in een van de honderden restaurants van de Khao San Road, backpackersstraat van de wereld, is een zinderende ervaring.
Heb je wat te vieren : ga eten aan de oevers van de Chao Phraya-rivier op het terras van een van de grote hotels (Mandarin, Sheraton - n.b. ik ben daar gaan eten en het is duur en pretentieus -Gecko), voor romantisch zwijmelenen bootjes kijken. ( ik heb het gevierd met een cruise-dinner, Bangkok by night - magnifiek om te zien ! -Gecko)
Nog tips : 'Asiatique', het nieuwe eet- en winkelparadijs aan de Chao Phraya; helemaal gehad met alle drukte? Koop bij supermarkt 7-Eleven ( er zijn er tien in de buurt van je hotel) een bak hete noodle soup en neem die mee naar je kamer; goedkoop, airco op 24 graden, Tv aan , wat kan je nog gebeuren ?!

* Groen Bangkok ?

Grootste leugen : Bangkok is een hel van hoogbouw, koolmonoxide ( n.b.- 's avonds, na een dag Bangkok, veeg je gezicht en stel vast : ja, je handdoek heeft een zwarte plek, juist daar waar je gezicht is ermee geveegd; maar je hoeft ook geen ganse dag te wachten...na een 1/2 dag, het resultaat is hetzelfde - Gecko) en blik. Ok, Bangkok is geen Bokrijk, maar is hier en daar wel verbazingwekkend groen.
Het begint al in de trein ( Airport Rail Link) die je over een magnifieke luchtrail in een half uur van vliegveld naar "centrum" brengt. Tussen de wolkenkrabbers zie je hele stukken moerassige tuinen. Topetages dragen daktuinen. Het Lumpinipark ( BTS Sala Daeng), vlakbij roemrucht Patpong (nightmarket, nachtvertier & restaurants) is een ideale picnic-, jogging- of wandelplaats. ( n.b.- je gaat om even zuurstof te happen en te rusten en je ziet de hel ver voor je, maar je hoort het niet - Gecko).
Benjasiri Park is een groen cadeautje aan de drukke ( n.b. - waar is het niet druk?!, ik heb zo'n plaats niet kunnen vinden - Gecko) Thanon Sukhumvit ( uitstappen BTS Phrom Phong).
Per taxi of tuktuk bereik je het immense Dusit Park met weelderige tuinen en het Chitralada Palace, residentie van de koning. Bovendien is daar Dusit Zoo, de ouderwetse dierentuin waar ze de beesten hebben verstopt tussen uitlegborden, kanovijvers, supermarktjes, restaurants en stenen beesten. De nijlpaarden van de Zoo zijn verzot op poseren !

* Bioscoop : in bed kijken

Cinema in Bangkok is een ervaring. Het Paragon-complex in de Siam-mall - 16 zalen met 5 000 plaatsen - kent enkele ultieme verwenbioscopen.
De Royal Class heeft 50 enorme stoelen vol kussens en dekens, die volledig plat konden. Voor een drankje wenk je vanuit ligstand een serveerster. Duur ? Reken maar. Je betaal 1 000 baht, bijna 25 euro, belachelijke prijs.
Maar er zijn ook zalen met normale tarieven.

* Boefjes in Bangkok ( deel 2)

Tweede soort Bangkok boefjes zijn de vervoerders, met name de taxichauffeurs en tuktukrijders. De taxichauffeur is simpel te tackelen. Op het dak van zijn wagen staat in koeienletters : TAXI - METER.
Je missie : zorg ervoor dat de chauffeur zijn meter aanzet. Stap in met een zelfbewust gezicht waar de reiservaring vanaf druipt. Zeg : "Ik wil naar Khao San Road". De chauffeur zegt : "250 baht!'. Op dat moment schud je je hoofd, waarna je wijzend op de meter zegt : " Please turn the meter on". Doet hij het niet, stap dan direct uit en neem een andere taxi.
Er rijden tienduizend taxi's in Bangkok en de meesten rijden ( zeker buiten de spitsuur) keurig op de meter.
Soms moet je je verlies nemen. Staat je op een zaterdagmiddag bij tropische regen op Siam Square of met spitsuur bij Khao San Road, dan vliegen de prijzen omhoog en rijdt geen hond op de meter.

* Sta op voor de Koning !

Helemaal Thailand : opstaan voor de koning.
18.00 uur, station Banglamphoo. Snerpend politiefluitje : iedereen moet gaan staan voor het volkslied. Of in bioscoop. Je ligt net lekker onder je dekentje. Volkslied klinkt : opstaan ! De Thai hebben groot respect voor hun koning en koningin.
Om 08.00 en om 18.00 uur wordt het volkslied gespeeld in scholen, overheidsgebouwen, bus- en treinstations. Monniken mogen wel blijven zitten.
Niet doen : stoer blijven liggen of zitten in bioscoop of station; er ziet behoorlijk onbeschoft uit.
(N.b. - ik heb niets van dit alles meegemaakt tijdens mijn 2 maanden en 1/2 in Thailand; in Bangkok even min; als ik dit allemaal lees, denk ik eerder aan China of Noord-Korea...; het is wel waar dat de Thai veel respect hebben voor hun koning en koningin; hun portretten zie je overal, maar het heeft niets met dictatuur te maken of communisme, helemaal niets - Gecko)

* 'Shop like a Thai teenager'

Uit het onuitputtelijke shoppingaanbod, hieronder vind je een paar :
1. Siam Paragon ( BTS Siam Square). Bekendste shoppingtempel voor Thai en toeristen met geld. Grote merken, prachtige winkels, restaurants. Shop like a Thai teenager bij Mah Boon Krong (MBK) : groot gebouw met winkels en kraampjes, op 5 minuten lopen ( of neem BTS National Stadium).
2. Chatuchak weekendmarkt. Grootste markt van Thailand ( 15 000 stalletjes). Kom vroeg, want ongelooflijk druk (N.B. - de stalletjes zijn zeer klein, links en rechts, er is een padje tussen en je zou denken dat heel Bangkok bevolking daar is plus alle toeristen; opletten voor je geld en papieren; het is drukkend en vochtig warm - Gecko). Alles is te koop : kleding (N.B. - slechte kwaliteit en veel namaak ( let op op de invoer van namaakartikelen, zie douane - Gecko), stoffen, beeldjes,schilderijen, vissen, planten, groente en fruit, meubilair, keukenspullen, medicijnen (N.B. - oppassen met medicijnen te kopen! -Gecko); niet te missen: afdeling huisdieren waar ter verhoging knuffelgehalte en aankoopimpuls de poezen en honden babykleertjes aan hebben. ( N.B. - vervoeren van dieren per vliegtuig is geen simpele operatie! -Gecko). Skytrain (Mo Chit) of subway ( station Chatuchak Park).
3. Nightmarkets Patpong / Silom. Stap uit bij BTS Sala Daeng : links en rechts op Thanon Silom staan honderden rommelige stalletjes. Van eind middag tot middernacht.
4. Nieuw : Asiatique, het middelgrote eet- en winkelparadijs aan de Chao Phraya. Eerste plaats met een 300 m lange rivierpromenade. Gevestigd in oude scheepmagazijnen en optrekjes in bekende koloniale King Rama 5-stijl. Zoele rivierbries in plaats van airco. 40 ( prima) bars en restaurants. De tocht erheen is gemakkelijk : uitstappen bij BTS Saphan Taksin, vandaar stukje zuidwaarts met gratis Asiatique - shuttleboot. Ideal voor einde dag.
5. In Chinatown : Old Siam Plaza, klein, charmant, ouderwets en nostalgisch; op de derde verdieping kun je prima eten EN er komen niet veel toeristen.
6. Mannen - en jongenshemeltje : Pantip Plaza. 5 verdiepingen camera's, software & games, en niet allemaal even legaal ( "Als u 5 minuten wacht, dan brand ik het even...). BTS station Ratchathewi of per khlongboot.

Trek de laatste dag(en) (N.B. - eerder "dagen" want de aanbod is verschrikkelijk groot;) - Gecko) in Bangkok uit voor shoppen. Koop eventueel een goedkope extra koffer. Kijk wel na voor de toegestane invoer in BE.

* Leve de Sky Bar !

Als je het gesleep door de hete drukte helemaal zat bent, is daar de balsemende troost van de fameuze Bangkok Sky Bar.
Populairst, vooral bij jongeren, is momenteel de Sky Bar van The Dome State Tower. Op die locatie zijn enkele scenes van The Hangover 2 gefilmd, de banale, platte, smakeloze, grove, schunnige, spectaculaire maar verder hoogst vermakelijke film over een Amerikaanse vrijgezellenparty in Bangkok.
De aankomst op de 63ste verdieping van The Dome, het afdalen van de brede trap, naar de ronde Skybar, die boven Bangkok lijkt te zweven, het is onvergetelijk. The Dome Sky Bar is 5 minuten lopen van bootstop Sathorn Ferry Pier, die weer naast BTS Saphan Taksin ligt.
Chiquer is de Red Sky Rooftop Bar op de 55ste verdieping van het Centara Grand Hotel. De ligging is lekker : de winkelhel rond Siam kun je afsluiten met een Martini - zonsondergang. Weer die eerste verpletterende ervaring: ineens vlieg je hoog boven het rumoerige ( en soms stinkende) Bangkok.
De stad is een speldenkussen vol pinkelende lichtjes die om je heen draait. Op de top van een van de immense wolkenkrabbers een lichtkrant : We love the King. En daar ben je volkomen mee eens, op je grote loungestoel, in lekker tropenwindje, luisterend naar de schuifelende voeten van de serveerster en het jazzbandje. 5 minuten lopen van Siam Square of BTS Chit Lom. Er zijn nog 8 prima Skybars in Bangkok, namelijk : Vertigo en Moon Bar op Banyan Tree Hotel ( BTS Chong Nonsi) of de chique Skybar van het Millennium Hilton aan de Chao Phraya.
Bij de Red Skybar betaal je ongeveer 330 baht voor een glas wijn, excl. service en btw. Tijdens "Happy hour" is het 2 voor de prijs van 1. Bij alle "rooftop bars" is een restaurant waar je ( aan de prijs) kunt dineren. Dan wel fatsoenlijk kleden : geen teenslippers, hemdjes of gerafelde korte broeken.

Slapen in Bangkok

Nergens vind je zoveel ( betaalbare) hotels als in Bangkok. Let bij boeken & zoeken op 3 dingen : de buurt, de nabijheid van een Skytrain ( of waterbus) en, eventueel een zwembad.
Backpackers paradijs Banglamphoo biedt, vooral op / rond Khao San Road, veel betaalbare hotels; maar, de bereikbaarheid met BTS / rivierboot is matig.
Rond Siam Square zit je prima voor shopping en ( met BTS) snel in Silom ( Patpong, nightmarket, Lumpini ) of in Sukhumvit ( shoppen, nachtleven).
Zakenwijk Silom is een charmante wandel - en winkelbuurt, dichtbij Patpong en het fraaie koloniale buurtje Charoen Krung.
www.riverviewbkk.com - simpel, geen A/C, maar mooi uitzicht over de rivier vanaf terras; vanaf 20 euro; dichtbij Chinatown;
www.furama.com - met zwembad, ruime kamers, vlakbij BTS Chong Nonsi; vanaf 63 euro;

kijk ook op www.booking.com en haar goedkopere versie www.hostelworld.com


Geld & prijspeil

Bangkok is een van de goedkoopste hoofdsteden ter wereld.
Prijsidee : Skytrain - ongeveer 30 / 40 baht per rit;
boot: 15 baht;
taxi: 50 baht;
tuktuk: 40 baht;
toegang Grand Palace: 400 baht;
National Gallery: 200 baht;
lunch met bier op Khao San Road: 200 baht;
caffe latte Starbucks: 180 baht;


Informatie via internet

www.suvarnabhumiairport.com - om het vliegveld te verkennen;

www.bangkok.com - standaardinfo over attracties, tips dagprogramma of shoppen;

www.thaisverkeersbureau.nl - algemene informatie;


Hoe kom je er ?

Van het vliegveld ( meestal Suvarnabhumi) naar het "centrum" van Bangkok : op de onderste etage van de terminal wacht de Airport Rail Link. Die breng je binnen een half uur, voor ongeveer 1,25 euro, naar het "centrum", vlakbij BTS station Phayathai, voor aansluiting op het Skytrainnet.


Hoogtepunten

- nachtfietsen door Chinatown;
- varen per lokale boot over de Chao Phraya of met de 'bootbus' dwars door de stad;
- amulet-markt, vlakbij Grand Palace: talismannen, wonderstenen,kaartjes, geluksfallussen;
- Pak Khlong, de bloemenmarkt van Bangkok; straten vol lelies en orchideeën, alleen al voor de geur ( ferry Tha Saphan Phut);
- het Corrections Museum: vroeger gevangenis, nu expositie van straffen door de eeuwen heen ( taxi Romaninart park);
- National Gallery: klein & rustig, veel aanstormend Thais talent;
- Jazzclub Saxophone: fijne klassieker, grote bands, allure ( BTS Victory Monument);
- Soi Ban Baat: ofwel Monk's Bowl Village; hier worden nog traditioneel de bedelnappen van de monniken gemaakt;
- wandelen door Banglamphoo: Khao San Road is een tof gekkenhuis van bars, guesthouses & hotels;
- dineren aan de Chao Phraya ;
- Grand Palace met Wat Phra Kaew ;
- National Museum ;
- Chinatown ;
- Damnoen Saduak - "floating market";
- Wat Arun: de Tempel van de Dageraad aan de overkant van de Chao Phraya; steile 82 meter beklimbare toren in Khmerstijl; magnifiek uitzicht;
- Wat Pho: met de beroemde liggende Boeddha;
- Thaise massage: dit kan onder meer bij Wat Pho ;
- Chatuchak weekendmarkt ;
- Lumpini en / of Dusit Park ;
- de koninklijke booten ; meesterlijk en fijne booten die door de koning gebruikt worden tijdens een ceremoniële dag ;
- en nog enorm meer plaatsen die een bezoek waard zijn !


De officiële naam van Thailand

Krungthep mahanakhon amon rattanakosin mahintara ayuthaya mahadilok popnopparat ratchathani burirom udomratchaniwet mahasathan amonpiman avatansathit sakkathattiya visnukamprasit.


Vijf lijnboten

Op de Chao Praya rivier in Bangkok varen, behalve tientallen veerboten, vijf verschillende lijnboten:



Met gele vlag: de snelboot, stopt alleen bij de belangrijkste halte-steigers.
Met groene vlag: op één na ’t snelst, vaart het verst stroomopwaarts, naar Pakkret in het district Nonthaburi.
Met oranje vlag: op één na ‘t langzaamst, stopt bij 70 procent van alle (drijvende) halte-steigers. Het leukst voor wie alle tijd heeft.
Géén vlag: de boemelboot, stopt bij elke halte.
Met blauwe vlag: luxe toeristenboot, stopt bij de belangrijkste bezienswaardigheden.
Kijk voor dienstregeling op www.chaoprayaexpressboat.com.


==========================================================================================

...en als je niet naar Thailand kunt gaan, dan komt Thailand naar je toe :


en nog veel meer :


en nog :


en nog :






Ambassade van België in Bangkok

Adres



Sathorn Square Building - 16th floor
Sathorn Square
98 North Sathorn Road
Silom, Bangrak
Bangkok 10500
Tel. : (66) (0) 2 108 18 00
Fax : (66) (0) 2 108 18 07 - (66) (0) 2 108 18 08
E-mail : bangkok@diplobel.fed.be
E-mail voor de visum aanvragers : visa.bangkok@diplobel.fed.be
Toegang via Chong Nonsi BTS Station, skywalk exit 1

Buiten openingsuren en enkel in geval van nood :
Mobile : (66) (0) 81 833 99 87
Openingsuren voor consulaire dienst en visa afdeling
Maandag tot donderdag : 08u.00 tot 12u.00 en 13u.00 tot 15u.00
Vrijdag : 08u.00 tot 12u.00 en 13u.00 tot 14u.00
Algemene Openingsuren
Maandag tot vrijdag : 8u.00 tot 12u.00 en 13u.00 tot 16u.00



Dit in geval van...je weet maar nooit.

Thailands laatste ongerepte eilanden


[/B]Bestaan die nog dan ? Natuurlijk. Even ten zuiden van Bangkok ligt de Koh Chang-archipel. Zo'n 50 eilanden waarvan slechts de oostkust van hoofdeiland Koh Chang een gebaand pad is.
Je vind er al het goede van Thailand, maar dan zonder de toeristendrukte van bijvoorbeeld Phuket en Koh Phi Phi : massages, heerlijk eten, witte stranden. 14 Thaise tips to go ! (N.B. - "koh" betekent in het Thais "eiland". - Gecko )

Koh Kood

Stap op de brommer - waar je op hoofdeiland Koh Chang als brommerrijder veel last hebt van inhalend verkeer, is Koh Kood een waar brommerparadijs. Op het hele eiland zijn smalle asfaltweggetjes aangelegd die aandoen als brede fietspaden. Verkeer is er nauwelijks. Ga heuvel op, heuvel af, op zoek naar het volgende paradijselijke strandje. Ook de kleine zandpaadjes op het eiland zijn toegankelijk. Elke keer is het weer een verrassing waar je verzeild raakt.
Bijna elk resort verhuurt brommers voor circa 8 euro per dag. Controleer goed de kwaliteit van banden en remmen. Ben je met zijn tweeën, huur dan twee brommers. Een stuk minder romantisch, maar als er een de geest geeft, hoef je in ieder geval niet te lopen. Is ook wat waard.


Ga eilandhoppen

De Koh Chang - archipel is de bestemming voor fervente eilanhoppers. Je kunt kiezen uit maar liefst 53 eilanden - kleine, grote, bewoonde en onbewoonde. Enkele kleinere eilanden rond Koh Kood en Koh Mak kun je bij een kalme zee gemakkelijk per kajak aandoen.
Bezoek de verder weg liggende eilanden met de speedboten die de grotere eilanden meerdere malen per dag met elkaar verbinden ( regel je overtocht via je resort).
Of bezoek de eilanden door op Koh Chang een (zeil)boot te charteren, via deze sites, bijvoorbeeld :
www.gulfchartersthailand.com
www.captainhookresort.com

Koh Rang - Find Nemo


Na het succes van de Disney-film "Finding Nemo" heeft de drieband anemoonvis ( beter bekend als de clownvis) de status van wereldster bereikt.
In de media dan, want in de echte wereld hebben Nemo en zijn broertjes het zwaar.
Ook in de wateren van de Koh Chang-archipel zijn de grote scholen oranjewit gestreepte rifbewoners bijna verdwenen.
De Belgische Duikorganisatie BBDivers probeert de riffen binnen het nationale marinepark te herbevolken met gekweekte clownvissen. Geen sinecure, omdat clownvissen in symbiose leven met de anemonen op het rif. De giftige tentakels van de anemoon bieden een veilige plek voor de clownvis, die door een slijmlaag niet zelf door de anemoon wordt gestoken. Als tegenprestatie voedt de vis zich onder meer met parasieten die de anemoon bedreigen.
De Belgen bedachten een bijzondere oplossing voor deze situatie. Leegstaande anemonen werden uit de rif gehaald en in metalen kooien met 20 clownvissen per anemoon teruggeplaatst op een rif bij Koh Rang. Hier zijn zo'n 100 metalen kooien vol met Nemo's geplaatst om te acclimatiseren. Sommige vissen zijn inmiddels met hun anemoon verhuisd naar andere plekken.
Duik in de wateren rond Koh Rang om de clownvissen te bewonderen.
Site : www.bbdivers.com

Koh Chang en Koh Mak - Trek door de olifantenvalleiKoh

Koh Chang betekent 'olifanteneiland'. De olifanten van het Ban Kwan Chang Elephant Camp, in de vallei van de rivier de Mool in het noordwesten van Koh Chang, zijn oorspronkelijk afkomstig uit Surin. In deze olifantenhoofdstaat van Thailand hebben de dieren jarenlang dienst gedaan als levende tractoren bij de bosbouw of beter gezegd bosafbraak.
Aangezien veel bos in Thailand tegenwoordig gelukkig wordt beschermd, zijn veel olifanten overbodig geworden en kunnen de vrouwtjes hun oude dag slijten in Ban Kwan. Vanuit het kamp kun je olifantentochten maken door de jungle ( regel ze van tevoren via je resort...N.B. - informeer je als een "stoel" op de rug van de olifant geplaatst werd; indien ja, en je bent een dierenliefhebber, ga dan niet of regel dat de stoel niet opgezet wordt - het is pijnlijk voor de dier en hij/zij wordt gewond door de frictie tussen de stoel en zijn/haar huid - het is niet zo dat "het is een olifant huid" ! In India heb ik een olifanttocht gemaakt zonder "stoel", het is perfect mogelijk. - Gecko :neutral:)
Met de opbrengst worden natuurbeschermingsprojecten op het eiland gefinancierd. Oprichter Pittaya Homkrailas werkt hier al meer dan 20 jaar met de olifanten en heeft onlangs een bezoekerscentrum geopend bij Klong Prao Beach. Pittaya probeert toeristen, bedrijven en locals te laten samenwerken om de natuur van de Koh Chang-archipel te behouden. " Je kunt de bescherming niet overlaten aan een handjevol ambtenaren" , waarschuwt hij.
Ook op Koh Mak zijn sinds kort 2 olifanten waarop je kunt rijden.
Het bijzondere hiervan, naast de kleinschaligheid, is dat dit een van de weinige plekken ter wereld is waar je een olifantentocht kunt maken over het strand, 22 euro per persoon voor anderhalf uur.
Bel Apimuk van Bang Chang op 081-7032657 of regel de tocht via je resort.

Koh Chang - Ga detoxen

Thailand is het land van de massage - overal kun je voor weinig geld helemaal tot rust en weer in contact met je lichaam komen.
Met name de traditionele Thaise massages zijn een genot.
Het Spa Koh Chang ecoresort aan de oostkust doet hier nog een schepje boven op. Op de prachtig gelegen, groene locatie - de tegenhanger van de drukke toeristische westkust - kun je ook detoxen. Ga een weekje hardcore ontgiften met hoge darmspoelingen, raw food en groentedranken, 2 dagen heel relaxed mediteren of reserveer een ochtend voor yoga en massage en verken in de middag met je brommer het eiland. Of iets ertussenin. Stel je eigen mix samen.

Koh Kood - Bezoek Robinson Crusoe

Jazeker, Robinson Crusoe bestaat en hij woont op Koh Kood. Vijf jaar geleden kocht de Franse bloementeler Jean-Pierre Pauget samen met zijn Thaise vrouw een lap grond aan de baai tegenover het vissersdorpje Ao Salad. Geen stromend water, geen elektriciteit. De mooie villa die hij op palen in de baai had gebouwd, heeft Pauget op last van de autoriteiten weer moeten afbreken.
Maar dat alles heeft hem niet tegengehouden - op zijn land staan nu 3 verblijven. Een voor hemzelf, een voor zijn vrienden en een voor eventuele gasten. De huisjes op palen zijn eenvoudig, maar het uitzicht over de baai, met vissersbootjes aan de overkant, is ronduit spectaculair. Een koele bries waait over het water de bungalows binnen.
Jean-Pierre praat graag en enthousiast. Het liefst in het Frans, maar in het Engels redt hij zich ook prima. Hij is een vrolijke verschijning als je met hem, gekleed in een knalrode tuniek met olifantjes, over de kade loopt. Hij lacht, spreekt vissers aan en maakt hier en daar een lolletje. "Ik begrijp nog steeds geen ene snars van de Thaise taal", zegt hij, maar dat houdt hem niet tegen met de locals te babbelen. Hij was op zoek naar rust en heeft die hier, ver weg van de Europese stress, gevonden.
De natuur om hem heen kent hij inmiddels op zijn duimpje. " Als er daar bliksem is, gaat hier na een halfuur regenen ". De ochtendvogels herkent hij allemaal en zijn huis-tokeh, de gekko ( N.B. - toevallig, geen familie...;) - Gecko) die het bekende junglegeluid toookeeehhh maakt, weet hij zo te vinden - verstopt achter de spoelbak van het toilet. (N.B. - in Bali, als je een gekko komt bij je "wonen", dan brengt ze geluk in het huis, ze wordt nooit verstoord om maar niet weg te gaan; trouwens, ze eet alleen insecten. - Gecko:)).
Twee gifgroene ogen staren je verschrikt aan. "Tegenwoordig hou ik de toiletdeksel dicht. Laatst heb ik per ongeluk een jonge tokeh weggespoeld. Was er een complete tokehfamilie in de pot gaan zitten ! Ze zijn dol op donkere plekken, ha, ha, ha."
Als je ook een paar dagen als Crusoe wilt leven, kan dat. Een bezoek van een paar dagen aan Jean-Pierre vermindert je stress merkbaar. Bij zijn vrouw kun je een cursus Thais koken en Thaise massage volgen.
Tel. 089-803 2388 of vraag na bij het eerste restaurantje links in Ao Salad. 350 euro per persoon per week, inclusief alles behalve massage.

Koh Kood - Ga aapjes kijken

Diervriendelijk kan het niet genoemd worden, maar het is zeer effectief met behulp van aapjes kokosnoten uit palmbomen te halen. Naast rubberplantages zijn de Koh Chang-eilanden bedekt met veel kokospalmen. Waar de kokosnoten op Koh Mak met een bamboestok met een haakje uit de boom worden gehaald, doen op Koh Kood apen het werk. ( N.B. - ook in India is het zo -Gecko)
Het aap gaat de boom in en draait de kokosnoten net zolang tot ze naar beneden vallen. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan ?

Koh Kood - Vaar mee met een vissersboot

Vertrek om 6 uur 's ochtends met een klein vissersbootje om de vangst van die nacht binnen te halen. Help de netten, die de avond ervoor zijn uitgezet, aan boord te halen terwijl de zon langzaam boven de horizon uitklimt. Onder het zware geronk van de dieselmotor, zie je het vissersleven van zeer nabij. Kies de lekkerste vis en laat die in je resort bereiden als lunch - een onvergetelijke ervaring. Rond 8 uur word je als landrot weer aan wal gezet. De trip gaat geregeld worden via Koh Kood Resort op Koh Kood of vraag na in een van de vissersdorpjes op het eiland.
www.kohkoodresort.com

Koh Kood & Koh Chang - Hang rond op een steiger

Geen betere plek om een stoet bijzondere mensen aan je voorbij te laten trekken dan de aanlegsteigers van een van de vissersdorpjes. Op Koh Kood is Ao Salad de beste keuze, op Koh Chang is dat Ban Salak Khok. Mannen met één been, vrouwen met aapjes tegen zich aangeklemd, vissers die hun netten schoonmaken of de scheepsmotor aan het demonteren zijn. Kom er aan het begin of eind van de dag en de activiteit is het grootst. Rond 5 uur 's middags vaart in Ao Salad de vloot vissersbootjes uit om hun netten uit te zetten, die ze de ochtend daarop weer binnenhalen. Sommige vissers hebben een klein terras gebouwd waar je een drankje kunt drinken. Een tijdloze plek met uitzicht op de blauwe hemel, de huisjes op palen, de azuren baai en jungle op de omliggende heuvels. De stilte wordt slechts onderbroken door het kabbelen van het water tegen de palen en een incidentele ronkende scheepsmotor in de verte.

Koh Rang - Slaap onder de sterren

Op Koh Rang mag je op het strand Ao Cho, dat deel uitmaakt van het nationaal zeepark, tegen een kleine vergoeding en met toestemming van de opzichter overnachten. Je moet voor je eigen eten zorgen. Drinkbaar water en toiletten zijn er wel. Neem vier stokken mee zodat je je klamboe kunt opzetten, want muggen zijn eigenlijk het enige minpuntje van deze prachtplek. Voel je als een echte Robinson en neem bij zonsopkomst een duik in je eigen zee - een ervaring die je niet snel zult vergeten. En met het geld dat je uitspaart, kun je elders op de archipel een extra luxe bungalow huren.

Koh Mak - Leer Thais koken

In Thailand geniet je natuurlijk dagelijks van de heerlijke gerechten die je worden geserveerd. Maar die bijzondere smaken terug te laten komen in je kookkunsten thuis, dat is een ander verhaal. Op het slaperige eilandje Koh Mak is Leng, dochter van een chef-kok uit Bangkok, teruggekeerd naar haar geboortegrond om een kookschool te beginnen.
In een groep van maximaal vier man word je de fijne kneepjes van de Thaise keuken bijgebracht. Je leert onder andere hoe je typisch Thaise ingrediënten als gember, galanga ( een aan gember verwante wortel), citroengras, de citrusvrucht papeda en mango het beste tot hun recht laat komen. Uiteraard niet onder tl-buizen, maar in een openluchtkeuken met uitzicht op zee.
Tel . 081-9019972
www.smilekohmak.com

Koh Kood - Ga voor luxe

Op Soneva Kiri, het super-de-luxe ecoresort op Koh Kood, kom je niet zomaar aan.
Neen, je gaat er naartoe met je privévliegtuig. Of je laat je ophalen door de Soneva Kiri-jet. Maar je kunt je ook, zoals wij, met een openbare speedboot laten afzetten. Gasten wacht een verblijf op een van de mooiste stukjes van het mooiste eiland van de archipel. Je beschikt over je eigen landhuis met onder andere een relaxruimte met zwembad en je eigen Vrijdag of privébutler.
Alle verblijven zijn redelijk besloten om de privacy van alle vips te waarborgen ( Brad Pitt en Angelina Jolie zijn kind aan huis).
Relax op het strand, geniet van de uitmuntende biologische keuken met ingredienten uit de eigen moestuin of reinig lichaam en geest in de Six Senses-Spa.
Het motto van het resort is hippie chic, wat onder andere inhoudt dat je overal blootsvoets naartoe gaat ( uitzondering op de regel vormen de vrouwelijke gasten uit Rusland, die voor geen goud hun Prada- en Manolo Blahnik-schoeisel zouden uittrekken) ; vanaf circa 1 000 euro per dag.
www.sixsenses.com

Koh Mak - Bekijk de rubberoogst

Vooral op Koh Mak vind je veel rubberplantages, die naast kokos het belangrijkste exportprodukt van het eiland leveren. Rubber wordt gemaakt van latex, een soort gom, die uit inkepingen in de bast van de rubberboom druppelt en in bakjes wordt opgevangen. De latex stolt vervolgens en dicht de wond van de boom.
Het oogsten van latex is milieuvriendelijk - de sneden die rubbertappers maken groeien gewoon weer dicht. De "rubberoogst" vindt het hele jaar door plaats en kun je met eigen ogen bewonderen op een georganiseerde rondleiding via je resort of eenvoudigweg op de bonnefooi.

Bezoek Cambodja

Je zit op Koh Chang zo dichtbij de grens met Cambodja dat een overtocht het overwegen waard is.
Veel resorts bieden reizen aan, bijvoorbeeld naar het tempelcomplex van Angkor Wat.

...en da'ist ! gedaan !
ma' da' wilt nie zeggen dat de dossier gesloten is...ik laat het open in geval dat ik nog iets interessant vind en voor jullie de moeite waard is om het te lezen of om het te bekijken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Gecko

Well-Known Member
DOSSIER : Bangkok (deel 2)

Stedelijke avonturen

Thai kennen Bangkok als de "Stad van Engelen" - Krung Thep.
De Thaise hoofdstad heeft inderdaad iets onmiskenbaar hemels over zich, vooral als bij zonsondergang de wolkenkrabbers groen en blauw opgloeien en wierookwalmen vanuit spirit houses omhoog kringelen.
 

Gecko

Well-Known Member
Stedelijke avonturen

Thai kennen Bangkok als de "Stad van Engelen" - Krung Thep.
De Thaise hoofdstad heeft inderdaad iets onmiskenbaar hemels over zich, vooral als bij zonsondergang de wolkenkrabbers groen en blauw opgloeien en wierookwalmen vanuit spirit houses omhoog kringelen.
Maar de stad heeft ook een heel andere kant, met verleidingen die variëren van onschuldig ( een overvloed aan enorme winkelcentra! ) tot regelrecht ranzig ( het opzichtige Patpong en de 'amusementsplaza's' langs de Sukhumvit soi - zijstraatjes - die zo uit een schilderij van Jeroen Bosch lijken te komen). Weinig hoofdsteden staan zo open voor het leven.

Snelle feiten

De Thaise hoofdstad werd in 1782 door Koning Rama I gesticht aan de oever van de rivier Chao Phraya. Tegenwoordig is Bangkok een drukke metropolis, met ruim 400 wats (tempels) en 10 miljoen inwoners. De beste periode om de stad te bezoeken is het droge seizoen van november tot april.

1. Treed in koninklijke voetsporen

De huidige Thaise vorst Koning Bhumibol Adulyadej woont in het Chitrlada Rahotan-paleis, maar tot 1901 resideerden zijn voorgangers in het Grote Paleis. Dit paleis geeft een goed beeld van de koninklijke weelde en combineert traditioneel Thaise architectuur met 19e-eeuwse Beaux Arts.
In de zuilengalerijen van "Wat Phra Kaeo" ( De Tempel van de Smaragdgroene Boeddha), gelegen op het domein van het paleis, vertellen 178 muurschilderingen de Thaise versie van de gehele Ramayana, het klassieke Indiase sterfelijkheidsverhaal.


2. Maak een tocht over het water

Riviertaxi's en tourboten zetten je af bij alle grote attracties, of gooien het anker uit voor een intiem diner bij kaarslicht. Onderweg krijg je een goede indruk van het hectische leven langs de khlongs (kanalen). De Bangkok Noi Canal Tour vaart langs oude teakhouten huizen en buurttempels. (www.chaophrayaboat.co.th).


3. Kom tot rust in een wat

Wat Po herbergt niet alleen een enorme verzameling boeddhabeelden, het tempelcomplex huisvest ook de bekendste geneeskunde- en massageopleiding van het land. Aan de oostelijke rand van het complex verzamelen zich verbluffend nauwkeurige waarzeggers.



4. Nuttig een drijvende maaltijd

De drijvende markt Amphawa bij Wat Amphawan, zo'n 80 km ten zuidwesten van Bangkok, is weliswaar minder bekend dan de drijvende markt Damnoen Saduak, maar ook minder toeristisch. De markt is open van 4 uur 's middags tot 20 uur. Koop wat paa-thong-koh ( Chinese donuts) of aw suan (oesteromelet) van een lachende vrouw in een varend keukentje.



5. Combineer vis met fashion

In het nieuwe winkelcentrum Siam Paragon, dat in het hoogste marktsegment opereert, wedijveren zeedraken ( rafelvissen) en inktvissen met Gucci en Chanel. In Siam Ocean World ( www.siamoceanworld.co.th) zwemmen 30 000 waterwezens, te bewonderen vanuit de doorzichtige onderwatertunnel. Je kunt er zelfs duiken tussen de haaien. Eenmaal op het droge kun je in het winkelcentrum naar hartenlust shoppen (www.siamparagon.co.th).



6. Ga stappen met backpackers

Wat eerst een strook gezellige pensions, kleine restaurants en reisbureaus was, is door een stroom internationale backpackers jaren geleden omgevormd tot een onstuimige jongerencultuur. Sinds kort heeft de Thaise jeugd Khao San Road en omliggende straatjes herontdekt als uitgangsgebied. In "The Club" en "Susie Pub" draaien dj's house en trance. Doorgewinterde expats trekken in de avonduren vaak naar de nabijgelegen "Ad Here the 13th", de beste blues-en R&B club van Bangkok ( 13 Samsen Road).


7. Geniet van de poppenkast

De naam klinkt misschien niet erg traditioneel, maar het Joe Louis Theater is het enige in Bangkok dat zich nog bezighoudt met hun lakorn lek, een eeuwenoude vorm van traditioneel Thais poppenspel. Vernoemd naar een van de grootste boksers uit de geschiedenis, maakt het 22 jaar oude gezelschap theater met in prachtige, verfijnde kostuums gestoken poppen van ongeveer 1 m hoog, die worden bediend door in het zwart geklede poppenspelers die volledig in het zicht op het podium staan (www.joelouis-theater.com).


8. Snuffel op de nationale zolder

De uitgebreide collectie van het Bangkok National Museum bevat onder meer gouden schatten, ingelegd met parelmoer, emaillen voorwerpen, muziekinstrumenten, houtsnijwerk, textiel, keramiek, meubelen, oude wapens en inscripties in steen. (www.thailandmuseum.com).

======================================================================

BANGKOK - LOCALS ONTHULLEN HUN GEHEIME ADRESJES

Moderniteit versus authenticiteit

Het Detroit van Azie, Het Parijs van het Verre Oosten; kunnen zulke uiteenlopende clichés betrekking hebben op één stad? Als het over Bangkok gaat, dan wel.
De Thaise metropool aan de golf van Thailand is in de afgelopen halve eeuw ingrijpend gemoderniseerd. In een chaotische wirwar van oud en nieuw, staan eeuwenoude tempels en pagoden ingeklemd tussen trendy hotspots. Juist het bijna groteske contrast tussen moderniteit en authenticiteit maakt deze hogedrukpan zo aantrekkelijk.

Bangkok volgens Natchita Sripanya, woont in Bangna ( buitenwijk van Bagkok)

* Eten met vrienden doe je het liefst in m'n eigen buurt; in de open houten hutjes van restaurant Kai Ban Yang Koa Sran Kang, bv; er worden hier voornamelijk gerechten uit Isan geserveerd, een arm gebied in het noordoosten van Thailand; vooral de in de grof zeezout op houtskool gegrilde vis is een aanrader; voor 200 bath eet je hier als een vorst.
* Een avondje stappen eindig ik vaak in de Julie pub, een van de weinige cafés in de buurt waar je op het buitenterras nog kunt eten en drinken tot de zon opgaat; veel uitgangsgelegenheden moeten tegenwoordig om 1 uur al sluiten, maar Julie niet ! Bier schenken ze in drieliterkannen met ijsblokjes voor 250 baht; op vrijdagavond ga ik hier graag naartoe vanwege de live bands die er spelen.
* Mijn vriendinnen en ik houden van shoppen; omdat we net als veel andere Thai ( ook de hoog opgeleide) vaak kraap bij kas zitten, kiezen we voor de voordelige adresjes; voor het World Trade Center is een avondmarkt met goede, goedkope kleding.
* Het ultieme koopjeswalhalla is de Chatuchak Weekend Market; wel buiten het centrum maar zeker een aanrader; van jonge hondjes tot antieke boeddhabeelden, van meubels tot voedsel; alles op deze grootste markt van Thailand met haar 8 000 shops is voor de laagst mogelijke prijs te koop. ( zie mijn eigen ervaring over deze markt in "deel 1" !

Bangkok volgens Jack Noppakhunr, 33 jaar, woont in Bangkok centrum

* Voor een snelle hap lunch ik het liefst in food courts met de keursticker 'clean food, good taste' ; dat is de Thaise keuken op z'n best : snel, goed en voordelig; de meeste grote winkelcentra hebben er meerdere; voor 150 bath, kun je kiezen uit een uitgebreid buffet.
* Restaurant "Sirocco" in "The Dome State Tower" is beroemd, maar als ik 'op chic' ga, dan kies ik voor het restaurant van de Baiyok 2 tower; veel voordeliger dan "Sirocco" en ook hier een magnifieke keuken; vooral het Japans buffet is een aanrader; na achten voor de halve prijs, dan ben je hooguit 400 baht kwijt !
* Boeken en CD's koop ik op Siam Square; ook voor kledingkom ik daar; je kunt er aparte kleding kopen van jonge Thaise ontwerpers die er hun collecties showen en voor weinig verkopen.
* Ik ga ook wel eens varen op de Chao Phraya rivier die de stad doorkruist; toeristen doen dit ook graag op een toeristenbootje; ga daarom met de lijnboot, waarop geen toerist te vinden is (N.B. - "been there, done that" en het klopt ook - Gecko;)); vooral bij schemer is het indrukwekkend; voor 50 bath vaar je met de lijnboot van noord naar zuid; wanneer ik meer geld heb en meer privacy wil, huur ik een privéboot.


Bangkok volgens Sarinn Man, 21 jaar, woont in Huaykwang Road

* Restaurant Kuang Sea Food is mijn favoriet. Je komt hier niet voor de inrichting, want die stelt niet veel voor, maar voor één van de ongeveer 50 visgerechten; voor de verse krab ( bestel je per gewicht) met dunne noedels kun je me altijd wakker maken.
* Winkelen en gezellig rondstruinen met mijn Chinese vriendin doe ik bij voorkeur in Chinatown, langs de Yaowarat Road. Daar zijn veel leuke eethuisjes, goudwinkels en kruidenverkopers; ik ga voor mijn zielenrust naar de Wat Mangkon, een tempel in het hart van Chinatown.


Bangkok volgens Bee Sarannixatum, 32 jaar, woont in de wijk Pathum Thani

* Overal en op elk uur van de dag kun je hier langs de kant van de weg uitstekend eten ; elke toko heeft wel zijn eigen specialiteit en de ingrediënten zijn vers, want de omloopsnelheid is hoog; je kijkt bovendien letterlijk in de keuken; het eten wordt voor je neus klaargemaakt; mijn gouden regel is : is het er druk, dan is het goed !
* Stappen doe ik op de Khao San Road; een trendy uitgaangstraat met veel bars, restaurants en winkeltjes; het straatleven is er vooral 's avonds bruisend; naast Thai komen er ook veel jonge buitenlanders; het gebied staat bekend om zijn goedkope hotelletjes;
* Met kennissen ga ik graag naar het Calypso Cabaret in het Azia hotel; dat is een waanzinnige show waarin travestieten optreden; die worden hier alom gerespecteerd en ook wel 'het derde geslacht' genoemd; deze show, die vooral door Thai wordt bezocht, is daar een voorbeeld van; niet ouderwets maar heel erg het Bangkok van nu.
* Koopjes haal ik in Mah Boon Krong, een gigantisch winkelcentrum met ontelbaar veel winkeltjes waar vooral jonge mensen hun inkopen doen; er zijn hier ook veel goedkope restaurants; liefhebbers van IT-snufjes raad ik het Panthip-plaza aan ( ook wel IT plaza genoemd) aan de Petchuri Road.; een warenhuisvol met de nieuwste apparatuur voor de laagste prijs.

- voor reizen korter dan 30 dagen is geen visum vereist;
- inentingen: tegen DTP, geelzucht en hepatitis A worden aanbevolen; voor een up-date, ga naar onze reisapotheek, "gemaakt" door ITG Antwerpen;
- surfen : www.tat.or.th ; www.bangkok.com ; www.thaisveerkeersbureau.nl

=======================================================================
Eilandhoppen in Thailand


Als bij ons de winter nadert, start het toeristische hoogseizoen in Thailand. Het zuidelijke Phuket lokt de meeste toeristen, maar er zijn tal van alternatieven. Het eiland Ko Samui bijvoorbeeld: minder druk en heel ontspannen. Maak van de tussenstop in Bangkok gebruik om deze hectische maar boeiende megastad te verkennen.

In de Wat Kunaram-tempel staat een gemummificeerde monnik in een glazen stolp. Bizar voor ons, maar de Thai vinden het geweldig.

Ko Samui is het derde grootste eiland van Thailand, maar ontvangt een beperkt aantal vluchten. Zo kan je vanuit Bangkok en Phuket een korte binnenlandse vlucht naar het eiland in de Golf van Thailand nemen. De kleine luchthaven oogt erg sympathiek, want passagiers worden in een soort pretparktreintje afgehaald en alle gebouwen zijn in hout opgetrokken. Op slechts enkele minuten rijden ligt Chaweng Beach, het drukste strand van het eiland, maar vergeleken met Phuket valt dat best mee. In de jaren 70 ontdekten de eerste rugzaktoeristen Ko Samui en lange tijd bleef de toeristische accommodatie beperkt. Vandaag vind je nog altijd veel kleinschalige pensionnetjes, maar de jongste jaren werden ook heel wat luxehotels met directe toegang tot het strand gebouwd. Als je in daar verblijft, ben je volledig afgeschermd van de buitenwereld, alsof je op een privé-eiland zit. Neem nu het Anantara Lawana Resort & Spa, een vijfsterrenhotel met bungalows verscholen in het groen en privéstrand. In een van de restaurants dineer je op platformen hoog in de bomen met zicht op de baai, een verbluffende locatie.

Het eiland telt zo nog een aantal exclusieve resorts, zoals de Four Seasons Resort Ko Samui, met bungalows die op een steile helling zijn gebouwd, met een prachtig uitzicht op de baai. Golfkarretjes moeten alles uit de kast halen om de bezoekers via de steile paadje naar hun kamer te brengen. Met het avonddiner met kaarslicht op het strand is ook dit hotel een echte honeymoon-bestemming. Al deze hotels hebben toprestaurants met internationale chefs en over heel het eiland vind je kwaliteitsrestaurants, want Ko Samui probeert ook op culinair gebied iets extra te bieden.

Meer dan strand
De populairste stranden zijn Chaweng en Lamai langs de oostkust, die langs de andere kusten zijn rustiger en kleinschaliger. Aan de noordkust bijvoorbeeld ligt het karakteristieke Bophut, met Bophut Beach maar vooral het mooie oude vissersdorp. Ooit was dit een Franse uitpost in Thailand en die sfeer hangt hier nog steeds, met houten Chinese winkelhuisjes waar je kleding of juwelen kunt kopen en stemmige bars en restaurants langs het strand.

Bophut ligt in de schaduw van de Big Buddha, een boeddhistische tempel op een landtong met een twaalf meter hoog gouden Boeddhabeeld.

Dit is dé landmark van het eiland, want je ziet het al van kilometers staan. Op de kleurrijke met drakenkoppen versierde trap naar de tempel is het een komen en gaan van toeristen en vooral eilandbewoners, die hier allerlei rituelen komen uitvoeren rond het beeld en in de kleinere gebedshuisjes.

Ko Samui is maar 25 bij 21 kilometer groot, maar het binnenland is bergachtig met een aantal leuke plekken om te bezoeken. Zo heb je enkele mooie watervallen, zoals die van Na Muang, die in een beschermd park liggen en van kliffen van twintig en zestig meter naar beneden storten. Ook dit is een favoriet familie-uitstapje bij de Thai, want de eerste waterval mondt uit in een natuurlijk zwembad waar je kan baden.

Echte avonturiers kunnen nog verder in het binnenland doordringen om een bezoek te brengen aan de Secret Buddha garden, een tuin die een lokale fruitboer aanlegde, met een vreemde collectie van boeddhistische en andere beelden te midden van een overweldigende vegetatie. Dit doe je bij voorkeur aan boord van een 4WD, want de weg ernaartoe is slecht. Maar het levert wel prachtige panoramische beelden over het eiland op.

Kokos

Voor het toerisme voet aan de grond kreeg, leefden de mensen hier vooral van de export van kokosnoten. We bezoeken zo'n kokosplantage, waar naar Thaise traditie apen worden ingezet. De getrainde beestjes gooien per dag niet minder dan zeshonderd kokosnoten naar beneden!

Even opmerkelijk is de tempel van Wat Kunaram, met de gemummificeerde monnik. Deze man stierf in 1978 en zijn geconserveerde lichaam staat sindsdien in een glazen stolp voor een tempel: in monnikenhouding geknield, in zijn oranje tuniek en mét zonnebril. Bizar voor ons, maar de Thai vinden het geweldig.

Rond Ko Samui liggen nog een 80-tal kleinere eilandjes, waaronder die van het Ang Thong Marine park, met spectaculaire rotsen en grotten, tropische bossen en mooie stranden. Vanuit Ko Samui kan je een excursie boeken om op de eilandjes te gaan snorkelen,kajakken, zwemmen of wandelen in de natuur.

Ook in buurt de ligt Ko Tao, dat we tijdens een speedbootexcursie bezoeken. Ko Tao heeft een laid back atmosfeer en is vooral populair bij duikers. In een baaitje gaan we snorkelen aan een koraalrif waar de vissen even kleurrijk als origineel zijn. En als je wat brood in het water gooit, word je onmiddellijk omringd door honderden vissen die een graantje willen meepikken.

De boot vanuit Ko Samui naar het nabijgelegen Ko Pangah wordt veelvuldig gebruikt door rugzaktoeristen, want daar vinden elke maand de beruchte 'full moon'-parties plaats.

In Koh Samui wordt dit feest van de volle man meer ingetogen gevierd en slechts één keer per jaar, in november. De bewoners steken kaarsen aan op drijvende platformpjes in de vorm van een lotusbloem. Samen met een stil gebed laten ze de platformpjes met hun wensen voor het nieuwe jaar wegdrijven. Hoe langer de kaars brandt, hoe meer kans op geluk. Loi Krathong wordt dit gebruik genoemd en het is een prach-tig schouwspel, met ontelbare drijvende lichtjes in het water en ook grote verlichte lotusbloemplatformen.

Praktisch
Erheen: TUIfly vliegt wekelijks van Brussel naar Phuket en Bangkok. Thai Airways: directe vluchten van Brussel naar Bangkok, 3x per week. Thai Airways. Bangkok Airways bedient Ko Samui vanuit Bangkok en Phuket. Bangkok Airways

Beste periode: vanaf eind oktober tot maart-april. Geen regenseizoen en de temperaturen zijn niet te hoog. Ko Samui: vanaf begin december; november kan regenachtig zijn.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
P.S. Vergelijk de prijzen van vliegtuigtickets; vergeet niet dat "TUIfly" rekent per segment en per persoon. Bekjik de lijnvluchten; soms zijn deze goedkoper dan een chartervlucht; ik heb gevlogen met "Qatar Airways" en het was perfect.

Je kunt Koh Samui bereiken op een z'n Thais : bus van Bankok tot Koh Samui; de bussen zijn zeer goed, zeer comfortabel en goedkoper dan een binnenlandse vlucht. In Suratthani, wordt de bus op ferry gezet en binnen 4 uren ben je op Koh Samui; de 4 uren geven je een prachtig "zeeschap".

Vermijd Chaweng, het is druk-druk; kies voor Lamai en ik geef je het adres van mijn "gesloten" stuk paradijs : Thong Ta Kian Villa, Thong Ta Kian Bay, Koh Samui; tel + fax : (077) 23 09 78; daar heb je een redelijk kleine baai, bijna geen "homo toeristicus", links en rechts eten, zelfs een restaurant boven de zee. Zoek het op internet, misschien hebben ze nu een site al.

Nog meer weten ? Ik sta graag ter jullie beschikking.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Gecko

Well-Known Member
Thaise masseurs vestigen nieuw wereldrecord

In het Thaise Bangkok hebben meer dan 600 therapeuten evenveel klanten synchroon gemasseerd, goed voor een nieuw record in het Guinness Book of Records. Dat zei een woordvoerster van het ministerie voor Volksgezondheid.

In een conferentiecentrum lieten 641 mensen zich gedurende twaalf minuten gelijktijdig masseren. Bij de traditionele Thaise massage gaat het onder meer om rek- en strekbewegingen en drukpuntmassage. De gelukkigen dragen lichte kledij tijdens de massage.

Met het wereldrecord wil Thailand de aandacht van toeristen krijgen. Die zijn de laatste jaren weggebleven door overstromingen, politieke onrust en misdaad. Toerisme is de belangrijkste inkomstenbron van het land.


In het Guinness Recordboek stonden vooralsnog Australiërs als recordhouders. Zij vestigden dat record in maart 2010, toen 263 mensen tegelijk werden gemasseerd. Het nieuwe record is dus meteen goed voor meer dan een verdubbeling.

=========================================================

De magie van de Siam - eilanden

Vandaag is Phuket veel toegankelijker geworden. De prijzen zijn gedaald, er zijn meer charmehotels en de betere luchtverbindingen zorgen ervoor dat het zuiden van Thailand makkelijker bereikbaar is. Maar ook al is dit beloofde land niet meer voorbehouden aan de 'happy few', het is nog altijd even idyllisch, met zijn uitgestrekte witte stranden afgeboord door palmbomen aan de ene kant en de warme, kristalheldere zee aan de andere kant. Een duikbril en een tuba volstaan om je tussen de kleurige vissen in een gigantisch aquarium te wanen. Het leven kan mooi zijn ....:)
Maar achter de palmbomen en de postkaartlandschappen bestaat er een ander Phuket. Lang voor er sprake was van toerisme kwam de stad vanaf de 18de eeuw tot bloei dankzij de ontginning van de tinmijnen. Een winstgevende activiteit die al snel het uitzicht van de stad bepaalde : binnen de kortste keren lieten Chinese en later Europese industriëlen mooie villa's optrekken in het centrum van de badstad. Een vermenging van rassen en culturen die het bijzondere karakter van de architectuur met zijn Chinees-Portugese accenten verklaart. Je ontdekt dit alles best per fiets. Eerste halte : teatime in het hotel Thavorn waar je een collectie oude foto's van Phuket kunt bewonderen. Langs de Phang-Nga Road ligt een hele reeks mooie oude huizen, maar ook in de Thalang-straat vind je pareltjes. Let vooral op het huis van een oude Chinese herborist ( nr. 16). Om de architectuur van dichterbij te bewonderen kun je afspreken met de eigenaars van het Baan Chinpracha huis in de Krabi-straat. Hier zijn alle stijlen gemengd tot een charmant geheel : donker houten meubilair in Portugese stijl opgefleurd met vele chinoiserieën tot in de kleinste details. Even verderop houd je halt voor de Phra Pitak Chinpracha, een villa die beschouwd wordt als de mooiste van Phuket, maar die je jammer genoeg niet binnen kunt bezichtigen. In het stadscentrum moet je zeker door de Dee Book-straat slenteren : oude Chinese winkeltjes waarvan de meeste vandaag verbouwd zijn tot cafés en restaurants.

Tussen de Rubberbomen

Verder naar het noordoosten van het eiland wordt de beplanting dichter en tropisch; het landschap glooit. De naam Phuket zou van het Maleisische woord "bukit" komen, dat "heuvel" betekent. Het Nationale Park van Khao Phra Thaeo, en wat overblijft van het traditionele moessonwoud, herbergt nog enkele soorten yangbomen die tot 40m hoog kunnen worden. Met een goede mountainbike kun je hier tientallen kilometers door de bossen rijden. Een verfrissende ervaring, tussen de rubberbomen die als soldaten in het gelid staan : onderweg kun je zien hoe de plaatselijke boeren het rubber oogsten. De witte vloeistof wordt opgevangen in kleine bekertjes die aan de bomen hangen onder de inkeping in de stam. Vervolgens wordt de oogst met water vermengd en in platte stukken te drogen gehangen in de zon. De rubberoogst die aan het begin van de vorige eeuw ontwikkeld werd, vormt de tweede belangrijkste activiteit van het eiland. Aan de rand van het woud kom je een paar eenvoudige eethuisjes tegen, waar je thee, zoetigheden en de plaatselijke delicatesse kunt krijgen : sticky rice (kleefrijst) die met kokosmelk geparfumeerd werd. Dit subtiel smakende tussendoortje dat wordt bewaard in bamboestaken, is een echte energiebom. Heel wat mensen overleefden hierop in de heuvels van het eiland, tijdens de tsunami.

Eilandhoppen

Je kunt moeilijk naar het zuiden van Thailand gaan zonder je aan het plaatselijke toeristische spelletje te wagen : island hopping. Wat concreet betekent dat je van eiland naar eiland trekt om overal van de karakteristieke charmes te proeven.
Eerst, las je echter een gastronomische halte in, midden in het drijvende dorp Koh Phan Yee. Dat werd op palen gebouwd langs de Phang Nga Bay, een soort Ha Long Bay op zijn Thais. Het paaldorp telt ongeveer 4 000 inwoners die er zelfs een school, een markt, een kerk en een moskee installeerden. Er openden ook verschillende restaurants hun deuren, zodat de nieuwsgierige toeristen die deze bijzondere levenswijze komen ontdekken ter plaatse de innerlijke mens kunnen versterken. Nog een plaats die alsmaar populairder wordt in het zuiden, is Krabi. Volgens sommige heeft deze plek veel weg van het Phuket uit de jaren 70. De streek wordt gekenmerkt door de karstische formaties die eruit zien als reusachtige suikerbroden en met hun voeten in de Andaman-zee staan. Meer een dan honderdtal eilandjes liggen rond het schiereiland, waaronder de beroemde Phi Phi archipel en de Ao Maya lagune, waar "The Beach" met Leonardo di Caprio gedraaid werd. Het allerbeste is echter Phang Nga Bay, waar scenes uit "The Man with the Golden Gun" met James Bond.
Deze paradijselijke plekjes aan de oevers van kristalheldere lagunes zijn ideaal gelegen om watersporten te beoefenen : breng dus zeker je duikbril en tuba mee om de papegaaivissen, vlinders en clowns met hun schitterende kleuren te bewonderen. Ook per kajak kun je onverwachte plaatsen ontdekken. Het is bijvoorbeeld de enige manier om de karstische canyons van het zeepark van Ao Thalane te verkennen. Tien jaar geleden kenden enkel e plaatselijke vissers en de mensen uit de buurt deze plek. Vandaag trekken de pittoreske landschappen ecotoeristen op zoek naar het verborgen gezicht van het schiereiland. Het hoogtepunt zijn de lagunes tussen de bergen die al meer dan 300 miljoen jaar afgesleten worden door de wind en de golven. Ze zijn enkel toegankelijk via een smalle doorgang en je moet goed opletten dat je niet verrast wordt door de vloed; anders zit je hier vast tot het weer eb is. Voor een portie cultuur lonen de Tijgergrotten en hun boeddha's die verborgen liggen in het woud zeker de moeite, net zoals de tempels waar de monniken komen mediteren.

Luxe - Robinson

Aan grotten geen gebrek - in zee of aan land - op deze Robinsoneilanden. Op Koh Phi Phi Leh worden ze ingenomen door enorme bamboestellingen die naar de hemel reiken alsof het hedendaagse beeldhouwwerken zijn. In feite zijn het reusachtige ladders, bedacht door wat ze hier 'zeezigeuners' noemen. Het zijn animisten. Ze komen van de Mergui-archipel ten westen van het Birmese vastenland en ze leven onder andere van de verkoop van zwaluwnesten, een lucratieve bezigheid want die zijn ongeveer 100.000 Bath per kilo waard. De nesten worden vervaardigd op basis van het kleverige speeksel van de callocalia esculenta, een soort plaatselijke gierzwaluw; je krijgt ze als lekkernij op je bord in de betere Chinese restaurants. Veel mensen leven hier ook nog van de visvangst. Meer bepaald op het eilandje Koh Yao Noi. Je kunt een kamer huren met uitzicht op de mooie baai van Phang Nga en zijn beroemde rotsen. Koh Yao Noi is minder toeristisch dan de andere eilanden en is erin geslaagd zijn ongerepte karakter te bewaren : de oorspronkelijke jungle wordt er afgewisseld met rubbercultuur en enkele rijstvelden waar hier en daar buffels rondlopen. Hier ontsnap je aan de luidruchtige bars en discotheken die je op de naburige eilanden wel tegenkomt. Het plaats werd aan de wereld voorgesteld door "National Geographic" dat een artikel wijdde aan het ontluikende ecotoerisme hier. Vandaag is er een schitterend 5 sterrenhotel gebouwd, met 'ecochique' bungalows tegen de heuvelflanken. Toch bleef het eilandje tot dusver gespaard van massatoerisme en te veel hotels. Op het strand zie je de vissers terugkeren met hun manden vol krabben, terwijl de vrouwen met schelpen ambachtelijke souvenirs in elkaar knutselen. De rust die hier heerst is perfect om te herbronnen, de zee is het ideale speelterrein voor de kinderen. Het is niet moeilijk om hier gelukkig te zijn.
 
Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Toerisme in Thailand opnieuw in de lift

Na een terugval door de overstromingen in 2011 en de politieke onzekerheid in 2010 zat het toerisme in Thailand dit jaar opnieuw in de lift. Dat blijkt uit een rapport van het Thaise departement Toerisme.

Thailand ontving in 2012 liefst 13 procent meer toeristen, of ongeveer 21,8 miljoen. Tegen het einde van dit jaar zal de omzet van het toerisme afklokken op 930 miljard baht (22,7 miljard euro).

10 procent stijging
En voor 2013 verwacht de toeristische sector in het Aziatische land een stijging van 10 procent, tot ongeveer 24 miljoen toeristen, en dit ondanks de slechte economische omstandigheden in Europa en de Verenigde Staten.


Combineer de toppers van Thailand


Een longtailboot laveert tussen de kalkstenen rotsen in de baai van Phang Nga.
Sinds een paar weken maand kan je vanuit Brussel voor het eerst rechtstreeks naar Thailand. Zowel voor een zonovergoten strandvakantie als een rondreis zit je hier goed. Nog beter: combineer de twee. Dit zijn de hoogtepunten van dit veelzijdige land.

Overal in Thailand stuit je op boeddhistische tempels. Het boeddhisme is er trouwens de staatsgodsdienst.

De watersnood die de Thaise hoofdstad Bangkok 1 jaar geleden trof, is niet meer te zien. De toeristische streken en eilanden, zoals Phuket of Koh Samui, bleven gespaard.
De meeste toeristen beginnen hun rondreis in Bangkok en beëindigen hun vakantie met een paar dagen strand op het eiland Phuket. Naar beide bestemmingen kan je voortaan vanuit Brussel rechtstreeks vliegen met Thai Airways en TUIfly.

Vanuit Bangkok sta je na een uurtje met Bangkok Airways in Chiang Mai, een jonge universiteitsstad vol leven. Dé dagelijkse attractie is de avondmarkt: Thaise families en toeristen verdringen zich hier tussen de duizenden kraampjes met kledij, gadgets, souvenirs en prullaria, maar vooral met lokale lekkernijen die er à la minute worden bereid.
Spotgoedkoop en supervers!

In het oude centrum vind je de meeste guesthouses en een paar kleine boetiekhotels. De grotere luxehotels liggen een eindje buiten het centrum langs de rivier Ping.

Chiang Mai is 45 keer kleiner dan Bangkok, en toch telt de stad méér tempels. Het is heerlijk om je in een fietsriksja te laten rondrijden van de ene naar de andere tempel en te genieten van de serene sfeer. 's Ochtends en 's avonds om zes uur kan je in de meeste tempels naar de zingende monniken luisteren.

Op elke straathoek van Chiang Mai kan je een voet- of lichaamsmassage laten doen. Voor amper 10 euro neemt een masseur of masseuse je een uur lang grondig onder handen: niet altijd even zachtzinnig, maar wel ontspannend en efficiënt.

Vanuit Chiang Mai kan je doorsteken naar het uiterste noorden van Thailand, zo'n 200 km over de weg. Chiang Rai is vooral een uitvalsbasis voor een bezoek aan de Gouden Driehoek, het gebied waar Thailand, Laos en Myanmar bij elkaar komen en dat berucht was om de opiumteelt.

Mae Salong is een plaats die 18 jaar geleden amper bereikbaar was met de auto. Het stadje ligt op de grens van Birma, dat om precies te zijn één berg verder ligt. Hier wonen voornamelijk Chinese ex-leden van de rebellengroepering Kwomintang, die in de jaren 40 tegen Mao streden. Bij elke rondreis in Noord-Thailand hoort een bezoek aan de bergstammen die een geheel eigen cultuur en leefgewoonten hebben weten te behouden, zoals de Padang, die bekend staan om hun door ringen uitgerekte nekken.

Wie na een weekje rondtrekken wil uitblazen, heeft keuze te over. Het zuiden van Thailand staat voor velen gelijk met de bekende eilanden Phuket of Koh Samui, maar voor wie niet op één plek wil blijven, is er een veel interessantere manier om het zuiden te verkennen: eilandhoppen.

Krabi

Krabi heeft een unieke ligging aan de oogverblindend mooie baai van Phang Nga, die door Unesco tot werelderfgoed werd uitgeroepen. Meestal wordt met Krabi dan ook het handvol beeldschone stranden bedoeld, waarvan Ao Nang het bekendste en meest ontwikkelde is. Het ligt 18 km van Krabi en met een songthaew, een typische Thaise taxi, ben je er zo. Het kilometerslange familiestrand Hat Noppharat Thara ligt binnen een natuurpark waarvan ook het eiland Koh Phi Phi deel uitmaakt. Aan de zuidkant gaat het naadloos over in Ao Nang, dat met zijn witte zandstrand afgezoomd met vele hotelresorts, barretjes, restaurants en winkels voor veel mensen eigenlijk hét Krabi is.

Nog zuidelijker wordt het pas echt interessant: de stranden Hat Tham en Rai Lei kan je alleen bereiken per longtail, zo'n schitterende houten prauw met een hoge boeg waaraan de Thaise zeelui een bloemenslinger vastbinden. Het allermooiste strandje van Krabi bevindt zich helemaal op de punt van de landtong. Je komt er door vanaf Rai Lei een bootje te huren, of door langs het strand en over de rotsen te klimmen. Koh Phi Phi bevindt zich op anderhalf uur varen met de boot vanaf de pier in Krabi. Dit eilandje werd wereldberoemd door de film The Beach met Leonardo DiCaprio. Avontuurlijke reizigers trekken naar het Than Bokkharani-nationaal park, zo'n 50 km ten noordwesten van Krabi.

Phuket

Maar het grootste deel van de Thailand-reizigers kiest toch voor Phuket, een eiland in het zuiden van het land dat door een lange brug met het vasteland is verbonden. Phuket is zo populair, omdat er vanuit de hele wereld rechtstreeks op wordt gevlogen, sinds eind oktober ook vanuit Brussel met TUIfly. Phuket is hét preteiland bij uitstek, het grootste van Thailand. Je vindt er uitgestrekte zandstranden, een bruisend nachtleven, winkels, bars en restaurants bij de vleet en eindeloos veel mogelijkheden voor een actieve vakantie: duiken en snorkelen, excursies per zeekano tussen de kalkstenen rotsen in de baai van Phang Nga, een natuursafari per jeep of op de rug van een olifant in het binnenland. Bovendien is ook de keuze aan hotels enorm: van vijfsterrenparadijzen tot eenvoudige bed & breakfasts. De grootste concentratie aan hotels ligt in de buurt van hoofdstad Patong en Patong Beach.

Racha-eilanden

Hoe verder je weggaat van Patong Beach, hoe mooier de natuur en de stranden worden. Op 20 km varen ten zuiden van Phuket ligt de nog relatief onbekende eilandengroep de Racha's. Het grootste eiland, Koh Racha Yai, biedt alles wat je mag verwachten van een stukje paradijs op aarde: prachtige baaien, witte zandstranden, wuivende kokospalmen en een helderblauwe zee, met prachtige koraalriffen. 's Nachts staan hier miljoenen sterren aan het firmament. Van alle locaties bij Phuket is het water rond de Racha-eilanden het helderst. Het zand in de U-vormige baai van Ao Tawan Tok is hagelwit en lijkt wel op talkpoeder. Racha Yai is vooral populair als daguitstap of voor duikers en snorkelaars. Je kan er ook verblijven in een paar eenvoudige bungalows en één luxehotel, The Racha. Wie op Racha Yai logeert, zoekt vooral de rust op en wil liever niets weten van de toeristengekte in Patong.

Koh Samui

Na Phuket is Koh Samui een van de populairste eilanden van Thailand. Je vliegt er in een klein uurtje heen vanuit Bangkok of Phuket met Bangkok Airways in een klein uurtje. Dertig jaar geleden was dit een eiland van vissers en plantages met kokospalmen en rubberbomen. Maar dat veranderde toen hotelketens de tropische stranden in het oog kregen. Vissers die een lap strand hadden, werden plots schatrijk. Vandaag is het grootste deel van de 40 km zandstranden op Koh Samui volgebouwd en is het zoeken naar een rustig plekje. Dat is er op Chaweng Beach al lang niet meer. Daar bruist het 's avonds van het leven met zijn vele bars en winkels.

Bophut en Choengmon Beach in het noorden zijn rustiger en kleiner, met prachtige witte zandstranden en pittoreske dorpjes. In Bophut runt de Belg Alexander Andries een pracht van een boetiekhotel, Zazen, met bungalows vlak op het strand. Een alternatief voor het drukke Koh Samui is Koh Tao, op anderhalf uurtje varen. Het is vooral bekend bij duikers, maar ook de stranden zijn er wondermooi, zoals Sai Nuan Beach.

Koh Chang

Heel wat minder bekend dan Phuket of Koh Samui is het bergachtige Koh Chang - Olifanteneiland - in het oosten aan de grens met Cambodja. Het op twee na grootste eiland van het land maakt deel uit van een groep van 47 eilandjes die samen een marinepark vormen.

Vooral duikers zijn hier aan het feest. In 2003 begon een Vlaamse rugzakreizigster op Koh Chang met een duikschool. Sindsdien is BB Divers uitgegroeid tot een instituut dat duikers over de hele wereld aantrekt. Maar dit tropische paradijs biedt ook alles wat de ware strandliefhebber zich maar kan wensen: een azuurblauwe zee en witte stranden met poederfijn zand tegen een achtergrond van kokospalmen en bergen bedekt met tropisch regenwoud.

De populairste plaatsen zijn White Sand Beach (Hat Sai Khao), Klong Phrao, Kai Bae en Lonely Beach (Hat Ta Nam). Het toerisme staat er nog in de kinderschoenen. De accommodatie is er dus nog vrij beperkt.

Voorlopig, want de eerste hotelketens zijn hier intussen neergestreken. Naar Koh Chang reis je het best vanuit Bangkok in vier uur met de bus naar de havenstad Trat. Vandaar is het nog een uur varen met de ferry.

Logeren

Chiang Mai: In een rustige buitenwijk van Chiang Mai vind je deze gezellige en betaalbare guesthouse, uitgebaat door een Belgisch gezin. Alle kamers hebben prachtig zicht op de bergen. Kamers vanaf 35 euro. www.liamsuandokmai.com

Krabi: The Tubkaak is een luxe eco-boetiekhotel in een palmenbos, omzoomd door een ongerept strand. Er zijn 42 suites, alle met tropische buitenbadkamer en de meeste met terras. Met spa, met sauna, stoom- en plonsbaden en een outdoor massageruimte. Het ideale honeymoonhotel! 350 euro per kamer per nacht.


Koh Racha: Luxehotel van het kleine eiland ten zuiden van Phuket, met 70 mooie villa's, zwembad, sunsetrestaurant, wellness met zicht op zee. Vanaf ± 230 euro per nacht met ontbijt.

Koh Samui: Zazen is een Belgisch-Thais boetiekhotel met zowel tuin- als strandbungalows, een uitstekend restaurant en mooie wellness. Charme, rust en kleinschaligheid. Vanaf ± 130 euro per nacht met ontbijt.

Koh Chang: Baan Rim Nam is een eenvoudig maar karaktervol guesthouse aan de monding van de rivier Klong Pra. De drie kamers van dit voormalige vissershuis zijn van hout en bamboe en boven het water gebouwd. Vanaf 65 euro per nacht zonder ontbijt.


In Bangkok kan je voor een paar euro's per nacht in een net pension slapen of voor enkele honderden euro's in een chic vijfsterrenhotel. Gloednieuw is het Salil Hotel Sukhumvit. Vanaf ± 40 euro per nacht zonder ontbijt.

Ook bijzonder is The Eugenia, een boetiekhotel dat volgestouwd zit met antiek. Vanaf ± 140 euro per nacht met ontbijt.

Spectaculair is het [DLMURL="http://www.hln.be/hln/nl/2805/Thailand/article/detail/1363166/2011/12/20/baiyokesky.baiyokehotel.com/"]Baiyoke Sky Hotel[/DLMURL], met zijn 304 meter het hoogste gebouw van Thailand, met zwembad en bar op het dak! Vanaf ± 65 euro per nacht met ontbijt.

Eten is een festijn in Bangkok. Proef van de lekkere, pittige keuken aan een goedkoop eetstalletje of in een van de exclusieve The Dome restaurants. Je vindt ze op unieke locaties, vaak hemelhoog, zoals de Lebua Sirocco bar die boven de hoofdstad lijkt te zweven.

Meer info: Bangkok - Reizen


Praktisch

ERHEEN:
Met TUIfly eenmaal per week Brussel-Phuket-Bangkok-Brussel. Met THAI driemaal per week naar Bangkok.

BESTE PERIODE:
Bangkok, Phuket en omgeving beter vanaf december (nadat regenseizoen voorbij is). Koh Chang vanaf november (droog, minst vochtig). Koh Samui vanaf Nieuwjaar (na regenseizoen). Info

TOUROPERATORS:
Onder meer Thomas Cook, Travelworld en Jetair brachten een Thailandbrochure uit. Specialist is BEST tours. Ook Neckermann en Sunjets hebben een groot aanbod. Diverse combinatiemogelijkheden, rondreizen en strandhotels. Meer info bij de reisagent.

DOCUMENTEN:
Internationaal paspoort.

INFO:
Toerisme Thailand


P.S. Thailand is nog goedkoper en fascinerend als je individueel reist; het is perfect te doen; ik heb Thailand tijdens 3 maanden zwerven op mijn eigen manier ontdekt. Een aanrader !:) - Gecko

======================================================================

Een Geliefd Koninkrijk

Natuurlijk, een stad als Bangkok werkt als een magneet op liefhebbers van winkels, markten, musea,tempels, paleizen en dag- en nachtvertier. Toch zijn het de flora en fauna in de nationale parken (trektochten) en de honderden exotische stranden (luxe luieren) die een verblijf in Thailand vervolmaken.

Thailand heeft ruim 150 nationale parken. Het bekendste nationale park van Thailand, Khao Yai, ligt op slechts enkele uren rijden van Bangkok. In Khao Yai leven tijgers en olifanten en veel rivieren vinden in deze uitgestrekte moessonjungle hun oorsprong.
Khao Yai, op ongeveer 200 km van Bangkok, is enkele jaren geleden door de UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed. Het is het oudste nationale park van Thailand (1962). Khao Yai is, volgens wetenschappers, het best bewaarde moessonwoud ter wereld, al doen stropers er veel aan om daar een eind aan te maken.
Het park beslaat een oppervlakte van meer dan 2100 vierkante km en kent een hoogteverschil van zeker 1000 meter. De Khao Rom is met 1350 m de hoogste berg in het gebied.
In het park is sprake van een grote variëteit aan flora en fauna. Het park is in grotendeels goed toegankelijk en beschikt over uitkijktorens bij belangrijke drinkplekken, restaurants en mogelijkheden om in, of in de nabijheid van het park, te overnachten. Hier vind je nog een stuk of 200 olifanten in het wild, maar ook verschillende soorten herten, wilde zwijnen, luipaarden, beren, zeldzame vleermuizen, neushoornvogels en enkele tijgers.
De beste periode om dieren te zien, is in de regentijd, van mei tot oktober, hoewel de meeste bezoekers de voorkeur geven aan de koelere periode in de rest van het jaar. Het kan er dan best fris zijn. Huur een gids in, want je kunt verdwalen. De kans een tijger tegen te komen is praktisch nihil. De kans op een confrontatie met een olifant is groter, al is hier eveneens de grootst mogelijke voorzichtigheid geboden.
Om het park goed te ontdekken, is een meerdaags verblijf nodig. Vergeet niet een antimuggenmiddel mee te nemen en een verrekijker.
Voor een meerdaagse uitstap is ook het Khao Sok National Park geschikt. Dit grootste oerwoudgebied van Thailand heeft tijgers, luipaarden en de rafflesia, met een doorsnede van 80 cm de grootste bloem ter wereld.
Khao Sok is een wereld op zich. Aan de ene kant tref je hier een gigantisch stuwmeer met een lengte van ruim 50 km, terwijl de oevers gestoffeerd zijn met maagdelijk regenwoud. Overnacht in drijvende bamboehutten of klim naar een boomhut in de top van een woudreus.
Een tocht over het gigantische stuwmeer Raja Phraba is een belevenis. Hier en daar steken nog de toppen van ondergelopen bomen boven het water uit. Dit maagdelijke regenwoud is de wereld van wilde olifanten, stekelvarkens en neushoornvogels.
Pas in de bossen op voor bloedzuigers. Die hebben het voornamelijk voorzien op enkels en voeten. Lokaal zijn sokken verkrijgbaar waar de irritante beestjes niet doorheen kunnen. Of strooi wat zout bovenop de randen van je schoenen : bloedzuigers blijven dan weg.
Een bezoek aan het park is niet compleet zonder een overnachting in de rafthouses. Je zit hier ver van de bewoonde wereld en slaapt in drijvende hutten van bamboe. Het kristalheldere water van het stuwmeer vormt je badkamer; de toiletten bevinden zich op de vaste wal. Uitstapjes per kano of met een longtailboot naar grotten met vleermuizen en een klein vissersdorp zijn aanraders.
Heel tof is een overnachting in Tree Tops. Dat wil zeggen : in een bungalow boven de begane grond in de toppen van de bomen. Houd ramen en deuren gesloten als je op avontuur gaat, want anders doorzoeken brutale apen je bagage.
De bungalows zijn voorzien van heerlijke bedden, een zitje en een kleine badkamer. Het restaurant is uitermate goed voorzien. Overdag maak je jungletochten en kun je tuben bij voldoende water in de rivier Klong Sok. Op een opgeblazen binnenband van een auto drijf je heerlijk rustig stroomafwaarts.

Elk jaar weer scoren de fraaie Thaise stranden hoog in internationale toeristische competities. Je zit in de schaduw van een palmboom aan een koraalstrand en luistert naar het ruisen van de zee, terwijl je een vers visje eet op een vrijwel onbewoond eiland.

Houd je van snorkelen of duiken, dan kun je de meest uitzonderlijke bewoners van het koraalrif bewonderen.
Is het noorden van Thailand een schatkamer van cultuur, het zuiden kan bogen op een indrukwekkende natuur, veel vruchten en tropische zandstranden. Zuid-Thailand is gezegend met twee kuststroken, één aan de Andaman Zee en een aan de andere kant van de Isthmus van Kra : de Golf van Thailand.

Phuket, Krabi en Khao Lak liggen aan eerstgenoemde, terwijl de eilanden Samui, Phangan en Tao en de badplaatsen Hua Hin en Cha'am in of aan de Golf liggen. In de havenplaats Chumpon aan de Golf van Thailand begint het eigenlijke zuiden en houdt het weekendtoerisme vanuit Bangkok op. Hier scheiden zich 2 hoofdwegen. Weg 4 vormt de westelijke route naar Ranong, pal naar het zuiden, richting Phuket.
De baai van Phang Nga vormt een verhaal apart en heeft een kleurrijke onderwaterwereld en boven water ontelbare schilderachtige en kalkstenen eilanden. Voor een grijpstuiver laat je je per longtailboot rondtoeren langs grotten met prehistorische schilderingen en dorpjes op palen, bewoond door zeenomaden. Hier ligt ongetwijfeld ergens het mooiste strand ter wereld, tussen de surrealistisch uit het azuurblauwe water oprijzende eilandjes, overwoekerd met hardgroene planten.
Een bezoek aan Koh Tapu, waar in een ver verleden de James Bondfilm "The Man with the Golden Gun" is opgenomen, is wat toeristisch, maar misschien hoort de foto ervan wel in ieders foto album. In de buurt van het slaperige dorpje Phang Nga ligt Tham Sawan Khuha, grotten met oude boeddhabeelden, apen en vleermuizen die er bij schemering massaal op uit trekken.

Op website www.thailandreisgids.nl vind je per regio een uitgebreide beschrijving van alle nationale parken, eilanden en stranden in Thailand.

===========================================================

MASSAGE achter tralies

Wellness is booming business in Azië, zeker in Thailand. Een massagesalon heet tegenwoordig een spa en massages worden steeds exotischer en exclusiever.

Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt ermee worden gemasseerd, van gekookte eieren tot kruidenolie met stukjes goud erin. Maar er gaat niets boven de klassieke Thaise massage, gewoon met de hand.
In de vrouwengevangenis van Chiang Mai is niet veel te kiezen. Het menu is overzichtelijk : een voetmassage is 150 baht, en een totale lichaamsmassage van een uur kost 180 baht. Er staat nog wel een aromatherapie op de lijst, maar die kan momenteel niet worden gegeven.
Deze massagesalon is onderdeel van de gevangenis aan de overzijde van de straat, waar momenteel 1400 vrouwen hun straf uitzitten voor diefstal of moord.
Een vrouwengevangenis is niet de eerste plaats waaraan je denkt als je een lekkere massage voor ogen hebt. Maar deze salon is een soort reclasseringsproject voor vrouwen die binnen een half jaar weer op vrije voeten staan. Zo verdienen de dames alvast wat geld voor als ze straks vrij zijn en leren ze meteen een vak.
Dat de dames niet vrij zijn merk je als je de "Prison Product Shop" , zoals de salon heet, binnenloop en welkom word geheten door een man in uniform. " De masseuses die hier werken zijn bijna vrij", vertelt hij, "maar vanavond moeten ze gewoon terug de gevangenis in, achter de tralies".
Na een kopje jasmijnthee en een voetenwassing, verruil je je dagelijkse kleding voor een loszittend massagepak en gaat je liggen op een van de bedden, onder een poster van de keukenhof. Door het continue zoemen van de ventilator en het geroffel van dikke regendruppels van een moessonbui op het dak, gaat je snel rakken in een ontspannen staat.
De masseuse begint haar werk : slaand, knijpend, stompend en trekkend, wandelen de kleine Thaise handen over je lichaam, van tenen tot kruin.
Als je uur erop zit, en je masseuse de woorden it's finis uitspreekt, krijg je nog een kopje jasmijnthee en geniet je nog wat na, voordat je weer in je eigen kleren hijs.
En met een goed gevoel voel je je vrij als een vogel...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
World Nomads Travel Insurance
Bovenaan