DOSSIER : INDONESIE - groot en klein

Discussie in 'Zuid-Oost Azië' gestart door Gecko, 26 mrt 2013.

  1. Gecko

    Gecko Active Member

    Indonesië is het grootste eilandenrijk ter wereld. Naar het schijnt, zijn er ongeveer 17 000 kleine en grote eilanden. Niemand weet het aantal precies.
    De "Gordel van Smaragd" heeft een paar bekende eilanden : Java ( het wordt "Djawa" uitgesproken), Bali, Sumatra, Sulawesi en natuurlijk Kalimantan. Voor de kenners, ook Lombok ( met de 3 fantastische Gili-eilanden, Gili Air, Gili Meno en Gili Trawangan) , Flores, Komodo ( met de beruchte varaan), Sumbawa, Papoea ( met een onaangetaste jungle en moeilijk bereikbare plaatsen), en.
    Ik ga proberen een zo veel mogelijk gedetailleerde dossier ervan te maken, die voor altijd open gaat blijven, om info's toe te voegen, zo accuraat mogelijk.



    BALI "Selamat Datang Bali!"


    "Welkom op Bali"! zeggen ze als je landt op Ngurah Rai, de luchthaven van Bali en ze menen het echt; op je bagagelabel gaat DPS staan , de afkorting van Denpasar, de hoofdstad van Bali ("Denpasar" betekent "markt"). Er is maar een autostrade in Bali : van de luchthaven naar het aangrenzende Kuta / Legian, Sanur en Nusa Dua. Het grootste deel van de aangekomen toeristen ziet niets anders van Bali dan een van deze 3 drukke toeristenoorden - druk, ordinair, vies en duur, véél te duur. Kuta is de Benidorm van Bali. Een vakantieparadijs voor toeristen die graag alles bij hetzelfde houden, maar dan in de zon. De hoofdstraat is een lange rij bars, souvenirwinkeltjes en uitlaatgassen. Hier wordt middagmaaltijd genuttigd bij "Dunkin'Donuts", koffie bij "Starbucks" en avondeten op het strand met een zak van "McDonald's". Dan uitstappen bij "Planet Hollywood" en dronken terugkomen in het "Hard Rock Hotel". De toeristenhell !

    Maar de echte Bali is totaal anders.
    Waarom eerst met Bali beginnen ?! Omdat het eiland zo bekend is en zo speciaal...ik ga het woord "paradijselijk" niet gebruiken; het is een cliché geworden en ik vind dat Bali vanzelf een paradijs is, voor iedereen : surfers, cultuurfanaten, strandliefhebbers, snorkellaars, rustzoekend mensen, en;
    Ik heb ooit geschreven dat mijn hart ligt in Bali begraven; ga Bali ontdekken en dan weet je wat ik bedoel.
    Bali is het eiland der Goden en het is inderdaad zo; ik ben altijd een Thomas de Ongelovige geweest tot ik in Bali, voor de eerste keer, in contact kwam met hun godsdienst : animisme gemengd met hindoeïsme.
    Luister als Bali je aanspreekt en als je de Balinese denkwijze volgt, wordt je maar een betere mens van.

    Een rit van de luchthaven tot in Gilimanuk brengt je door ontelbare bananenbomen en kokospalmen, tussen 2 imposante vulkanen, koffie-, cacao- en muskaatplantages, wijngaarden, groene valleien tot aan de stranden met zwarte zand van zwarte lava. Verder westwaarts gaat je naar het ongerepte regenwoud, "Bali Barat National Park", het "huis"van de zeldzame
    Balispreeuw.

    Het regenwoud van West-Bali is sinds 1941 natuurreservaat. Het is 750 vierkante kilometers groot; de dierenliefhebbers krijgen ook iets : tropische diersoorten, van blafhert en luipaard tot civetkat en schorpioen; allen de Balispreeuw blijft nog bedreigd. De Balispreeuw is een van de zeldzaamste vogelsoorten ter wereld. Er zijn nog honderd, waarvan hier, in "Bali Barat N.P." , nog tien leven. Alleen hier. Als je Bali Barat wilt bezoeken, neem best een gids mee; hij kent alle padjes en ziet vanop afstand de onaangename verrassingen : een roofspin, een gifslang, en. In tegenstelling tot de meeste plaatsen van Bali, het Nationale park "Bali Barat" wordt zeer zelden bezocht. Een reden te meer om het te bezoeken : geen aanschuiven aan de kasa, geen kudde "homo toeristicus" naar hier gebracht in kolossale bussen, geen tientallen souvenirwinkeltjes, enz.
    Het schoonste deel van het park is onderwater, rondom eiland Menjangan. Het onbewoonde eiland "Menjangan", vóór de noordwestkust van Bali, kom je niet op zonder ranger; het stukje land hoort namelijk bij tot het nationaal park "Bali Barat" . Je kunt het eiland bereiken vanuit het strand bij Labuan Lalang; vandaar ziet je 3 vulkanen op een rij op het buureiland Java. Daar kun je snorkelen en je gaat niet ontgoochelt worden : schitterende koraalriffen, kleurrijke vissen, minuscule zeepaardjes; eens terug naar boven, en met wat geluk, gaat je de menjangan zien, een soort hert die zijn naam aan het eiland gegeven heeft.

    Een avant-première :


    Note : je moet niet noodzakelijk duiken, snorkelen is even goed; ik heb daar gesnorkeld en het is geweldig veel te zien :)

    Zie : http://www.wonderfulbali.com/westbali


    Rijden in Bali ...is verschillend van in België of Nederland : de Balinezen beschouwen hun eilandwegen als F1 circuits. Ze rijden snel en gevaarlijk : inhalen op een bergweg tegen 100 km/uur vlak vóór een blinde bocht is heel normaal; een toeter of twee en met de hulp van de goden, komt het in orde.
    Tempels...ongeveer 20 000 tempels sieren het eiland overal...groot en klein, men zegt dat er meer tempels staan dan huizen...best mogelijk, ik heb ze niet geteld...;) ; en men zegt ook dat als je een tempel gezien hebt, dan hoef je de rest niet meer te zien...niet van toepassing in Bali !!
    Bali biedt je elke dag een portie cultuur aan. Op het hindoeïstische eiland ontkom je niet aan het bezoeken van ceremonies, dansen, tempels ( als vrouw, neem je best sarong mee om een tempel te bezoeken, en heren, geen "shorts" a.j.b ! ; als je geen sarong hebt, aan de ingang van de tempel kun je één huren voor bijna niets).
    Ieder dorp heeft minstens 3 tempels waar allerlei ceremonies worden gehouden. Ook vind je in elk huis een offerplaats ( N.B. - ik ga op het onderwerp "huis" terug komen, want een huis is niet één gebouw, zoals we het kennen !).
    De meeste kleine tempeltjes zijn eigenlijk schrijnen, met één mehru*, voor de dagelijkse offers om de goden vrienden en beschermers te houden.
    De belangrijkste hindoe-goden zie je niet afgebeeld op Bali - wel in India. Op Bali wonen de belangrijkste goden : Shiwa, Wishnu en Brahma ( N.B. - nee, ik heb geen fout gemaakt, op dit manier gaat je op Bali de namen van deze goden horen uitspreken ;)) in de bovenwereld : ze dalen zelden af. De mensen vormen de wereld in het midden en de duivelse demonen bewonen de onderwereld (N.B. - bv, Balinezen zwemmen niet graag, ze hebben schrik van de zee want de zee is beschouwd als een demon). Het zijn de werelden van mythologie vol slangen, schildpadden, levenselixir, vulkanen, meren en kolkende oceanen.
    Alle tempels of schrijnen zijn ommuurd en de naam "pura" betekent "tempel". De idee dat als je een tempel hebt gezien, heb je ze allemaal gezien, telt hier, op Bali, niet. De tempels verschillen in decoratie, gebruik van bouwmaterialen, ligging, grote van beelden en aantal ruimtes en offerplaatsen; er zijn ruimtes waar voor je, als niet-Balinees, verboden zijn; er zijn plaatsen waar de Priest alleen binnen mag... Alle tempels oriënteren zich op bergen ("Kaja"), de zee ("Kelod") of de zon ( "Kangin").
    Je kunt ze niet allemaal zien, maar bezoek er enkele, zeker tijdens een festival of tempelverjaardag ( "odolan"). De tempel wordt dan kleurrijk versierd en het is een komen en gaan van Balinese mannen, vrouwen en kinderen, allen in hun ceremoniële kledij.

    Vóór dat ik je een paar laat zien, ben ik je iets schuldig :
    * mehru = is een zwarte dak boven een schrijn of tempel ; hoe meer mehru's, des te belangrijker de tempel of de schrijn.
    * een Balinees huis is eigenlijk een "compound" van verschillende gebouwen, van dezelfde familie; alles is ommuurd en de buurman heeft zijn huis op dezelfde manier; dus, bij een Balinees huis hoort : een kori of poort - de ingang - ; een sanggah of merajan - de belangrijkste familietempel, het blijft binnen het originele huis; een rijst opslagplaats; een keuken; een bale of paviljoen, in het midden van dit alles, het dient voor godsdienstige ceremonies; alles is georiënteerd volgens het belang en volgens kaja, kelod en kangin, huisdieren inbegrepen.

    En nu, een beeld van de Balinese tempels :



    Wat je juist gezien hebt, is een feest - Kuningan -, een van de belangrijkste ceremonies in het leven op Bali ; wat je gehoord hebt, het is gamelan muziek, eigen aan Bali.



    Deze tempel heb ik ook bezocht; wat viel me op ? de stilte en de goddelijke omgeving...


    Belangrijke Tempels

    ...bekijken van zuid naar noord en van oost naar west :

    PURA ( LUHUR ) ULUWATU

    Soms geschreven als Pura Ulu Watu, ligt hoog op een roots, in het zuidwesten van Bali. De uitzicht is fantastisch : diep beneden, zie je en hoor je duidelijk de woeste oceaan, met krachtige golven.
    Uluwatu is ook een beetje de koninkrijk der apen; als je het niet wist, gaat je het snel leren, als je spullen kwijt bent;) ; probeer niet ze terug te nemen, de apen zijn mobieler dan je EN agressiever. Ze kunnen flink bijten; bekijk hun tanden eens...dan weet je dat je GSM, camera, brillen en alles wat los is, ben je ze definitief kwijt. Hetzelfde telt voor de " Monkey Forest" - een toeristische attractie in een woud.
    Uluwatu is een van de belangrijkste tempels op Bali; het is dicht tegen de oceaan gebouwd, omdat deze sacrale plaats het hoofd moet bieden aan de boze oceaangeesten.De tempel is meer dan 1 000 jaar oud.
    Het binnenste gedeelte is gesloten voor niet-hindoes.
    Zoals ik "zei", het uitzicht is fantastisch, en ik kan in geen worden beschrijven hoe de zonsondergang is...

    Bereikbaarheid : Niet ver van Kuta ( de basis van "homo toeristicus" en van de surfers), neem een taxi en onderhandel sterk voor de rit. De taxi moet ook op je wachten en terugbrengen naar Kuta; een tip : als je op de luchthaven buiten bent, rechts, is een taxistation waar de ritten op het muur staan geschreven; er zijn de officiële vaste tarieven; je betaalt voor de rit en het valt niets meer te onderhandelen. Probeer wat prijzen te onthouden, of anders, leg je bagage ergens neer, en wandelend op en af, piep naar de tarieven en stiekem, schrijf ze op. Dan weet je in vervolg hoe met de ritprijzen zit...( ik hoop voor je dat nog steeds zo is...Bali verandert snel...).

    En zo ziet Pura Uluwatu uit :





    PURA TANAH LOT

    Juist zoals PURA ULUWATU, is deze tempel ook een zeetempel; zoals men weet, de kolkende oceaan speelt een belangrijk rol in de verering van de goden. De zeetempel Tanah Lot wordt dan ook vaak bezocht, ook door toeristen die voornamelijk tijdens de zonsondergang komen.
    Pura Tanah Lot is een tempelIN zee, op ongeveer 10 kilometer van Tabanan;het is een van de 6 meest heilige tempels op Bali en het is meer de bijzondere locatie dan de eenvoudige tempel zelf die mensen trekt.
    Tanah Lot staat op een rotsachtig eilandje dat bij laag water te voet bereikbaar is. In een grot onder de tempel stroomt heilig water.
    Als toerist, eer je de tempel bereikt, moet je zien de lange straat vol souvenirskraampjes te passeren. Vanaf een platform heb je een mooi uitzicht op de tempel en de krioelende menigte op het zwarte strand.
    Ben je niet geïnteresseerd in de zonsondergang, ga de tempel bezoeken wat vroeger, eer dat de hele wereld geladen in bussen, op bezoek komt...Het is wat rustiger en dan heb je ook nog tijd om de verderop gelegen Pura Taman Ayun uit de 17e eeuw in Mengwi te bezoeken. Rondom deze tuintempel ligt een gracht.

    Bereikbaarheid : Het is gemakkelijk bereikbaar vanuit de toeristenplaats Kuta, richting Canggu.

    Deze is Pura Tanah Lot :



    en deze is Pura Taman Ayun :




    Misschien is je opgevallen dat in Pura Taman Ayun zijn er veel torens met 11 mehru's ; het betekent een van de heiligste tempels op Bali. Deze tempel is een koninklijke tempel geweest, om de ouderen te eren.


    PURA BESAKIH

    ...of "De Moeder des Tempels", op Bali, natuurlijk. Deze tempel is de grootste, de belangrijkste en de heiligste. Er staan zeker 200 bouwwerken, verdeeld in 23 complexen.

    En om een idee te krijgen :





    Het geluid dat je hoort is een gebed; hoe ik het kan weten ?! Ik heb het zelf lang gebruikt.


    Pura Besakih is iets zeer speciaal; als je lang genoeg door de tempels gewandeld heb, de spiritualiteit van de plaats gaat je in beslag nemen...en je voelt alsof de goden met je mee wandelen...misschien omdat, achter de tempel, rijst in alle glorie Gunung Agung, de heiligste berg op Bali en de "woonplaats" van goden; het is natuurlijk verboden om het te beklimmen.
    Het is een matig actieve vulkaan en de hoogste berg op Bali ( 3 142m).
    Dagelijks komen honderden gelovigen er bidden en offers brengen aan de goden. Alleen hindoes mogen de schrijnen betreden, toeristen kunnen over de muur naar de heiligdommen kijken en naar gamelanmuziek luisteren. Er valt veel te zien, de prachtig geklede vrouwen, de kunstig gemaakte offers...
    In 1917 werd het complex op 2 schrijnen na, door een aardbeving verwoest. Wat je ziet zijn gerestaureerde tempels die een uitbarsting van de Gunung Agung in 1963 hebben doorstaan.
    De centrale steile trap geeft toegang tot de Penataran Agung, de staatstempel. Hier staat de drie dubbele lotusschrijn; 3 stenen zetels bestemd voor Brahma, Shiva en Visnu.
    Als je naar uren rondlopen dit complex verlaat, heb je nog tijd genoeg om van de prachtige omgeving te genieten.
    ( Probeer de zogenaamde gidsen voor de ingang van Besakih ten alle kosten te vermijden!)

    Bereikbaarheid : de plaats Besakih is zeer bekend, natuurlijk; je kunt een taxi nemen van waar je verblijft, een "Perama"bus of een bemo, felgekleurde minibusjes die vaste routes rijden maar geen langeafstandsverbindingen.


    PURA TIRTA EMPUL

    Deze is een hindoe tempel, de tempel van "Het heilige Water". Water is belangrijk op Bali, vooral nodig om rijst - een gift van de goden - te laten groeien. Maar het bestaat ook heilig water dat wordt gebruikt bij veel ceremonies en rituelen. Het is dan niet te verwonderen dat Pura Tirta Empul in Tampaksiring een van de belangrijkste tempels op Bali is. Deze prachtige tempel ligt op ongeveer 40 minuten rijden van Ubud.
    Deze tempel is minder druk bezocht door "homo toeristicus" en het is niet spijtig, want op deze manier, diegene die echt geïnteresseerd zijn in kunst en cultuur op Bali deze tempel op hun gemak en rustig kunnen bezoeken.
    Tirta Empul ( bruisend water) is de bron van de god Indra en het complex is eromheen gebouwd, in de 10e eeuw, meer bepaald in 926. In 1969 is de tempel gerestaureerd.
    Het is zeer aangenaam om rond te wandelen... kijk :



    Je kunt deze tempel bezoeken samen met een andere mooie tempel, Gunung Kawi :



    Maar je tempelbezoek zou niet compleet zijn zonder Pura Ulun Danu ; Pura Ulun Danu ligt op het meer Beratan, in Bedugul, in het dorp Kintamani. Deze tempel is ook een belangrijk hindoe water tempel, gebouwd in de 17e eeuw; het meer vult perfect de krater van de uitgedoofde vulkaan Gunung Catur; je gaat ook een toren zien met 11 mehru's, dus een belangrijk tempel.
    Oordeel zelf :

    Pura Ulun Danu, Kebun Raya Bedugul - Bali

    Genoeg van tempels ? Nog even dit : soms moet je ingang betalen; het is een belachelijke som; soms wordt een donatie gewenst. Kleed je deftig : dames : geen diep uitgesneden bloesjes, maar een t-shirt met korte mouwen, lange broek of een deftige rok; heren : geen blote bovenlijf, wel een hemd met korte mouwen en lange broek. Voor vrouwen is een sarong gevraagd; heb je ene nog niet gekocht, dan kun je ter plaatse ene huren, tegen een appel en een ei ! Volg de tempeletiquette, soms staan de regels op een boord aangegeven. Sommige tempels zijn niet toegankelijk voor niet - hindoes.

    P.S. - Ongestelde vrouwen mogen de tempels niet bezoeken...


    Feesten en Ceremonies

    * Dodenfeesten

    Op Bali, dood gaan is geen droevige gebeurtenis ; het is meer een wedergeboorte van de ziel in een nieuw menselijk lichaam. Om de ziel van de overledenen te bevrijden van zijn omhulsel, moet het lichaam een bepaalde ritueel volgen, zodanig dat het lichaam wordt teruggegeven aan de 5 elementen : lucht, vuur, aarde, water en ruimte.
    Voor de Balinezen, het is verplicht om hun dierbare een zeer eervol crematie te geven. Een crematie is zeer duur; als er geen geld is, dan begraven ze de overledene tot ze het geld bij elkaar krijgen; het kan lang duren, maar het doet niets. Eens het geld bespaard, dan heeft de crematie plaats.
    Zo'n feest is zeer rijkelijk en kleurig versierd; alles wordt met de hand gemaakt, vandaar de hoge prijs.
    Soms worden gezamenlijke crematies gehouden, en de kosten worden gedeeld, dus minder duur.
    Als toerist, als je voor een crematie wordt uitgenodigd, het is een hele eer voor je. Sommige kun je bekijken zonder uitgenodigd te worden ( nogal zeldzaam).
    De Balinezen leven graag in harmonie met elkaar, met de bezoekers en met hun goden, geesten van voorouders en demonen. Als je Bali bezoekt, zie je dat ze elke dag ( minstens 1 keer per dag) offers brengen met voedsel en bloemen, zelf gemaakt, gevouwen van een palmblad. Ze zijn een kunst op zich en je gaat ze overal zien. Trap niet op !!

    Een voorbeeld van een crematie :

    Crematie Ubud Bali

    De film is wat oud, maar sinds 2008 is niets veranderd; dit crematie was de grootste ooit op Bali en het is een koninklijke crematie; de koninklijke familie woont nog steeds in Ubud, in de Koninklijke Paleis; als je de Paleis gaat bezoeken en als je de kans krijgt, kun je leden van de koninklijke familie nog zien rondlopen; ze zijn nogal schuw...( ik had ze gezien ); niet opdringen om een foto van hun te nemen ! zeer onbeleefd..


    * Tanden vijlen

    Het klinkt misschien barbaars en ongezond, maar het is niet zo. Dit is een ritueel en het heeft 14 stappen; ik ga ze niet allemaal beschrijven, tenzij iemand echt geïnteresseerd is. Het hele ritueel is vergezeld door 9 goden ( die elk, een bepaalde plaats heeft in je lichaam), priester, offers en bidden.

    Kijk :Tooth-Filing Ceremony

    Ook, er zijn 13 verschillende ceremonies die gehouden worden vanaf het moment dat de foetus gevormd werd tot het huwelijk en de purificatie om te studeren.
    Dikwijls, de ceremonies zijn gehouden volgens de rituelen van het dorp. Maar hoe dan ook, grote of kleine ceremonie, het is voor de desbetreffende familie vrolijke tijden om te feesten; dit wilt zeggen dat het hard gewerkt wordt om de offers, voorbereidingen, eten, kledij, en. op tijd klaar te hebben. Het is een kwestie van dagen lang bezig zijn, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Er worden offers experten ingehuurd die ook dagenlang bezig blijven.


    * Kepus Puser

    Deze ceremonie wordt gehouden als de navelstreng valt. Na de geboorte, zijn beide ouders onrein ( "sebel") en ze mogen geen godsdienstige activiteit bijwonen of uitvoeren. De vader is onrein tot de navelstreng valt maar de moeder is 42 dagen onrein en ze mag zelfs nog niet in de keuken komen. De navelstreng wordt ingepakt en in een minialtaar ( kumara) gezet, boven het hoofd van de baby.
    Door het feit dat ouders EN baby 42 dagen onrein zijn, komt geen priester te pas. Hij stuurt zijn instructies naar de familie toe. En toch moet de priester een ceremonie houden om de baby tegen de boze invloeden te beschermen.
    Na 42 dagen, een andere ceremonie is gehouden, als teken dat de onreinperiode is gedaan. Dan krijgt de baby 2 pasgeboren kippen, een van mannelijk geslacht en een van vrouwelijk geslacht, als zijn / haar bewakers. De kleine kippen mogen nooit voor een offer geslacht worden en hun nageslacht ook niet.

    Een klein moment van de hele ceremonie : upacara kepus puser 13maret11


    * De "oton"

    De "oton" is de baby's eerste verjaardag. Deze ceremonie is veel meer ingewikkeld dan de vorige. Het wordt thuis gehouden, in de traditionele bale, een van het huis compounds. Nu pas mag de baby voor de eerste keer het grond geraken.
    Als de familie geld genoeg heeft, dan wordt het een feest, met uit genodigden, ingewikkelde decoratie, gamelanmuziek, en.

    Een blik : OTON CEREMONY A. A. Sagung Istri Nadya Maharani


    * Huwelijksceremonie

    Ondertussen zijn er nog een aantal ceremonies, maar "pawiwahan" of huwelijk is een van de belangrijkste. Het gaat zo : de jongen en de meisje ontmoeten elkaar ver van de ogen van hun ouders. De meisje blijft bij haar (nog vriend) lief overnachten. Ze doen het op zo'n manier dat iedereen het weet. Daardoor kan de meisje niet meer terug bij haar ouders. Haar ouders zijn helemaal niet verrast. Maar ze moet doen alsof ze beledigd en kwaad zijn op de familie van hun dochter haar lief.
    De wettelijke huwelijk is strikt privé. De koppel draagt de simpelste traditionele klederdracht. De ouders van nu gehuwde man houden een receptie in de westerse stijl : vrienden van de koppel zijn uitgenodigd, er zijn geschenken meegebracht, er is een groot buffet. De familie van nu de gehuwde vrouw zijn niet uitgenodigd omdat ze nog altijd "kwaad" zijn op de bruidegom die hun dochter "gestolen" heeft.
    Na de huwelijk, 3 dagen later, de familie van de man gaat op bezoek bij de ouders van de vrouw. Er wordt een ceremonie gehouden en de 2 families "vergeven" elkaar.

    Een Balinese huwelijk : Pawiwahan (Wedding) at Jero Tanjung Sari, Pemecutan



    Belangrijke plaatsen en bezienswaardigheden

    * Ubud

    In Ubud werd de befaamde legong geboren, de goddelijke nimfendans waarvoor Bali zo befaamd is. In het Puri Saren Agung paleis wordt deze dans geregeld uitgevoerd voor de toeristen. Nergens ter wereld is het groener dan in de omgeving van Ubud.

    Het stadje is het hart van de Balinese kunst en de bewaarplaats van tradities, waar in het begin van vorige eeuw ook westerse kunstenaars zoals A.A. Sobrat, Gusti Nyoman Lempad, Walter Spies en Rudolf Bonnet hun schildersezel neerplanten.

    Breng een bezoek aan het "Agung Rai Museum", waar je moderne werken kunt vinden van de 20ste eeuw tot heden en ook werken van locale Balinese schilders.

    Eten en drinken in Ubud :

    - er zijn massa's "warung" - een typisch Balinese restaurant, waar eten maar enkele euro's kost; maar ook wat duurdere restaurants, met internationale menu ook, speciaal voor toeristen.
    - "Jazz Café" is zeker een bezoek waard, als je 's avonds goede muziek en lekkere drankjes nodig hebt :)


    Nu, over Bali kun je ganse boeken schrijven, dus ik ga proberen "Bali in het kort" te weergeven :

    * cruises naar Lombok, Sumbawa, Komodo, Flores, Alor, Sumba, Sumatra, Java, Toraja ; site : www.bali-cruise.com of www.bali-activities.com ; probeer je cruise te regelen met "Perama"; ze zijn goedkoop en betrouwbaar ; ze hebben ook bussen voor de backpackers en ze zijn ook goedkoop ( eigen ervaring)

    * in Lovina en Negara kun je een waterbuffelrace bekijken ;

    * in Banjar kun je een boeddhistische klooster bezoeken ;

    * een yogacursus volgen en andere ontspannende praktijken : www.surfgoddessretreats.com ;
    www.sarah-armstrong.com ;

    * volg een cursus die specifiek Balinees is : Balinese Traditional Healing ( balihealer@hotmail.com ), dans ( in Ubud, tel. 361-975916) , houtbewerken ( in Byuhkuning) ;

    * ga naar een ceremonie ( maar eerst toestemming vragen) ;

    * watervallen : er zijn maar 3 die je tijd waard zijn : Jembong ( tussen Singaraja en Bedugul) , Gitgit en Aling Aling ( deze is de meest pittoreske) ;

    * bezoek het eilandje Nusa Penida om te zien hoe hoe zeewier geoogst wordt, ga snorkelen bij de mooie riffen en wandel om de mooie kalkstenen kliffen te zien ;

    * ga kijken naar de honderden velgekleurde vissersvloot - een van de grootste ter wereld - in Amed ;

    * snorkelen : voor de kust van Pulau Menjangan ( het beste koraal van Bali), de kust rond Amed ; In Lovina, noorden van Bali ;

    * duiken : vóór de kust van Tulamben, Kuta ;

    * shop till you drop !

    * Patal Kikian - de mooiste uitzicht van Bali ;

    * bezoek de echte Bali ( verlaat de drukke wegen en neem de achterwegen) ;

    * ga staan op de hoogste punt van Bali - Gunung Agung - om de mooiste zonsopgang van je leven te zien ; neem een gids ( het gaat niet anders, omdat je om 2 uur ' s nachts moet je aan je klim beginnen; het is de zwaarste klim op Bali; anders ga klimmen op Gunung Batur, het is een makkelijkere beklimming ; de uitzicht is even fantastisch als op de Gunung Agung - www.lakeviewbali.com

    * "go biological" in Jatiluwih : www.bigtreebali.com ;

    * bezoek de enige vogelpark van Bali in Singapadu : een "collectie" van paradijsvogels, meer dan 250 exotische vogels, een speciale souvenirshop, alles in een regenwoud; daar kun je ontbijten of lunchen samen met de vogels !

    * maak een uitstapje naar Goa Gadja of "de olifantengrot" ;

    * bezoek de "Gunung Kawi" tempel, die telt 230 trappen die gemaakt zijn van kiezelstenen : Gunung Kawi Temple Complex, Bali Indonesia


    - het kratermeer Batur is 10 km breed en is drukbezocht; vanaf Penelokan heb je het mooiste zicht over het meer en de vulkanen Abang en Batur; de kleur van het water verandert constant, onder je ogen, in functie van uur en weer.

    - toevallig of niet, ga kijken naar illegale hanengevechten ;

    Het is zoveel meer te zien...maar als je de echte Bali wilt zien, blijf weg van de toeristische attracties en de dure " resorts" : Nusa Dua, Jimbaran, Seminyak, Kuta en Legian;
    Een paar van de boven beschreven idees heb ik zelf ook gedaan. Nooit spijt van gehad !:)


    Een "paar" sites :

    - www.balinesia.com
    - www.visionbali.net/about_bali/negara.html
    - www.balinetwork.com
    - www.aroundbali.com
    - www.tourismindonesia.com
    - www.baliguide.com
    - www.baliforyou.com
    - www.bali-travel-info.com
    - www.bali-paradise.com
    - www.balieats.com
    - www.baliresorts.com
    - www.bali-online.com
    - www.balitravex.net
    - www.bali-travelnews.com
    - www.Balivacations.com
    - www.bali-travelnews.com
    - www.bali.pagina.nl
    - www.indonesie.nl

    * Omgeving Tetebatu

    - wandelingen met gids : naar de apenbos ; naar de waterval ;

    - Pringgasela : de beste en mooiste sasaksarongs vindt je hier ;

    - Masbagik : pottenbakkersdorp ;

    andere interessant dorpjes :

    - Mas - houtbewerking ;

    - Batubulan - steenbewerking ;

    - Bona/Bana : bamboebewerking ;

    - Kotaraja : mandenvlechtcentrum ;

    - Suradadi : hoeden, lampkappen, paraplu's en van palmbladeren gemaakt ;

    - Loyok - handgemaakte meubelen ;

    De afgewerkte producten zijn ook te koop; als je zwaar /licht maar groot product wilt kopen, het is geen probleem, er zijn vele cargo maatschappijen die je aankopen naar België / Nederland opsturen ; het is geen "scam", ik ken verschillende personen die het gedaan hebben en hun aankopen zijn goed en wel aangekomen.


    - bijwonen een typisch Balinese dans : Barong en/of Kecak ( uitgesproken Ketchak ) : Tari Barong (Barong Dance) - Bali, Indonesia

    ( de danseressen beginnen hun carrière als ze 5 jaar oud zijn en als je van zeer dichtbij kijkt, gaat je zien hoe moeilijk hun bewegingen zijn.)


    * Stranden

    Aan stranden is geen gebrek; het hangt van je af wat je zoekt : rustig & romantisch of druk; stranden met wit zand of stranden met zwart lava zand. Laagseizoen (minder volk maar een tropische regenbui, altijd op ongeveer dezelfde tijdstip) of hoogseizoen ( druk en minder regen, maar toch vochtig en hogere temperaturen).
    Bali heeft niet de mooiste stranden van de wereld ( die liggen in Thailand, Filipijnen en Australië. Wat de stranden ban Bali aantrekkelijk maken, is de lui lekker leven, massage onder palmbomen, lekker eten en uitgaan.
    Zwemmen of snorkelen in Balizee is niet zonder perikelen : een zwevende koraalduivel ( een "ontmoeting" met zijn giftige stekels kun je zeer ziek worden), barracuda's, vuurkoraal.
    De drukste stranden vindt je in

    * Kuta

    - de toeristenplaats nummer 1 op Bali; daar kun je zonnebaden, mensen kijken en surfen. Ook uitgaan, van 's avonds tot diep in de nacht; er zijn onnoemelijk veel bars, restaurants, hotels en discotheken. Alle prijsklassen en categorieën. Richting Legian en Seminyak vindt je winkelstraatjes met producten, speciaal gemaakt voor de toeristen, aan toeristische prijzen. Dit is Bali niet, Kuta is gebouwd op toeristenmarkt met alle voordelen en nadelen. Je vindt dezelfde stranden wat verder, in Tuban en Jimbaran.

    * Sanur

    - minder druk dan Kuta, met rustige stranden en een wandelstraat; vóór de kust vindt je een koraalrif, daardoor is het waterniveau lager en er zijn geen surfers; het mooiste stuk strand ligt bij het hotel "Grand Bali Beach", een lelijk gebouw van buiten bekijken maar binnen is een totaal anders, d.w.z. luxe. Uitgaan is niet echt fantastisch, je vindt wel gezellige pubs en zeer goede restaurantjes, maar dan houdt het op. Prostitutie is verboden op Bali, maar controleren is iets anders...de meisjes komen van het naburige eiland, Java.

    * Nusa Dua

    - een bewaakte enclave die niets met Bali te maken heeft ; alles is zeer duur, dus breng een paar kredietkaarten mee ! Hier vindt je de mooiste strandhotels met mooie Balinese architectuur; ook hier vindt je mooie stukjes strand, winkelcentra en golfbanen. 's avonds uitgaan stelt niet veel voor in een kunstmatige badplaats.

    * Amed en Tulamben

    - volg de kustlijn vanuit Sanur en je komt aan de havenplaats Padangbai; van hier vertrekken de ferry's richting Lombok; de overtocht duurt 4 uur. Wat verder ligt Candi Dasa; de plaats heeft nauwelijks strand, maar je hebt ook rotsformaties; de surfers vinden hier wat ze moeten hebben, namelijk golven. Candi Dasa heeft goede hotels en fijne eettentjes. De traject van Nusa Dua tot in Candi Dasa leg je best op een moto, omdat je krijgt een mooie landschap en het niet ver.
    In Amed en Tulambed ( vooral in Amed) is veel minder druk; hier begint de echte Bali. De stranden hebben zwart lava zand, maar je kunt mooi snorkelen ( je hoeft niet ver te zwemmen). Reken niet op een fantastische uitgangsleven.
    Deze 2 laatste plaatsen zijn voor de geïnteresseerde in de Balinese cultuur en leven, geen groot hotels, bijna geen "homo toeristicus", maar rustig en lui leven.

    * Lovina

    - in het noorden van Bali, kom je eerst Singaraja tegen, de oude hoofdstad van Bali. Ten westen van de stad begint een kilometers lange zwarte strand. Hier is rustig, niet veel toeristen ( men gaat voor witte, poederachtige stranden), maar je vindt hotels, losmens, guesthouses in alle prijscategorieën. En ook zeer goede restaurants. Er is ook wat uitgangsleven, maar niet fantastisch.
    I.p.v. kun je overdag uitstappen maken, bv, met de boot naar dolfijnen te gaan kijken ( vroeg vertrekken !) en snorkelen in een grote natuurlijke aquarium ( breng wat rijst en/of brood mee voor de vissen en vóór je duikbril komen tientallen soorten tropische vissen hun eten eisen), watervallen in de tropische bos en zwemmen in de heetwaterbronnen, ook omringd door oerwoud.

    * Geger Beach

    - het is een geheim en hier is het : Bali Island secrets - Geger beach, Bali


    De "beaches" van Bali : Beaches of Bali, Indonesia - Part 2

    ...en er zijn zoveel meer : Beaches of Bali, Indonesia


    De vlucht naar Bali duurt ongeveer 18 uur, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij en route.
    De Belgen krijgen hun visum op het luchthaven ( je moet wel betalen - bel even met de ambassade en je weet het), de Nederlanders moeten via Indonesische ambassade gaan.
    Op Bali wordt links gereden; voor budget reizigers en backpackers is de bemo, gekleurde minibussen die vaste routes rijden; wat het kost? niet aan de chauffeur vragen, kijk wat de "locals" betalen; de toeristen betalen minstens het dubbele van de prijs. Gaat je een auto huren? ik zou het niet doen, want het kost je bijna evenveel met bestuurder + hij kan je veel meer vertellen dan een hoop boeken.
    's Zomers is op Bali 5 uur later dan bij ons en 's winters 6 uur.
    Het wordt Bahasa Indonesia en Bahasa Bali gesproken, maar bijna iedereen spreekt redelijk Engels.
    Wissel geen geld; daardoor gaat je geld verliezen ; er zijn voldoende ATM's .
    Kleine oplichting bestaat nog en corruptie komt veel voor.
    Op de invoer van drugs staat de doodstraf.
    Wat gezondheid betreft, zie ons reisapotheek. Drink geen kraanwater.
    Accommodatie : van een eenvoudig bamboebungalowtje aan het strand tot een villa met eigen zwembad, butler en chef-kok; buiten het hoogseizoen is genoeg accommodatie, je hoeft niet te reserveren.
    Buiten "selamat datang" ( welkom), wat ik nog weet is "terima kasih (banyak) = dank je ; "selamat makan"= smakelijk of gezondheid ( als alleen gedronken wordt) ;"pulau" = eiland ;
    Alles wordt uitgesproken zoals je het leest, niets simpeler...

    Het was toch niet echt "kort" zoals ik beloofd had...;)


    NUSA PENIDA

    Om Nusa Penida te bereiken, moet je, in Padangbai ( hetzelfde plaats om een ferry te nemen voor Lombok - zie het volgend artikel), een ferry nemen ( duur overtocht : 2 uur). Hoe bereik je Padangbai ? Met de bus van "Perama", onder andere. Nusa Penida is niet zooo bekend als het buureiland Bali, maar stilaan beginnen de toeristen met oog op natuur, het eiland te ontdekken. Waarom schrijf ik "de toeristen met oog op natuur" ? omdat op dit eiland, er is geen nachtleven en geen resorts. En maar goed ook. Voorlopig toch. Want er bestaat een project van een resort met 100 designvilla's, helikopterlandingsbaan ( of beter geschreven, plaats) en een haventje voor jachten. Hoe gaat verder worden, met de natuur, bedoel ik, ...ik vrees dat Nusa Penida gaat een tweede Sanur gaat worden, duur en saai...geen sporen van de echte Balinese cultuur. Zonde !

    Voorlopig is rustig op Nusa Penida. Nusa Penida van nu is Bali van vroeger.
    Als je vrijwilligerswerk wild doen, het kan...bij de FNPF ( Friends of the National Park Foundation); ze houden zich bezig met de opleidingen van de lokale bevolking en bescherming van dieren.
    En als bonus, heb je de mogelijkheid om de Bali spreeuw te zien : een robuust wit vogeltje met zwarte vleugel- en staartpunten, een witte kuif op zijn kop en een blauw masker rond zijn ogen ; hét symbool van Bali ; het vogel was in het wild bijna uitgestorven. Hoe het komt ?! op de zwarte markt werd heel veel geld uitgegeven om een exemplaar te hebben, daarom zie je de vogels alleen nog maar in kooien. Triestig !

    Enkele jaren geleden, Bayu Wirayudha, dierenbeschermer, dierenarts EN oprichter van FNFP, wilde de Balispreeuw op Nusa Penida uitzetten. Hij gebruikte awig-awig, een afspraak met alle gemeenschappen, om geen levend wild materiaal ( planten, dieren, ) mag het eiland verlaten met handelsdoeleinden. Hij heeft het afgesproken met alle dorpshoofden van het eiland. Nu vliegen honderden vrij rond.

    Je kunt hier wandelen, véél wandelen...er is van alles te zien, fietsen.

    De plaatselijke bevolking houdt zich bezig met zeewier kweken. Het is hun grootste inkomstenbron. En iedereen "profiteert" ervan. De natuur en de mensen.

    Nusa Penida vandaag : Bali, Indonesia's Nusa Penida Island

    En "Cristal Bay" : Crystal Bay, Nusa Penida (Bali) Indonesia (HD)



    HOU HET EILAND PUUR !



    LOMBOK of Selamat Datang Lombok

    Om te beginnen : Lombok (still) hidden paradise

    Lombok lijkt op het populaire buureiland Bali zoals het lang geleden was. Vele bezoekers komen bij wijze van dagtrip. De troeven: parelwitte stranden, dorpen met traditionele ambachten, de op een na hoogste vulkaan van Indonesië, en vooral rust. Ook Lombok heeft z'n Kuta. Veel rustiger dan het gelijknamige toeristenoord op Bali, maar het strand is minstens zo mooi. En nog iets : goed weer. Maar misschien minder nachtvertier maar nog relaxter dan Kuta.

    Kuta ligt op 50 km ten zuiden van Lombok hoofdstad, Mataram. Vanaf Kuta gaat je kennismaken met het zuiden van Lombok. Van Kuta tot aan Tanjung Aan liggen mooie stranden met wit zand. Landinwaarts, richting Praya, liggen enkele traditionele Sasak dorpen. De Sasak zijn de inheemse bewoners van Lombok. De meesten van hen leven op traditionele wijze in kleine gemeenschappen. Eens een trots en strijdbaar volk met paleizen, nu zijn ze een arm volk. De meerderheid is moslim, in een variant die sterk verbonden is aan hindoeïsme, boeddhisme en oud animistisch volksgeloof. Niet enorm verschillend van Bali, vind ik.
    In het binnenland leven de oorspronkelijke bewoners van het eiland, de Sasak, nog hun traditionele bestaan. De dorpen hebben zich gespecialiseerd in oude ambachten, van zilversmeden tot mandenvlechters. In pottenbakkersdorp Banyumulek boetseren de vrouwen kleine wierookbranders of metershoge vazen van een mengeling van rivierzand en klei. Niet op een pottenbakkersschijf, maar met voorzichtige handen die knedend een reepje klei toevoegen aan de wiebelende rand. Van een oven is geen sprake.

    In Songket zitten de meisjes achter een weefgetouw. Ze weven vier meter lange sarongs uit katoen en gouddraad. De weefsters volgen van moeder op dochter overgeleverde motieven, met de traditionele rijstschuur, de Lumbung, als steeds terugkerend thema.

    De Sasak zitten de afgelopen 20 jaar in de verdrukking. Ze hebben hun grond moeten inleveren voor de bouw van hotels en golfbanen voor vakantiegangers.

    En nog meer Lombok :


    Island Of Lombok - Indonesia

    Die willen luieren, maar ook authentieke cultuur zien, het liefst in Sasak dorpen met traditionele hutjes en rijstschuren ( "lumbung"). Die willen naar de "locals"staren, alsof ze naar de zoo zijn gegaan, juist een kleuterklas die een uitstap maakt met de bus. Dit soort "excursies" zijn aangeboden door de grote en kleine touroperators, die het rustig leven van de Sasak kapot gemaakt hebben. Ga individueel, toon interesse voor hun leven en "praat" met hen ( een klein geschenk gaat zeker gewaardeerd worden) ! Je gaat veel meer te weten komen dan een gans bus met een tolk erbij !

    Hele dorpen, voorheen gespecialiseerd in traditioneel en kleinschalig weefwerk en pottenbakkerij, zijn op de commerciële toer gegaan door werk te gaan maken voor de souvenirhandel ( zie boven). Eigentijdse Sasak kunst is er nog wel, maar het is moeilijk te vinden. Op Lombok, vindt je wel projecten, die de traditionele Sasak cultuur in het leven willen houden.

    Via Praya, gaat je in de westelijke richting naar de 3 grotere steden op het eiland : Mataram, Ampenan en Cakranegara. Deze plaatsen vormen samen een groot stedelijk gebied. Het klinkt druk-druk, maar het is het niet.
    Kijk :

    Going for a ride in Kuta, Lombok - Lombok Discovery Property


    Tijdens de middag, leek alles verlaten; het is erg warm. Alleen de "bemo" 's en de "cidomo" 's ( kar met paard) bewegen nog. Als de warmte een beetje weg is, kun je de "Pura Mayura" bezoeken, een tempel die je zal herinneren aan het laatste Balinese koninkrijk op Lombok. Rondom de tempel zie je prachtige watertuinen.
    Een andere tempel die een bezoek waard is, is "Pura Lingsar", net boven Cakranegara; het is de moedertempel van Lombok, zoals "Pura Besakih" is voor Bali. Hier komt iedereen bidden : hindoes, moslims, boeddhisten en christenen.

    Verder, kom je uit op Jalan Raya Senggigi, de populairste plaats van Lombok, een soort beruchte "Kuta", maar niet op Bali, maar op Lombok. Hier komen de meeste toeristen samen om van het strandleven te genieten. ( N.B. - juist zoals Kuta op Bali, als je rustig wil zijn, mijd deze plaats en ga verder, waar echte Lombok te zien valt, het is een toeristische val !)
    Senggigi was ooit een charmante, kleine badplaats met een kleine restaurant, een café, een paar winkels en wat hotels.
    Nu, is de ganse zandstrook vanaf de Batu Bolong tempel tot ferryplaats Bangsal ( de "poort" naar de mooie 3 Gili's) volgebouwd. Een soort Benidorm, maar op z'n Indonesische variant ( de gebouwen mogen niet hoger uitkomen dan een palmbom!)

    Kijk : Lombok, Senggigi Beach - Indonesia Travel Channel


    De toeristenindustrie die in de jaren negentig een sliert hotels op het strand van Senggigi neerzette, koos een strategische locatie, geïnspireerd door de dramatische zonsondergang. Op Bali zelf blijft de vulkaan Mount Agung, de vulkaan die 'Godeneiland' Bali domineert, dikwijls in nevel gehuld, maar vanaf de westkust van Lombok beheerst het arendsnest van de Balinese goden de skyline van de Indische Oceaan.

    De zon zien zakken over Bali blijkt niet de voornaamste reden om naar Lombok te komen. Lombok is nog zoals Bali in de jaren '60. Het toerisme is hier nog niet zo ontwikkeld, er is weinig verkeer, geen drukte, alles gaat wat trager. Nog geen tiende van de toeristen die Bali bezoeken, komt naar Lombok. Dus als het druk is bij de buren, blijft het hier nog altijd rustig.

    De kustweg van Senggigi naar het noorden slingert over kliffen en langs palmboomstranden. Een droom voor projectontwikkelaars die in de Lombok Times exclusieve resorts en villa's promoten. Bij Pemenang vertrekken bootjes naar kleine koraaleilandjes op een half uur varen. Gili Air heeft een aanzienlijke visserspopulatie, en Gili Trawangan geldt als een backpackersparadijs.

    Op Gili Meno kan je enkel met de paardenkar rondtrekken. In het noorden van het eilandje ligt een zoutmeertje waar slechts eenden, reigers, een hamerkop en een visarend de volmaakte stilte verbreken. Op het maagdelijke strand kun je zonnen en zwemmen, maar de attractie op de eilanden is snorkelen of duiken. Helaas is het koraal onder water zwaar beschadigd door de vernietigende vistechniek met dynamiet.

    Een echt onderwaterparadijs vind je in de warme waters rond Gili Nangga, een privé-eiland, waar de kleurrijke scholenvis geen vissers te vrezen hebben. Je zwemt in een aquarium met alle tinten van blauw, in het gele of oranje koraal herken ik bloemkolen, hersenen, zwammen en andere vreemdsoortige vormen.

    * De "Gili" 's of Selamat Datang di Gili

    Ze liggen voor de westkust van Lombok, Gili Air, Gili Meno en Gili Trawangan. Je kunt ze bereiken met de bus vanaf het busstation Batubulan, in het noordoosten van Denpasar, op Bali. Je vertrek met een lokale bus ( "Perama" busmaatschappij doet het ook), via kleine dorpjes en anderhalf uur later ben je aangekomen in de haven van Padangbai.
    Toevallig of niet, op de kruising waar de bus stopt in Padangbai, staat een brommer met chauffeur, om je het laatste stukje naar de haven te brengen.
    Het is een kronkelende bergweg die je brengt naar een klein havenstadje, waar elk anderhalf uur, een logge, beetje roestige ferry, naar Lombok vertrekt. Er zijn ook witte speedboten die je razendsnel naar allerlei nabijgelegen eilandjes brengen. De ferry mag niet de snelste manier zijn om Lombok te bereiken, maar wel de fijnste ! Je zit tussen de "locals", met hun brommers, vrachtauto's met zakken rijst - 5 uur tussen Bali en Lembar ( West Lombok).
    Vanaf de haven in Lembar, rijden busjes, in een half uur naar Mataram. Er zijn 2 mogelijkheden om de "Gili"'s te bereiken : via Senggigi of via Bangsal, een haventje waar omgebouwde vissersboten de oversteek maken naar de Gili 's...maar niet eerder dan het bootje vol is.

    Nu, eerst Gili Air :Gili Air

    Je kunt in 2 uren, zeer op je gemak, een toer van het eiland maken, zo klein is het ! Een oase van rust verwelkomt je. op de "cimodo" 's (kar met paard) na, is er geen transport op de eilanden, een ware verademing na alle brommertjes op Bali.
    Op Gili Air en Gili Meno is de accommodatie beperkt tot bamboehutjes op het strand, met zicht op de turkooise zee. En neen, je hoeft niet extra te betalen voor "a room with sea view"! Omwille van het verlaten witte zandstrand en de palmbomen, krijg je het gevoel dat je de eerste toerist bent die hier juist aangekomen is.

    Gili Air is wat aantrekkelijker en heeft meer budgetvriendelijke accommodaties en infrastructuur dan Gili Meno. Gili Trawangan, waar je per speedboot aankomt, is het meest ontwikkeld. Het is drukker, er staan resorts en er zijn strandfeesten in de nacht. Op Gili Air en Gili Meno wonen de "locals" in een dorp dat verscholen ligt op het midden van het eiland. Hun dorp is niet meer dan een verzameling van houten hutjes, de dieren lopen rond, de kinderen spelen en wat kokosnootplantages.

    Met een snorkel kun je de onderwaterwereld verkennen, de beste locaties zijn aan de oostkant van Gili Air en ten noorden van Gili Meno. Op Gili Trawangan, duiken heerst over het strandleven; er zijn verschillende duikscholen met Nederlandstalige instructeurs en de wateren rondom het eiland zijn een prachtig klaaslokaal om een redelijke goedkoop duikbrevet te bemachtigen. Maar met een snorkel, vanaf het wateroppervlak, kun je gemakkelijk reuzenschildpadden, kleurrijke koraalriffen en massa's tropische vissen vóór je snorkelbril ziet passeren.
    Opletten ! sterke stroming rond lunchtijd, wanneer het eb wordt en het water tussen de eilanden door wordt getrokken.

    Lunchtijd...het terras is meestal een combinatie van hangmatten en overdekte bamboe verhogingen, gevuld met ligkussens. De meeste restaurantjes hebben curries, salades, nasi goreng, gado-gado, springrolls en saté met pindasaus op menu. Buiten eten, kun je bijna overal vers geperste fruitsappen krijgen.

    Rondom de middag, vertrekt er vanaf de pier een boot die een ronde vaart langs de drie eilanden.

    Gili Meno : Indonesia - Gili Meno

    Gili Meno heeft ook een meertje, met een vogelreservaat, Gili Air heeft een prachtige onderwaterwereld en Gili Trawangan is dé plaats voor duiken; ook op Gili Trawangan staat een berg en je kunt een uitzicht hebben over de andere eilandjes en Lombok. En als de zon zakt, zie je de contouren van Gunung Agung op Bali.
    De restauranten ( "warung" in Bahasa Indonesia ) hangen lampions op en steken fakkels aan. De visvangst van die dag ligt te garen op de barbecue en als achtergrondmuziek, hoor je het geruis van de zee.
    Wat moet je meer hebben om van de stress verlost te geraken ?!

    Gili Trawangan : Gili Trawangan - Wisata Gili Trawangan - Lombok Island - Indonesia

    GOUDEN VISJES

    Het Gunung Rinjani National Park, met 3726 meter de tweede hoogste vulkaan van Indonesië, domineert de horizon van Lombok en het is de ware attractie van Lombok . Gunung Rinjani is een van de hoogste vulkanen in Indonesië. Een trektocht naar de top is een zware onderneming en het duurt drie à vier dagen. Tijdens de tocht - niet zonder gids vertrekken ! - die je kunt boeken in Senggigi of bij een andere reisorganisatie, geniet je van een mooi landschap, waarin regenwoud overgaat in hellingen van mos en gras.

    Midden in het bergmassief ligt het kratermeer Segara Anak. De mineralen in het meer zorgen, afhankelijk van de lichtinval, voor een wondermooie kleurschakering. In het meer, ligt nog een andere vulkaan, de Barujari, die gaswolken uitblaast. Je mag vissen in het meer, op karpers. Iets verderop, liggen ook nog warmwaterbronnen.

    De lokale bevolking ziet Gunung Rinjani als dé verblijfplaats van goden en geesten van voorouders. Zowel Balinese hindoes, die er de woonplaats van Shiva in zien, als de islamitische Sasak, die hun islaminterpretatie Wetu Telu kleuren met vooroudergeloof en zwarte magie, beschouwen de berg en vooral het kratermeer onder de top als heilig. In vergelijking met Gunung Agung op Bali, waar strikt verboden is om de heilige berg te beklimmen, Gunung Rinjani laat je toe om de verblijfplaats van de goden te zien, maar zou je die willen zien, dan staat er nog een veel steilere klim op je te wachten.

    In Bayan, een dorp aan de voet van de berg en geboorteplaats van de Wetu Telu - godsdienst, ligt een eeuwenoude moskee van bamboe en gevlochten palmbladeren. Enkel de immense trom, de Gedang Belek, die centraal in de donkere ruimte hangt, is origineel. Om de tien jaar vernieuwen de dorpsbewoners de vergankelijke materialen, zoals hun voorvaderen voor hen.

    Senaru, op de flank van de vulkaan, is het vertrekpunt voor de driedaagse trekking naar de top van de Rinjani. Jaarlijks wagen een duizendtal toeristen en nog veel meer Indonesische bedevaarders de moeilijke tocht. Hindoes offeren gouden visjes in het kratermeer, de Sasak bezoeken de mysterieuze grotten en de woonplaats van Dewe Anjani, de koningin van de geesten.

    HEILIGE TONIJN

    De watertuinen van Taman Narmada, als een schaalmodel van de heilige berg en met een vijver die het kratermeer imiteert, werden in het begin van de negentiende eeuw aangelegd door een Balinese radja die te oud was voor de jaarlijkse bedevaart. Het zwembad van zijn harem is nu een olympisch publiek bad.

    Vlakbij, in Lingsar, vermengen de Balinese hindoes en de islamitische Sasak zich in één en dezelfde tempel. Beide religies leven hier samen, en iedereen komt om de heilige tonijn te zien, die in de vijvers en ondergrondse waterpartijen leeft.

    In de tempel van Suranandi, een van de voornaamste hindoetempels van Indonesië, heeft het water uit de vijf verschillende bronnen een rituele betekenis: om de geest te reinigen, voor het dagelijkse huisoffer, om het verbrande lichaam te wassen voor het aan de oceaan toevertrouwd wordt, of om de ziel te reinigen.



    JAVA of Selamat Datang Java

    Je kunt Java per trein bezoeken, om alle nadelen van een busreis te mijden.
    Van alle eilanden van Indonesië, zijn er maar 2 met een actieve spoorverbinding : Sumatra en Java.
    De trein op Java vervoert je langs groene rijstvelden ( dit is een déjà-vu, als je op Bali geweest ben, waar de rijstvelden vervangen zijn door rijstterrassen, veel mooier, volgens me...), actieve vulkanen en tempels ( Bali in het groot) en winkelcentra. Het 1 000 km lange spoor voert van Jakarta ( N.B. - volgens me, een stad om te mijden, vuil, superdruk, vochtig en zeer warm) naar Banyuwangi, de "deur" naar Bali, Lombok, Flores en Komodo.
    De trein heet "Bima", het is een wat luxer trein en je kunt gemakkelijk een ticket kopen. De trein komt op tijd, maar vergeet niet dat je reis gaat bijna 24 uur duren en als bekende stopplaatsen heb je Bandung, Yogyakarta en Surabaya.

    Dit is de "Bima" trein : Trains in Indonesia: CC 203xx hauling Bima departing Jatinegara station


    P.S. - Probeer niet te verstaan wat het gezegd wordt ...;)

    Je verlaat Jakarta ( hoe sneller, hoe beter...), met de verkeersdrukte en alles die niet eigen aan Java is, en via de "suburbs" met hun vuile kanalen en rivieren, gaat je naar wat hoger gelegen Bandung. Moeilijk te zeggen waar was het einde van de stad Java en wat is de volgende stad...
    Maar je zit rustig in de trein, je kijkt naar buiten...landschappen die je nooit gezien hebt. In elke coupé hangt een televisiescherm, helemaal vooraan, en wat gaat je daar zien ? Een soort MTV, maar op z'n Indonesisch, met Indonesische muziekclips.

    Na ongeveer 3 uren, stopt de trein in Bandung. Een kort bezoek : Visiting Bandung (Indonesia)

    In Bandung vind je genoeg gelijkenissen met Bali, hoewel op Java wonen meestal moslims; maar als je goed kijkt, vindt je genoeg beelden en details die de wortelen hebben in de hindoe-animistische geloof van de Balinezen.
    Zoals je gezien hebt, Bandung is rustiger, groener en iets wat koeler dan Jakarta. Je bent nu op 750 meter. Je kunt in een park rusten, na een "dodelijke" shopping ;) of wandelen en historische gebouwen bekijken.

    Nu dat je Bandung bezocht hebt, ga je met de trein verder...je ziet in de verte Tangkuban Perahu, een vulkaan die niet aan het "slapen" is : z'n laatste "show" was 30 jaar geleden; de avond valt rond 18.00 uur en dan ziet je niets meer van de mooie landschap. Slaap lekker !
    Dan je volgende stop is Yogyakarta ( spreek uit : "Jokjakarta"), een universiteitsstad. Hier kun je de oude paleis bezoeken, met woningen binnen de paleismuren en een gedeeltelijk gerestaureerd waterpaleis. En niet ver weg zie je Merpati, een vulkaan die dikwijls van zich laat weten. Maar de stad op zich zou niet zo bekend zijn, moest Borobudur niet bestaan.

    Borobudur - de magische en mythische tempel, groot, zeer groot in omvang. In het droge seizoen, zakt de temperatuur blijkbaar zelden onder 20 graden. Merapi, een andere actieve vulkaan. Je kunt het zien als je op de reuzenplateau, tussen de grote stoepa's staat...Merapi of de Vuurberg.
    Borobudur is het grootste tempel van Zuidoost Azië. Tegelijk, is Borobudur de indrukwekkendste en het grootste boeddhistische tempel ter wereld. Gebouwd tussen 750 en 850, Borobudur is één grote stoepa. Er zijn 9 etages : de onderste 6 zijn vierkant en de bovenste 3 rond. De etages betekenen de boeddhistische kosmos. Op de bovenste etages vindt je 72 kleine stoepa's , die rond één grote centrale stoepa staan. De grote is de symbool voor het Nirwana, de kleine betekenen, van onder naar boven, de weg die een boeddhist moet afleggen om uiteindelijk in de Nirwana ( "de volmaaktheid") te mogen bereiken. De open gaten in de onderste stoepa's staan op hun punt; dat betekent dat de weg nog onzeker is; in de bovenste stoepa's is dat vlak, horizontaal; het betekent dat de weg is duidelijk en het geloof stevig.

    's Morgens dient Borobudur in de eerste plaats nog steeds als een gebedsoord. Een pelgrim loopt iedere etage zevenmaal rond, met de klok mee. In de tempel is niet minder dan 60 000 kubieke meter steen verwerkt.
    Door de eeuwen is de tempel ongelooflijk bestolen : reliëfs, boeddhakopjes of ornamenten...alles wat los stond, was er meegenomen. Nu staat Borobudur op de UNESCO lijst.

    Kijk en geniet van schoonheid :

    Candi Borobudur

    Borobudur - Largest Buddhist Monument in Indonesia - HD


    Nu, even iets anders : de Indonesische spoorwegen hebben een hekel aan zwartrijders; ze betalen niet - dikwijls kunnen ze niet - en zorgen voor onveilige situaties, tientallen keren per jaar met dodelijke afloop. Oplossing : de zwartrijders worden met verf bespoten; met een verfkleur op hun kleding, kunnen de zwartrijders zeer gemakkelijk uitgepikt worden !

    Meer informatie over trajecten, vertrektijden en tarieven, vind je op : www.infoka.kereta-api.com


    RAJA AMPAT


    Een eerste kennismaking : Raja Ampat, Last Paradise on Earth


    De Indonesische eilanden van Raja Ampat ( onderdeel van de Indonesische provincie West - Papoea) zijn zo ongerept en afgelegen dat mensen, laat staan "homo toeristicus", zijn nog niet volledig doorgedrongen. Hier is je plaats om een ontdekkingsreiziger te worden. De jungle is onaangeroerd gebleven, de riffen zijn in hun originele staat , er zijn nog voldoende vissen in de zee om de "locals" van voedsel te garanderen; het is een wereld met kleine vulkanische eilanden begroeid met een ongelooflijke groene kleur, intieme baaitjes, witte stranden en een turkooizen zee met koraal vol leven.
    In het gebied vindt je enkele resorts ; de buitenste eilanden van Raja Ampat archipelago kun je ze bereiken enkel en alleen via een live-aboard bootreizen. Het gemakkelijkste is via Kri Island, waar de meeste faciliteiten ter je beschikking staan.
    Je kunt Raja Ampat met een trekking in de beroemde Baliemvallei op het vasteland van West-Papoea combineren.

    Raja Ampat is voor de avontuurlijke reiziger die houdt van snorkelen, duiken en vooral van ongerepte bestemmingen ver weg van de bewoonde wereld. Hier, tussen meer dan 1 500 km met koraalriffen omringde eilanden, vind je de beste duikplaatsen op aarde. In het gebied zijn enkele accommodaties. De buitenste eilanden van het gebied zijn alleen via een live - aboard* bootreis bereikbaar. Vanuit Kri Island heb je de meeste faciliteiten.

    Highlights

    * WAYANG

    - deze eilanden vindt je in het noorden van Raja Ampat, misschien de allermooiste; er zijn krijtstenen eilanden, met baaien en witte stranden; in de baaien vinden de jonge vissen bescherming tegen roofvissen.

    Dit is een interessante site : https://reisforum.net/zuid-oost-azi/www.theclassytraveler.com/tips-to-know-ind...‎

    Door het feit dat de naam van het eiland "poppentheater" betekent, vind ik geen mooie filmpje over de overweldigen natuur en...ik vrees dat niemand is zo ver geraakt.

    * WAIGEO

    - het is te vinden op zo'n anderhalf uur varen met speedboot van Kri Island; hier zie je baai na baai na baai, en als je geluk hebt, duizenden ongevaarlijke kwallen en "local" in z'n kano. Je bent helemaal op je eentje...

    YouTube


    Zoals je nu weet, er zijn ongeveer 1 500 eilandjes verspreid over de hele archipelago Raja Ampat, West-Papoea. Het is zo afgelegen dat er nog stammen zijn die geen contact hebben met de buitenwereld.
    Een vakantie hier kost veel geld, niet omdat de accommodaties ( guesthouses only !) of restaurants ( ?) duur zou zijn, het is het vervoer naar hier dat veel geld kost.
    Bezienswaardigheden ? je omgeving, boven water maar ook onder water.

    Manta Point, Raja Ampat


    Flying over the Raja Ampat

    Raja Ampat ligt in het hart van de "Koraaldriehoek", tussen de Filipijnen en Borneo tot aan de Salomonseilanden; het is 541 soorten koraal rijk en 1 320 soorten vis. Maar de "star" is het pygmeezeepaardje... niet groter dan een rijstkorrel.
    Raja Ampat verslaat gemakkelijker de andere duiken en snorkelen "hot spots" : Papoea-Nieuw-Guinea en de Filipijnen.

    * KRI ISLAND :

    http://www.youtube.com/watch?v=5hOFclC6A9M


    * Activiteiten :

    1. Duik in de steroïderiffen van Raja Ampat ;

    2. Picknick op een zandbank ;

    3. Duik met reuzenmanta's ;

    4. Kajak tussen homestays; meer info : www.kayak4conservation.com

    5. Bewonder de blue water mangroves per kayak ;

    6. Ontdek verborgen baaien ( wees zelf Indiana Jones ) ;

    7. Zwem met walvissen, dolfijnen en dugongs ;

    8. Bewonder wildlife; ga op jungletocht, om een paradijsvogel te zien en de cuscus, een schattig buideldier ;

    9. Zoek en bekijk de mini-zeepaardjes ;

    - een nuttige site : www.papua-diving.com

    of

    www.seatrekbali.com


    Erheen :

    - vlieg op JKT (Jakarta), vandaar een vlucht naar Sorong en leef op een live-aboard* boot of laat je je ophalen door een speedboot.


    * wat is "live-aboard" boot ?

    Deze boot is de beste oplossing - en in een eilandenrijk als Indonesië zeer dikwijls - en de enige om grote afstanden te overbruggen en veel verschillende landen te bezoeken. 's Nachts is donker, een muur van zwart. Je ziet geen dorpen. 's Morgens word je wakker op een onbewoond en onaangetast eiland met een lange strook palmbomen.
    Het is fantastisch fijn niet alleen dat je de meest afgelegen plaatsen van dit eilandrijk kunt bezoeken, maar ook na een dag van miseries ( muggen, hitte en jungletochten) kun je 's avonds op de dek zitten en lekker eten, terwijl de zon gaat slapen.



    =========================================================================================
    P.S. - zoals alle vorige dossiers, blijft dit ook open, zodanig dat ik altijd info's kan toevoegen.:) - Gecko

    P.P.S. - een "starter kit to Bali" & " Bali - in high spirits !" vindt je op ons forum-zus, "Travboard", sub-forum "Asia".
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2016

  2. Gecko

    Gecko Active Member

    Voor collega's die in Indonesië geïnteresseerd zijn en een voorsmaakje willen, lees dan "Indonesië - reisverhalen", uitgegeven door "Pandora", hun site : www.pandorapockets.nl

    of

    "De mooiste Indonesische Mythen en Sagen", uitgever : "Verba"; ISBN : 90 5513 448 1
    zeker als je naar Bali wilt gaan of andere eilanden waar animisme is gemengd met hindoeïsme;

    Veel leesplezier !

    Groetjes :)
    Gecko
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2013

  3. Gecko

    Gecko Active Member

    SULAWESI
    Een eerste indruk : http://www.youtube.com/watch?v=nAgAyWSyfhE

    wordt vervolgd





    NIAS

    Iedereen kent Bali, Java,Sumatra, Kalimantan, maar wie kent Nias ?

    Nias is een Indonesisch eiland op 125 km voor de westkust van Sumatra in de Indische Oceaan. Nias is een regentschap in de provincie Noord-Sumatra. De hoofdstad van Nias is Gunung Sitoli.
    Nias is een beetje groter dan Bali en "zwemt" aan de westkust van het eiland Sumatra. Op Nias vind je alle clichés dat gebruikt worden om onmiddellijk de "bounty"-meter naar boven te halen : paradijselijke stranden, steile heuvels, en. ; verder vind je ook verlaten dorpjes, koppensnellende voorouders en dé jungle. De dorpjes zijn met elkaar verbonden door gladde keienpaadjes; doe erbij de hitte en de heuveltjes, en dan heb je de perfecte mix om na 1-2 uur door de jungle te "wandelen", redelijk uitgeput te zijn.

    Eerste kennismaking : http://www.youtube.com/watch?v=2kKI1DdJDjE


    Volgens sommige is Nias het rustigste Indonesische eiland. Maar ook een toppunt voor surfers. In Lagundri vindt elk jaar tijdens de 4e week van juli het Internationale Surfkampioenschap plaats. En dan is zeer druk...

    En juist zoals op Bali, het echte Nias is in het binnenland te vinden. Ga eerst op bezoek naar de bekende koningsdorpen Lagundri, Botohili, Hilisimaetano en Bawïmataluo; de meeste toeristen stoppen hier hun bezoek aan het binnenland. Ga verder, nog dieper het eiland binnen, maar wees voorbereid : de dorpjes in Centraal - Nias zijn alleen te bereiken met een goede gids EN een goede fysische conditie. Vraag in elke dorp inlichtingen ( wees bereid daarvoor te betalen ;) ). Eerst en vooral, vraag eerst aan het dorpshoofd als je welkom bent.

    Lagundri - onder weg gaat je merken dat in Nias telt maar één verkeersregel : hard toeteren bij elke bocht en hopen dat de tegenligger opzij zal gaan ( juist zoals op Bali, trouwens !). Als je een tussenstop maakt in Olayama, er staat een bezienswaardigheid op je te wachten : de megalieten. Het zijn beelden die lange oren hebben - het doet je onmiddellijk denken aan de Paaseiland-moai - en er is toch een verschil : deze monsters hebben enorme penissen. En juist zoals op Paaseiland, niemand weet het doel en hoe oud de beelden zijn.

    En ineens ben je in Lagundri en je eerste trip op Nias eindigt in Lagundri Beach, dé surfplaats van Nias. Buiten het Internationale Surfkampioenschap, liggen de talrijke hutjes en lodges langs de paradijselijke stranden verlaten bij. Je kunt alleen heerlijk uitblazen in een van de verlaten baaien. Kortom : Lagundri Beach is een omweg waard. Hier is de set van "Baywatch" : coole guys en veel vrouwelijke babes. En net zoals in "Baywatch", de interesses van de babes gaan niet verder dan de vloedlijn. Spijtig, want Nias is meer dan sun, sea en surf. :rolleyes:

    * Koppensnellers

    Wat het eiland opmerkelijk maakt is het feit dat de verspreide dorpjes zijn met elkaar verbonden door glibberige keienpaadjes en gebouwd op de heuveltoppen. Dat plus de broeierige hitte maken de tocht tussen 2 dorpjes moeizaam en zwaar.
    Waarom zijn de dorpjes zo afgelegen ?! Omdat vroeger, de plaatselijke inwoners niet echt vriendelijk met mekaar omgingen. Regelmatig waren meningsverschillen, waarbij de gevangen genomen vijand meegenomen werd naar het dorp. Vanaf dat moment, zijn dagen waren geteld.
    Een feest zonder geen gesneld koppen, was gewoon geen feest. Als de "voorraad" op was, dan werd die aangevuld met eigen slaven.
    Ondanks de verleden tijd, sommige vetes zijn nog vers in het geheugen; daarom sommige gidsen willen absoluut niet naar bepaalde dorpjes gaan. Uit respect voor hun grootouders, gestorven in een of andere koppensnellerslag.

    Een trekking door Nias is niet alleen zwaar, maar ook wonderbaarlijk. Je stapt urenlang door rijstvelden, kruipt langs richielen, door rivieren en over watervallen. Het landschap is enorm mooi en afwisselend, plus de nieuwsgierige en gastvrije dorpelingen.

    * Palmwijn en Betelnoten

    In elke dorp kun je palmwijn drinken. Als je geluk hebt, kun je een fameuze stone-jumping meemaken. Het gaat over een 2 meter hoge steen te springen zonder hem aan te raken. De steen is breed en massief.
    Vandaag dient de sprong om de eer en het prestige, maar vroeger trainden de mannen op dit manier om over de afsluiting van andere dorpen te kunnen springen.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2013

  4. NielsH

    NielsH New Member


Deel Deze Pagina

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie