DOSSIER : Vliegtickets

Discussie in 'Reisnieuws' gestart door Gecko, 9 okt 2012.

1. Gecko

Gecko Active Member

Weinig dingen zijn zo frustrerend als het online boeken van vliegtickets. Urenlang speurwerk, prijzen die op mysterieuze wijze verdubbelen, aanbiedingen die onvindbaar zijn en dan ook nog de gekmakende tijdsdruk : "nog 2 tickets beschikbaar!".
    Dus : waar moet je op letten en wat moet je weten over vliegtickets ?

Gedurende 7 maanden noteerde de team van een reismagazine, een onderzoekteam, de ticketprijzen van non-stop vluchten naar Rome, New York, Dublin en Bangkok. Per bestemming noteerden ze maandelijks op een dinsdag, donderdag en zondag de prijzen van meerdere vliegmaatschappijen en van de sites "Vliegtickets.nl" en "Cheaptickets.nl". Zo werden op een flink aantal 'meetdagen' de prijzen genoteerd voor vaste vluchtdata, waarbij de boekingsdatum de vluchtdatum steeds dichter naderde. Ze werkten op 2 computers, waarbij van 1 computer telkens de cookies ( zie verder) werden verwijderd.

Maximale bezettingsgraad

Vliegmaatschappijen streven er naar om hun vliegtuigen met maximale bezettingsgraad en tegen maximale omzet te laten vliegen. Door de komst van de low-cost carriers is de concurrentie in de branche moordend. Maatschappijen moeten alles uit de kast halen om een vliegtuig voor een zo'n hoog mogelijk bedrag aan inkomsten te laten vliegen. Airlines volgen daarbij vraag en aanbod naar vliegtickets op de voet en stellen de prijzen continu bij. Niets is zo onzeker als vliegticketprijzen. Een update van tarieven per half uur is niet ongewoon. Als 2 personen tegelijkertijd op verschillende computers zoeken naar dezelfde vlucht bij dezelfde maatschappij, kan het dat zij 2 verschillende tarieven betalen.

Tariefklassen & indeling

De klassenindelingen, business, comfort en economy kun je bij de meeste 'traditionele' vliegmaatschappijen nog altijd boeken. Bij de prijsvechters zie je die indeling doorgaans niet. (Wel bieden sommige low cost airlines upgrades in de vorm van een stoel met extra beenruimte tegen betaling.) Naast de klassenindelingen hebben de vliegmaatschappijen tariefsindelingen. Dit betekent dat bijvoorbeeld 20 van de 400 stoelen in het vliegtuig worden verkocht voor het laagste tarief. Voor de volgende 20 ( exact dezelfde !) stoelen betaal je dan bijvoorbeeld 10% meer. Net zolang totdat het hoogste tarief bereikt is. Zodoende kan het dat iemand die een ticket 10 minuten later boekt, een ander tarief krijgt op dezelfde site. Doorgaans betekent die strategie ook dat laatboekers het verlies compenseren dat maatschappijen lijden aan de goedkope vroegboekers.

Speciale dagen

Feestdagen en vakantieperioden zie je uiteraard terug in de prijzen. Seizoenen, zoals het regenseizoen in de tropen, hebben ook invloed op de vraag en dus ook op de prijs. Wordt er bijvoorbeeld ergens een internationaal congres georganiseerd, dan stijgen de ticketprijzen voor die bestemming snel. De vraag neemt in dit geval meer toe dan gemiddeld en dat is terug te vinden in de tarieven. Opvallend is ook dat vlak voor de kerst de prijzen voor alle vier de onderzochte bestemmingen gemiddeld het hoogst waren. Toch kun je dan nog flink geld besparen : het verschil tussen het duurste en goedkoopste ticket naar New York rond de kerstperiode was zo'n 400 euro !

Last minute ?

Wie een last minute wil boeken zal vaak de hoofdprijs moeten betalen. Om te voorkomen dat mensen lang wachten met boeken, dalen de ticketprijzen zelden op het laatste moment. Op het moment dat er bijna geen stoelen meer te boeken zijn, schieten de prijzen omhoog en kost een vlucht van 80 euro ( in de meest gunstige tijd geboekt ) ineens 496 euro ( "Aer Lingus" via Cheaptickets.nl van Amsterdam naar Dublin). Volgens Amerikaans onderzoek bestaat er zoiets als de '6 weken regel' : de vluchtprijs gaat doorgaans sterk omhoog vanaf 6 weken voor vertrek. Ook de onderzoekteam hebben dat kunnen zien, met name voor Europese vluchten. Het prijsverloop voor intercontinentale vluchten is veel grilliger.

Vraag & Aanbod

Naast de tariefsindelingspeelt ook het aanbod een rol. Het motto 'zo vroeg mogelijk boeken' gaat zeker niet altijd op. Als de verkoop van stoelen te traag gaat, kunnen de maatschappijen ervoor kiezen om tijdelijk de minimumprijs te verlagen. Soms is dit alleen een lokkertje, dan is er inderdaad een vlucht voor het geadverteerde tarief te boeken, maar slechts op een beperkt aantal dagen en tijdstippen. Maar het kan ook om een echte aanbieding gaan. Dan heb je geluk en is het slim om gelijk toe te slaan.

Invloed van cookies ?

Ook onderzochten ze de invloed van cookies op het boeken van tickets. Cookies zijn kleine datapakketjes die websites op de harde schijf van je computer zetten. Zo kan een site ( lees : airline) bijvoorbeeld zien dat jij eerder hebt gezocht naar tickets naar Madrid. En daardoor zouden ze de ticketprijs bij een tweede bezoek kunnen verhogen : er is immers interesse getoond. Uit hun onderzoek is niet gebleken dat door het achterlaten van cookies de prijs hoger werd. Tenminste, niet bij de sites die ze bezocht hebben. Het werken vanuit een ander IP-adres had eveneens geen invloed. De prijs was op beide computers gelijk. Het viel wel op dat bij "Vliegtickets.nl" een enkele keer het bedrag op de ene computer enkele euro's hoger was dan op de andere. Dit zou kunnen komen omdat de software op de computers niet gelijk was.

Slim boeken

Het goedkoopste vliegticket vinden valt zeker niet mee. Houd je van een beetje avontuur, dan is het een fluitje van een cent om goedkoop te vliegen. Dat wil zeggen : als het niet uit maakt waar naartoe en wanneer je gaat reizen. Ben je gebonden aan schoolvakanties en/of bestemmingen, dan wordt het een stuk moeilijker. Het is zeker verstandig om niet al te lang te wachten met boeken. Echte last minute - aanbiedingen hebben ze niet gevonden. In de regel blijven de prijzen oplopen tot de vertrekdatum. Beter is het om, zodra je weet dat je op reis wilt, eerst uit te zoeken wat een lage vluchtprijs voor je bestemming is. Deze referentieprijs vind je door te zoeken op verschillende data ( zowel op korte termijn als ver vooruit) naar je bestemming : daarna is het een kwestie van de prijzen in de gaten houden, totdat je een aantrekkelijke prijs gevonden heb.

Goedkoper vluchten boeken ? 9 tips !

1. De website - www.vliegennaar.nl - geeft een gratis flight alert : zodra een ticket naar een bestemming voor een bepaald bedrag ( beide zelf te kiezen) beschikbaar is, ontvang je een e-mail.

2. Schrijf je in op nieuwsbrieven van airlines die vliegen naar je gewenste bestemming : zodra er een scherpe aanbieding is, weet je het als eerste.

3. Vergelijk altijd de website van de maatschappij met die van een algemene vliegticketsite : zoals hun onderzoek aantoont, lopen de prijzen lang niet altijd gelijk en zijn juist 'goedkope' ticketsites regelmatig duurder.

4. Verdiep je in de bestemming en reisperiode. Zijn er geen grote beurzen of evenementen tijdens je bezoek ? Reis je niet in het dure hoogseizoen van een bestemming ? Een paar dagen later vertrekken kan soms echt honderden euro's schelen.

5. Flexibel ? Probeer altijd veel verschillende vluchtdata. Liefst met websites die werken met prijskalenders, zoals die van KLM. Dan zie je in een oogopslag de goedkoopste tickets voor een bepaalde periode.

6. Breng ook eens een bezoek aan het reisbureau. Zij hebben veel kennis van zakken en kunnen - zeker voor ingewikkelde tickets zoals open jaws of stopovers - vaak veel meer tarieven vinden.

7. Wacht voor vluchten in het hoogseizoen of rond de kerst niet met boeken, zeker niet als je al een gunstig tarief hebt gevonden. De kans dat de prijzen nog zullen dalen is simpelweg te klein.

8. Vlieg met tussenstop. Want vluchten met tussenstop zijn vrijwel per definitie goedkoper dan een directe vlucht.

9. Op de ticketsite - www.bing.com/travel - krijg je een voorspelling : gaat de vluchtprijs dalen of stijgen ? Kopen of wachten ? Helaas nog niet beschikbaar voor alle trajecten, wel handig voor vluchten binnen Amerika.

Losse tickets

Goed opletten...als je een ticket boekt met luchtvaartmaatschappij A tot een bepaalde stuk van je traject en verder gaat je met luchtvaartmaatschappij B, het is misschien goedkoper MAAR als luchtvaartmaatschappij A vertraging heeft en je aansluitingsvlucht is al vertrokken, geen van beide is aansprakelijk voor je.
    Luchtvaartmaatschappij A heeft de beloftes waar gemaakt, d.w.z. je hebt je bestemming bereikt en luchtvaartmaatschappij B is niet aansprakelijk voor "no show", als je te laat bent.
    Tricky, hé ? :rolleyes:

==========================================================
    Zoals ik "zei", een goedkope ticket vinden is gelijk aan jagen ! Je moet tijd hebben ( om het te zoeken), flexibel zijn en geduld hebben.
    Voor mijn mini-reis van volgend jaar in mei, ben ik nu al mee bezig. En voor de grote vakantie, ook voor volgend jaar, wacht ik nog een maand en dan begin ik te "jagen".

Ik hoop dat het dossier nuttig gaat zijn. Veel succes !
    Gecko:)

N.B.- Als je een goedkope ticket vindt en ze zeggen dat de laatste plaatsen zijn, geloof het maar niet ! Het is een truc als alle andere...eigen ervaring : gezocht tickets om in mei naar Kreta te
    vertrekken en ...wonder boven wonder : niet alleen heb ik goedkopere prijzen gevonden, maar ook christelijke vertrek- en aankomsturen, dus er zijn nog tickets te vinden !
    =======================================================================
    Flight alerts....geloof ze blindelings ook niet; ze zijn niet erg betrouwbaar....de beste manier is zelf zoeken; het kost veel tijd, maar je weet tenminste wat je wil en hoe je het wil...triestige ervaringen mee gehad...Gecko:rolleyes:

=========================================================

Ook deze dossier blijft open, omdat, als ik iets nieuw vind, kan ik het aan toevoegen, ok ?

Laatst bewerkt: 12 mrt 2013

2. ellen89

ellen89 New Member

Goedkope vluchten

Bij Bruxx ontdekte ik overlaatst dat je ook een alert kan instellen om een emailtje te ontvangen van de goedkoopste vluchten.

Altijd handig als je graag op de hoogte wil blijven van je favoriete bestemmingen. :)

3. Gecko

Gecko Active Member

Hi Ellen
    Het is juist, MAAR het telt alleen voor Europese bestemmingen en ik vind het persoonlijk te beperkt.
    Wat als je naar Zuid-Amerika wilt vliegen of Azië ?:confused:
    Groetjes
    Gecko

4. ellen89

ellen89 New Member

Hey,

Bruxx.be is inderdaad gericht op Europese bestemming, wat ik ideaal vind voor een leuke en goedkope citytrip. :)
    En je krijgt er meteen een duidelijk overzicht van de laagste prijzen.

Als je graag naar Zuid-Amerika of Azië wil vliegen, heb je inderdaad een andere site nodig. Maar deze tickets zijn natuurlijk al wat duurder dan Europese bestemmingen.

Ik ben er zelf nog nooit geweest jammer genoeg, dus voor de verdere bestemmingen heb ik niet meteen een interessante link.

Groetjes,
    Ellen

5. Gecko

Gecko Active Member

Hi Ellen
    Ik hanteer een andere politiek : als ik ooit 70 jaar word en ik kan mijn rugzak van 50 kg niet meer kunnen dragen en 16 uren vliegen wordt al te veel, dan blijf ik in Europa, om te bezoeken wat ik nog niet gezien heb ( ...en er is al wat !)

In dit forum heb je ook een dossier ( nog niet compleet, natuurlijk) met veel sites over de reiswereld; ik ben er nog mee bezig en ik denk dat het gaat nooit compleet zijn, want ik ontdek elke dag nog reissites en zo zal het gaan ....reissites ontdekken is een bodemloze put. Je hebt daar verschillende hoofdstukken, volgens je interesse.

Zo. Nu kennen we elkaar een beetje beter.:)
    Groetjes
    Gecko

6. EricDavid

EricDavid New Member

Vliegmaatschappijen streven er naar om hun vliegtuigen met maximale bezettingsgraad en tegen maximale omzet te laten vliegen. Door de komst van de low-cost carriers is de concurrentie in de branche moordend. Maatschappijen moeten alles uit de kast halen om een vliegtuig voor een zo'n hoog mogelijk bedrag aan inkomsten te laten vliegen. Airlines volgen daarbij vraag en aanbod naar vliegtickets op de voet en stellen de prijzen continu bij. Niets is zo onzeker als vliegticketprijzen. Een update van tarieven per half uur is niet ongewoon. Als 2 personen tegelijkertijd op verschillende computers zoeken naar dezelfde vlucht bij dezelfde maatschappij, kan het dat zij 2 verschillende tarieven betalen.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2013

7. Gecko

Gecko Active Member

Hi Eric

De tekst is mij niet onbekend...:frown: en ik meen dat ik het zelf ergens geplaatst heb, een tijdje geleden; de juiste datum van mijn bericht weet ik het niet meer, ik post zoveel...

Groetjes
    Gecko

8. FemkeP

FemkeP New Member

Vliegtuigtickets

Ik gebruik voor mijn vliegtuigtickets zoveel mogelijk Bruxx.be

Bruxx.be, een initiatief van Brussels Airport om goedkope vluchten vanuit Zaventem in de kijker te zetten.
    Ideaal voor wie nood heeft aan een citytrip of een zonvakantie in Europa en omstreken. Omdat het vanuit
    de luchthaven zelf komt, bieden ze de beste prijzen aan en is het uiteraard veilig.

Zowel voor citytrips als korte zonvakanties is de website gemakkelijk!

Veel plezier ermee!
    Groetjes,
    Femke

9. Gecko

Gecko Active Member

Hi Femke

SN is duur, te duur voor Europa...kijk verder dan je deur, bv, "Thomas Cook", "JetairFly.com" en consorten; ik ben geen voorstander van charters, maar als het over een 3 uur vliegen gaat, kan ik nog meeleven. Nadeel : seizoengebonden, extra kosten bij, en.
    Als ik mijn vrienden in Kreta wil bezoeken, het kost me 420 euro voor 2 pax. Dit kan SN niet.

Ik heb tips gegeven, er is een dossier vol met websites...en als je het forum doorzoekt, er zijn xxx-tal mogelijkheden om goedkope citytrips te vinden.
    Back to work, Femke !;)

Groetjes:)
    Gecko

Laatst bewerkt: 7 jun 2013

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie