1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

egypte en haaien

Discussie in 'Afrika' gestart door astrakef, 11 jan 2005.

1. astrakef

astrakef New Member

hey

ben nieuw hier , reizen is eigenlijk ook nog redelijk nieuw voor mij ... :D
    heb al wel gereist , maar dat zijn dan vooral plezier reisjes ( spanje, tenerife,...)

nu ga ik binne een maand een eerste echte reis make , met 4 vrienden.
    we trekken naar egypte , sharm el sheikh, naama bay, hotel kiroseiz three corners resort...

wie heeft er ervaring mee , het land , de plaats , bezienswaardigheden,
    waarvoor moet je uitkijken , eigelijk zowat alles ...

dan heb ik nog een vraagje ( vooral voor duikers )
    HAAIEN , wat moet ik hier van geloven , is er gevaar als je gaat snorkelen of zwemmen , welke soorten leven er in de rode zee...

En is het aanteraden om daar een duikbrevet te halen , of geen geld insteken en best hier in belgie doen...

mvg.

jan

2. MyriamC

MyriamC New Member

Hallo Jan,

Om je al direct gerust te stellen: mijn echtgenoot heeft al 10-tallen keren gedoken in de Rode Zee maar is (spijtig genoeg) nog nooit een haai tegengekomen! Moest jij er eentje zien, laat ons dan weten waar!
    Nog over het duiken: je kan daar in iedere willekeurige duikschool je brevet halen. Kost wel een beetje geld, en is van kwaliteit misschien niet te vergelijken met de Belgische duikscholen maar het voordeel is dat je het op een week hebt. Als je al een duikbrevet hebt moet je toch tijdens de laatste 12 maanden 30 duiken in je logboek hebben staan om vrij te mogen duiken (ik ga niet zeggen dat het bij alle duikcentra zo is, maar bij de meeste wel).
    De moeite om te doen is Ras Mohammed en de Strait of Tiran, om te duiken, NIET om te snorkelen.
    Snorkelen is natuurlijk vrij en kost niks (behalve als je met een boot meegaat) en je ziet evenveel vissen op het huisrif van je hotel (als dat er is), of anders neem je een taxi naar een van de goeie snorkelplaatsen zoals Ras Om El Cid of Ras Nasrani (bij hotel Dreams Beach - je kan daar zo binnenwandelen en op het 'strandje' vanaf de kant snorkelen. Prachtig!).
    Neem wel je eigen snorkelgerief mee als je dat hebt, want ze durven soms veel geld vragen om het te huren (tot 10 US$ per dag).

Naama Bay: een aaneenschakeling van hotels, winkeltjes en Egyptische koffiehuizen en bars waar je sheesha (waterpijp) kan roken. 's Avonds nogal veel vertier, overdag weinig te zien in het centrum. Geen idee waar Kiroseiz gelegen is. Is dit een nieuw hotel?

Je touroperator zal je tijdens het welkomstgesprek allerlei excursiemogelijkheden voorstellen. De excursie die wij zeker de moeite vonden was de Coloured Canyon. We reden dan per 4x4 (met een chauffeur) door de Sinai woestijn (groot gedeelte piste) en hebben een voettocht gemaakt in de canyon. Prachtig! Nadien zijn we naar Dahab gereden, een heel gezellig stadje halfweg Naama Bay - Egyptisch/Israelische grens.
    Als je sportief bent aangelegd en in goede conditie bent kan je misschien de nachtexcursie doen naar St. Catharinaklooster en de Mozesberg waar je dan 's morgens de zon ziet opkomen.
    Je kan ook excursies doen naar Cairo en Luxor, voor één dag of voor meerdere dagen (met bus of vliegtuig). Aangezien wij daar al geweest waren hebben wij deze niet gedaan.

TIPS:
    visum ...
    Hier bestaat nogal wat verwarring rond namelijk! In principe heb je voor de Sinai geen visum voor Egypte nodig, alleen een Sinai visum en dit is GRATIS te verkrijgen op de luchthaven (het zijn zoals het gewone visum twee zegeltjes die je in je paspoort moet kleven, of als je geen reispas hebt op een speciale visumkaart). Als je echter een excursie gaat doen buiten de Sinai (en hier valt ook Ras Mohammed National Park onder), dan moet je WEL een visum hebben. Dat kan je alleen op de luchthaven kopen BIJ AANKOMST en het kostte in december 2003 17 US$. Laat je niet in verwarring brengen door de mannen die daar rondlopen en je proberen een visum te verkopen (tegen een duurdere prijs). Als je in het luchthavengebouw binnenkomt, dan zal je aan je linkerkant (of ze moesten verhuisd zijn ;) ) een klein wisselkantoor zien. Ga onmiddellijk daar naartoe en vraag je visum (ofwel Sinai visum = gratis, ofwel Egypte visum = te betalen). Probeer gepast te betalen want het gebeurt dat ze zogezegd niet kunnen wisselen (Egyptenaren hebben nog meer van die truukjes om aan geld te komen). Als je je twee zegeltjes hebt dan kan je naar de paspoortcontrole waar je visum gestempeld wordt.
    Nota: als je geen reispas hebt, dan moet je wel 2 pasfoto's meenemen als je een Egypte visum nodig hebt.

Voor alles wordt er 'baksheesh' (een fooi) verwacht, dus het is niet slecht om direct wat geld te wisselen op de luchthaven. Het hoort bij de cultuur van het volk, net zoals afbieden er ook bij hoort. Dus, als je wat wil kopen zeker flink afbieden.

Voor ons is de Rode Zee een perfecte winterbestemming: zon, zee, mooi duiken en snorkelen, ... Er zijn veel mensen die zich ergeren aan de mentaliteit van de Egyptenaars. Ze zijn inderdaad dikwijls zeer opdringerig en straal negeren helpt nog het beste.

Ik wens je een heel toffe vakantie (wij vertrekken zelf weer op 1 maart).

PS Als je nog vragen hebt, laat maar komen.

3. astrakef

astrakef New Member

alvast bedank voor deze informatie , hierbij ben ik al een pak wijzer geworden,

hotel kiroseiz three corners resort is een 5 sterren hotel....
    is een nieuw luxueus hotel in naama bay ,
    heeft een privestrand op 10 min van het hotel .
    15 min wandelen van het centrum van naama bay en 10 km van
    de luchthaven van sharm el sheikh.

het hotel staat onder management van het belgische three corners..
    en was volgens het reisbureau een echte aanrader.

het is echt prijs/kwaliteit een aanrader...
    wij gaan 11n/12d voor een kleine 800 euro per persoon...
    het is echter zo als je 7n/8d ga betaal je ook dezelfde prijs,

wij gaan met thomascook en hebbe gereseveerd in hoogstraten bij amigo reizen , trouwens ook een aanrader , die mensen doen echt moeite om iets te zoeke , uitteleggen enz...

wat is het klimaat en het weer in februari, is er kans op regen...

mvg.
    jan

4. MyriamC

MyriamC New Member

De kans op regen is sowieso altijd heel klein. Je zit daar in het midden van de woestijn en het regent daar bijna nooit. Wat je wel kan hebben is veel wind.
    Ik denk dat in februari de temperaturen ongeveer hetzelfde zijn als in december: een graadje of 28 overdag en fris 's avonds (een trui is meestal voldoende). Watertemperatuur rond de 20 graden als ik het goed voor heb. In ieder geval warm genoeg om te snorkelen.
    Niet slecht hé, voor februari !!! :D

5. Fred.

Fred. Administrator Medewerker Travel Advisor

Ik heb ook ooit gaan duiken in egypte... was de eerste les in het zwembad :roll: ;) Ik ben er geen haaien tegengekomen :LOL:
    Maar ik heb ook niet lang in het water gezeten wand ik kwam altijd terug naar boven en de flessen waren direct leeg omdat ik veel te snel wilde ademen.
    Er kwamen bij mij zo een hoop lucht boven water en bij de instructeur zo af en toe ééns een luchtbel. :roll:

Ja... was toch plezant...
    Is al wel verschillende jaren geleden.
    Bij ons stonden ze ook met een serieus groot vuurwapen langs de vlieger toen we ginder uitstapten.

En ik kan ook bevestigen dat je daar op straat wel opdringerige mensen tegenkomt om een foto te maken ofzo...
    Ik ben toen in Hurgada geweest.
    Ik heb toen wel een tochtje gemaakt met een glasboot... daar hebben ze zeer mooie koraalriffen.

6. astrakef

astrakef New Member

:D heb ik ooit in tenerife ook gedaan in het zwembad gedoken , viel toen goed mee en ging vrij vlot , daarmee ik er ook ergens aan denk om men brevet te halen ...

voor mij is het de eerste keer dat ik naar egypte ga dus....

ken er niks , weet er niks , ken de mentaliteit daar niet, dus alle tips en sugesties zijn welkom...

mvg

7. Tell

Tell New Member

Zoals Myriam al schreef, ga je gang met afdingen, want dat doen ze allemaal. Ook al voelde ik mij wat schuldig over afdingen, omdat het al om relatief kleine bedragen gaan en om nog meer er af te dingen van mensen die het toch al niet zo breed hebben, zat me niet zo lekker :). En zoals Myriam, alweer, schreef, het is een gewoonte om altijd te tippen. Het hoeft niet eens altijd klein geld te geven (zoals 2 Euro, ofzo), als je een zooi pennen mee neemt, is het ook goed. Een pen geven als tip vinden ze ook prima. Wel opletten dat je niet wordt bestolen.

Helemaal mee eens. Ze weten niet van ophouden. Grootendeels vindt ik hun mentaliteit vrij beroerd. Ik was daar zo'n 2 weken en op het einde hing het echt mijn keel uit. Ik denk dat het vooral vervelend is voor (sommige) vrouwen. Als je een portie geduld hebt en met voorkeur man bent (niet dat je daar veel over te zeggen hebt, als je als vrouw bent geboren ;)), dan valt het wel te pruimen.

Hier een lang verslag (het spijt me van de lengte :? :oops:) wat ik destijds had geschreven over mijn ervaringen aan iemand anders. Het is wel wat negatief op wat punten. Maar ik had dan ook wat meer van Egypte verwacht, denk ik. En je eigen ervaringen zullen vast wel anders zijn, omdat ik met een groep was en het om bezienwaardigheden ging, niet om duiken of dat soort. Dit zijn slechts mijn ervaringen, niet dat van de hele groep of andere toeristen ;) Dus jij, of anderen kunnen juist een ontzettend geslaagde tijd daar hebben. Ook kan het een en ander nu wat veranderd zijn:

Het is niet zozeer het land, maar het is de mentaliteit dat erg vervelend kan zijn. Bijna alle Egyptenaren, op de mensen van de hotels na, waren erg opdringerig. Ze zijn dan wel arm, maar het is gewoon niet meer leuk als je het een lange tijd moet gaan zitten verdragen.

Er zijn overal wachters in een kleine torentjes enzo, langs de wegen, gewapend. Een soort grensposten voor de wegen. Ook bij toeristische attractisch zijn er militairen en politie (wat trouwens wel geinig was, bij de pyramides, dat de "rijdende politie" niet op paarden reed, maar kamelen :LOL: Dat was een leuke echt Egyptisch zicht). Het verkeer is wild (de taxi's zitten altijd te zoeken naar mensen die ze kunnen oppikken...die taxi busjes zouden hier nooit toegestaan zijn, in die conditie). Vooral in de grote steden was het erg wild. Iedereen toeterde gewoon maar door elkaar voor niets, terwijl het verkeer eruit zag als een vastgelopen mierenhoop :D Hou wel in gedachte dat je niet zomaar foto's kan maken van mensen en kinderen, want je hebt een grote kans dat ze geld willen zien daarna (niet dat dat zo heel erg is, maar dat is wel een verassing...maar zo gaat dat in dat soort landen). Kinder bedelaars op blote voeten kunnen je ook een keertje achtevolgen voor geld en aan je trekken.

Dat is allemaal niet zo heel erg, maar het grootste probleem licht bij de mannen en de verkopers.

Iemand is zelfs geadviseerd door iemand anders om een trouwring te dragen omdat de mannen ongetrouwde vrouwen lastig vallen. Niet ver van de waarheid... Het is geen vrouw-vriendelijk land. Als je er als meisje of vrouw aardig uit ziet en het liefst jong bent ook, dan vallen mannen je heel snel lastig. Dat kan op den duur echt de keel uithangen, zowel bij de vrouwen als de mannen die mee gaan.

Vanaf het vliegtuig, toen we in het donker aankwamen, wilde gelijk 3 Egyptische mannen de koffers verslepen. Voor geld natuurlijk, maar toeristen kunnen overdonderd zijn, wanneer ze gelijk naar hun koffers grijpen en dan heb je als toerist eerder de neiging om te denken "wat gastvrij van ze zeg". Pas later komt het handje naar voren om betaling te krijgen. Geef je niets, omdat je niet wilt of omdat je niets bij de hand hebt, dan worden ze al heel snel kwaad.

Een keer waren we in een winkel en moesten we thee drinken omdat ze anders naar zeggen beledigd zouden zijn. Dus gingen waar met wat tegenzin zitten en drinken en een gastenboeken in kijken. We moesten uiteindelijk weg gaan en zeiden, omdat zoals alle Egyptenaren die niet in de officiele toeritsen branch werken (zoals in hotels, cruise schip, etc.), ze erg opdringerig waren. Vrolijk, maar constant pushen en pushen. Toen zeiden we maar dat we de volgende dag terug zouden komen, om van ze af te komen. Toen we de volgende dag langs liepen en al een stuk voorbij de winkel waren, toen kwam plotseling de man eruit (het was een jonge man, dus het zijn niet per se oude Egyptenaren ofzo) en werd heel kwaad en begon achter ons na te roepen waarom we niet kwamen. Heel vervelend. Ze zijn alleen aardig in je gezicht om geld uit je te trekken, in de meeste gevallen (maar er zijn natuurlijk uitzonderingen).

Ik ben maar twee winkel eigenaren tegen gekomen die niet de hele tijd op onze hielen zaten (hoewel er eentje ons wel een beetje volgde en in de gate hield, drong hij zich niet op). de andere proberen je in hun winkel te krijgen en je over te halen om iets te kopen. Ook houden ze altijd hun ogen op je gericht, voor het geval dat je wilt stelen, wat winkelen niet prettig maakt.

Er was een Egyptische reisgids die een tienermeisje vroeg om haar kamer nummer, toen ze een stuk van de groep af was. Zijn claim dat hij de kamer nummer moest weten, gaat niet op, want het is hoogst onpraktisch om alleen 1 afgezonderd persoon te onderscheppen en naar haar kamernummer te vragen en alle andere groepsleden pas in de avond allemaal tegelijk. Daarna was de kerel ook erg humeurig, de rest van de reis.

Ook werd er gevraagt door een ober op welke leeftijd westerse meisjes trouwen. Dat is ook erg raar om te vragen. De ober kreeg de antwoord dat ze door studeren totdat ze 30 zijn ongeveer en toen zei hij teleurgesteld dat een Duitse meneer dat ook al had gezegd en waarom die westerse meisjes toch zo lang door studeren :LOL: Die vent had niet door dat die Duitse man ook gewoon hetzelfde idee had om waarschijnlijk zijn dochter te beschermen :D Zelfs de winkeleigenaren vroegen "What's your name? Where you're from?". Natuurlijk alleen aan de vrouwen :roll:. Dat gaat hun helemaal niets aan: dat vragen ze in westerse landen dus niet aan mensen.

Ze geloofde niet dat een vrouw getrouwd was met haar man omdat ze er jonger uit zag dan hem. Hetzelfde met een vrouw die een donkere huidskleur had: trouw ring of niet, de Egyptenaren beweerde steenvast dat het niet waar was en dat het een geadopteerde dochter was. Op een gegeven moment, toen een van de Egyptenaren schreeuwde naar een vrouw wat haar naam was (voor de 100ste keer die vakantie), draaide een van de mannen zich geirriteerd om en zei, "Mag ik dan de naam van jouw vrouw weten?". De Egyptenaar werd erg boos dat hij durfde te vragen naar de naar de naam van zijn vrouw (andersom vond hij het wel beschaaft :roll:). De man van de vrouw antwoordde, "Als ik de naam van jouw vrouw mag weten, mag jij de naam van mijn vrouw weten". Toen begon de Egyptenaar te vloeken. Dat soort figuren zijn heel vervelend.

Je ziet, behalve in grote steden, nooit haast vrouwen op de straat. Alleen mannen. Ze mogen dan wel arm zijn, maar ook erg hinderlijk :)

Trouwens, de inwoners die een winkel hebben op een bazaar worden ook in bedwang gehouden door de politie. Er is op sommige plekken een streep getrokken met verf op de grond, waar ze niet over heen mogen komen. Komt de toerist over hun kant naar de winkel toe, dat is toegestaan, maar ze moeten de "toeristen helft" van de ander kant van de streep niet oversteken. Als een politieman dat merkt komt hij er gelijk aan met een dreig gebaar. Zo erg is de opdringerigheid.

Helaas is een deel van de spullen naar Engeland verhuist, aan Egyptische schatten. Wat wel mooi is om te zien, is de vallei (of was het de dal?) der Koningen. De tombes zijn nog erg mooi levendig van kleur van binnen, zonder dat het is bij gekleurd (zover ik weet). Echt mooi en onwerkelijk om voor te stellen dat vele eeuwen geleden dit was gemaakt, wanneer het er in zo'n goede staat uit ziet op plekken. De musea kan je niet missen, want daar zijn de echt schatten. Ook zie je dan alle gouden schatten van Toetanchamon, o.a. zijn begrafenis masker en dat soort. Bij een museum heb je kans dat om te filmen of foto's te maken, je een ticket moet kopen (of om bij het mummy gedeelte te komen). Ook trouwens opletten of je ook zonder flitser foto's kan maken. Soms mag je geen flits gebruiken (zoals ook in andere landen met oude spullen). De Sphinx mochten de toeristen destijds alleen van een afstand bij een ruine zien.

Verder, zoals altijd in warme landen, koop flessen water, want daarvan weet je zeker dat het schoon is. Je kan altijd afdingen, hoewel niet te ver gaan daarmee ook wel zo netjes is (het zijn geen hoge prijzen, over het algemeen en ze zijn arm). Onthou ook dat het bloedheet kan zijn en tombes erg damp, warm en zwaar om te ademen is.

De pyramides...Als je claustrophobisch bent: niet doen. je moet gebukt de nauwe gang door omhoog, waar vlak naast je de rij van boven weer naar beneden gaat. Je moet jezelf kalm houden en sommige mensen hebben dan ook de neiging om te panieken, want de lucht is ook nou niet erg veel wanneer je met zoaveel mensen op elkaar naar boven klimt. Kom je eindelijk in de farao's kamer, is er eigenlijk niets te zien. Alleen een klein donker kamertje met in het midden een plek waar de mummy en de kist zouden hebben gelegen, die natuurlijk, net als 50% van alle Egyptische schatten, in Engeland zijn te vinden :roll:

Jeep's zijn super! 8) Vooral de grote ruime jeep's (dus niet de standaard jeep), zijn erg leuk om mee door de woestijn te gaan. Kamelen had ik al eens eerder op gereden en toen was het leuker. Vooral gezien mijn kameel een beetje uit z'n hum was en engig als een soort kamelen psychopaat over zijn...kamelen schouder?..nou ja, achterom naar mij blikte tijdens de rit met een soort "Ik hou je in de gaten..wacht maar..zodra ik de kans krijg..wacht maar.." blik in z'n verdacht glinsterende oogjes ;) Bij de nomaden was niet veel te beleven. Wel zeer aardige mensen.

Het land zelf heeft mooie uitzichten (uitzicht van een hotel over het water met zeilschepen en palmbomen, helder water waar ik een keer zelfs een zeeschilpad zag zwemmen! :D), maar het is ook erg chaotisch. Veel onafgebouwde projecten en ook vuil en over het algemeen slecht onderhouden wegen, straten...en ga zo maar door. Het heeft verschillende eigenschappen van een vuilnisbelt :p Over het algemeen niet erg enthusiast. Tombes zijn aardig, musea heel goed, maar sommige open lucht bouwwerken lijken allemaal op hetzelfde. Dus het heeft een negatieve kant, maar als je ergens bent waar ze niet lastig vallen (drukke steden, musea enzo) kan het leuk zijn.

8. MyriamC

MyriamC New Member

Wij gaan nu al een aantal jaren in de winter naar Egypte voor wat broodnodige zon en eigenlijk ergeren wij ons niet meer echt aan alle zaken die Tell opsomt. Dat is trouwens in andere derdewereldlanden niet anders, alleen misschien iets subtieler.
    Egypte is wat cultuur betreft het mooiste en indrukwekkendste dat ik gezien heb. Laat ze dan maar opdringerig zijn, dat neem ik er dan wel bij.

Tell, ik weet niet of je in de souks in Luxor of Aswan geweest bent, maar ik denk het haast wel. Het eerste (toeristische) stuk word je bijna de winkeltjes in gesleept. De meeste toeristen geven het hier dus ook op. Als je dan doorloopt en in de souks komt waar alleen de plaatselijke bevolking koopt, dan heb je nergens meer last van. Dan zie je een heel andere kant van Egypte.

Over het chaotische ... moet je een keertje naar zwart Afrika gaan ... dat is pas chaotisch! Of je laten rondrijden in Colombo (Sri Lanka). Meer dan eens met mijn ogen dicht achteraan in de auto gezeten en gevreesd dat ik het niet zou overleven!
    Over vuil en slecht onderhouden wegen zullen we het dan nog maar niet hebben ... Je bent niet in het nette Europa of Amerika!

9. Tell

Tell New Member

Ja, da's waar.

Ik weet niet meer waar het was, maar het was meestal voor de ingangen van Egyptische bouwwerken. Maar nu je het zegt, ik was wel wezen lopen in wat gewone straatjes, waar het niet erg was gericht op de toeristen en daar was het inderdaad wel anders. Normale sfeer, om het zo maar te zeggen.

Vergeet niet dat ik dat verslagje een tijd geleden had geschreven en dat ik het op dat moment alleen over de indruk van Egypte had :) En dat het gewoon maar mijn ervaring van dat moment was. Niet een graadmeter. Het is zeker niet het enigste of ergste land met chaotische toestanden of slecht onderhouden wegen. Dat heb je in alle arme gebieden van elk (arm) land. Ook in Israel was het zo. Daar kon je hoopjes vuil langs wegen zien. Daar was het wel in wat mindere mate. Ik denk dat ik van Egypte gewoon meer verwachtte, toch ergens onbewust een idealistisch beeld van had.

Vooral dat opdringerige vond ik vervelend, omdat je geen rust meer kende om van andere dingen plezier aan te ontrekken. Dat had ik nog nooit zo erg mee gemaakt. En dat waren dat was dan ook het punt wat ik het vervelends vond, zoals ik al schreef (de rest vond ik niet zo erg, zoals ik schreef). Kwam natuurlijk omdat we vooral toeristische stekjes af gingen en daar heb je dan ook vaak veel Egyptenaren die daar hun brood proberen meet te verdienen door er zo dicht mogelijk in de buurt te zijn.

Ook moet ik er trouwens bijvoegen dat dit mijn tweede reis was naar een derde wereld land (en dan was de eerste reis naar een land wat niet echt een derde wereld land was als Egypte en waar het veel minder gedoe was). Ik had dus geen ruime ervaring, waardoor ik een goed idee had van wat ik kon verwachten. Ik weet dat het geen net Europa of Amerika is (hoewel in beide continenten ook de nodige soort gelijke problemen zijn te vinden :)). Het was voornamelijk de opdringerigheid die gepaard ging met zekere attractie's.

In musea en in de stad, was er wel weer "rust". In musea was het natuurlijk vooral het apengapen van de schatten van de Egyptenaren en lekker koel. Buiten in de stad had je ook niet het enorme opdringerige wat de Egyptenaren bij de toeristen stekken hadden. Op de boot was het personeel netjes en prima. De soldaten ook. Zoals ik al schreef, ergens waar ze je niet lastig vallen, daar kan het leuk zijn. Ik denk dat het gewoon ligt aan welke plekken je bezoekt. Omzeilen van de meeste toeristen attractie's, op enkele na (zoals de Sfinx. Zelfs van een afstandje, zag het er zo goed uit, dat het haast onrealistich was, hoe goed het bouwwerk was) zal wel de truc zijn. En zoals ik al schreef, geduld hebben. Zoals ik al schreef, het is vooral de opdringerigheid wat ik vervelend vond (het water was prachtig, musea was leuk, politie op kamelen geinig, het laatste strandhuis waar ik elke dag een kakkerlak in de badkamer vond, vond ik inclusief kakkerlakken leuk, eten was goed, zag een zeeschildpad en mooie vissen, etc.). Voor de rest kan het leuk zijn, zoals ik geschreven had.

Maar zo zie je maar weer waarom het goed is om ook van een ander wat andere informatie te krijgen, om een breder beeld van reizen te vormen, zoals van jou, Myriam (misschien een idee om Egypte in de toekomst een keer overdoen, met als doel meer onder de plaatselijke bevolking te bewegen en minder of geen toeristische dingen) :) Ieder heeft eenmaal z'n eigen mening en ervaringen.

10. MyriamC

MyriamC New Member

Veel geduld hebben en niet met je voeten laten spelen!
    Vorig jaar nog, toen we aankwamen op de luchthaven van Sharm El Sheikh, zou onze bagage toekomen op band 2 (om maar wat te noemen). Wachten, wachten, wachten, ... geen bagage. Geen informatie. Niks. De meeste mensen beginnen het dan al erg op hun zenuwen te krijgen en gaan navraag doen waar die bagage blijft. Uitleg: de bagage is al wel uit het vliegtuig geladen maar ze wordt nog niet op de band gezet ... het is te druk. Er was toen welgeteld één vliegtuig geland, het onze. En dan komt het corrupte om de hoek kijken: er kan wel iemand je bagage voor je gaan zoeken ... TEGEN BETALING. Geen haar op mijn hoofd dat daaraan denkt. Ik zal nog wel wat wachten, die bagage komt hoe dan ook toch. De toeristen moeten even goed beseffen dat ZIJ, door te betalen, dit soort praktijken alleen maar in de hand werken. Ik vermoed dat het er dus in de toekomst niet beter op gaat worden daar.

11. Fred.

Ja inderdaad, van die praktijken moet je daar blijkbaar allemaal niet meer verschieten...
    Ik ben wel 1 keer in Egypte geweest maar ik wist niet dat het zo erg was.
    Als het daar zo blijft duren zullen ze mij daar niet meer zien. En ik denk andere ook niet meer.
    Nu heb je dat in andere landen ook nog wel.
    Maar ik probeer dat te vermijden.

12. Tell

Tell New Member

Iemand in mijn groep had een deel van de baggage niet gekregen, tot niet lang voor het einde van de vakantie. Ik weet het niet zeker meer, maar ik dacht dat ze nog wel 1 koffer hadden.. gelukkig was hun niet het offer gedaan om de baggage te laten zoeken tegen betaling (niet dat ik ervan weet, althans).

Het is erg jammer dat sommige landen zo corrupt en onveilig kunnen zijn tegen toeristen. Op zo'n manier zullen zulke landen toch een deel toeristen afschrikken, die als ze wel gekomen waren, toch nog wat meer geld in het laadje opbrengen.

13. astrakef

astrakef New Member

merci voor al deze nuttige informatie , nog 4 daagjes voor vertrek , heb ondertussen al wa bijgeleerd over de mensen en hun gedrag ...

ook met ons gaat er een meisje mee , zij gaat heel wa ringen meenemen denk :D

zal na de reis men reisverslag hier ook posten ,

grtzzz...

14. MyriamC

MyriamC New Member

Goeie reis!
    Ik nog zes daagjes ... :LOL:

15. Fred.

Ja, allebij veel plezier ginder :D
    Ik moet nog even wachten... (septermeber 2005 naar de US)

zeker doen 8)

16. astrakef

astrakef New Member

:D jij ook een leuke reis, trekken jullie ook naar egypte...

17. MyriamC

MyriamC New Member

Jeps, naar Hurghada. Lekker in de zon liggen ... het is er gemiddeld zo'n graadje of 26. Vanavond om 23u was het nog 21 graden. Kan slechter, nietwaar?!

18. astrakef

astrakef New Member

hoe is is het weer dan in sjarm el sjeik , ongeveer het zelfde of kouder of warmer :D , heb al veel op het net naar weerberichten gezocht , maare deze schillen soms zo veel dak ni goed weet welk te geloven :(

grtzzz

19. MyriamC

MyriamC New Member

Sharm is hetzelfde als Hurghada.
    Kijk maar eens op www.weeronline.be - Afrika - Noord Afrika - Egypte - Sharm El Sheik.
    Actueel weer om 14u00 is 26°. Windsnelheid 4 Bft.
    :D

20. astrakef

astrakef New Member

ok , mercikes

Deel Deze Pagina