Europa erkent fouten met vliegverbod

Fred.

Administrator
Forumleiding
Travel Advisor
Europese ambtenaren erkennen dat bij de beslissing om luchtruimen te sluiten, fouten zijn gemaakt. Onder de luchtvaartbepalingen in de VS, zouden in de huidige omstandigheden toch vluchten zijn doorgegaan. Volgens de ambtenaren moet Europa ook naar een dergelijk model evolueren. Intussen is beslist dat het vliegverbod in België gehandhaafd blijft tot dinsdagochtend 8 uur.

vliegtuigparking.jpg


(belga/tijd) - 'De wetenschap achter de modellen die we gebruikten om de vliegverboden in te stellen, is momenteel gebaseerd op veronderstellingen die niet berusten op duidelijke wetenschappelijke bewijzen', zegt Matthias Ruete, directeur-generaal voor mobiliteit en transport. Ook het feit dat enkele testvluchten van commerciële luchtvaartmaatschappijen probleemloos verliepen, suggereren volgens Ruete dat het veiligheidsrisico minder groot is dan tot dusver aangenomen.

'Vlieg niet over de vulkaan'
'In de VS zou in gelijkaardige omstandigheden het advies zijn: "Vlieg niet over de vulkaan". Voor de rest wordt het aan de luchtvaartmaatschappijen zelf overgelaten om de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen', aldus nog Ruete. Hij zou de EU graag ook zien evolueren naar een model waarbij de verantwoordelijkheid voor de veiligheid aan de luchtvaartmaatschappijen wordt gelaten. Hij voegt er wel aan toe dat een dergelijke overgang de unanieme instemming van alle 27 lidstaten vereist.

Staatssteun
Momenteel laat de EU de beslissing om luchtruimen te sluiten over aan de lidstaten zelf. Zij baseren zich op veiligheidsprocedures die werden opgesteld in de jaren 1980, na enkele incidenten waarbij vliegtuigen in de problemen kwamen toen ze boven Indonesië en Alaska over actieve vulkanen vlogen.
Eurocommissaris voor transport Siim Kallas, verdedigt intussen wel de beslissing van de lidstaten die hun luchtruim sloten. 'Je kan niet stellen dat Europa hier gefaald heeft', zegt hij. 'Het gaat hier om een vulkaan en een gebeurtenis zonder precedent.' Kallas roept lidstaten ook op om eerst een analyse van de economische impact van de vliegverboden te maken, vooraleer staatssteun aan de luchtvaartmaatschappijen of andere economische sectoren toe te kennen.

Gedeeltelijke opheffing
De verlenging van het vliegverbod voor ons land werd door staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe bekendgemaakt. Na 8 uur morgenochtend kan het verbod mogelijk gedeeltelijk opgeheven worden. Dat betekent concreet dat vliegtuigen weer zouden mogen landen. Opstijgen zou ten vroegste vanaf 14 uur kunnen. Na vier dagen van vrijwel geen luchtverkeer in het grootste deel van Europa, zitten naar schatting 6,8 miljoen passagiers volgens de Airports Council International (ACI) geblokkeerd op 313 luchthavens.

Diego Lopez Garrido, de Spaanse staatsecretaris voor Europese Aangelegenheden, gaat er van uit dat maandag de helft van de vluchten in Europa moeten kunnen doorgaan. Spanje is op dit ogenblik voorzitter van de EU.
De EU komt steeds meer on druk te staan van de luchtvaarmaatschappijen. Zij ervaren de genomen maatregelen als veel te streng. De ministers van Transport zullen vandaag een buitengewone vergadering per videoconferentie houden.

Kritiek
De kritiek van de luchtvaartmaatschappijen wordt steeds scherper. Lufthansa en Air Berlin hebben veel kritiek op de afwezigheid van een meetmethode om de asconcentratie in de atmosfeer te meten. Ze hebben tijdens het weekeind 8.000 kilmeter passagierloze vluchten uitgevoerd zonder enige schade op te lopen. Tot op 8.000 meter was er geen vulcanische as. Ook Air France meldde geen enkel probleem bij testen.

Twee vluchten van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM naar de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) en Thailand die zondagavond vanaf Schiphol vertrokken, zijn normaal verlopen. KLM spreekt van 'zeer geslaagde vluchten'.

KLM wilde graag een toestel met nieuwe bemanning in het Verre Oosten hebben om zo snel als dat mag gestrande passagiers terug te vliegen.

De Nederlandse demissionaire minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings wil een versoepeling van het Europese vliegverbod. Waar het kan moet het luchtruim weer open, zei de bewindsman zondag tegen de NOS.
Eurlings vindt dat Europa zich te streng heeft opgesteld. In de Verenigde Staten kiezen luchtvaartautoriteiten bij een aswolk niet voor een algehele sluiting van het luchtruim, zei Eurlings.

Enorme kosten
Volgens de IATA kost deze crisis de sector 200 miljoen dollar per dag (147,3 miljoen euro). De schade die luchthaven Schiphol lijdt als gevolg van het vliegverbod door de vulkaanuitbarsting in IJsland, bedraagt 2 tot 3 miljoen euro per dag.

Reisagentschap TUI Travel taxeert de kosten van het stilleggen van het luchtverkeer vanwege de vulkanische aswolk van donderdag 15 april tot en met zondag 18 april op zo'n 20 miljoen pond (circa 22,7 miljoen euro). De kosten van de verstoringen van het luchtverkeer na zondag 18 april worden getaxeerd op 5,0 miljoen tot 6,0 miljoen pond per dag. Op zondag 18 april had TUI 100.000 klanten die niet konden terugkeren van hun vakantiebestemmingen.

In het Verenigd Koninkrijk hebben volgens TUI Travel zo'n 90 procent van de klanten die vanwege het sluiten van een deel van het Europese luchtruim niet op vakantie konden gaan hun vakantie omgeboekt voor een latere datum.

Ondanks dat in de huidige periode sprake is van een relatief lage vakantie-activiteit zullen de luchtvaartverstoringen volgens TUI Travel wel een financiele impact hebben.

bron : tijd.be
 
Bovenaan