Geef uw sofa aan een reiziger

Fred.

Administrator
Forumleiding
Travel Advisor
Couchsurfing is alternatief en goedkoop reizen

Couchsurfing is heel eenvoudig. Je stelt je sofa ter beschikking van een reiziger of je gaat zelf op een sofa slapen aan de andere kant van de wereld. Wanneer je aan couchsurfing doet, ben je een gast in iemands huis en die biedt je onderdak. Dat kan in een penthouse zijn, maar ook een tentje in de achtertuin.

Ik heb twee keer goed geslapen!", zegt couchsurfer Jeroen Moernaut uit Gent. ,,Een keer op de matras in een studentenkamertje in Praag en vervolgens ook in een oud communistisch bed in Boedapest." Couchsurfen is volgens hem dé manier om goedkoop waar ook ter wereld te overnachten. ,,Je moet geen duur hotel betalen en je slaapt even goed."

IJslandse sofa's

Jeroen en andere couchsurfers hebben hun sofa-ervaringen te danken aan de Amerikaan Casey Fenton. Hij had een goedkoop ticket naar IJsland op de kop getikt, maar geen plaats om te overnachten. Fenton wilde niet in een toeristisch hotel belanden dus bestookte hij 1.500 IJslandse studenten met mails ,,of hij niet op hun sofa mocht slapen''. Dat lukte. Fenton sliep op verschillende IJslandse sofa's en daarna wilde hij nooit meer als toerist hotels afschuimen. Gevolg: in 2004 richtte hij de site www.couchsurfing.com op. Daar kunnen reizigers waar ook ter wereld een slaapplaats vragen of aanbieden.

Nathalie Deschacht (22) uit Kortrijk kwam via een tip van vrienden op de site. Nu is ze zelf gastvrouw en heeft ze al zes mensen op bezoek gehad. In september had ze nog een Canadese muzikant op de sofa. ,,Ik heb voor hem een optreden geregeld in een café en dat was echt een succes. Hij wil nu dat ik ook een plaatsje regel op een festival. Ik zal het voor hem proberen."

Jeroen: ,,Als je couchsurft leer je de lokale mensen kennen en heb je een persoonlijke gids. Dat is wel fijn."

Amerikaanse couch potato

Maar couchsurfen heeft ook zijn mindere kantjes. Thomas Van Dijk (31) uit Gent was vorig weekend nog gastheer van twee Amerikaanse zusjes. Ze bleven vier nachten op de L-vormige zetel slapen en dat viel niet zo mee. Thomas: ,,De oudste zus had haar jongste zus meegenomen voor een culturele trip in Europa, maar de jongste had daar duidelijk geen zin in. Ze lag dagenlang in mijn sofa te niksen. Echt een couch potato ." De Amerikaanse zusjes deden wel braafjes de afwas, wat één van de onuitgesproken regels van het couchsurfen blijkt te zijn. Een geschenkje is ook altijd welkom.

Tom Martens (26) uit Riemst gaat binnenkort zes maanden op reis en zal op een sofa in Tasmanië, Thailand en de Fiji-eilanden slapen. ,,Ik zou wel een fles Leffe willen meenemen."

Veilig in dromenland

Maar hoe weet je nu dat je niet bij een verkrachter belandt of dat je geen dief in huis haalt? Nathalie: ,,Dat weet je niet hé. Maar ik ben maatschappelijk assistente en heb wel wat mensenkennis. Je hebt het snel door als er iets niet pluis is. Als je ergens een huis binnenstapt en het bevalt je niet, dan ga je gewoon weer weg. Ik probeer ook eerst mijn gastheren of -vrouwen wat beter te leren kennen via mail en msn."

De couchsurfers kunnen via de site wel inschatten of de persoon ,,veilig'' is of niet. Bij hun foto en hun identikit staan namelijk ook berichten van andere reizigers die er zijn geweest. Tom: ,,Zo weet ik dat mijn gastheer in Thailand al veel reizigers op bezoek heeft gehad en in Tasmanië ga ik slapen bij een meisje van 19. Dat lijkt me ook niet supergevaarlijk."

De Dendermondse Sofie Luyten (21) laat nog even via mail weten dat ze momenteel aan het couchsurfen is in Portugal. Ze overnacht er op de bank van een Portugese fotograaf. ,,Hier voel ik me veilig, maar soms heb ik last van alleenstaande mannen. Ze hopen stiekem dat je niet in de sofa slaapt maar met hen het bed in duikt. Dat is dan jammer voor hen."

http://www.couchsurfing.com

bron : Het Nieuwsblad

Bovenaan