Ik ben nu in m'n laatste week.
Reisschema is heel anders verlopen dan voorop gesteld.
Begonnen in Cuzco, met datgene wat ik het liefste doe ... RAFTEN. Keigoeie rivier gevonden met class 4 en 5 rapids, de Apurimac.
Daarna wat ruïnes gaan bezichtigen in de omstreken met het openbaar vervoer en te voet. Ook naar Salinas geweest waar je "zoutpannen" kan zien (lijkt een beetje op Pamukale in Turkije). Heel speciaal om te zien hoe de mensen daar aan zoutwinning doen.
De Machu Pichu heb ik met de trein gedaan. Dag op voorhand vertrokken en hotelletje gedeeld met een paar andere trekkers zodat ik er als de kippen was de volgende ochtend om de toeristenstroom voor te zijn. ' s Nachts omstreeks 4h00 aan een korte beklimming begonnen (low budget he, zo spaarde ik me weer de busrit uit) en om 6h00 ging de poort open. Geweldig zicht, echt sprookjesachtige en mysterieus zo in de ochtendnevel.
De volgende ochtend weer op pad, onderweg de ruïnes van Ollantaytambo bezocht, en met de nachtbus naar Puno waar ik 's morgens aankom rond 6h00 en ik m'n eerste overval meemaakt. Ze waren met drie om hun trucje uit te voeren. Gelukkig had ik snel in de gaten dat er iets niet pluis was en ook kwam de politie aangerend toen ik me druk begon te maken. Niks gestolen dus, maar wel weer een ervaring rijker.
Daar ook weer ruïnes bezocht (minder geslaagd) en een dag het Titicaca meer op om Los Uros te bezoeken en nog een ander (echt) eiland. Te toeristisch, maar wel mooie bevolking met hun kleurige klederdracht.
Dan weer een nachtbus naar Arequipa, mooie stad met vele oude kerken en gebouwen maar een minder mooie kathedraal. Niet zo mooi als die van Cuzco (ook een mooie stad trouwens).
Drie dagen naar de Colca canyon geweest (waarvan 2 dagen te voet door de canyon) en daar wat dorpjes bezocht en naar een viewpoint om de condors te zien.
Daarna mijn letterlijke en figuurlijke hoogtepunt van de reis: de beklimming van El Misti. Een vulkaan van 5825m hoog. Geen verschijnselen gehad van hoogteziekte, maar wel afzien wegens de ijle lucht op deze hoogte. Maar het uitzicht was on-voor-stel-baar mooi. De inspanning meer dan waard. We waren met 2 groepen, en van de in totaal 14 expeditieleden hebben er maar 6 de top gehaald. Blij dat ik erbij was.
Weer een nachtbus later bevind ik me in ... jeetjes ... een niet uit te spreken plaatsje nabij Ica, een oase in de woestijn, omgeven door gigantische duinen. Reden van mijn bezoekje hier: SANDBOARDEN ... cool, maar niet zo tof als snowboarden. Enne, nu, een paar dagen later, haal ik nog steeds zand uit m'n oren.
Van daaruit naar Pisco om de islas Ballestas te bezoeken die vol zit met vogels allerlei maar vooral zeerobben. met massa's liggen ze op het strand. En het hele eiland stinkt naar de vogelpoep (guana).
's Namiddags door naar Lima en dan weer op de nachtbus naar Huaraz waar ik deze ochtend ben aangekomen. M'n tijd zit er zo goed als op, en met al die nachtbussen en nachtelijke vertrekuurtjes voor trektochten, slapen op de grond e.d. ben ik dood en doodop. Geen trektocht meer voor mij dus. Alhoewel dit de mooiste streek ervoor is in Peru.
Ach ... Ik hou het voorlopig met 2 excursies van 5 euro 't stuk (ja, m'n geld is ook op) en dan nog 2 daagjes rusten vooraleer ik weer naar Lima vertrek voor m'n terugvlucht.
Voila, ff kort samengevat. Wie weet plaats ik wel wat foto's als ik terug thuis ben.
Adios!