Costa Rica is inderdaad het meest toeristische van jouw 3 opties en de laatste jaren is San Jose nogal Amerikaans geworden met shopping malls, Amerikaanse hotelketens met bijhorend ontbijt (inclusief wegwerp bordjes),... Al is er natuurlijk ook wel een reden waarom er zoveel mensen komen
.Panama lijkt qua natuur redelijk hard op Costa Rica (al zijn er uiteraard ook wel wat verschillen). Panama is ook behoorlijk westers en je kan er dus behoorlijk comfortabel en veilig reizen. Naar Guatemala moet je vooral voor de cultuur. Guatemala is over het algemeen een beetje minder veilig en minder comfortabel om te reizen (maar ik wil je geen schrik aanjagen hoor, ben er meermaals geweest, heb nooit iets meegemaakt, terwijl ik wel bestolen ben in Costa Rica
). Er zijn wel binnenlandse vluchten van Guatemala City naar Tikal, wat wel interessant kan zijn als je maar 16 dagen gaat. In tegenstelling tot de andere landen, heeft Belize een Creoolse bevolking (ze spreken daar dus ook Engels) en is het land daardoor op alle vlakken wel een beetje anders dan de buurlanden, vind ik. Redelijk arm land, maar de logies waren er toch net iets duurder dan in de buurlanden. Ik ben zelf alleen in Belize City en Caye Caulker geweest, maar veel meer ga je ook niet kunnen doen als je wilt combineren met Guatemala.
Colombia is heel authentiek en zeker ook de moeite waard (al ga je zonder Spaans niet ver geraken), maar ik zou het echt niet combineren met Panama. De landen in Midden-amerika zijn ook veel kleiner dan Colombia, dus ik zou persoonlijk eerder daarvoor opteren voor een reis van 16 dagen (al zijn er ook veel binnenlandse vluchten met lage kostenmaatschappijen in Colombia). Naar Panama en Colombia kan je rechtstreeks vliegen met KLM, misschien ook iets om rekening mee te houden als je een redelijk korte reis maakt
.
Alvast veel plezier!
P.S. Mijn info dateert van pre-COVID, is mogelijk niet allemaal accuraat meer
.