Kun je in de sterren "lezen" ?

Gecko

Well-Known Member
Hoe weet je dat je gekozen hotel voldoet aan je verwachtingen ? En als je een hotel op het internet boekt, de beoordelingen te vertrouwen zijn ?

Ja, ik weet het, hoe meer sterren hoe hoger de comfort en de prijs. Dit is voor iedereen duidelijk, nietwaar ?
Een * betekent basiscomfort en 5 * betekent de top. Maar is het overal ter wereld hetzelfde criteria ?
Spijtig genoeg, het antwoord is neen. Ieder land heeft zijn eigen systeem van beoordeling.

Een voorbeeld : In Varkala ( India) zocht ik naar een proper verblijf; ik ben niet een sterrenmens ; als het proper is, dan ben ik tevreden, want de luxe van de hotels blijft mooi staan, je neemt het niet mee maar je betaalt fors voor de tijdelijke luxe. " Not my piece of cake"!
Dus, ik zag in grote letters de naam van het hotel : "Varkala Royal Palace" . Het gebouw was in groen geverfd en toonde geen luxe. Geen nood en ik boekte eerst maar voor 1 nacht om te zien of ja / neen meeviel. NEEN, het viel reuze tegen...ik kon niet slapen van zo veel vuil die rondom me lag: vuile bed, grauwe beddenlakens, vuile grond...; in de "badkamer" hingen gevaarlijk 2 elektrische draden en aan het eind ervan een peer, die zwak licht gaf; wou je een douche nemen, moest je zeer voorzichtig te werk gaan, want anders kon je rustig doodvallen door elektrocutie.
Conclusie : de naam van je accommodatie "zegt" gewoon niets.

Denk je dat een hotel die de naam "Hilton" ergens in zijne volledige naam heeft, kan voor geen "verrassingen" zorgen ?! Grondig mis !
In Kovallam ( district Kerala - India), genaamd als " God's Own Country", na wat zoekwerk, vond ik "Hotel Hilton". Right...let's check this one out ! De receptiebalie was niet luxueus ( het interesseert me ook niet), maar wel hoge prijzen. Na wat "toneel"( lees : afdingen) te hebben gespeeld, kreeg ik 10 euro per kamer / per dag. Ok, done ! Het was rustig, maar té rustig. Het zwembad was op onze verdieping gelegen en geen kat te bespeuren. Redelijk proper, mooie uitzicht vanaf onze terras, over een bos palmbomen en...honderden kraaien. Als je de fout maakte om je ontbijt onbewaakt achter te laten, binnen 1 minuut tijd was je ontbijt geschiedenis. Hun lawaai was niet te haarden...
Conclusie : nog eens, de naam van je verblijf is geen garantie voor je eisen.

Het bepalen van het aantal sterren is gebaseerd op een lijst, die verschillende aspecten in acht nemen : de grootte van de kamers, de mogelijkheid om een ontbijt te nuttigen en hoe dikwijls je kamer schoongemaakt wordt.
De Europese Consumentenorganisatie ( ECC) heeft, in 2010, veel 3 sterren hotel in Europa vergeleek en er waren nogal wat verschillen. In België moet een tweepersoonskamer in een 3 sterrenhotel minimum 17 m2 hebben, terwijl in U.K. maar 8,4 m2 heeft. In België, moeten de receptionisten van een 3 sterrenhotel geen andere talen te kennen, in de meeste landen, wel.

Ook betalen met kredietkaarten en de aanwezigheid van Wi-Fi of niet, kunnen iets vertellen over je hotel.

In 2004 werd de " Hotel Stars Union" in het leven geroepen. De landen die dezelfde waardeschaal respecteren zijn : Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Luxemburg, Zwitserland, Tsjechië, Zweden, Hongarije en de drie Baltische Staten.

Dus, als je een hotel boekt in een van die landen, ben je zeker dat je in een

* hotel - alle kamers hebben een douche / bad, dagelijkse poetsbeurt, tafel + stoel, zeep, kleuren TV met afstandsbediening, receptie met fax, publieke telefoon voor de hotelgasten, uitgebreid ontbijt ;

** hotel - krijg je een ontbijtbuffet, handdoeken, de kredietkaarten worden aanvaard;

*** hotel - receptie is minstens 14 uur open, de personeel spreekt 2 talen`, telefoon, frigo met dranken ( N.B. - als de dranken gratis zijn of niet, gaat je te weten komen als je de frigo open doet ! ;) - Gecko), internet, haardroger, wasservice, strijken mogelijk, badkamer met verwarming;

**** hotel - receptie is minstens 18 uur open, 24 uur bereikbaar via telefoon, restaurant à la carte, cosmetica en accessoires in de badkamer, badjas en slippers op aanvraag, lobby met zitplaatsen, ontbijt en menukaart beschikbaar via room service, sofa + zijtafel ;

***** hotel - receptie 24/24 open, personeel spreekt meerdere talen, internet, PC in je kamer, schoenpoets en strijk ( binnen het uur), safe, minibar, 24/24 roomservice, ontvangst met bloemen of "goodie bag", grote hall met bar, valetparking en hotelportier. ( N.B. - all goed en well, maar de personeel verwacht een "attentie" van je, liefst in cash; de valuta speelt geen rol, maar toch liefst in $ of euro, ;) - Gecko );

De opinie van andere gasten, gidsen, en

De criteria geven maar gedeeltelijke info's. Je kunt zelf meer en detail info's krijgen door de Michelingids, Lonely Planet of Guide du Routard te raadplegen.
Deze 3 laatst genoemde gids sturen 1 keer per jaar hun eigen experts ter plaatse, om alles te controleren als de info's inderdaad kloppen. Wat je nog kunt doen, is de beoordeling van de gasten die eerder geweest zijn, te lezen, maar ...het is een subjectieve beoordeling ; wat voor ene goed is, is voor de andere matig of ronduit slecht.

Een tip is om niet naar de beste gewaardeerde logement te kijken, maar naar de meest recente beoordelingen ( ik doe het ook, want een beoordeling 5 jaar oud is té oud - ondertussen is het accommodatie vernieuwd, andere uitbaters, en, of is het vreselijk in verval geraakt, - en de foto's kunnen "verjaard" zijn of met "photoshop" bewerkt.

Wat kun je nog raadplegen ? "Google Maps" - voor locaties en recensies lezen; "Google Street View" - ligging van je accommodatie en de omliggende straten ; "Facebook" - op de pagina van het hotel, beoordelingen vinden - ja, weer subjectief, maar hoe meer positieve ervaringen, hoe betrouwbaarder het advies.

Wat gaat je doen als...?

Je hebt het hotel van je dromen geboekt ; en eens aangekomen, je droom verandert in purgatorium of nog erger, in hel.
Wat nu ? En je hebt het betaald :frown:

Nu, het hangt af van je boekingswijze :

* als je een reispakket geboekt hebt via een reisagent, dan is deze verplicht om je correct te informeren op allerlei manieren : via z'n website, brochure, mail. Als je pech hebt, moet je de reiscoördinator ter plaatse contacteren ( je bent beschermd door de wetgeving betreffende pakketreizen) ; nog geen positieve resultaat ? Dan kun je klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen ( www.economie.fgov.be/consumentenbescherming/reizen ( N.B. - vergeet niet alles aandachtig te lezen, vooral de kleine letters, want op deze manier weet je wat je te wachten staat, in geval van nood ; zie ook als je reisagent bij de Geschillencommissie aangesloten is, en ook bij IATA, Garantiefonds, ABTO en ook als hij een licentie heeft; bewaar alles wat je reispakket betreft, zorgvuldig, als bewijsmateriaal in geval van nood - Gecko) ;

* als je alleen hotel geboekt had via een reisagentschap, dan is je reisagent enkel verplicht om z'n beloftes te respecteren ( N.B. - nogmaals alle papieren zorgvuldig bijhouden tot je terug thuis bent ! - Gecko) ;

* als je rechtstreeks geboekt hebt of via internet, let nog extra op ! ( N.B. - als ik moet een kamer reserveren, dan doe ik het via www.booking.com, www.agoda.com, www.hotels.com ; voordelen : onmiddellijke reservatie, annulatie is meestal gratis, grote keuze aan prijzen en locaties, meestal is ontbijt inbegrepen EN je kunt je keuze vergelijken met de andere sites ; nadeel : het is een sprong in de lucht ! - je steun is jezelf, je ervaring met de boven vermelde sites, je "neus" en je gevoel voor avontuur - volgens me, allemaal geen nadelen, het is gewoon leergeld ! - Gecko).
Neem je tijd en informeer je zeer goed. Ik heb nooit "verrassingen" gehad met de boven vermelde sites.
Wat je ook extrakunt doen, is direct contact opnemen met het hotel zelf, een prijs vragen, het aantal dagen vermelden ( de prijs wordt wat aangepast volgens je korte / lange verblijf ) en als je alle data hebt, vergelijk en boek !
Ik geef eerlijk toe dat het tijd vraagt en zin ;) maar met het bespaard verschil, gaat je lekker langs de zwembad zitten met een frisse "margarita!":cocktail:

Maar wat als je....

* ...geen reisagent kunt aanspreken ? Probeer alles ter plaatse te regelen ( N.B. - een "scam" of een truc, en men zegt dat het werkt : vóór je vertrek, ga langs bij "De Slegte" en koop de gids van het desbetreffende land - het is altijd nuttig - ; eens thuis, "creëer" een nieuwe cover, met een verandering : de auteur ben jezelf ! plak het op en je hebt een stok achter de deur, in geval van een koppige hoteldirecteur. Val iedereen aan als een "pro": gooi een paar worden van de jargon van de reissector, rustig blijven ondanks alles maar hou je stand, vriendelijk blijven maar ook niet té en geloof me gerust, glimlachen kan wonderen doen, en je "gids" is je laatste reddingsmiddel - je werkt aan een nieuwe editie en daarom ben je daar = nog niet persoonlijk geprobeerd, het was tot de dag van vandaag nooit nodig, maar wie kan me garanderen "dat ik altijd geluk zal hebben ?! voor meer "scams", zie onze dossier in het sub-forum "Backpackers - Gecko) ; verzamel ter plaatse alle bewijsmateriaal die je kunt vinden : foto's, adressen van getuigen, maak een lijst van gebreken.

* ...via internet geboekt hebt, bewaar de afdrukken van het boekingsproces en zeker de bevestiging van je boeking ( N.B. - ik bewaar alles tot ik alle uittreksels van mijn kredietkaart ontvangen heb, van de betreffende reis, "just in case, you know"...;) - Gecko ).

* ...geboekt hebt in België ? Dan kun je een klacht indienen bij "Departement International Vlaanderen" ( www.ivlanderen.be), of bij "Test - Aankoop ( www.test-aankoop.be) , of een bemiddelingsaanvraag via "Belmed" ( www.belmed.fgov.be) .

* ...geboekt hebt buiten EU, IJsland of Noorwegen ? Dan gaat je "klagen" bij het "Europees Centrum voor de Consument ( ECC) op www.eccbelgie.be ).

Mogen de reisgoden je beschermen voor de rest van je reizen ! ;)

Groetjes
Gecko

Laatst bewerkt:
Bovenaan