LIBANON - verboden gebied ?? (reisjournal)

Gecko

Well-Known Member
03.01.2013

Eerst was gewoon maar een gedacht, omdat ik wil snorkelen in de prachtige onderwaterwereld van de Rode Zee. En zo is Jordanië als reisdoel voor 2013 geworden.
Toevallig, neem ik een boek van mijn reisbibliotheek, een boek van de alom bekende Floortje Dessing, "25 wereldroutes die je gedaan moet hebben" en zo is Libanon bij Jordanië toegevoegd.
Dus, we hebben 5 weken om Libanon en Jordanië te bezoeken. Een beetje krap !

Volgende stap : kaarten kopen en mijn laptop aan het werk zetten. Ik heb een "fixer" nodig ( het is een aanknopingspunt in het eerste land dat je landt, dus Beirut). En zo is de eerste contact "geboren" - hij heet Imad Hamdan. Een Libanees. Ik stuurde een e-mail met mijn route.
En aangezien de Ministerie van BuZa een reis naar Libanon ten zeerste afraadt ( als je toch wilt gaan, het is op eigen risico en je moet alle details van je reis doormailen naar de Belgische Ambassade), wil ik eerstenhand informatie hebben.

Volgende stap : wachten op Imad z'n antwoord en verder lezen over Libanon, alles wat ik kan vinden en zo recent mogelijk. In deze regio, alles verandert zeer snel. EN op "jacht" vertrekken voor vliegtuigtickets.

Toch nog dit ( gevonden op de site van de Libanese Ambassade :

"A land of golden beaches and stunning mountain landscapes. Landscapes that change with the seasons, but are always bathed in the warm sun. The daylight rising over Lebanon brings endless opportunities of fun, beach, nature and outdoor activities. You’ll never know what to choose."

04.01.2013

Research gedaan, bijna de hele dag..."assistenten" : "1000 Ultimate Travel Experiences - Make the Most of Your Time on Earth" & " 1000 Plekken die Je écht Gezien Moet Hebben".

Antwoord gekregen van Libanon : Imad is op vakantie en hij gaat me een antwoord sturen als hij terug thuis is. Ondertussen weet ik veel meer en ik twijfel als ik zijn informatie nog nodig zal hebben. Een auto huren en een kaart is alles wat ik nog nodig heb.

Een kaart heb ik al, ik heb ze besteld bij "Amazon".de., samen met die van Jordanië. Twee klein landen, maar een hoop aan bezienswaardigheden en super-vriendelijke mensen.
In z'n boek "Schurken Staten - Reizen langs de as van het kwaad", de oprichter van "Lonely Planet", Tony Wheeler, schrijft bitter weinig over Libanon; en als je het boek gelezen heb, dan weet je dat geen Hezbollah-lid staat om elke hoek van de straat, samen met z'n AK-47, op je te wachten...ze hebben belangrijker zakken te regelen dan een Belg neermaaien.
Trouwens, ik ken iemand die Syrië bezocht heeft samen met een Jihad-lid...een betere bescherming kun je niet bedenken !
Genoeg ! Aan het werk : het traject opstellen .

17.01.2013

De trajecten zijn klaar ! Ik sta te popelen om te vertrekken...avontuur + cultuur, meer heb ik echt niet nodig ! En alles door een reptiel georganiseerd, i.s.w. met mijn laptopje.
Volgende stap : documenten ( visum, paspoort, eventuele inentingen - eerlijk "gezegd", ik denk niet dat ik een prik nodig heb, maar je weet maar nooit...en als ze erom vragen bij immigratieprocedure, dan heb je gewoon brute pech of wat ?!).
Voor zover ik gezien heb, mijn paspoort is nog fijn geldig, nu de rest...

26.01.2013

PECH ! Dat ik op mijn eigen risico wil vertrekken, het is mijn beslissing, maar als ik een beetje pech heb en ik kom terug in een "body bag", de consequenties zijn enorm groot voor mijn familie, financieel bedoel ik.
Ik heb dagen gespendeerd om meer info's te krijgen, van allerlei bronnen...ik heb effectief geen andere oplossing dan van vakantielanden veranderen.
En met een loodzware hart, keer ik terug naar Azië. En zo is Vietnam en Cambodja als reisdoel geboren.
Voor Azië doe ik niet zo veel voorbereidingen, ik ben er nog geweest. Alleen wat lectuur over hun geschiedenis en gewoontes. En wachten tot het zo ver is...

31.01.2013

Tja, misschien toch nog even wachten om op vakantie te gaan naar Libanon...het is weer boel in de regio...

01.02.2013

Tickets voor Saigon (SGN) of Ho Chi Minh City zijn gekocht, met 600 euro winst, "in the pocket". Hoewel KLM stoefte met een "promo prijs" boven 1 000 euro/pax ( vanaf, natuurlijk!), "Qatar Airways" gaat me ter bestemming brengen voor 1 470 euro voor 2 pax; ook onze stoelen heb ik vastgelegd ; "Qatar Airways" heeft de titel "The best airline" gewonnen in 2011 en 2012, dus ik ben in goede handen... en een goede financiële basis voor de volgende reis.
Verder, moet ik een parking op Zaventem vinden die onze auto bewaart en die me niet "afpluimd"...

A, iets vergeten : bij "Qatar Airways" heb je de mogelijkheid om op voorhand je menu die je aan boord krijgt,te kiezen...en er is keuze genoeg. We hebben het al gekozen. On line.
Voor diegene die "Business" en "First Class" vliegen, hun menu wordt vers voorbereid ter plaatse, d.w.z. dat de chef-koks vliegen mee ! Awel, dit is idd service !

07.02.2013

Dit jaar belooft druk te zijn : een reis naar Kreta ( vrienden bezoeken), een grote reis naar Vietnam en Cambodja, eindejaarsfeesten naar Londen ( bij mijn zus) EN juist binnengekregen een uitnodiging van Roemenië !
Ha, 2 reizen zijn zeker...de tickets zijn al gekocht, de rest hangt volledig af van mijn Minister van Financiën.

I'll keep you posted !

26.03.2013

Het is vandaag 1 maand geleden...en ik heb iemand die, voor mij toch, zeer dierbaar en belangrijk is geweest. Mijn wereld heeft een nieuwe dimensie gekregen.
Nog 5 weken tot ik mijn vrienden van Kreta terugzie...Stelios heeft de raki al klaar...en ik ga verder Kreta verkennen; het is enorm veel te zien en te begrijpen, tenminste als je in hun zeer oude cultuur geïnteresseerd bent.
Mijn vrienden zijn echte Kretenzers, als je weet wat ik ermee bedoel.

06.04.2013

De kogel is door de kerk : Vietnam & Cambodja "by moto". Yeah, een totaal andere ervaring dan een land verkennen met de bus en/of de trein ( in dit geval, zijn er 2).
Met de moto ben je dichter bij de "locals" want de brommers en de moto's zijn dé vervoermiddelen ter plaatse.
EN je hebt geen rijbewijs nodig ! ha !
Ik ga opnieuw trajecten maken, op z'n minst 3, want je weet maar nooit wat kan en/of kan niet gebeuren...
Het gaat om een moto van Russische makelij, een "Minsk" voor de kenners, een 125 cc.
Voorlopig, is het gewoon wachten op warmer weer...een van mijn vrienden van Kreta heeft gebeld : 29 °C !!! Nog even ...

20.04.2013

Alles goed en wel, Indochina "by moto", maar als je kijkt hoe ver Hanoi en Siem Reap uit elkaar zijn...dan moet ik 1 maand vakantie bij doen (zeer graag, zelfs!) en het gaat niet !
Dus, vandaag heb ik mijn vlucht Hanoi - Siem Reap geboekt; tot mijn verbazing, waren de meeste vluchten al geboekt...maar ik had het ergens al verwacht : "Vietnam Airlines" is hun enige luchtvaartmaatschappij; geen concurentie = gekke prijzen EN de enige oplossing om zo'n afstand af te leggen; en als je denkt dat deze reis gaat pas in het najaar door...Normaal gezien, neem ik nooit binnenlandse vluchten, maar nu kan het niet anders.
Financieel, is het beter als je alle kosten kunt spreiden; het valt zwaar op je maag als je terug bent en een uittreksel van je krediet kaart krijgt t.w.v 2 500 euro, zoiets als "Welcome in the real world"! :rolleyes:

24.04.2013

De voorbereidingen voor mijn reis naar Vietnam zijn zo goed als rond...en dan lees ik dit :

" Vierjarige jongen overleden aan vogelgriep in Vietnam"

Een vierjarige Vietnamese jongen is overleden aan vogelgriep in de Mekong-delta. Het gaat om het eerste dodelijke slachtoffer dit jaar in Vietnam, melden de autoriteiten vandaag.

De jongen overleed donderdag nadat hij met hoge koorts in het ziekenhuis was opgenomen. Onderzoek toonde aan dat hij overleed aan het H5N1-virus. Vermoedelijk raakte hij besmet door een kip, die zijn grootmoeder in maart kocht en slachtte.

Sinds het virus in 2003 voor het eerst in het land opdook, noteerde de Wereldgezondheidsorganisatie al 123 besmette mensen en 61 dodelijke slachtoffers in Vietnam. Het laatste geval dateert van februari 2012.

Vietnam tekende tot dusver nog geen gevallen van H7N9-besmetting op, een nieuwe variant van de vogelgriep die vermoedelijk het leven kostte aan zeven mensen in China. "

Tof, hé?! :rolleyes:

En bovenop vind ik nog dit :

" Het nieuwe vogelgriepvirus, dat in China aan inmiddels 22 mensen het leven heeft gekost, is "een van de meest dodelijke" in zijn soort. Dat concludeert de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) na onderzoek. Het virus is gevaarlijker dan de 'oude' vogelgriep waaraan sinds 2003 wereldwijd honderden mensen zijn overleden."

Goede reis, Gecko ! :wtf:

25.04.2013

En als ik toch over reizen 24/24 en 7/7 bezig ben, dan staan de reizen voor volgend jaar ook vast : Cyprus ( als mini-vakantie) en The Philippines (ofwel Filipijnen, in het Nederlands) , als de echte vakantie, d.w.z. minimum 6 weken; ik ga zeker niet genoeg zijn, zeker wat Filipijnen betreft, maar het kan altijd verlengd worden.;)
Ja, ik weet het, het is toch te vroeg...NEEN, en dit is de truc : begin zo vroeg mogelijk met de bestemming/-en vast te leggen en dan heb je minstens 365 dagen ter je beschikking om op alles te "jagen". En deze truc levert veel geld op, waarmee je je volgende vakantie kunt financieren. Er is tijd genoeg, tijd voor keuzes te maken, "deals" sluiten...
Op deze manier heb ik altijd mijn vakanties geregeld, alleen ik en mijn laptop. En ik blijf op dezelfde manier doen.
A, en een dossier maken : een dossier van papier, met alle je "vondsten" ; accuraat werken helpt een heleboel.

29.04.2013

Ha, vogelgriep...een fluitje van een cent...maar als 2 ( ondertussen zijn er 3 soorten geworden !) nieuwe soorten malaria ontdekt zijn in Cambodja, het is iets totaal anders; en omdat ze nieuw zijn, natuurlijk, bestaan nog geen pillen tegen...en nog iets : ze zijn resistent tegen de huidige pillen...nu zou ik graag willen weten wanneer vallen ze mij aan ! ;)
Ik ga natuurlijk mijn reis niet annuleren. Ik weet het heel goed dat ik ga vertrekken zonder enige middelen tegen de 3-4 nieuwe vijanden. Maar de duivel is niet zo zwart als men denkt....
Hoe dan ook, ga ik beide landen in het oog houden.

01.05.2013

De vogelgriep is tot in Taiwan "gevlogen"...;)

03.05.2013

Malaria...tja, misschien wachten tot de wetenschappers ontdekken wanneer heb ik de grootste kans om aangevallen te worden en dan is mijn curiositeit voldaan, maar mijn reis gaat door met vogelgriep en malaria of zonder.
Ik ken iemand die malariarijk is...hij is "alive and kicking"! Soms krijgt hij een aanval, het is niet zo erg als men denkt.

07.05.2013

Nog even, en dan heb ik lekker warm...Kreta...ik ben een koukleum, dus een fleece pyjama en fleece sokken om in bed te dragen...hoewel nu is in Kreta even warm als hier...nee, nog warmer met een paar graden...maar ik ben een soort van Thomas de Ongelovige en ik vertrouw het niet; ik heb liever te warm dan te koud; conclusie : ik ben een Tropenmens. Daarvoor moet ik even wachten tot ik naar Vietnam vertrek. Met alle huidige risico's. So what ?!
Het "jachtseizoen" voor volgend jaar- 2014 - is al open : laat de aanbiedingen maar komen !:)

10.05.2013

Eindelijk ! 26 graden, 1,5 l raki en 4-5 flessen bier en vrienden...en de Lybische Zee....ja, ik ben in de zuidelijkste punt van Europa, namelijk in Lendas, Kreta.
En neen, ik heb de raki niet gemengd met bier, het is "explosieve" mengsel :toxic: ; een halve liter raki ( de Griekse variant van onze jenever, maar wat sterker) kost 2 euro, een een fles van 1/2 liter bier kost ook 2 euro; in Mechelen, aan het busstation, kost de 1/2 liter bier 3,80 euro. "Mythos" doet de Griekse bier alle eer.Het doet Het was een lange en feestelijke avond...yassou ! . Terug tussen mijn super-gastvrije Kretenzische vrienden ! De souvlaki met tsatsiki was, zoals gewoonlijk, heerlijk !
Ik ben in slaap gevallen met de ruisende zee en wakker op dezelfde manier, maar 12 uren later;)
Ik zit figuurlijk met mijn voeten in de zee, letterlijk 50 m van de zee,
Vandaag - rustdag. Verder, ik weet het nog niet wat ik ga doen... ik heb tijd genoeg.
....................................
Het heeft serieus geregend en zoals elk gerespecteerde Belg, had ik natuurlijk een paraplu bij. Als ik in contact wil blijven met jullie, mijn collega's, moet naar de taverna gaan : namelijk "Taverna Odysseas", 50 m van de zee verwijderd...het is absoluut niets mis mee, maar hier ben ik thuis, dus als ik iets wilt, ga ik het gewoon halen...bier, frisdrank, koffie, en. Zeer gevaarlijk...;)
Eten moet ik vragen aan de geweldige kok, en omdat we vrienden zijn, is hij geneigd om te overdrijven wat de grote van een normale portie betreft. Maar buitengewoon lekker ! Niet naar hier komen, als je lijn je dierbaar is !
Vriend of niet, het eten is buiten gewoon heerlijk. Alles is vers, niets wordt in de winkel gekocht. Alles smaakt zoals de moeder natuur ze zelf gemaakt heeft..

Als je "the old good times"of hippy's zoekt met de aangepaste muziek, en echt tussen de gastvrije Kretenzers wilt zitten, Dyskos is "THE place to be".
Ben je nieuwsgierig over mijn schuilplaats ? Ga dan kijken op www.villa-tsapakis.gr

Stom zonder meer : ik "voelde", voor mijn vertrek, dat ik iets thuis vergeten ben...en je mag raden wat belangrijk ding ben ik, gelijk een idioot, thuis vergeten : mijn GSM lader :rolleyes:

13.05.2013

Neen, ik ben lader toch niet thuis vergeten; het was "ontdekt " tussen onze fotomateriaal. Oef !
Ik weet nog niet wat ik vandaag ga doen...

17.05.2013

Het blijkt waar te zijn : door het feit dat Afrika niet ver is, is de insectenpopulatie ook zeer verschillend van die van thuis. En wat het ook waar is, is dat sommige personen meer "aangevallen"worden dan anderen;)...neem, bijvoorbeeld, mijn lief ; hij is bijna een patchwork van stukken "Hans, aplast", terwijl de gekko geen last heeft, van geen enkele insect, zelfs de muggen blijven weg. Zou het van bier zijn of het gevaar dat een reptiel voor hen betekent ?

20.05.2013

Yassou ! De muggenaanvallen zijn echt een pest geworden, dus we gaan een dermatoloog raadplegen : oplossing : "stay away from mosquitos"!!:confused: Wat hij niet zei is HOE KUN JE HET DOEN ? Eén van onze vrienden zei om een geweer te gebruiken en stuk per stuk ze kapot schieten....hmmm: frown: hij is niet echt ver naast met zijn oplossing, als je kijkt naar alle wegwijzers langs de weg : ze zijn allemaal geschoten, en de gaten hebben verschillende afmetingen !:bom: Tja, het is een hobby als een andere !

21.05.2013

Yassou ! Ik ben gisteren vergeten te vertellen : eens in Mires of Moires, moesten we de fameuze dermatoloog zoeken; je zou denken dat het niet moeilijk is....ha, ha, het is niet zo ! alle straten hebben, pas 2 jaar geleden, nieuwe namen gekregen, omdat de vorige partij aan de macht, vond de vorige namen niet goed genoeg; conclusie : de burgers kennen de belangrijkste plaatsen en zo kunnen ze je helpen "navigeren" in hun eigen stad: natuurlijk, je moet tientallen keer vragen waar dr. X z'n praktijk heeft.
Temperatuur om 09.00 uur : 33 graden.
De geschoten wegwijzers zijn stille getuigen van een Griekse feest. De borden worden nog steeds kapot gemaakt. De Grieken kennen iets van feesten ;)

22.05.2013

Het bezoek voor volgend jaar staat al vast. En ook deze keer heb ik meer mensen ontmoet die vorig jaar hier waren en ze zijn blij om te horen dat ik volgend jaar terug kom, maar ik ga langer blijven, tot de algemene tevredenheid.:)
Ik overweeg om de Griekse taal te leren. Hoewel een moeilijke taal is, ik wil gewoon niet de mensen dwingen om een vreemde taal te spreken; mijn Grieks gaat niet zo goed zijn als hunne, maar als je je verstaanbaar maakt, is goed genoeg. Juist zoals mijn Bahasa Indonesia. Het is niet perfect ( natuurlijk niet ! ), maar ik kan mijn plan trekken.

De "jacht" op het volgende vliegtuigticket is open...en ik ben ermee bezig. Het gaat over maart 2014. ;)

23.05.2013

Slecht nieuws...slecht weer; de 2 gaan goed samen...Ik heb mijn beslissing genomen : zo veel mogelijk t-shirts dragen, heel zeker als je weet dat je rond middernacht landt. Wanneer gaat eens zomer worden ?! :bad:
De verleiding om hier nog 3 maanden te blijven is zeer groot. Mijn vrienden proberen mij te overtuigen dat ik in België niet hoeft te zijn, dat hier het weer is veel beter ( zeer waar ! ), en, en,...Tja, mijn lief en ik gaan vanavond een vergadering houden omtrent ons vertrek. :confused:

25.05.2013

"Hoooney, I'm hooome !", rond 02.a.m., dus 9 uren geleden.
Maar niet zonder stressy momenten...ken je dat, de momenten dat je zweet los breekt, al is het maar 6 graden buiten?? De autosleutel die op mysterieuze wijzen verdwenen is, juist op het moment dat je bagage rolt van de carrousel ?? Of "even" wachten tot je lief met de auto zou je komen halen, terwijl je op hem buiten wacht, in de kou ?? En je blijft zo'n 1-2 uren wachten....en eindelijk komt hij nadat hij de remmen los gekregen heeft en de auto, na x aantal pogingen, toch succesvol gestart heeft ?
Temperatuurverschil : van 30 graden naar 6.
Ok, het is geschiedenis, nu volop concentreren op de volgende reis...binnen 5 maanden. Vietnam, here we come ! :)

26.05.2013

Dus, volop concentreren op een goedkope vlucht, eerst naar HKG en dan, na een city trip in HKG, verder naar MNL; de vluchten naar Manilla zijn spotgoedkoop vanuit HKG dan vanuit BRU; het bestaat geen rechtstreekse vlucht van BRU naar MNL, en als je toch wilt min of meer rechtstreeks vliegen, gaat je wachttijd kosten en euro's.
MAAR, ik ging vandaag mijn post afhalen bij mijn buurvrouw; ik had een abonnement genomen naar een reismagazine en ik moest aanduiden welke gids zou ik graag willen ontvangen; en ik kruiste "Birma", omdat ik daar nooit geweest ben.
Ik vond de gids tussen bergen reclame; raad eens wat er gebeurt is ?! Ik begon te twijfelen tussen Filipijnen en Birma, d.w.z. tussen HKG en MUM (Mumbai). De winnaar ? De laagste ticketprijs, natuurlijk. ;)

28.05.2013

Ik ga beginnen met slecht nieuws : volgens onze "Reisapotheek", moet ik wat inentingen herzien en antimalaria pillen nemen. Voor Cambodja en Vietnam. Ik ben er niet blij mee. Neen, ik heb totaal geen schrik van naalden en andere geneeskundige instrumenten.
En ik volg het nieuws betreffend de 3 nieuw ontdekte vormen van malaria EN de vogelpest.

Ik ga niet naar Birma, als boycot tegen de prijzen voor toeristen ( 10 x de normale prijs!!!).
Dus, ik ben volop bezig met HKG en de vlucht naar MNL ( Manilla), ergens in maart of april 2014.

Goed nieuws zijn er niet.

01.06.2013

Ik ga verder met slecht nieuws : als de gezondheidstoestand van mijn lief niet betert, gaan we genoodzaakt naar Cabo Verde ( Cape Verde) op vakantie. Het gaat over 2014, maar hij moet eerst de "test" passeren van Vietnam + Cambodja. Als hij de "test" passeert, dan blijft de Filipijnen en HKG ( Hong Kong) + Macau op de lijst staan en kan ik verder gaan met de voorbereidingen.
The time will tell ...

25.06.2013

En ik ga verder met beslissingen : wat medicatie en inentingen betreft, voor onze reis naar Vietnam en Cambodja...ik ga gewoon, zoals ik altijd gedaan heb, alles negeren en vertrekken alsof ik naar Oostende ga. Doen zoals ik altijd gedaan heb...mijn reiservaring als basis nemen. En als ik pech heb, dan is het maar zo; het heeft totaal geen zin om paranoïa te ontwikkelen en alle maatregelen te nemen...reizen is een avontuur op zich ! Stel je voor : je hebt alles onder controle en alles gebeurt zoals je gepland hebt....wat saai ! :bad:
Avontuur is het zout en peper van je reis, en ik meen het. Dit wilt niet zeggen dat dit is de beste manier om te reizen...neen, het is mijn manier.
Als mijn lief iets van medicatie wilt nemen, hij is vrij om te doen wat hij denkt dat voor zijn gezondheid goed is.
Nog 3 maanden en 1/2...
Maar eerst nog eens over de "plas" om mijn zus te bezoeken...

P.S. - Ja, bijna vergeten :rolleyes: : ik ga leren duiken EN duiken ! Ik kan bijna niet meer wachten ! :p

30.06.2013

Plots besef ik dat de reis naar Filipijnen met tussenstop in HKG + Macau, ook redelijk snel op mij afkomt. Dus ik ben volop bezig met voorbereidingen : eerst, het vliegtuigticket.
Het gemakkelijkste zou zijn om rechtstreeks op MNL vliegen, maar ik doe het niet. Om 3 redenen : ik ben toch in de regio, een mooie gelegenheid om HKG + Macau te bezoeken, hoewel de accommodatie in HKG is de duurste naar Aziatische normen...maar ik ga wel vinden wat ik moet hebben; een andere reden is de reis te onderbreken, want het is lang vliegen ; en nog een andere is het financiële aspect.
Door het feit dat HKG een groot knooppunt is van zeer veel luchtvaartmaatschappijen, een vliegtuigticket voor MNL gaat goedkoper zijn dan een rechtstreekse vlucht. Tot nu toe, BRU - MNL kost tussen 750 en 850 all-in. Een ticket BRU - HKG kost tussen 500 en 570 all-in. Dan HKG - Cebu City retour kost me max. 100 euro all-in. Dus, als ik goed oplet, ik heb 200 euro over voor mijn tussenstop; het gaat niet genoeg zijn, natuurlijk, maar mijn verblijf in HKG gaat ongeveer 300 euro kosten EN 1 week bezoektijd voor plaatsen dat niet zeer gewoon zijn, vooral Macau.
Waarom HKG - Cebu City en niet HKG - MNL ? Omdat de vliegtuigtickets op dit traject duurder zijn dan wat ik gevonden heb. Er bestaat nog een mogelijkheid : HKG - CRK (Clark), 80 km van Manilla. De ticket is veel goedkoper, maar je hebt 2 opties om Manilla te bereiken : een busmaatschappij dat het monopolie heeft op deze route, en ze zijn extreem duur; of wel een taxi nemen, dat nog duurder is dan de bus. Wat je bespaard hebt op de vliegtuigticket, geef je het weg aan transport, misschien nog meer ! EN Clark is "sex everywhere", dus ook geen deftig hotel.
En Cebu City spreekt me meer aan dan de stinkende en super-drukke Manilla.
Vluchtduur tussen HKG en Cebu City ? 2,5 tot 3 uren.

Een andere mogelijkheid is via KUL, maar ik heb KUL al gezien.

Right, back to "work" !

09.07.2013

Het traject voor Vietnam + Cambodja is klaar : landen in SGN ( en omdat ik de grote steden haat, ik blijf maar 3-4 dagen); Muy Ne - 5 nachten, omgeving verkennen en een beetje rusten ; bus van Muy Ne naar Hoi An en verblijf in Hoi An ( 6 nachten, want er valt veel te zien) ; bus of trein van Hoi An naar Hanoi ( reisduur : 13 uren) ; verblijf in Hanoi met de bedoeling om het verre noorden te exploreren - Ba Be National Park, Bac Ha, Can Cau; ik heb een kamer geboekt voor 9 euro per nacht, waar de onnodige spullen gaan achterblijven;
Terug naar Hanoi om het vliegtuig te nemen HAN - REP ( reisduur : 2 uren); verblijf : 6 nachten Angkor Wat tempelcomplex + Banteay Srei + Beng Mealea ;
EN, spijtig genoeg, REP - SGN ( met de bus, reisduur : 14 uren ) om daarna de terugvlucht naar BRU te nemen.

Ja, ik weet het wel, een backpacker neemt het vliegtuig niet, maar aangezien de afstand tussen Hanoi en Siem Reap ( Cambodja), ik moet op deze manier doen; er is geen andere mogelijkheid, tenzij je bereid bent ongeveer 3 800 km terug te doen met bus / trein en dan nog eens bus van SGN naar REP (Siem Reap). Mijn eigen fout : een te korte reisperiode gerekend.:bad:

Nu, deze reis is volledig in orde. Ik moet me nu concentreren op de volgende : BRU - HKG - MFM - CEB - HKG - BRU, met andere worden Brussel - Hong Kong - Macau - Hong Kong - Cebu City ( Filipijnen - eilanden Mandaue, Bohol, Siquijon en Palawan) - Hong Kong - Brussel. Bijna 2 maanden lang...zo begint een beetje op een reis te lijken, niet waar ? ;)

11.07.2013

Zoals ik zei...naar de Filipijnen, maar kijk wat ik vandaag, in "Luchtvaartnieuws" gelezen heb : " Philippine Airlines mag weer op Europa vliegen - De Europese Commissie heeft Philippine Airlines (PAL) van de zwarte lijst gehaald. Dit is woensdag in Brussel bekendgemaakt. Ook Conviasa uit Venezuela mag weer op Europa vliegen. Beide maatschappijen hebben hun ‘safety record’ zo verbeterd dat het weer veilig is om aan boord te stappen, vindt de Europese Commissie.

‘Brussel’ hanteert sinds 2006 een lijst met maatschappijen die niet welkom zijn in Europa, meestal vanwege het niet nakomen van veiligheidsvoorschriften. Er staan nog steeds rond de 280 namen van maatschappijen op. Verreweg de meeste hiervan komen uit Afrikaanse landen, met enkele maatschappijen uit Azië en Latijns-Amerika. Veel van deze maatschappijen vlogen overigens nooit naar Europa, maar de Europese Commissie wilde op voorhand voorkomen dat ze dat ook niet zouden gaan doen.

PAL kwam in 2010 op de lijst, evenals alle andere maatschappijen uit de Filipijnen. De ban op de andere maatschappijen uit het Aziatische land blijft vooralsnog van kracht. Conviasa stond op de zwarte lijst sinds april 2012 wegens tekortkomingen op het gebied van de veiligheid. "

En...als mijn parachute niet opengaat, komt de EC me helpen ?! ;)

13.07.2013

Koude douche...naar HKG normen, een "guesthouse"kamer kost 50 euro/dag ...en ik wil een week blijven...de rekening is snel gemaakt :frown: ; dit tarief krijg ik van "Lonely Planet" itself !
Conclusie : blijven zoeken...want met 350 euro logeer ik royaal op Filipijnen en op Kreta zelfs 12 dagen met A/C, Wi-Fi, zicht op zee, terras, frigo...en maar 3 uren vliegen.
Ik blijf "graven"...ik ben nu eenmaal een koppige ezel, niets aan te doen ...;)
De douche is eigenlijk niet echt koud, ik wist dat HKG zeer duur is...wat snel "graafwerk" en ik vind een appartement op Jordan Road, tussen Yau Ma Tei en Tsim Sha Tsui district, voor 29 US$ / nacht, d.w.z. 22,20 euro / nacht.
Dus, "graafwerk" is niet zo onbelangrijk...de beslissing gaat vallen als ik terug ben van Vietnam.

19.07.2013

Over het vervoer in Vietnam : de bus + de MOTO !!! Lengte traject : ong. 4 000 km. En ik heb een vervanger gevonden voor Ha Long Bay ; het heet Bai Tu Long Bay. Waarom niet Halong Bay ?! Omdat iedereen die Vietnam bezoekt, gaat naar Halong Bay; gevolg : astronomische prijzen en originaliteit is zoek ! Maar als je 28 km verder rijdt, tot in Cua Ong, ziet je geen "homo toeristicus", het landschap is identiek hetzelfde EN je ziet een ECHTE "Halong Bay", met Vietnamezen die blij zijn om je te zien en andersom ook ! De echte Vietnam, dus...

21.07.2013

Tot een paar dagen geleden wist ik dat de meeste geconcentreerde oplossing-spray's tegen muggen bevatten 90 % DEET - enkel en alleen gebruikt door de Canadese leger tijdens hun oefeningen in het oerwoud.

MAAR, bij "Amazon" verkopen ze een oplossing met 100 % DEET. Ik heb het besteld, maar het wordt niet geleverd in België, want onze oplossingen bevatten maar 50% DEET. Oplossing : verstuurd naar mijn zus, want "Amazon" UK levert WEL in UK.

Binnen een paar weken ga ik het halen, want ik ging toch mijn zus bezoeken...;) . Ik blijf van mening dat voor alles een oplossing bestaat !

DEET is niet gezond voor je huid, maar toch gezonder dan malaria, vind ik.

01.08.2013

...en omdat ik toch bezig was om een tarief te zoeken voor een vriend, heb ik besloten om het ticket naar HKG te kopen, want, eerlijk "gezegd", ik verwacht niet onder 542 euro /pax te kunnen vinden. Dus de eerste reis voor volgend jaar is al een feit.

Ik had nog nooit gedacht dat Filipijnen zo fantastisch mooi kan zijn...Ik heb Bali bezocht ( 3 keer), Thailand, Laos, India en binnenkort Vietnam en Cambodja, maar als je de foto's van Filipijnen ziet...blijf je kijken... en je vraagt je af hoe goed ken jij de wereldbol ?!
OK, Filipijnen heeft iets meer dan 7 100 eilanden en eilandjes, ik moet het gewoon vergeten om ze allemaal te bezoeken ( misschien in een andere leven ! ;)); dus, ik moest kiezen en het was hard, zeer hard : "The Visayas" ( met de eilanden Bohol, Olango, Siquijor en Cebu) en natuurlijk, "the last frontier"- Palawan samen met Calauit Eilanden.
Het gaat 2 maanden duren. 1 week HKG en Macau en van HKG direct CEB, Cebu, de "hoofdstad" van de Visayas eilanden : en ik blijf in Filipijnen tot de laatste dag.

Ja, echt, Filipijnen is/zijn ongelooflijk mooi ; kijk : http://www.youtube.com/watch?v=po1TtUl1eh4

Veel van de plaatsen die op de video ziet, staan op mijn lijst.
Och, ik ben ziekelijk geobsedeerd door reizen...ik ga een sigaret roken, om verder te kunnen dromen.....

24.08.2013

Ja, London was maar een kort bezoek... als je de "plas" niet had, ben je daar in "no "time, maar soit ! het is nu eenmaal zo; we hebben gelogeerd in een oude herberg van 1642; tof, hoor ik je zeggen: natuurlijk, het oude sfeer houden EN alle planken "dat "schreeuwen" als je wilt opstaan...ja, ik ben een slechte slaaper ! 's Avonds wordt het zeer druk in de "saloon", Engelsen die graag bij hun "ale" blijven drinken en geen geimporteerde "Stella Artois"....het is gezellig druk, zoals in alle "pubs" in de UK. "I love the pubs !", niet voor hun drank maar voor de "cozy" sfeer die daar altijd hangt.

Ik ben terug in Europa, want in UK krijg je een gevoel van een totaal andere continent. Het stoort me helemaal niet, integendeel...

De verjaardag van mijn "schoonmoeder" ...ze droomt al heel haar leven lang om Rome te bezoeken; en omdat ze volgend jaar 80 wordt, heb ik besloten om met haar naar Rome te gaan, voor een gans week, zodanig dat ze tijd heeft om van Rome te genieten. Nog een reis ! joepie, wat mij betreft, laat het maar komen...:D

Nu, heb ik alle vakanties op papier geschreven...in totaal 13 weken vakantie in 2014 ! Je gaat me niet horen klagen ;)

Dus, nog een mini-reis, buiten Hong Kong,Macau, Filippijnen, Kreta...

Ik ben met 2015 al bezig, want volgend jaar is al vol...
Maar eerst, Vietnam en Cambodja, binnen juist 8 weken, joepie ! :D

28.08.2013

Ik was even bij de "buren" ( Travboard) en, absoluut normaal voor een door reizen geobsedeerde mens, vind ik iets speciaals : Groenland ! En..."guess what" ? ik ben al uren mee bezig :rolleyes:. Ik wil EN ik ga het zeker doen : naar Groenland op bezoek !!! :yahoo:

http://www.youtube.com/watch?v=A3s3XALs5o0

Ik ben verliefd op Groenland !

29.08.2013

Pas maar goed op ! het reisvirus is besmetelijk ! :toxic:
De reis naar Groenland staat vast : mei 2016, want het is een speciaal jaar voor ons. Ja, ik weet het, het is maar 2013, maar je reist naar Groenland niet alsof je naar Frankrijk rijdt. Het vergt enorm veel voorbereiding EN geld. Groenland is duur.

Leesvoer :
* Tété-Michel Kpomassie - Een Afrikaan op Groenland ( al gelezen, maar nu moet het boek vanuit een totaal andere perspectief gelezen worden) ;
* Lawrence Millman - Last Places - A Journey in the North ;
* Gretel Ehrlich - This Cold Heaven : Seven Seasons in Groenland ;
* Ronald Naar - Dwars door Groenland ; ( al gelezen, maar nu met andere "ogen" ) ;

Hoe ik daar kan geraken ? Ik ga jullie later vertellen, als ik zeker ben dat op die manier goed te doen is en zonder je financieel te ruïneren...;)

31.08.2013

...en als ik toch in de regio ben, dan neem ik IJsland ook bij ( 3 weken Groenland & 3 weken IJsland ) :D

01.09.2013

Dus, Groenland : op het eerste zicht, was mijn gecombineerde reis NIET te betalen ...rond 8.000 euro/pax.

Maaaaarrr, na wat "gegraven" te hebben, zit het wat "christelijker" in feite : simpel : vlucht BRU - REK ( Brussel - Reykyavik ), rond 300 euro; vluchtduur : 2- 2,5. ( opletten , REK is de afkorting van IJsland's Internationale Luchthaven - KEFLAVIK).

Volgend segment : RKV - UAK ( Reykjavik - Narsarsuaq) - ( opletten, de vluchten met bestemming Groenland vertrekken van de "DOMESTIC"Airport ), vluchtduur : 2 uren; prijs : rond 750 euro/pax.

Dus, als je een goede planning hebt, hoogstens in 12 uren staat je in Zuid-Groenland, met vertrek van Brussels Airport.

Het weer in mei ? Zorgen voor later ;)

Volgende stap : "multiple entry visum" voor Vietnam ; 62 euro /pax ; niet echt goedkoop voor een "damned" stempel !! En aan de grens tussen Vietnam en Cambodja, 20 $/pax, betaalbaar enkel in $ + 1 passfoto ; hoe kan ik aan de loket van mijn bank 40 $ bestellen, d.w.z. ongeveer 31 Euro ??!! wat gaat de loketbediende over mij denken ??!! :rolleyes: Shit !

10.09.2013

"Vietnam is getting closer", d.w.z. dat morgen ga ik op bezoek bij de Vietnamese Ambassade; het is open van 14 uur tot 17 uur; voor de geïnteresseerden, het adres is : blvd. Général Jacques 1, tel : 02/379 27 37 of 02/ 379 27 36 ; e-mail : vnemb.brussels@skynet.be

Als er iets veranderd is ( eigenlijk, verwacht ik het...), laat ik iets weten...

11.09.2013

"Als er iets veranderd is ( eigenlijk, verwacht ik het...), laat ik iets weten...", schreef ik gisteren en ik verwachtte het ook ...en, idd, zo was het ook.

Op hun site staat dat een "multiple entry visa" ( absoluut nodig als je ook Cambodja wilt bezoeken of Laos) kost 62 euro...vergeet het, het kost 120 euro / pax, dus x 2 = 240 f*****g euro.
Een "single entry" kost 85 euro / pax.

Ook op hun site staat dat ze aanvaarden ook kredietkaarten...weer mis, alles moet direct, in euro en cash betaald worden. Na 15' lopen, heb ik een bank met ATM gevonden. Wachttijd ? "Next week, same day, same time".

Ze zijn wel zeer vriendelijk. De "application form" vind je in 3 talen : Vietnamees :)wink:), Engels en Frans. Invullen met grote hoofdletters. Het adres is juist, het hangt een rode vlag met een gele ster in het midden. De ingang is via poort C, "consulaire afdeling".

Dus, als je de juiste prijs wilt weten, bel eerst, om "verrassingen" te vermijden ( ik heb het niet gedaan, dus, eigen schuld....vul verder in met je eigen woorden ).

Volgende week, woensdag, moet ik ze gaan afhalen...ik ben 50 % niet echt zeker van, maar ja, ik ga wel, nog eens in de file te staan...tof,hé ?! ;)

See ya...:D

13.09.2013

Zoals ik vroeger "zei" : "eerst war maar een gedacht"...maar nu is het een beetje anders : eerst was een gewoon boek, wel geschreven door de "Pa" van "Lonely Planet", Tony Wheeler; het boek heet "Dark Lands"( fantastisch goed ! ); nu ben ik het aan het lezen...en van daar is een nieuwe reisbestemming ontstaan : Colombia. En ik denk dat ik toch in de regio ga zijn, waarom niet Ecuador bijnemen ? Want Venezuela heb ik zeker 2 keer bezocht.

En zo is 2017 ook op weg ;) Ik weet dat ik niet normaal ben, doe geen moeite om nogmaals te zeggen, ik heb toch geen oren voor zoiets...

18.09.2013

Mass-media...het is goed en slecht tegelijkertijd : bv, Vietnam; buiten hun eigen cuisine, eten ze ook graag gefrituurde tarantula's ...ok, ik heb rat gegeten in Laos ( zonder te weten, hoewel ik een rare kip vond, met zo lange haren, maar ja, ik had honger..), maar ik zie me geen tarantula's eten, hoewel de insecten boordevol zitten met mineralen en andere voedingswaarden, die ons lichaam kan gebruiken...ik ben echt van plan om in Hanoi, slangvlees te eten ( ik heb 2 restaurantadressen, dus ik mag kiezen, ha!ha!ha! :D )...en ik ga vrijdag mijn visa halen..."I'll keep you posted". See ya !

21.09.2013

Vietnam & Cambodja, alles zelf organiseren...het was mijn eerste individuele reis die zoveel moeite gekost heeft...het was zeker geen makkie; het transport in Vietnam was niet simpel, als je met trein en bus moet "werken", maar het is gelukt : ik heb mijn visa, mijn busticket van Saigon tot Mui Ne is al gereserveerd.
Nu nog mijn bus van Mui Ne naar Hue...en zo gaat het ...met stukjes ( de stukjes moet je ze omrekenen in honderden km ).

Een ding staat vast : mijn reisroute. Het gaat als volgt : Saigon - Mui Ne - Hue - Hanoi - Lao Cai ( in het uiterste noorden van Vietnam ) - Bac Ha - Ha Giang ( waar ik een "Chinese Permit" moet aanvragen, omdat mijn reis gaat te dichtbij de Chinese grens door, en de "buren" hebben het niet graag !! ) - Quan Ba Pass - Yen Minh - Dong Van - Mai Pi Leng Pass - Meo Vac - Ban Vai - Bac Me - Bao Lac - Ban Giam - Nguyen Binh - Cao Bang - Thac Ban - Cao Bang - Trang Dinh - Lang So'n - Kép - Hanoi. Van Hanoi vlieg ik naar Siem Reap ( Angkor Wat - 1 week rond snuffelen), dan terug ( met de bus) naar Saigon en dan is simpel : Saigon - Doha - Brussel. De streek die ik wil verkennen is genoemd als "the last frontier" door "Lonely Planet". En zo heb ik het graag...waar geen toerist te bespeuren valt, waar alles nog authentiek zijn gebleven.

En vanaf vandaag mag ik de dagen tellen..

Zoals je ziet, het is geen toeristische plaats te bespeuren. Saigon en Hanoi krijgen elk maar 1 dag. Waarom koop ik dan "Lonely Planet" ? Simpel : om te weten waar ik niet moet zijn, toeristische plaatsen, namelijk.

22.09.2013

De eerste scam is al ontdekt, ik heb het op het forum geplaatst, zo weet iedereen die naar Vietnam gaat, hoe het zit met de treinen...en ik ben nog niet vertrokken...maar ik heb het op tijd gezien...

Met de bussen is ook iets ingewikkeld : omdat ik a.s.a.p. van Saigon weg wil, ik heb 10 e-mails moeten sturen en even veel ontvangen voor een busreis van 4 uren.

Kortom : deze reis is de moeilijkste reis geweest om zelf te regelen, van A tot Z, tot nu toe... om 4 uren van Saigon verwijderd te geraken...

24.09.2013

De eerste scam nog niet goed "verteerd", de tweede staat al in het sub-forum "Zuidoost Azië"; er zijn héél veel, en ze verschillen per land. "Don't worry", ik ga je op de hoogte houden waar of met wat moet je opletten.

Ja, het klopt, Vietnamezen eten o.a. ook hondsvlees. Ik heb het adres van een restaurant in Ha Giang waar krokodillenvlees te krijgen valt. Ik ga het absoluut proeven !!
Ik ben nog steeds op zoek naar het restaurant die slangenvlees op de menu heeft...ik ben zijn adres voorlopig kwijt...

De "Final Countdown" is al bezig ...yeeeee!!! Nieuw landen, nieuwe ervaringen... : )

28.09.2013

Ik heb een "fixer" gevonden om met me samen "het Wild West" van Noord Vietnam te doen...ik ga wuiven naar de Chinezen douaniers !
Hij heet Thanh en hij is in Ha Giang geboren en hij kent het verre noordoosten als zijn handen. Ik ben zo nieuwgierig !
Thanh heeft me afgeraden een lokale trein te nemen ( zeer oncomfortabel en lang onderweg) ; maar ik antwoordde hem dat ik in een couchette niet kan slapen ( te veel lawaai) EN ik wil iets zien van het land ! 's Nachts reizen heeft z'n voordelen maar ook z'n nadelen.
Nu tel ik de dagen af... :)

P.S. - Ik heb de boeken van Cody Lundin uit mijn bibliotheek gehaald ; ik hoop dat ik z'n kennis niet nodig zal hebben; in zo'n streek kan van alles gebeuren...en volgend jaar, in het voorjaar, heb ik ze weer nodig, want Palawan ( een van de eilanden van Filipijnen dat ik ga bezoeken ) is gekend ook onder de naam "The Last Frontier"; waarom : als je op een kaart kijkt, zie je maar een soort weg voor de helft van het eiland, de andere helft heeft alleen paadjes, er is geen stroom ( alleen tussen 06 pm en 04 am) en zeer primitieve toestanden ( bereikbaar enkel per vliegtuig, het is het verste eiland van de hele archipel).

29.09.2013

...en zo beschrijft "1 000 Ultimate Travel Experiences - Make The Most Of Your Time On Earth" een restaurant in Hanoi, waar slangvlees geserveerd wordt :
"Snake every which way in Hanoi

When the man bringing your meal to the table is missing most of his fingers and the main ingredient is not only still alive but also long and writhing and - hang on, is that a cobra ? Well, that's when you know this is no ordinary dining experience. Eating at one of Hanoi's snake restaurants is as much a theatrical performance as a meal out.

The decor is way over the top. From a grungy side-street you enter a world of exuberant woodwork with mother-of-pearl inlay glowing in the lantern light. Bonsai plants are scattered artfully while off to the side glass jars containing snake wine hint at what's to come.

When everyone's settled, the snake handler - he with very few fingers - presents the menu. He kicks off with cobra, the most expensive item on the menu ( and a choice photo-op ), then runs through the other options, all very much alive and hissing. Traditionally, your chosen snake is killed in front of you, though it will be dispatched off-stage if you ask. The guest of honour ( lucky you ? ) then gets to eat the still-beating heart.

The Vietnamese say it contains a stimulant and that the meat is an aphrodisiac. The jury's out on both counts, however, because of the copious amount of alcohol everyone consumes. By way of an aperitif you get 2 small glasses of rice wine, one blood red, the other an almost fluorescent, bile-ish green...which is in fact exactly what they are.

Things get decidedly more palatable as the meal starts to arrive. In a matter of minutes your snake has been transformed into all manner of tasty dishes : snake soup, spring rolls, dumplings, fillets, even crispy-fried snake skin. Absolutely nothing is wasted. It's washed down with more rice wine, or beer if you'd rather, and to round things off, some fresh fruit and green tea - with no snake sorbet forthcoming. "

Smakkelijk !

P.S. - Indien iemand het adres wilt weten : het is te vinden in het district Le Mat, de naam is "Quoc Trieu", tel : + (84) (0)4 827 2988 ( 84 - prefix van Vietnam, maar als je in Hanoi al bent, moet je alleen 04/ 827 2988 "draaien").

Ik zal jullie weten te vertelen hoe het geweest is, als ik al gegeten heb !

30.09.2013

Oh, het spijt me, maar ik ben vergeten het adres door te geven van het restaurant waar krokodillenvlees geserveerd wordt : het is in Ha Giang, in het uiterste noorden van Vietnam : Bien Nho Thanh Thu Restaurant, 17 P Duong Huu Nghi, Tel : ???

Ik ga meer details hebben als ik daar geweest ben. Maar het gaat zo te werk :

http://www.youtube.com/watch?v=RD17wLuTIAQ

01.10.2013

...en om helemaal "gerust" te vertrekken, Vietnam heeft gisteren een tyfoon op bezoek gekregen...wat nog ?! Yeah, het begint spannend te worden : 3 nieuwe soorten malaria, tyfoon,...ah, ik weet het : een aardbeving is er nog niet ! ;)

04.10.2013

Vandaag is de laatste aanvraag gebeurd...on-line, de visum voor Cambodja; in een eindeloze rij wachten is niet een van mijn hobby's ! Volgende week komt het via mail binnen, printen en dan...richting Zaventem. Stipt om 16 uur, vertrekt de vlucht QR 942 richting Doha en ik ga op de stoel 15 A zitten. Bij het on-line kopen van mijn tickets, heb ik gezorgd dat ik op alle vluchten dezelfde plaats heb, op deze manier hoef ik niets te onthouden.
Hoe je een e-visum aanvraagt ? Ik heb alles wat ik ervan weet, op het forum geschreven.

Mijn ex-"fixer", ondertussen vriend, Thanh, en zijn familie hebben geen last gehad van de tyfoon. Oef !

En zo ziet ( ongeveer ! ) mijn traject uit, maar ik vertrek van Lao Cai - Bac Ha -...( beschreven op 21.09.2013 ) omdat mooier en avontuurlijker en authentieker is dan wat een reisagentschap kan "toveren".

http://www.youtube.com/watch?v=DFuFAKRIWxw

06.10.2013

...en vandaag is mijn Cambodjaanse visum aangekomen, met andere worden mag ik Cambodja binnen. Dit krijg ik nog bij :

Reminder
Please check all the information on your e-Visa Certificate to make sure they are correct. Contact us at [DLMURL]http://evisa.mfaic.gov.kh/enquiry.aspx[/DLMURL] if there is any error.
You will see the label of "Cambodia E-VISA" in your credit card statement for this transaction.
Your e-Visa is only valid for a single (1) entry.
No sticker will be issued to you for e-Visa. Please print out 2 copies of this e-Visa certificate. Pass one (1) copy to immigration as your travel Visa at entry and one (1) copy upon departure. For your convenience, you may cut your printed e-Visa and staple to your passport.
e-Visa printout in black and white is acceptable.
All your information will be checked on arrival at the immigration Online System.
At the checkpoint, please go directly to the e-Visa immigration counter for processing. Look for e-Visa signboard. If not sure, please approach the officer for instructions to avoid unnecessary delay. For Siem Reap Airport, please go to any counter from 02- 08. For Phnom Penh Airport, please go to any counter from 03 - 09.

You are required to fill out departure and arrival cards at the entry and exit point.
Entry to invalid e-Visa ports is prohibited. Please refer to our website at http://evisa.mfaic.gov.kh for the valid point of entry using e-Visa
e-Visa fee is non-refundable.
Please check the attachment to this email for your approval e-Visa certificate.
If you would like to change any travelling information (eg: entry date, entry port and etc), please visit the "Check and Change" at [DLMURL]http://evisa.mfaic.gov.kh/CheckChange.aspx[/DLMURL]
If you receive an email but cannot received your e-Visa approved certificate, please contact us at

E-Visa Office:
Tel: (855-23) 22 79 73
Fax: (855-23) 22 49 72
Email: cambodiaevisa@mfaic.gov.kh / help@mfaic.gov.khor using your reference number and primary email to login to the Check and Change page for downloading your e-Visa. Certificate.

Once again, thank you for your kind cooperation and support our e-Visa service of the Kingdom of Cambodia.

Best regards,

E-Visa Office
Legal and Consular Department
Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation
---------------------------------------------------------------------

Nu, mijn rugzak in orde brengen en aftellen....

11.10.2013

Maar eerst nog eens :rolleyes: op de kaart kijken waar malaria gebieden in Cambodja en Vietnam zijn, omdat iedereen zit aan mijn hoofd zit te zagen omdat ik te luchtig doe over malaria en andere gevaren : :rolleyes:
Ik heb met een dokter gesproken over mijn theorie wat geneesmiddelen betreft en hij keurde het goed en ook realistisch vond ;
Malaria pillen ( rond 4 euro / pil - Malarone, het is de beste, zeggen ze allemaal in een stem ) zijn duur en ze dekken je niet 100 %, terwijl mijn methode kost nix en de slagkansen zijn duidelijk hoger ;
Ja, idd ik trek door een grot stuk van het land waar malaria "leeft". Dit is niet mijn eerste reis naar Azië en ook niet de laatste. Ik weet wat ik moet doen, zonder mij te ruïneren.
In Cambodja zal ook malaria zijn ( het is te vermoeiend alles te controleren ) en ik ga gerust naar toe, ondanks de 3 nieuwe vormen van malaria.
Hey, ik ben op vakantie en geen onderzoekdier !

De echte countdown is begonnen. Yes !

15.10.2013

Terwijl mijn rugzak begint vormen te krijgen, het is 19 uur. Nieuws. In Filipijnen is een aardbeving geweest. Waar ? In Cebu, hoofdstad van het eiland Bohol. Waarom is het zo interessant ? Omdat, binnen 5 maanden land ik in Cebu.
Ik heb nog een aardbeving "gekend" - in Lentas, bij mijn vrienden, de Grieken - en ik kan met zekerheid zeggen dat ik echt geen grote fan van bevingen ben, van welke aard dan ook ...

18.10.2013

De laatste 48 uren...ja, so what ?
Van mijn "fixers", 2 mails gekregen met de overbekende my friend, take care. Vriendelijk, vond ik. Maar daarna : ene, in Saigon schreef dat een ongelooflijke storm waait alles weg en hij hoopt dat ik kan landen ; van noord Vietnam, meer bepaald in Lao Cai, de winterpret is aangekomen en het is zeer koud en ik moet me goed "inpakken" - ik geloof het, ik ga hoog, de bergen in, aan de grens met China. Ja, even de inhoud van mijn rugzak opnieuw checken ; het valt niet veel te checken, mijn rugzak is maar half vol...ik heb plaats gemaakt voor mijn medereiziger, de laptop ! ;)

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Kleine verandering in mijn reisprogramma voor 2017 : het wordt gans Zuid-Amerika ( alle landen, dus ), reistijd : 1 jaar misschien nog langer...I'll keep you posted !

Ja, Johan, zie je, ik leef ook van een reis naar de andere...op dit manier is het leven leefbaarder en rijker.:)

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
22.11.2013

5 uren geleden zat ik nog in de vliegtuig en nu bekijk ik mijn nota's voor mijn volgende reis van 12.03.2014. En omdat ik langer dan 1 maand wil blijven, moet ik een visum gaan halen bij de Filipijnse Ambassade in Brussel.

Mijn paspoort is juist genoeg geldig voor 1 jaar uitstel. En voor 2015 staat iets Europees op agenda, dus het kan zijn dat het niet nodig is.

De tickets zijn gekocht, alles wat ik nog moet doen is een locatie in HKG te vinden zonder mijn rekening te plunderen en een ticket retour HKG - Cebu Eiland, op Filipijnen. Er zijn genoeg mogelijkheden...Voor te slapen heb ik 2 adressen al...ik ga verder "graven" want ik weet dat HKG enorm duur is qua logement, maar ik wil toch niet in een schoenendoos slapen, een kubiekel zonder raam ...brrrrr, neen, toch niet !

Maar eerst, wat uitslapen...;)

Tot mails
Gecko:)

Gecko

Well-Known Member
23.11.2013

Als iemand Filipijnen in z'n gedachten heeft en wilt zijn / haar reis voorbereiden, koop niet "Lonely Planet" maar "Rough Guides". Deze keer is LP niet zo goed als een van de rivalen.

Een uitzondering ? Ik weet het nog niet...Reizen is het antwoord; hoe meer reizen, des te breder je ervaring met reisgidsen. Doen ! ( ik bedoel reizen....;) )

Gecko

Well-Known Member
25.11.2013

Straffe vergissing...ik heb nooit goed kunnen tellen en het is te zien ! Er zijn " by far " geen 4 maanden tot mijn volgende vertrek, maar wel 3 !

Hong Kong, de eerste etappe. Als je aangekomen bent, moet je eerst een slaapplaats hebben. Ik ben al dagen ermee bezig. Wat ik tot nu toe gezien heb, word ik claustrofobisch van! Schoendozen..kamers van 1m2...ja, ja, ik weet het, iedereen gaat zeggen dat het normaal is in de duurste stad ter wereld en ik had beter moeten weten... en toch...ik heb 2 plaatsen gevonden, in haartje Kowloon, en ze kosten tussen 25 en 31 €/nacht x 8 nachten = toch een hap in mijn budget, want ik ga niet op mijn kamer blijven, ik wil iets zien, beleven, bezoeken, proeven, drinken...

Dus, nu zit ik onder tijdsdruk. Ik moet ook zien weg van Hong Kong te geraken, richting Filipijnen. Er zijn wat lokale luchtvaartmaatschappijen, nu moet ik 1 vinden om naar Cebu te vliegen en terug, zonder perikelen voor mijn kredietkaart. Ik heb me laten verleiden door een zoekmachine die me beloofde de goedkoopste ticket te vinden...€300, het is niet wat ik noem "goedkoop" - meningsverschil ;) No problem, ik zoek tot ik het vind.

Gecko

Well-Known Member
26.11.2013

...en omdat de tijd dringt, hier volgt mijn route voor mijn volgende vakantie :

* 12.03.2014 / 13.03.2014

BRU - IST = 18.10 - 22.30 ; met "Turkish Airlines"
IST - HKG = 01.00 - 16.40 ;

1 week in HKG + Macau ;
verder:

* 20.03.2014
HKG - CEB = 09.25 - 12.00; met "Cebu Pacific Air"

Retour

* 12.05.2014 / 13.05.2014

CEB - MNL = 12.05 - 13.20 ; met "Cebu Pacific Air"
MNL - HKG = 16.40 - 18.40 ;

HKG - IST = 23.25 - 05.45 ; met "Turkish Airlines"
IST - BRU = 07.50 - 10.15 ;

De vluchten met "Cebu Pacific Air" hebben me € 187 ( retour ) gekost, wat ik helemaal niet duur vind, als je op de kaart kijkt...plus € 560 ( retour ) met "Turkish Airlines", in totaal € 747...niet slecht, als je denkt dat Australië wat verder ligt...;) plus Hong Kong en Macau als bonus.
Ik heb een rechtstreekse vlucht naar Manilla gezien, vanaf € 807, hmmmm....

Nu nog beslissen waar ik in HKG ga logeren...en het eerste segment is definitief klaar. Oef !

Gecko

Well-Known Member
Ik heb slecht nieuws...lees mee :

" While Cebu’s physical devastation is enormous, its remarkably low human death toll is being attributed to most people heeding the mandatory evacuation notices. But figuring out where to shelter more than 20,000 households is now the latest challenge for Dann Andrio, operations officer on assignment from the national interior department.
But scores of smaller towns across the country's central islands are only just being reached by aid workers a week after Typhoon Haiyan. Among them: Daanbantayan on Cebu island's northern tip, which was in the storm’s direct path."

Nu, heb ik een vraag : heeft het nog zin om een kamer te zoeken/ reserveren ? Bestaat de accommodatie nog ? Of moet ik bij de andere zwaar getroffen mensen, op het grond slapen ? Ik heb nog op het grond geslapen en niet zo lang geleden : in het uiterste noorden van Vietnam (en mijn "buren" waren de varkens..).
Oh ja, er zijn mensen die zwaardere problemen hebben dan ik !

Gecko

Well-Known Member
Hello Collega's

Het Nieuwjaar komt snel...dus tijd om de titel te veranderen in iets dat ik altijd kan gebruiken : Reisvoorbereidingen en hier gaan alle voorbereidingen van alle reizen terecht komen. De huidige titel past niet meer. En de "reisvoorbereidingen" gaan beginnen met de nakende reis...

De reisjournalen gaan apart komen ( :D 2 maanden in HKG + Macau + Filipijnen )...ik kan zeveren zo veel als ik wil, ha, ha , ha, ! ( grapje, natuurlijk ! ).

That's All, Folks !

Tot mails
Gecko:)

Laatst bewerkt:
Bovenaan