Luchtvaartmaatschappijen willen af van airmiles

Fred.

Administrator
Forumleiding
Travel Advisor
De luchtvaart staat voor grote veranderingen, vooral de passagiers wacht een ware revolutie, voorspelt de top van de Star Alliance, 's werelds grootste vliegverbond. Het tijdperk van misleiding, opgeklopte mistige tarieven en twijfelachtige spaarprogramma's voor nota bene de trouwste passagiers lijkt voorbij. Luchtvaartmaatschappijen gaan eieren voor hun geld kiezen.

De top van de 16 bij het verbond aangesloten internationale vliegmaatschappijen sprak afgelopen week in Montreal over de koers voor de komende jaren, die de passagiers aan boord van de alliantie moet houden. De eerste verbeteringen zijn in opbouw of worden al beproefd: tickets met modules, zonder of met maaltijden, bagage, keuze voor een betere stoel met of zonder de rest van de service. Een ontwikkeling die overigens deels al is begonnen, onder meer met de KLM voorop.

Vliegpassen voor 5, 10 of 20 scherp geprijsde vliegtrips, waarvan een aantal gratis, worden door enkele STAR maatschappijen inmiddels beperkt in de praktijk beproefd, bijvoorbeeld bij Air Canada. Onbeperkt reizen op een 'abonnement' voor minder dan $7.000 per maand, is in beperkte kring al een groot succes en zal vermoedelijk snel gemeengoed worden. Montie Brewer, president van Air Canada: "Voor passagiers kunnen die modules enorme besparingen opleveren. Hoofdzaak is dat men gaat beseffen en ook ziet waarom de ene passagier meer en de ander minder betaalt voor het vliegkaartje. Nu is dat vaak een volstrekt raadsel voor mensen op dezelfde stoel. Als de een wel service krijgt en de ander niet is dat duidelijker." "We hebben veel van de low budget aanpak geleerd, het heeft ons wakker geschud, de goeie zaken hebben we overgenomen. Nu hebben we met onze netwerken meer te bieden, dan de prijsvechters", erkent Vagn Sorensen, president van Austrian Airlines.

"De tijd dat piloot en vliegtuig letterlijk en figuurlijk tot in de wervende advertenties centraal stonden is voorbij; passagiers, daar moet het allemaal om gaan draaien. We zullen alles uit de kast moeten halen om het verloren vertrouwen bij onze passagiers terug te verdienen", zegt Brewer overtuigd. De mijlen-spaar-programa's, bijvoorbeeld, waardoor frequente reizigers zich voor hun trouw aan één maatschappij of alliantie vaker belazerd dan beloond voelen, lijken ook hun langste tijd te hebben gehad. Veel-vliegers krijgen bij Air New Zealand al gewoon "airpoint" dollars waarmee op ieder moment tickets gewoon kunnen worden gekocht. " Een enorm succes, vergeleken met de nu vaak vervloekte mijlen, die passagiers maar verzilverd moeten zien te krijgen " zegt president Rob Fyfe van Air New Zealand, die over de invoering van het systeem praat met de andere STAR partners.

"Een brede invoering kan niet uitblijven", voorspelt hij. " Onze passagiers voelen zich nu niet langer bekocht, omdat ze voor hun mijlen op de beperkt beschikbare stoelen vaker niet dan wel vluchten kunnen boeken. Als er plek is, kunnen ze weg. Geen "nee" dus meer van vliegmaatschappijen, die hun trouwste passagiers nu zo vaker de deur wijzen dan het beoogde plezier doen", aldus Fyfe. Hij geeft echter eerlijk toe: "Soms weten wij ook niet meer wat onze passagiers willen. Tot nu toe nu kozen wij wat goed was, de passagier moet nu zelf gaan kiezen." Een voorbeeld: "We verlaagden onze business class tarieven met $500 en pasten de service wat aan. Alleen de gebakken eieren verdwenen van boord. De passagiers wilden die terug. Nu krijgen ze weer eieren voor 500 dollar meer. De duurste eieren ter wereld omdat de passagiers het willen...".

bron : Het Laatste Nieuws
 
Bovenaan