Luxehotel maakt 44 Vlamingen ziek

Fred.

Administrator
Forumleiding
Travel Advisor
Twijfels of Fodele Beach op Kreta echt virusvrij is

Al twee maanden heerst er buikloop in hotel Fodele Beach op het Griekse eiland Kreta. Minstens 44Vlamingen werden er ziek. Ook Christine Cromphout: ,,Waarom blijven reisbureaus er toeristen naartoe sturen?''

Christine Cromphout (39) uit Galmaarden boekte bij Neckermann een week vakantie in het Fodele Beach, een vijfsterrenhotel op Kreta. Ze verbleef er in augustus met haar gezin en dat van haar broer. ,,We waren met zeven en we zijn alle zeven ziek geworden. Koorts, diarree, overgeven. Een kwestie van uitdroging, zei de dokter die verbonden was aan het hotel. Waarop hij meteen antibiotica voorschreef. Toen wist ik: hier klopt iets niet.''

Na haar vakantie liet Christine haar bloed onderzoeken. ,,Ik had een verhoogde waarde van hepatitis A (een virusinfectie die vaak voorkomt bij toeristen en de lever kan aantasten, nvdr ). Dat kan op een voedselvergiftiging wijzen, zei de dokter.'' Christine stuurde Neckermann een aangetekende brief omdat ze heel wat klachten had. ,,Onze kamer was niet in orde en de firma van de huurwagen was failliet. Dat we alle zeven ziek zijn geworden, is ook niet normaal.''

Via een vriendin kwam Christine te weten dat nog meer Vlamingen ziek werden in hotel Fodele Beach. ,,De problemen slepen nu bijna twee maanden aan. Toch blijven de reisbureaus toeristen naar dat hotel sturen. Dat begrijp ik niet.'' Christine is niet de enige die een vergoeding wil voor haar vakantieflop. Guy De Geyseleer uit Aalst en zijn vriendin werden ook ziek in Fodele Beach. ,,Ik moet mijn brief naar reisorganisatie Sunworld nog versturen. Ik heb 44 klachten gebundeld. Dat maakt meer indruk, want ik wil me niet laten wijsmaken dat ik gewoon een slechte maag heb.''

Guy De Geyseleer weet dat het spook van de buikloop nog altijd rondhangt in Fodele Beach. ,,Ik kreeg vorige week nog een sms'je van een meisje uit het hotel. Die was ziek en overleefde op rijst en meloen.''

,,Toestand weer normaal''

Bij Neckermann zegt Claude Perignon dat de lucht boven hotel Fodele Beach is opgeklaard. ,,Ik heb elke dag contact met de reisleider ter plaatse en sinds een week is de toestand normaal. Ik sluit niet uit dat er vorige week nog iemand ziek is geweest, maar wellicht heeft die dame zich nog niet bij de reisleider gemeld. Volgens ons is het allemaal begonnen met een groep van 54 Italianen die ziek is geworden. Er is een virus rondgegaan en dat is nu onder controle. Vergeet niet dat toeristen vaak ziek worden op warme bestemmingen. Dat zijn soms de gevolgen van de all-in formule: de mensen drinken meer en eten anders. Dat beïnvloedt de spijsvertering.''

Neckermann heeft de problemen volgens Perignon niet verzwegen: ,,We hebben pas in september tien klachten gekregen over het hotel. Als er een fout is gebeurd, zullen we een vergoeding uitkeren. Er was zeker niets mis met het eten of het water in het hotel. Ik heb twintig pagina's met analyses om dat te bewijzen.''

bron : Het Nieuwsblad

Bovenaan