Booking.com

Met ID naar Tunesië

Emile Massau

New Member
Hallo,

Ik ga de 31ste juli naar Tunesië.
Ik heb op verschillende sites gelezen dat het mogelijk is met een ID-kaart af te reizen naar Tunesië, mits je bewijs hebt dat het een georganiseerde reis is (Hotelvoucher laten zien).

Ik heb geboekt via Arke.nl, zal vertrekken vanaf Schiphol en heb een Belgisch ID (geldig tot 2016).
Ik heb echter mijn twijfels omdat er staat dat je ook via een Belgische organisatie moet boeken. Andere sites zeggen weer dat het mogelijk is met ID en hotelvoucher te reizen zonder Belgisch bedrijf.
Ik heb ook de ambassade al gebeld voor informatie, maar erg duidelijk waren ze niet.

Om deze reden zou ik graag willen weten of iemand hier ervaring mee heeft en kan bevestigen dat het mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Emile Massau

Gecko

Well-Known Member
Hi Emile

Wat bedoel je door "Belgisch bedrijf" ? Ik zie niet meteen de link tussen je ID + hotelvoucher en een bedrijf...:confused:

Groetjes:)
Gecko

Emile Massau

New Member
http://www.moorslede.be/website/215-www/694-www/988-www.html
Tunesië, indien georganiseerde reis te bewijzen door voucher van Belgisch reisbureau of touroperator die reservatie (en betaling) bevestigt van de combinatie vliegtuig en hotel.

Dit is zo'n site waardoor ik twijfel.

Op een andere site (http://zon.sunweb.nl/reisinfo/reisdocumenten.htm) heb ik dit gevonden:
In tegenstelling tot wat op uw Europese identiteitskaart staat vermeld, is het volgens de Tunesische ambassade wel mogelijk om met een identiteitskaart naar Tunesië af te reizen (alleen met georganiseerde reizen). Uw identiteitskaart dient dan na thuiskomst nog minimaal 1 maand geldig te zijn. Sunweb Vakanties is echter niet aansprakelijk indien u bij de douane geweigerd wordt.

Om deze reden vraag ik me af of andere mensen al ervaring hebben met dit.

Met vriendelijke groet,

Emile Massau

Gecko

Well-Known Member
Hi Emile

Als je morgen voormiddag een antwoord krijgt, is het te laat voor je ?

Gecko

Gecko

Well-Known Member
Hi Emile

Hier is een site http://visumcentrale.be/destination/tun/tunesi-visum.php en het zegt :

Vereisten voor een toeristenvisum voor Tunesië Vereisten toeristenvisum voor Belgische paspoorthouders

Belangrijke informatie

Geen visum benodigd voor een verblijf van maximaal drie maanden. De reiziger moet:
In het bezit zijn van een paspoort met een geldigheid van minstens zes maanden na vertrek uit het land van bestemming en ruimte voor een lege visumpagina
In het bezit zijn van bewijs van voldoende financiële middelen
In het bezit zijn van bewijs van een retourvlucht of een vlucht naar de volgende bestemming
In het bezit zijn van documenten vereist voor de eerstvolgende bestemming

***********************************************************************************
Dan heb je dit : http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisdocumenten/

en ze zeggen :

Benodigde reisdocumenten

Belgische identiteitskaart
Paspoort

Opmerkingen

Voor een verblijf van ten hoogste drie maanden is geen visum nodig.
De Belgen (minderjarigen inbegrepen) kunnen het land binnenkomen met een paspoort.

Enkel in het geval van een georganiseerd toeristische bezoek met hotelreservatie volstaat een identiteitskaart. In dit laatste geval wordt het identiteitsbewijs met foto voor kinderen jonger dan twaalf jaar aanvaard. Een identiteitskaart afgeleverd door een Belgische Ambassade of Consulaat in het buitenland wordt ook aangenomen. De documenten moeten voor de hele duur van de reis geldig zijn. Een voorlopige identiteitskaart wordt niet aanvaard.

Opgelet

Het identiteitsbewijs zonder foto voor kinderen jonger dan twaalf jaar, geeft niet het recht om Tunesië te verlaten. De kinderen moeten in dat geval een vrijgeleide krijgen op de Belgische Ambassade in Tunis om te kunnen terugkeren naar België.

De Belgische onderdanen die eveneens de Tunesische nationaliteit bezitten (bipatriden) zijn verplicht, zowel bij de binnenkomst als bij het verlaten van Tunesië, een geldig Tunesisch paspoort voor te leggen.

OF dit : http://www.aroundtheglobe.be/reizen/tunesie/visum-tunesie-si5245.html

waar ze zeggen : Reizigers uit de meeste west europese landen en Canada kunnen net als Nederlanders zonder visum het land in en 3 maanden verblijven, voor reizigers uit de VS is dit zelfs 4 maanden.

********************************************************************************

Thomas Cook : http://www.thomascookairlines.com/veel_gestelde_vragen/overzicht/voor-vertrek/reisformaliteiten.aspx

Aan welke reisformaliteiten moet je voldoen?
Algemeen

Je plant binnenkort een reis naar het buitenland? Vergeet dan zeker niet de reisformaliteiten van dit land te checken en tijdig de nodige documenten aan te vragen. De meest recente info hierover kan je vinden bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming of op de website van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse zaken, Buitenlandse handel en Ontwikkelingssamenwerking: http://diplomatie.belgium.be/.
Bij check-in

Bij de check-in dient elke reiziger namelijk in regel te zijn met de vereiste reisformaliteiten van het land van herkomst en het land van bestemming. De naam die op de reisformaliteiten staat moet overeenkomen met de naam die werd opgegeven bij reservatie. Indien de reiziger de vereiste documenten niet kan voorleggen, wordt die geweigerd. Alle kosten die daaruit voortvloeien vallen ten laste van de reiziger.
Voor reizigers van Belgische nationaliteit:

Indien je op reis vertrekt naar een land binnen de Europese Unie volstaat de identiteitskaart (die moet in elk geval minimum 3 maand geldig zijn na retour).

Voor landen buiten de Europese Unie is meestal een internationale reispas/paspoort vereist (die moet minimum 6 maand geldig zijn na retour). Ook kinderen onder de twaalf jaar moeten in het bezit zijn van een geldig identiteitsbewijs met foto.

BELANGRIJK: verscheidene gemeenten/steden zijn reeds overgeschakeld op de nieuwe kids ID. Reken toch op een leveringstermijn van 3 weken.

Voor enkele toeristische bestemmingen wordt gevraagd om tijdens de heenvlucht of bij aankomst een toeristenkaart in te vullen of een visumrecht te betalen.

Voor alle landen waarop Thomas Cook Airlines vluchten aanbiedt, vind je hieronder info over de nodige reisdocumenten voor een toeristisch verblijf van maximum 90 dagen. Deze informatie is steeds onder voorbehoud van wijzigingen.

Tunesië

internationale reispas/paspoort
uitzondering voor burgers met Belgische én Tunesische nationaliteit: Tunesisch paspoort

**********************************************************************************
OF http://www.afrika.nl/tunesie/praktische-informatie/paspoort-en-visum/

waar je het volgende vindt : Paspoort & Visum Tunesië
Hoe lang moet je paspoort geldig zijn?

Bij een reis naar Tunesië moet je paspoort geldig zijn tot aan het einde van je verblijf in Tunesië. Een retour- of doorreisticket is verplicht.
Welke reisdocumenten heb je nodig in Tunesië?

Voor een reis in Tunesië heb je geen visum nodig, zo lang je van plan bent korter dan drie maanden te blijven.

************************************************************************************
....en ga zo verder.

Persoonlijke mening : je ID + je voucher is voldoende.

Nog niet zeker of overtuigd ? Laat iets weten en ik zoek verder.

Gecko

Gecko

Well-Known Member
Hi Emile

Toevallig, vond ik in mijn reistijdschriften het volgende over grensformaliteiten voor Tunesië :

* als je georganiseerd reist, heb je alleen je ID + de voucher van je reisorganisator nodig ;

* reis je individueel, dan heb je wel een paspoort + visum nodig.

Zo. Ik hoop dat ik een beetje duidelijkheid heb meegebracht ;)

Gecko

Gecko

Well-Known Member
Hi Emile

Kijk wat ik vandaag via e-mail krijg :

" Reisadvies Tunesië

Spontane demonstraties en barricades in Tunesië. Wij raden u aan demonstraties te vermijden en extra waakzaamheid te betrachten. Nederlanders in Tunesië: registreren bij de Nederlandse ambasade.

Het is momenteel onrustig in Tunesië. De Rijksoverheid heeft nog geen negatief reisadvies ingesteld maar u wordt geadviseerd extra waakzaamheid te betrachten, demonstraties en samenscholingen te mijden en op de hoogte te blijven van het lokale nieuws en actualiteiten. Reizen in de avonduren wordt ontraden.

In Tunesië is de noodtoestand van toepassing. Dat is te merken aan versterkte bewaking bij overheidsgebouwen en ambassades en aan frequente wegcontroles door politie, met name in de aanloop naar grote politieke evenementen.

Meer informatie en het actuele reisadvies vindt u op deze pagina van de Rijksoverheid.

© NieuwsUit.com "

Nu, is het aan je om te beslissen...let op : het betreft de Nederlanders, maar ik zou op "Diplobel" ook even kijken...

Gecko

Well-Known Member
Het is gewoon ter info :

" Vluchten tussen Brussel en Tunesië geschrapt na moord op oppositieleider

De Tunesische luchtvaartmaatschappij Tunisair schrapt vrijdag al haar vluchten van en naar Tunesië. Tussen Brussel en Tunesië zijn zes vluchten van Tunisair geannuleerd. Reden voor die beslissing is de algemene staking in Tunesië als reactie op de moord op oppositieleider Mohammed Brahmi.

De website van Brussels Airport meldt dat de vluchten van Brussel naar Tunis, Djerba en Enfidha vrijdag geschrapt zijn. Ook in de omgekeerde richting gaan drie vluchten niet door.

Tunisair kondigde eerder aan dat alle vluchten van en naar Tunesië zouden geannuleerd worden, vanwege een algemene staking als reactie op de moord op Brahmi. Tunisair biedt zijn excuses aan aan de reizigers en vraagt hen hun vlucht ‘zonder bijkomende kosten’ te herboeken.

Uitstel

Luchtvaartmaatschappij Jetairfly heeft twee vluchten vanuit Luik en Charleroi naar Djerba tot zaterdag uitgesteld. Ook de vluchten vanuit Djerba naar beide Belgische luchthavens werden naar zaterdag uitgesteld. Vanuit Enfidha keert daarentegen vrijdagnamiddag wel een toestel zoals gepland terug naar Brussel.

De klanten van touroperator Thomas Cook, die vanuit Brussel met een toestel van Tunisair naar Djerba en Enfidah zouden vliegen, vertrekken eveneens zaterdag. Wie zou terugkeren naar België, zal door de plaatselijke vertegenwoordigers van Thomas Cook op de hoogte worden gebracht. De toeristen kunnen zonder extra kosten in hun hotel blijven en keren zaterdag terug, aldus een woordvoerder van de touroperator.

Doodgeschoten

De linkse oppositieleider Brahmi (58) werd donderdag neergeschoten in zijn auto voor zijn huis in de hoofdstad Tunis. Het is nog niet duidelijk wie achter de aanslag zit, maar zijn familie en aanhangers beschuldigen de regerende islamisten van Ennahda.

Brahmi is al de tweede politicus die dit jaar werd vermoord in Tunesië. In februari werd al Chokri Belaïd gedood, een ander kopstuk van Tunesisch links. Die moord leidde tot massale protesten en dwongen de toenmalige eerste minister Hamadi Jebali tot aftreden. (Belga/KVDA) "

Bron : Knack, 28.07.2013

martine 123

New Member
Hallo,
uw vraag is al van een tijdje geleden, maar ik zou toch graag willen weten of u alleen maar een identiteitskaart hebt nodig gehad om naar Tunesië te reizen.
Ik heb namelijk dezelfde vraag, maar dan ivm reizen naar Marokko.
Wij zouden ook graag met een Nederlandse reisorganisatie een georganiseerde reis (vlucht +hotel) naar Marokko maken. Uit ervaring weet ik dat je met een Belgische reisorganisatie een georganiseerde reis naar Marokko kan maken met enkel een ID-kaart. Maar of dit ook zo is met een Nederlandse reisorganisatie ??????????
Zou je mij kunnen laten weten of het jou gelukt is ?
Groeten

Gecko

Well-Known Member
Hi Martine
Er zijn 2 kleine problemen;) : 1) ik woon in België ; 2) ik reis nooit georganiseerd ; mijn reizen worden door mezelf georganiseerd, i.s.w. met mijn laptop.

Normaal gezien, het is aan de reisorganisator om de visa aspecten op te lossen. Ik denk niet dat in Nederland anders is. Maar voor je geruststelling, bel met je reisorganisator en ze moeten je inlichtingen geven. Ze moeten het weten.

Weten ze niet, dan zou bij me een grote vraagteken rijzen. Dan zou mijn vertrouwen weg zijn ( wantrouwen).
Als ik je nog met iets kan helpen...zeer graag :)

Groetjes
Gecko:)

Emile Massau

New Member
Hoi,

Ik ben zonder problemen op vakantie gegaan! Je krijgt een kaartje die je moet invullen en bijhouden. Aan het einde moet je deze inleveren.

Groeten

martine 123

New Member
Hoi Gecko,
Bedankt voor de snelle reacties !
Wij zijn ook Belgen, dat was ik er vergeten bij te vermelden.
Wij willen dus via een Nederlandse reisorganisatie naar Marokko gaan.
De reisorganisatie gaf mij volgend antwoord : "Ik adviseer u om contact op te nemen met het Marokkaanse Consulaat in Belgie. Het maakt niet uit vanaf welke luchthaven u vertrekt. Wat belangrijk is welke nationaliteit u heeft en naar welk land u reist. "
Uit hun antwoord kan ik dus wel afleiden dat het niet gaat uitmaken of je vanuit Zaventem of vanuit Schiphol gaat vertrekken. Zolang je maar Belg bent gelden dezelfde voorwaarden, maar het blijft een beetje vaag.
Ik heb het Marokkaans consulaat dus een mailtje gestuurd (ongeveer 2 weken geleden) maar daar is nog niet op geantwoord.

Gecko

Well-Known Member
Hi Martine
Dus, je reisorganisator weet het niet of wilt het niet weten...normaal gezien, het aanschaffen van een visum blijft hun probleem. Daarom noemen ze zich 'reisorganisator' = organiseren van reizen.

Ik zou het niet 'kopen' en ik zou hun lastig vallen tot ze hun verplichting doen. Trouwens, staat het nergens op dat visum is hun plicht ? Heb je alles goed gelezen ?

Wat je ook kunt doen, is bellen naar de ambassade. Ja, soms ( meer wel dan niet) antwoorden ze niet. Omdat ze veel te doen hebben :(...een manier om met rust gelaten te worden en niets doen en toch betaald worden om een luxe leven te leiden. Pffffffff !(n)

Maar nogmaals, het is niet je probleem...de reisorganisator moet het weten en alles in orde brengen.

Gecko
Nog vragen ? geen probleem :)

World Nomads Travel Insurance
Bovenaan