Noorwegen juli 2019

Discussie in 'Zoek een reisgenoot' gestart door donaldje, 17 mrt 2019.

Tags:
  1. donaldje

donaldje New Member

Dag reisgenoten

We zijn momenteel met drie dertigers en zoeken graag een vierde reisgeno(o)t(e) om deze zomer van de Noorse natuur te genieten. Vier zodat we met even zijn.. altijd handig voor gesprek, busrit,tent enz..
    Zes sluiten we zeker niet uit, maar ervaring leert me dat we best al beginnen met een 4e te zoeken ;-)

Periode: juli 2019 vanaf het bouwverlof een dikke week, klein twee weken.

Transport: vliegticket tot daar; ginder met trein/bus tot de bergen. Daar dagelijks wandelen van A naar B naar C enz.

Overnachten: wildkamperen in de bergen, soms eens een berghut als er goesting/nood aan is. Laatste dag of eerste dag (hangt af van vluchturen) in Oslo nog in een goedkoop hostel. Het is een duur land maar we proberen het low budget te houden.

Doel: genieten van de Noorse natuur en bergen, rustig wandeltempo maar wel met doel wandelen: hiken. Dagelijks komen we een berghut tegen (zo plannen we online ook onze route) Na een week kunnen we dan wel een gletsjer afgewandeld hebben en een daling naar een fjord achter de rug hebben.

Laat gerust wat weten, stel je vragen, of stuur maar een PM :)
    Vermits Ryanair niet meer vliegt op Noorwegen, is het zeker leuk om niet té lang te wachten om vliegtickets te boeken.

Groeten, Donald

2. Kris86

Kris86 New Member

Hallo, ik ben 1 van de 3 dertigers waar Donald het over heeft en geef hier graag nog wat aanvullende informatie.

Donald en ik zijn al 5 jaar vaste hiking buddies en hebben al meer dan 1000km met elkaar gewandeld in Scandinavische landen zoals Noorwegen en Zweden. We kennen mekaar door en door.
    Elk jaar gaan we op zoek naar mensen die eens weg willen van alle drukte, weg van die gsm, die computer en alles wat verder nog stress geeft.

Dit jaar is onze 3de metgezel iemand die al lange tijd lijdt onder een burn-out en zich met deze vakantie hoopt te herbronnen door eens alles achter zich te laten en het vermoeide brein even uit te schakelen.
    Op hike zijn de keuzes immers simpel, wandelen of uitrusten, eten of verteren, slapen of opstaan.

Er is nog niets vastgelegd maar vermoedelijk trekken we naar een gebied dat Donald en ik als onze broekzak kennen en beide de beste herinneringen aan hebben.
    Een niet al te uitdagende omgeving met veel afwisselend terrein, van het bewonderen van een gletsjer, met wat geluk toch enkele meters sneeuwvlakte oversteken, uitgestrekte groene platte vlaktes, mooie watervallen, adembenemende fjorden en eindigen aan een klein gezellig kuststadje met strand en de mogelijkheid tot fjordenzeezwemmen (als dat bestaat)

Het tempo houden we zo laag mogelijk wanneer het kan, we voorzien enkele extra dagen in de reisplanning zodat iedereen in staat is om samen met de groep de finish te halen. Genieten, herbronnen en een goede groepssfeer staan voorop.

Even halthouden om in een meertje te zwemmen, wat te zonnen of even een omweggetje maken voor een bergtopje met prachtig uitzicht te beklimmen het kan allemaal.
    Enkel bij een regenachtige dag vragen we van iedereen om even een korte inspanning te leveren en in beweging te blijven tot we warme beschutting vinden of het droog genoeg is voor de tent op te zetten. Op de natte grond gaan zitten en zeuren dat je koud en nat bent lost jammer genoeg de situatie niet op.

We proberen zoveel mogelijk in de tenten te slapen om echt het gevoel te hebben dat we weg zijn van alles, maar veel zal afhangen van het weer, niemand ook wij niet zijn blij als we door en door nat zijn. Gelukkig zijn er heel gezellige hutten met warme bedden, warme maaltijden, vriendelijke mensen en een wc-huisje op 200m van je hutje waar je in het midden van een koude nacht naartoe kan huppelen.

Ook mensen met weinig ervaring en zonder materiaal zijn welkom.
    We hebben zelf al het materiaal dat nodig is wat betreft kamperen, koken en zelfs voedsel.
    Je hoeft enkel nog voor je eigen rugzak, slaapzak, matras en kleding te zorgen.

Goede wandelschoenen zijn een must! Verder geven we graag advies wat betreft geschikt materiaal dat zeker niet duur hoeft te zijn.

Het bouwverlof waar Donald het over heeft begint op maandag 15 juli, vertrekken op 13 en 14 juli is eventueel ook mogelijk.

Laatst bewerkt: 18 mrt 2019

3. Agnes1980

Agnes1980 New Member

Hi Kris en Donald,

Ik heb net een berichtje geplaatst bij jullie zoektocht naar reisgenoten naar Zweden, nu weet ik niet wat jullie laatste plannen/ideeen zijn maar Noorwegen is ook geweldig dus dat maakt me eigenlijk niet uit.

Ik houd ervan om de vakantie met de dag te beleven en dus niet te veel vast te leggen en lekker actief te zijn, zoals jullie je plannen beschrijven klinkt het alsof jullie er ook zo in staan. De laatste jaren heb ik veel gebackpacked dus een rugzak, slaapzak en matras heb ik wel maar verdere echte kampeer spullen heb ik eigenlijk niet, dus erg handig dat jullie dat al bezitten maar mocht er nog iets moeten worden aangeschaft is dat wat mij betreft geen probleem.

Groetjes,
    Agnes (39 jaar)

4. Kris86

Kris86 New Member

Beste Agnes,

Bedankt voor de reactie.
    Donald is even op vakantie maar zal binnen enkele dagen wel reageren. Hij gaat heel tevreden zijn met je berichtje, je lijkt me nu al een aangenaam persoon.

Het idee waar we nu het meest concreet mee bezig zijn is de lange kanotocht (kleine week) in Zweden dit zou op fysiek vlak iets aangenamer zijn voor onze 3de reisgezel.
    Persoonlijk overweeg ik om het daarna te combineren met een 5tal dagen rustige hiking in Zweden, maar eigenlijk liever in Noorwegen omdat hier meer mogelijkheden zijn voor "off the grid" wildkamperen.
    Ik moet zelf nog eens overleggen met Donald, maar meestal zit hij wat dat betreft op dezelfde golflengte als mij.
    We moeten alleen de praktische haalbaarheid qua transport en budget dan eens bekijken als we 2 landen combineren.

Groetjes
    Kris

5. Agnes1980

Agnes1980 New Member

Hi Kris,

Wat leuk zo snel al een reactie van je te ontvangen. Mooi idee ook om een kanotocht en wandelen te combineren eventueel in Zweden en Noorwegen. Inderdaad dat moet dan allemaal nog even in elkaar gaan passen, lijkt me leuk daar over mee te denken.
    Ik kijk uit naar een berichtje van Donald.

Groetjes,
    Agnes

6. filip2block

filip2block New Member

Hi Donald en Kris

Ik ben mogelijk geïnteresseerd. In lang vervlogen tijden heb ik via dit forum leuke reisbuddies gevonden, maar ondertussen heb ik zelf ook al wat reizen begeleid. Een aantal daarvan trouwens in Scandinavië: trekking in Lapland (Kungsleden), roadtrip door Lapland en de Lofoten, kanotrekkings in Zweden, wandelvakanties in Noorwegen, een roadtrip van Brussel naar Moskou... Kortom, ik heb behoorlijk wat ervaring. Misschien zelf al iets te veel in Zweden... Zijn jullie ook te vinden voor een reisje naar Finland (ik heb ooit een leuke kanotrekking gedaan vanaf Imatra) of ander verrassend gebied :p? Ik heb gelezen dat jullie een week tot een kleine twee weken wilden gaan. Afhankelijk van het programma (en de afstanden) ben ik zelf meer voorstander voor de volle twee weken, maar ja: in't onderwijs heb je voldoende vakantie natuurlijk...

groetjes,

Filip

7. Kris86

Kris86 New Member

Hey Filip, leuk je reactie te lezen.

Klinkt allemaal zeer avontuurlijk!
    Waar zat jij vorige jaren toen we hier de echte diehards aan het zoeken waren? :)

We zijn momenteel met 4 mensen aan het bekijken hoe we een afgelegen kanotrip in Zweden met hiking in Noorwegen kunnen combineren.

De nadruk zou eerder liggen op een rustig tempo en beetje meer van dag tot dag bekijken wat voor iedereen haalbaar is.
    Dit jaar draait meer rond het fijne groepsgevoel en met zen alle de finish halen

Onze geplande reisduur zou ongeveer 2,5 week zijn.

Je maakt me wel nieuwsgierig met die Finland kanotrip, hier zijn we idd nog niet geweest.

8. filip2block

filip2block New Member

Ik ben volledig mee met jullie concept (avontuurlijk, niet die hard). Aangezien ik thuis met een baby zit, is 14 dagen min of meer tegelijk de minimale (ik wil nog eens even de deur uit) én maximale reisduur. Als ik ergens een halve week kan inkorten, wil ik eigenlijk wel mee. Värmland ben ik wel wat beu gezien. Ik ben zelf trouwens 38.

donaldje vindt dit leuk.

9. Kris86

Kris86 New Member

Qua leeftijd zit dat zeker ok Filip, geboortejaren zijn 1980, 1981, 1985 en 1986.

Momenteel concentreer ik mij op het Rogen gebied op de grens van Noorwegen en Zweden, net boven Varmland. Hier kom ik meestal uit als ik zoek naar afgelegen en toch een beetje uitdagende kano trips.

donaldje vindt dit leuk.

10. donaldje

donaldje New Member

Gegroet allen!

Fijn voor je reactie Filip. Je ervaring en uitdagingen spreken me zeker aan. Finland heb ik twee jaar geleden eens proberen te zoeken voor kanogebied en hiking erna. Lijkt me ook minder dicht bevolkt gebied dus perfect om wat weg van de wereld te zijn.

Momenteel zijn we met vier en is de mindset zoals kris aangeeft wel kanovaren en week hiking. Aansluitend is grens Noorwegen Zweden ideaal omdat we graag ook wat bergen doen tijdens het wandelen. Beslist is ook dat we focussen op de schoonheid van de gebieden en niet op de afstanden. Op het hiken in Zweden waren we snel uitgekeken qua variërende landschappen en weg van de bewoonde wereld of massatoerisme.
    Als je leuke sites kent met online maps voor Finland wilt ik daar zeker eens naar kijken voor een latere reis.

Groeten Donald

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie