Noorwegen zomer 2020 met kinderen en camper

Veroniek

New Member
Hoi, Wij zijn een gezin met 3 kinderen (17, 14 en 13j) en op 23/7 vertrekken we richting Frederikshaven met een camper om aldaar de boot naar Götenborg te nemen. We zouden dan verder reizen naar Oslo om uiteindelijkin Kristiansand de boot terug te nemen op 8/8. Wat we tussenin gaan doen is nog even onduidelijk. We hebben wel een kleine wishlist om deze 16 dagen in te vullen:
- trein van Fläm naar Myrdal en eventueel naar beneden wandelen als dat mogelijk is
- Prekestolen
- we zouden de ferry van Bergen naar Stravanger nemen.

Momenteel zijn we veel aan het lezen en het internet aan het afschuimen, maar alle tips zijn welkom. Ik vond ook al een paar leuke sites via dit forum.
Het is trouwens de eerste keer dat we met een camper gaan. Spannend allemaal. En wandelen in combinatie met af en toe een leuke stad zien we helemaal zitten. Zolang ik maar tot rust kan komen in de natuur.

Dank je wel voor alle tips!
Véronique

Uitwaaien

New Member
Hallo Veroniek,

Ik kan je Noorwegen sterk aanraden. Ik ben er 3 jaar geleden voor het laatst op vakantie geweest met mijn 2 kinderen (toen 15 en 17 jr). Wij reisden met een personenauto en familietent, maar campers zie je daar veel meer. Wij zijn ook naar de Prekestolen, Stavanger, Hardangervidda, Myrdal, Sognefjord (incl. gletsjerbezoek Nigardsbreen) en Oslo geweest. Met Engels kun je je overal in Noorwegen goed verstaanbaar maken.
Enkele tips:
-Zorg dat je goed met je camper overweg kunt, vooral als je de smallere, bochtige binnenwegen neemt. Leer ook van te voren goed achteruit rijden met de camper. We hebben menig gestrande camper gezien onderweg en dan lag het niet aan het materiaal......
-Er zijn heel veel tunnels, veerponten en tolwegen (grotere wegen) in Noorwegen. Zorg dat je daarvoor veel Noors kleingeld bij de hand hebt. Bij de grote tolwegen gaat de betaling achteraf via fotografie van het kenteken. Er zijn verschillende betaalmogelijkheden o.a. EPC.
-Oslo is ook zéker de moeite van het bezoeken waard. Zoals Vigelandparken (beeldenpark) en Holmenkollen (uitzicht over de stad).
-Prekestolen is geweldig, maar wel druk bezocht (file-lopen).

Heel veel plezier en har det bra!

Anita

Bovenaan