BRUSSEL - Twee jaar na het opdoeken van de skitreinen biedt de NMBS vanaf volgende winter opnieuw skitreinen aan richting Oostenrijk.
Vanaf 23 december start de NMBS met een verbinding Oostende-Innsbruck (Oostenrijk).
Eind 2003 stopte de NMBS met haar skitreinen omdat ze niet rendabel waren.
De kosten voor het aanbod van de treinen met slaaprijtuigen wogen toen te zwaar door.
De vraag naar een skitreinverbinding bleef echter bestaan en de Nederlandse privé-firma The Train Company vulde het vrijgekomen gat in de markt.
Nu komt de NMBS met een eigen initiatief.
Van 23 december tot 17 maart 2006 kan de skitoerist op vrijdagavond van België naar Oostenrijk sporen.
De trein vertrekt vrijdagavond omstreeks 21 uur in Oostende en komt zaterdagvoormiddag aan in het Oostenrijkse Innsbruck.
Onderweg stopt de trein in Brugge, Gent-Sint-Pieters, Brussel-Zuid, Brussel-Noord, Leuven, Luik en Verviers alsook in het Oostenrijkse Kufstein, Wörgl en Jenbach.
Geen slaaprijtuigen
Opvallend is dat de NMBS voor de skitrein gebruik wil maken van bestaande treinen die tijdens de week ingezet worden op piekuren en in het weekend stilstaan.
De treinen bestaan dus niet uit klassieke slaaprijtuigen, maar uit zogenaamde I10-rijtuigen met zitplaatsen.
Om het comfort te waarborgen, opteert de NMBS ervoor om de capaciteit in die rijtuigen te beperken tot 85 procent.
Elke skitrein moet op die manier plaats bieden aan zo'n 1.000 skitoeristen.
Een ticketje voor de skitrein kost 119 euro (inclusief treinvervoer vanuit elk Belgisch station naar een van de opstapstations).
Voor vroege boekers wordt een tarief van 99 euro voorzien.
,,Daarmee creëren we een aanbod met een geweldige prijs/kwaliteit-verhouding.
Met die prijs kunnen we elke concurrentie aan en zitten we onder de prijs van de autocarmaatschappijen", aldus NMBS-topman Marc Descheemaecker.
bron : De Standaard
Vanaf 23 december start de NMBS met een verbinding Oostende-Innsbruck (Oostenrijk).
Eind 2003 stopte de NMBS met haar skitreinen omdat ze niet rendabel waren.
De kosten voor het aanbod van de treinen met slaaprijtuigen wogen toen te zwaar door.
De vraag naar een skitreinverbinding bleef echter bestaan en de Nederlandse privé-firma The Train Company vulde het vrijgekomen gat in de markt.
Nu komt de NMBS met een eigen initiatief.
Van 23 december tot 17 maart 2006 kan de skitoerist op vrijdagavond van België naar Oostenrijk sporen.
De trein vertrekt vrijdagavond omstreeks 21 uur in Oostende en komt zaterdagvoormiddag aan in het Oostenrijkse Innsbruck.
Onderweg stopt de trein in Brugge, Gent-Sint-Pieters, Brussel-Zuid, Brussel-Noord, Leuven, Luik en Verviers alsook in het Oostenrijkse Kufstein, Wörgl en Jenbach.
Geen slaaprijtuigen
Opvallend is dat de NMBS voor de skitrein gebruik wil maken van bestaande treinen die tijdens de week ingezet worden op piekuren en in het weekend stilstaan.
De treinen bestaan dus niet uit klassieke slaaprijtuigen, maar uit zogenaamde I10-rijtuigen met zitplaatsen.
Om het comfort te waarborgen, opteert de NMBS ervoor om de capaciteit in die rijtuigen te beperken tot 85 procent.
Elke skitrein moet op die manier plaats bieden aan zo'n 1.000 skitoeristen.
Een ticketje voor de skitrein kost 119 euro (inclusief treinvervoer vanuit elk Belgisch station naar een van de opstapstations).
Voor vroege boekers wordt een tarief van 99 euro voorzien.
,,Daarmee creëren we een aanbod met een geweldige prijs/kwaliteit-verhouding.
Met die prijs kunnen we elke concurrentie aan en zitten we onder de prijs van de autocarmaatschappijen", aldus NMBS-topman Marc Descheemaecker.
bron : De Standaard