Oud en Nieuw in Istanbul

M

Maaike T

Guest
Wat zijn in Turkije tradities bij Oud en Nieuw?
Wij hebben bijvoorbeeld "onze" oliebollen.
Hebben ze in Turkije ook speciaal eten?
Hebben ze nog meer tradities?
Gaan de winkels op Oudjaarsdag eerder dicht?
Zijn er winkels/restaurants open op nieuwjaarsdag?
Of is alles dicht?

Fred.

Administrator
Forumleiding
Travel Advisor

Ik heb even wat opgezocht...

Tradities

Eten en drinken

Tip1- De (echte) Turkse keuken staat bij de vier besten ter wereld geklasseerd (na de Franse, de -echte- Chinese en de Italiaanse). De gerechten worden licht, en zeker niet pikant gekruid, de kebabs zijn heerlijk. Vooral een doner kebab (lamsvlees) is een proevertje waard. Meze zijn kleine, fijne voorgerechten en cacik is de typische lekkere yoghurt. Ook de corba (soep met graankorrels en yoghurt) smaakt. Feta is een lekkere geitenkaas, die men eet met een laagje olie en wat peper.
Visgerechten zijn alleen aanbevolen in kustgebieden
Turkije is een land van zoetebekken. Heerlijk, maar altijd erg zoet.
Baklava is de meest geliefde patisserie en ook lokum (Turks Fruit) is populair
Raki (anijssmaak) is het nationaal aperitief. De populaire benaming is "leeuwenmelk", maar het drankje is niet geschikt voor? welpjes. Raki gaat er zachtjes in, maar gedenk dat het goedje tussen de 45graden en 50graden graden alcohol bevat. Raki wordt verzacht met water en een blokje ijs. Zuivere raki is kleurloos, met water kleurt hij wit. En ? bij maagkrampen of darmklachten kan een klein borreltje de problemen helpen verminderen !
Turkije heeft ook een behoorlijk bier (Efes, Tekel maar ook Tuborg) en degelijke wijnen (Doluca Riesling, Karmen, Yakut), hoewel enige vergelijking met de Franse producten zeker niet opgaat. Het land distilleert ook een wodka: alleen voor geoefende drinkers !
De muntthee (cai = spreek uit: chai) is lekker en vooral digestief (aanbevolen ook bij buikloop)
Koffiedrinkers opteren best voor een Turkse versie, want de gewone koffie (kavhe) is meestal Nescafe. Sade is niet gesuikerde Turkse koffie. Orta is matig gesuikerd en Serkerli sterk gesuikerd.
Een dorstlesser is Ayran, een ongezoete yoghurt met bruisend mineraal water

Tip2- Turkije heeft een uitgebreide keuken, het aanbod van gerecht is zeer groot. Uiteraard ontbreekt er Pizza, pasta's en frite niet. Proef eens de vele gerechten die worden angeboden in de vitrines van de vele restaurantjes. Je kunt van alles een beetje laten serveren, men stelt het zeer op prijs als je de Turkse gerechten wilt proberen. Het menu wordt angeboden op groten borden die voor de deur staan, kijk rustig naar het aanbod, men probeert je wel zo snel mogelijk binnen te loodsen maar dat is de werkwijze in Turkije en dat is niet alleen bij de restauranten. Als je voor de eerste maal in Turkije komt moet je daar wel aan wennen. Prijzen kunnen nogal uiteenlopend zijn, waar het duur lijkt te zijn valt het meestal mee. Vis is in Turkije duur, vraag eerst naar de prijs. Voor gemiddel f. 20,= p.p. kun je uitgebreid eten. Ga eens eten in een echt Turks restaurant eten, het ziet er uit als een cafetaria en is niet luxe ingericht, er wordt geen alcoholische drank geserveerd. Waar veel Turkse mensen zijn is het altijd lekker en goed. Neem eens een kijkje bij de kok in de keuken, hij stelt dat zeer op prijs. Turkse wijnen zijn voortreffelijk. EFES bier is lekker. Appelthee wordt je altijd gratis aangeboden. Eet geen onverpakt ijs. Drinkwater moet je kopen. Turkije heeft alle seizoenen van het jaar een groot aanbod van vers fruit, bezoek eens een Turkse markt.

Feestdagen

dit vond ik terug over nieuwjaar, over oudjaar staat er nergens niets bij.
Dus ik denk dat alles gewoon open is op oudjaar.

1 januari: tijdens onze nieuwjaarsdag zijn alle fabrieken en kantoren gesloten.

http://www.zoekinturkije.nl/turkiye/info.php#gewoonten

Tradities : Voor Turkije zijn tradities erg belangrijk. Men vindt veel van deze tradities terug in de folklore. Deze folklore treft men overal aan. Aan de kust als vermaak voor de toeristen en in het binnenland als manier van uiten tijdens bijvoorbeeld een feest. Iedere streek heeft zo zijn eigen dans en instrumenten. Over het algemeen worden er blaas-, snaar- en slaginstrumenten gebruikt. Een van de blaasinstrumenten is de Sipsi, een hoogklinkende fluit de veelal aan de Egeïsche kust wordt gebruikt. Het is in ieder geval altijd een indrukwekkend spektakel. Naast de folklore als traditie kent Turkije ook vele andere tradities, zoals religieuze tradities en tradities uit de Turkse keuken, die naarmate men verder in het binnenland komt sterker aanwezig zijn.

Turkse Tradities

Gastvrijheid: Dit is een van de hoekstenen van de Turkse maatschappij. Zelfs de armste boer voelt zich verplicht zijn gasten (misafir) het beste voor te zetten
Turkse koffiehuizen: Zelfs het kleinste dorp heeft een koffiehuis (kahve) waar mannen bij elkaar komen om te praten en backgammon te spelen (tavla)
Turkse badhuizen: Er zijn gescheiden badhuizen (hamam) voor vrouwen en mannen. Het is een verfrissende manier van baden en de badhuizen zelf zijn meestal interessant om te zien.
Volksmuziek: De levendige Turkse volksmuziek, die ontstond in de steppen van Azië, vormt een groot contrast met de klassieke Osmaanse muziek.Volkshelden: Nasrettin Hoca, Karagoz, Yunus Emre, Koroglu.

Laatst bewerkt:
M

Maaike T

Guest
Bedankt voor zoveel info.
Ik denk dat ik me er niet zoveel bij hoef voor te stellen van feesten tijdens Oud en Nieuw. Als op Nieuwjaarsdag alleen fabrieken en kantoren dicht zijn, hoef ik me ook geen zorgen te maken over eten en drinken. (we hebben alleen een hotel met ontbijt geregeld)

Bovenaan