Booking.com

Over de Plas - Jamaica, mijn reis ( 11.02 - 23.02.2014 )

Gecko

Well-Known Member
11.02.2014

Nog 8 uren en ik laat de temperaturen rond 10 graden achter...geeee, als ik denk dat ik binnen 24 uur een G & T ga drinken in mijn lievelingsomgeving, de tropen...ja, ik verdien het, na zo'n langeafstandsvlucht !

Ik heb een strakke agenda :

* dag 1 = Maroon Town - Flagstaff - Mocho ;
* dag 2 = Windsor Cave - Cockpit Country ;
* dag 3 = Catadupa - Montpellier ;
* dag 4 = Rocklands Birds Feeding Station ;
* dag 5 = Falmouth - Glistening Water ( 's avonds ) ;
* dag 6 = naar een klein, afgelegen kerk gaan en de mis bijwonen ( nee, ik ben geen kerkganger, maar een echte gospelchorus horen zingen, het is toch iets speciaal en zeer authentiek );
En ergens tussenin, ga ik naar een shaman* ; ik ben er nog geweest, in Kenya, maar nu kan ik zelf mijn vragen stellen, zonder tolk ! En nee, ik ben niet ziek ! Ik ben gewoon nieuwsgierig !

* Shaman = Shaman are spiritual visionaries of tribes and clans. These gifted warriors can see into the world of spirits and communicate with creatures invisible to the eyes of normal beings. They are beset by visions of the future and use their sight to guide their people through troubled times. Although shaman may seem wise and serene at first, they are formidable foes; when angered, their wrath is as fierce as those who have a connection to Eternals or nature.
Zoiets :



Meer details als ik bij de shaman ben geweest ...;)


Ik heb nog 4 dagen om lui te zijn, in de zon liggen en aan de poolbar hangen...want eens terug, moet ik voor mijn visum voor Filipijnen zorgen en mijn rugzak klaar zetten, klaar voor de volgende reis : Hong Kong, Macau en Filipijnen...

Tot morgen !

Gecko:)
 

Gecko

Well-Known Member
Door allerlei Jamaicaanse omstandigheden kon ik mijn reisdagboek niet houden. Ik heb alles keurig genoteerd, zodanig iedereen een beeld over Jamaica kan hebben.

Het spijt me zeer erg dat ik mijn woord niet kon houden, maar geloof me gerust, het was buiten mijn wil.:mad::mad:
Zondag ben ik thuis en dan ga ik alles ter jullie beschikking stellen.

Tot binnenkort !
Een ultrafurieuze reptiel:mad:
Gecko
 
Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
19.02.2014

Ik heb een plaats gevonden waar ik kan internetten wanneer ik wil en zolang als ik wil...dus morgen ga ik beginnen mijn reisjournaal te overschrijven, zodanig zondag, als ik terug achter mijn reisbureau zit, kan ik mijn gewone "werk"doen :)

Ik wens niemand laptop ontwenningsverschijnselen...in mijn geval, word ik onrustig, niets is goed genoeg, ik word depressief, ik begin aan de bar te hangen, in de onbestaande hoop om mijn laptop te vergeten.

"Whatever", ik ga morgen schrijven over de plus- en minpunten van een "all-in" vakantie; de reisgoeru's beweren dat zulke vakantie zeer budgetvriendelijk is. Ik laat het aan jullie over om de conclusies te trekken...ik ga zo neutraal mogelijk proberen te blijven; achteraf ga ik aan jullie geven wat ik persoonlijk ervan vind.

So, see ya tomorrow ! :)

Een minder gefrustreerde reptiel
Gecko:)

P.S. - Het is in nu in Jamaica 06.55 pm.
 

Gecko

Well-Known Member
20.02.2014

"Glistening Waters" of " Luminous Lagoon" is een van de andere 2 plaatsen in de wereld waar je dit fenomeen kunt je bewonderen ; de andere 2 plaatsen zijn Puerto Rico en Indonesië; maar in Jamaica, is de grootste en het hele jaar door te bewonderen lagoon.

Zo :

Het is echt de moeite waard om erin te zwemmen; het water is warm en je kunt alle vissen zien zwemmen, zelfs maantroggen. Fantastisch ! Eens buiten het water, je zwembikini / short lijkt met duizenden diamanten versierd te zijn.
Als je een fles water meeneemt, de micro-organismen leven nog 5 dagen, als je ze in de zonlicht houdt.

Ik moet voorlopig hier stoppen, want de verdomde Wi-Fi werkt maar nu en dan...:mad:

Tot mails
Gecko:)

20.02.2014
Je moet wel na 18.30 gaan, als het volledig donker is ; je bent niet ver van de Evenaar, dus de dagen zijn even lang als de nachten : om 6.00 a.m. verschijnt de daglicht en om 06.00 p.m. is donker.
Het kost US$ 20 / persoon. Het is wel iets unieks.
Het bevindt zich de stadje Falmouth voorbij. Falmouth is ook de moeite waard om te stoppen en een "patty" eten bij "Tastee". ( toen ik daar was, heb ik camion gezien die adverteerde voor "The best dressed chicken" :D ).
 
Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
12.02.2014

Ik ben vertrokken...bijna op tijd, 10' vertraging, maar als je denkt dat een "charter is, dan is het perfect normaal. Maar deze keer heb ik een verrassing gehad : ik heb gevlogen aan boord van een "Boeing 787 - Dreamliner", de laatste type "Boeing", kort genoemd de "Dreamliner"...ja, "the very one" die veel technische problemen opgeleverd heeft.
Je kunt zelf de kleur van je venster veranderen, afhankelijk van wat je wilt doen : "inflight entertainement" volgen, lezen, slapen of gewoon minder licht omdat te veel zon schijnt in je ogen. Je hebt niet meer plaats dan in de andere vliegtuigen ( 75 cm), het is "economy" ;).
Brussel - Montego Bay, met tussenlanding in Punta Cana ( Dominicaanse Republiek - tanken, toeristen die Punta Cana als bestemming hadden, nieuw crew) = 10 uren, 6 uren verschil tussen Brussel en Montego Bay ( Jamaica).
Je kunt je plaats op voorhand kiezen ; het kost tussen 5 en 20€ per persoon per segment. Maar als je tussen de eersten bent om in te checken, vraag glimlachend een plaats aan de venster en je hebt het...gratis !

WELCOME TO JAMAICA !

zeggen ze als ze je zien en je kreeg prompt een "shot" rum in je handen, en dan volgt iets minder interessant : immigratiedienst ( de formulieren worden in de vliegtuig uitgedeeld); veeeeeeeel geduld toegewenst ! Maar daarna is

"One love, one heart, let's get together and feel allright"...
( Bob Marley, geboren in St. Ann, Jamaica en gestorven toen hij maar 36 jaar oud was, ten gevolge van kanker)

En zo is Jamaica ook, vriendelijk, warm, gastvrij maar ruw.:)

De rest van mijn reisverslag volgt als ik in België ben, want hier is al donker - ik zit buiten - de laatste avond in Jamaica).
 

Gecko

Well-Known Member
23.02.2014

Zo gezegd, zo gedaan...geland om 07.20.a.m.

Deze ultrasnel gekozen reis is "geboren" omdat ik wou Jamaica "proeven" en voor de eerste keer en de laatste, natuurlijk, wou ik deze reisformule - "all-in"- proberen en zien als het inderdaad zo is zoals de reisgoeroes beweren : een budgetvriendelijke manier om op reis te gaan.
Maar eerst ga ik met "mijn" stuk Jamaica verder en op het laatste ga ik mijn persoonlijke conclusies neerpennen.

Het hotel is 10' met de bus van de luchthaven van Montego Bay gelegen. Alle kamers hebben zeezicht. Je staat 's morgens op en de Caribische Zee en de koraalriffen nodigen je uit tot.... je in het water tot aan je knieën bent en dan besef je pas dat het mooie smaragdgroen tot hemelblauw water zeer koud is. Vergeet snorkelen en andere zeeactiviteiten !:rolleyes:

OK. Het volgende. Jamaica proberen te leren kennen. Met een "local", Kenneth Watson, ( aangeraden door George Douglas, de uitvinder van de programma "Meet the People"), ga ik 5 dagen verschillende plaatsen bezoeken.
In Jamaica, iedereen spreekt Engels maar ook "patois", een dialect - een mengelmoes van Engels, Frans,Spaans. Dus, communiceren is zeer gemakkelijk EN je leert nieuwe uitdrukkingen bij : " Yeah, mon !" hoort je bijna altijd als je iets vraagt of ze willen iets accentueren ; het betekent : " het is OK", " maak je maar geen zorgen", "afgesproken", "zo is het", afhankelijk van de situatie. Als je het hoort, het geeft je een zeer gerelaxte gevoel, met een tintje van absolute zekerheid.

Op mijn eerste dag heb ik alles bekijken en de trajecten gemaakt voor de volgende dagen. Veel kilometers rijden heeft weinig zin; ik spreek af met Ken om bij de gewone mensen op bezoek te gaan ( kennissen van hem), eten waar de Jamaicanen eten, dorpen bezoeken waar geen blanke toerist gaat wegens...niets te zien !, zondag naar de kerk gaan ( naar "gospels" luisteren) in een ghetto, bij de arme Jamaicanen. En op dit manier gaat je dichter bij de "locals", veel interessanter dan een toer te maken met een gids naar plaatsen waar dagelijks honderden toeristen gepasseerd hebben.

Nog even aan de bar hangen en dan maffen ! het was een té lange dag.
 

Gecko

Well-Known Member
14.02.2014

Samen met Ken, rond 10.00 uur a.m., zijn we vertrokken voor mijn eerste dag echte Jamaica. In Montego Bay ( of MoBay, voor vrienden,;)), in het centrum, zag ik "street food" en ik vroeg wat ze verkopen. Ken dacht dat het is weer zo'n toerist die schrik heeft van alles wat niet super-hygiënisch en gecontroleerd voedsel en water is. Om op mijn gemak te stellen, zei hij dat in Jamaica, de "street food" is streng gecontroleerd door het Ministerie van Volksgezondheid en onder andere, de verkoper moet een bloedtest ondergaan. De inspecteurs worden regelmatig vervangen door andere collega's, om het sluiten van "vriendschappen" tussen controleurs en verkopers te vermijden.

Dan stoppen we even bij "Handicraft Village" , waar handgemaakte souvenirs verkocht werden; deze plaats is ook onder de controle, deze keer onder het Ministerie van Toerisme; de bedoeling is om het werk van de artisans te beschermen en een prijscontrole te oefenen. En ook om echt handwerk aan de toeristen te bieden, geen namaak, van slechte kwaliteit. Natuurlijk, iedereen wilt je iets verkopen...;)

We gaan aan onze traject beginnen. In John's Hall vindt je een oude maar mooie kerk, die "St. John's Church" heet, gebouwd op Grace Hill. We stoppen bij Kensington Historical Site, waar je met een stuk van de Jamaicaanse geschiedenis kennis maakt, meer bepaald met de slavernijstijdperk. Wat je leest is helemaal niet vrolijk, en als je het boek van Herbert G. De Lisser "The White Witch of Rosehall" leest, dan schaam je je dood dat het blanke ras zo ongelooflijke misdaden heeft begaan, zonder veel straf te krijgen. Schandalig !
Verder naar Maroon Town. Ik maak dezelfde momenten mee zoals in Vietnam, als ik buiten de toeristische plaatsen ben : kijk, een blanke ! Wat doet die hier ?!
Uitleg : we hebben The Cockpit Country betreden, waar de plaatselijke bevolking "maroons" zijn (" The Jamaican Maroons are descended from Africans who fought and escaped from slavery and established free communities in the mountainous interior of Jamaica during the long era of slavery on the island. African slaves imported during the Spanish period may have provided the first runaways, apparently mixing with the native Arawak people that remained in the country. Many gained liberty when the English attacked Jamaica and took it in 1655, and subsequently runaways were referred to as "maroons." The Windward Maroons and those from the Cockpit Country stubbornly resisted conquest in the First and Second Maroon Wars" - Wikipedia) en waar je aanwezigheid niet gewenst is, tenzij je vergezeld bent de door hun een gekende persoon...en Ken was zeer populair. Waarom ben je niet welkom ?! Onder andere redenen : het is "marijuanaland" en het wordt goed en streng bewaakt !

We gaan een plaatselijke bananachips fabriek bezoeken, maar het was gesloten. Hier wordt alles manueel gedaan : de bananen komen binnen, ze worden gepeld, in schijfjes gesneden en in olie gebakken, zoals de bekende chips van onze winkels; alleen dit : ze zijn véél gezonder en licht gezouten; geen andere toevoegsel, zoals kleurstoffen en smaakversterkers. Dus puur natuur...ze zijn de Maroon's Pridi ( in het Jamaicaans, vertaald in het Engels = Maroon's Pride); ik heb een stuk of 50 zakjes gekocht, om bij te hebben in geval van onverwachte aanval van honger...later ga ik zeer blij mee zijn, op de inboundvlucht.

Eind traject : het dorpje Mocho; het is absoluut niets toeristisch, het is een gewone dorp waar we, ik en Ken, 2 kennissen van hem gaan bezoeken. De eerste familie is een boerenfamilie, waar ik getrakteerd ben met groene bladeren van de rietsuikerplant. Zeer lekker en niet zo zoet zoals je denkt ! We gaan de plantage zien, ik kreeg uitleg over hoe en wat het in elkaar zit. Verder, gaan we een bejaarde familie bezoeken; ze wonen zoals je in een film ziet : een veranda, waar de oude mevrouw buiten zit, het huis is typisch en daar zie ik iets die ik nog nooit gezien heb : termietenhuizen op een boom ! Ik vraag uitleg ...ja, idd, het zijn termieten maar ze "wonen" alleen in dode bomen; en ze laten ze met rust, anders "eten" ze hun huis op ! De mensen zijn tussen 80 en 90 jaar oud en ze wonen alleen en zonder buren.

We gaan terug naar Montego Bay. Onder weg stoppen we om, langs de weg, appelsienen te kopen. Lekkerrrrr ! en natuurlijk...niet gespoten, geen chemische stoffen gebruikt; ze zien niet zo mooi uit als de appelsienen die we in onze winkels kopen, maar wat een verschil in smaak ! Ook een kennis van Ken...hij is zeer populair in deze streek.

Terug naar het hotel, ga ik aan de bar hangen met wat "funny" ( het woord heeft verschillende betekenissen, kies wat je denkt dat het beste past !) Amerikanen en mijn dag is om ! :)
 

Gecko

Well-Known Member
15.02.2014

Mijn dag begint met pech : "The Blue Hole" is afgesloten door de huidige regering; zoals overal ter wereld, de politici moeten eerst rijk worden...ze vergeten wat ze beloofd hebben tijdens hun verkiezingscampagne; eens verkozen, lijden ze prompt aan seniliteit, ziekte zonder leeftijdsgrens ! Het klinkt als "déjà-vu".

Whatever...we gaan ons programma volgen, zonder te veel tijd te verliezen aan lokale politiek, want bij ons, is niet veel beter...;)
We gaan naar de Windsor Cave. Ik weet het, het staat in "Lonely Planet", maar eens daar, vraag ik me af hoeveel toeristen bereiken deze grot. De weg is niet vanzelfsprekend, er zijn geen wegwijzers. Er is ook geen parking voor de grote bussen, de weg lijkt meer op een platgetreden padje...en ik kreeg "gezelschap". De grot vindt je in Cockpit Country, waar onverantwoord is om alleen te doen ( reden : zie de dag van gisteren)...mensen hebben de "nieuwsgierigen" mensen niet graag.

Om de Windsor Cave te bereiken, gaat je eerst een door primaire jungle een tocht maken, een glibberige tocht, waar elke steen is welkom ( je kunt het gebruiken om je vast te houden), maar er zijn ook zeer agressieve kleine muggen, veel kleiner dan onze Belgische muggen, maar enorm agressief; dit gevaar heb ik niet voorzien, met als gevolg dat ze me rauw opgegeten hebben. Nu, als ze malariamuggen waren, weet ik het nog niet, ik wacht af om de symptomen zich bekend maken;)... De grot kun je niet vergelijken met de "Paradise Cave" in Vietnam. Deze is wild...geen verlichting, geen weg, alleen een rastaman weet de weg naar toe. Hij begeleid me binnen met een fakkel, zoals in de middeleeuwen ! Het "gezelschap" komt met ons mee...ze willen zeker weten dat ik geen marijuanaplantages zoek. Nee, ik heb veel meer "werk" met de muggen, een marijuanaplantage interesseert me voor het moment niet ;) ! Het was echt gevaarlijk klauteren, je moet zeer goed opletten waar je voet zet...eerst met je voet voelen als het grond stevig genoeg was en dan pas stappen.
De grot lijkt op een kathedraal, met stalactieten en stalagmieten...nu en dan kreeg ik een stevige druppel water op mijn hoofd, kwestie om mijn hoofd koel te houden, letterlijk en figuurlijk ! De grot is klein maar zeer natuurlijk, de mens heeft niets eraan veranderd.






Ik heb geen vleermuizen gezien, maar wel gehoord. Onze "expeditie" was niet wetenschappelijk bedoelt, ik wou gewoon iets onaangetast zien.

We gaan terug. Onderweg, maak ik kennis met de akieeboom; zijn vruchten zijn gebruikt in het bereiden van een nationale gerecht, enkel en alleen als ze rijp zijn; als ze niet rijp zijn, krijg je gif in je bloed en het kan fataal zijn. Hoe weet je als ze rijp zijn ? Simpel : dan krijgt de vrucht een zwarte "oog" - eigenlijk, is de pit van de vrucht die naar buiten komt. De groene parkieten zijn dol op.

In Falmouth, een gezellige stadje, eten we 'patties' ( een soort sandwich met groenten en kip, of vis of varkensvlees) . Zeer lekker ! Er zijn 2 ketens die het verkopen : "Juici Patties" en "Tastee". Proef ze, ze zijn echt lekker !:)

Wat je ook kunt doen is op Martha Brae River met een bamboeraft de rivier verkennen, terwijl de jungle links en rechts je gezelschap houdt...het landschap is prachtig en het is een echt relaxende ervaring, een unieke Jamaicaanse ervaring : http://www.jamaicarafting.com :)

Morgen is een andere dag...
 

Gecko

Well-Known Member
16.02.2014

Voormiddag lui geweest...laat opgestaan en daarna aan de bar gehangen tot het tijd werd om naar "Glistening Lagoon" of "Luminous Lagoon" te gaan - zie 20.02.2014.
 

Gecko

Well-Known Member
17.02.2014

Vandaag ga ik terug naar landelijke Jamaica.
Traject : MoBay - Anchovy - Montpellier - Cambridge - Catadupa.

Mensen bekijken me nog steeds alsof ik een "alien" ben en het is ook zo...nee, ik bedoel niet dat ik groen van kleur ben...ik bedoel dat ik daar een vreemde ben, dat er geen toeristen ooit hier zijn geweest om iets te bezoeken... ik wel. Er zijn geen toeristische attracties.
Op mijn kaart zie ik dat er een spoorweg loopt tussen Montego Bay en de hoofdstad, Kingston. Ik reis graag met de trein, het is mijn lievelingsvervoermiddel.:D
Ken haalt me uit mijn droom : de spoorweg is al 35 jaar afgesloten door de toenmalige regering. Ze zeiden, vóór de verkiezingen, dat ze gaan de spoorweg niet alleen open houden maar zelfs verbeteren. Ná de verkiezingen, zijn ze "vergeten" en de spoorweg werd gesloten. Het was de goedkoopste reismanier die het noorden van Jamaica verbond met het zuiden, namelijk met Kingston. Niemand dacht aan de arme Jamaicanen.
De officiele reden was, als de trein blijft rijden, dan zouden de taxi's geen werk meer hebben. Iedereen weet dat het gelogen is. M.a.w. een beetje op z'n Belgisch :rolleyes:
Onderweg, zie ik plantages van koffie- en banaanbomen, op dezelfde stuk grond, door elkaar aan het groeien. Uitleg : de banaanbomen houden shaduw voor de koffiebomen, want de laatste houden niet van té veel zon.
Je kunt nog "Victorian Ginger Bread"-stijl huizen bewonderen...in feite, ze zijn gebouwd in de koloniaalstijl.

Er is nog iets die me intrigueerde : begraafplaatsen in de tuinen van de mensen zelf. Zoiets heb ik ook nog in Vietnam gezien. Op Jamaica, er zijn 2 soorten begrafenissen : in een openbare plaats, zoals we het kennen of in je eigen privé terrein, samen met de al begraven familieleden. Jamaicanen zijn nogal bijgelovig...door alle leden op dezelfde plaats te begraven, kunnen ze altijd met de overledenen praten, iets vragen en iets schenken, om hun goedgeziend te houden en zo de levenden helpen in geval van nood.:cool:

Terug naar mijn hotel en verder babbelen met andere nationaliteiten. Morgen is een andere dag ! :)
 
Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Naar de kerk...ik ben nog nooit in mijn leven in een kerk geweest voor te bidden, maar deze keer moest ik wel ( "just for the show, you know"); ik wou absoluut naar een gospelkoor luisteren. Mis.
Eerst, ben ik met Ken naar de priester z'n bureau; blij om me te zien ( we hebben elkaar nog nooit ontmoet !) en we hebben wat gebabbeld. Dan het wordt tijd om naar de mis te gaan...
Ik ben vergeten te melden dat de kerk stond in een ghetto ; ik denk niet dat het woord "ghetto" nog uitleg nodig heeft.
Iedereen was deftig gekleed, alle vrouwen droegen een hoed op, zoals je in de films over slavernij ziet.
Tijdens de dienst barsten de emoties los, met tranen en nog heviger bidden...sommige geraken zelfs in "trance"...
Wat ik meende te zien, was een mis die ik jaren geleden in San Francisco gezien heb. Wat ik toen niet wist, is dat tijdens de mis kun je binnen en buiten wanneer je zint. Ook hier, in Jamaica. Hey, ik hou van dit soort "liberale kerken"; heb je zin in een sigaret, dan gaat je fijn naar buiten, je blijft zo lang als je wilt en dan gaat je terug naar binnen...of niet.;)
Eens de mis gedaan, gaan we allemaal naar buiten, maar de vrouw van de priester wou me nog spreken. Het ging nogal theatraal...ma'goed...de mensen hebben nix, behalve hun geloof.
En ik zag een huisje te koop...ik zou het niet erg vinden om daar te gaan wonen: iedereen kent iedereen, ze helpen elkaar, ze steunen elkaar...waarden die we al lang kwijt zijn...

En hier eindigt mijn traject in het echte Jamaica. Het is té snel gegaan.

Ik ben jullie nog van alles schuldig en ik doe het, zonder fout, morgen voormiddag / namiddag. :D
 

Gecko

Well-Known Member
* Wat ik van Jamaica geleerd heb of wat Jamaica me geleerd heeft :

- als je Jamaica wilt leren kennen zoals geen toerist doet, neem contact met George Douglas ; zijn e-mail is : meetthepeople@visitjamaica.com ; he gaat je helpen met wat dan ook je nodig hebt ;

- wil je Jamaica individueel bezoeken, het is perfect mogelijk; de mensen zijn zeer vriendelijk en er is accommodatie genoeg voor alle budgetten, buiten de "all-in" hotels.
En als ik toch over "all -in" bezig ben, geloof de reisgoeroe's niet, als ze zeggen dat een budgetvriendelijke vakantie is een "all-in" formula...je gaat nooit eten en drinken ter waarde van wat je betaald hebt ; inderdaad, als je vast in je hotel blijft en geen centimenter buiten de gesloten poort loopt, dan geef je geen geld uit; d.w.z. x-aantal dagen binnen blijven, in een "resort" rondom ommuurd, met een bewaker aan de poort, die je telkens het nummer van je kamer vraagt plus dat verdomde bandje, die tegen iedereen "zegt" dat je een sukkel bent, en je moet gepamperd worden ! Het eten is ondermaats, het is mij gebeurd dat ik de resten van de dag ervoor, geprepareerd zien uigestald. N.B. - in een 4* hotel ! :(
Je bent in een nieuw land, ben je niet nieuwsgierig naar wat buiten je muren afspeelt ?! En als je vrienden vragen hoe het land is , wat gaat je dan vertellen ?!
Ik wou Jamaica zien, en niet mijn hotel ( plaats om te slapen) en de restaurants. Maar de echte Jamaica zien, heeft me extra gekost( waar is de budgetvriendelijke vakantie waar je geen euro uitgeeft ?!) en ik heb geen minuut spijt van !
Hoe dan ook, voor mij een "all-in"formula is het grootst bedrog die ik mee gemaakt heb. Nooit meer !
De "grote "all-in" hotels vind je in Montego Bay, Negril, Ocho Rios, Port Antonio. Maar buiten deze, zijn er plaatsen genoeg om te slapen, aan het strand of niet...en je bent vrij !

Vermijd "charters"; hun prijzen zijn natuurlijk lager, maar hun service ook; maak je klaar om verrasst te worden, meestal in de negatieve zin van het woord...

Omdat het eiland niet enorm groot is, vaalt het echt veel te zien...als je vrij bent. Probeer zo veel mogelijk tussen de "locals" te leven; je reiservaring wordt als maar groter.

De "street food" is zeer veilig ( ik heb erover gehad), de mensen zijn warm en behulpzaam.

Wat absoluut een aanrader is, is het "jerk" ( niet te verwaren met de letterlijk zin van hetzelfde woord in het Engels!); het is gebarbecued kip- of varkensvlees. Enorm lekker ! De "patties" ook - sandwiches met groenten met vlees ( kip, varken, vis ); ook lekker, en ze worden gegeten met "jerk", zijn de "festivals"( dumplings van maïsbloem, met een beetje suiker, ...), het is echt yummy-yummy !

De Jamaicanen zijn bijgelovig; voodoo en de spoken zijn over de hele Jamaica aanwezig ( zie hun achtergrond als slaven ).

Drugs ook...iemand zien een joint roken, het is niet buitengewoon. Het maakt deel van hun cultuur.
Let op : rook nooit "brown sugar" ( het is heroine van de slechtste kwaliteit !); als je niet zeker bent over de oorsprong van wat je aangeboden wordt, zeg gewoon "No, thank you" en het is opgelost.

Kredietkaarten : in het "TV Reisprogramma" van 07.03.2014, op "Discovery Channel", heb ik al geschreven hoe het mogelijk en...gemakkelijk is om je kredietkaart te copieren. Wat ik nog wil "zeggen" is dat het dagelijks, voor miljoenen euro's wordt gefraudeerd; iemand van BCC ( Bank Card Company) of Atos zegt dat een echte "tsunami" is geworden en ze kunnen echt niets tegendoen. Oplossing : cash meenemen en lees hoe je de fraude zelf kunt tegenhouden! Tip in Jamaica geleerd...van een Jamaicaan...volgens zijn kleren, deed hem niet aan mee ;)

Als je op fruit verlekkerd bent, eet geen "akiee"fruit als het niet rijp is; als het niet rijp is, zijn de gevolgen fataal en niemand kan je nog helpen; als het rijp is, het komt een zwarte "oog" naar buiten en dan is het onschuldig, het wordt ook in bij het koken gebruikt.

En zo leer je iets...als je in je ommuurde hotel blijft...dan zie je niets van het land en hoort je niets van wat iemand anders zou tegen je kunnen vertellen.

Jamaica, bedankt voor je gastvrijheid en wie weet ?! tot de volgende keer, misschien !;)


P.S. Wees op de hoede met hun rum, het is zeer sterk; na 2 glazen rum&cola, voelt je het al...of niet ( vanaf hier begint de weg naar beneden ...en voor je het weet, ben je zo zat als een canon). OK, het is de beste rum ter wereld, in feite, Jamaica is het geboorteland van de rum. En als ze schenken, zijn ze niet zuinig mee ;) De beste rum komt van "Appleton" plantages en het is idd de beste.

De prijzen voor sigaretten, benzin/diesel zijn bijna zoals bij ons, de sigaretten zijn duurder ! :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
World Nomads Travel Insurance
Bovenaan