Passagiers Queen Mary 2 krijgen geld terug

Fred.

Administrator
Forumleiding
Travel Advisor
Onheilspalmares van miljoenenschip blijft groeien



Honderden passagiers van ’s werelds grootste cruiseschip Queen Mary 2 krijgen hun geld terug na een reis vol tegenslag. Dat heeft rederij Cunard Lines kort voor de aankomst van het schip in het Braziliaanse Rio de Janeiro bekendgemaakt.
Aanvankelijk wilde Cunard Lines maar de helft van de prijs teruggeven, maar de passagiers dreigden met een zitstaking die de voortzetting van de cruise had kunnen hinderen.

9 dagen op zee

De QM2 lag op de vaart tussen New York en Rio twee dagen vast in de haven van Fort Lauderdale (Florida) met technische problemen. Door dit euvel moesten ook drie tussenstops worden geschrapt. De passagiers van het luxeschip waren negen dagen onafgebroken op zee. Alle opvarenden van wie de reis eindigt in Rio, krijgen de reissom terugbetaald. De volledige reis duurt nog tot 22 februari. De laatste bestemming is Los Angeles.

Onheilspalmares
Het onheilspalmares van de Queen Mary 2, dat 800 miljoen euro heeft gekost, is in enkele jaren tijd overigens behoorlijk indrukwekkend. Zo kende het al tal van ongevallen, pannes en noodevacuaties. De Queen Mary heeft haar reizigers dus al vaak langer aan boord gehouden dan nodig. Nog voor het schip te water ging, kende het al heel wat onheil. Op de scheepswerf stortte in november 2003 een brug ineen. 15 arbeiders sterven, 32 mensen raken gewond. Eenmaal op zee blijkt het cruiseschip een bron van zeeziekte te zijn.
Tijdens de tweede reis over de Atlantische oceaan viel de Queen Mary 2 op volle zee in panne. Eén van de motoren begaf het en het cruiseschip bleef uren dobberen. Tijdens een van de volgende reizen kon het schip pas anderhalf uur na het vertrek uitvaren omdat de crew vreesde voor een terroristische aanslag. Toen alles in orde was, kwam de Queen Mary 2 al snel in een hevige zeestorm terecht. In Florida kloegen de zeezieke passagiers steen en been over de wiebelende boot en de lamlendige service.

Passagiers zakken door stoelen
En er kwam nog negatieve reclame. De elegante stoeltjes van de Queen Mary zijn niet bestand tegen het gewicht van de meer zwaarlijvige, vooral Amerikaanse, passagiers. Geregeld zakken passagiers door hun duur betaalde stoelen.

Onderzoek naar brandveiligheid
En er zijn ook ernstige problemen. In juni vorig jaar startte het Britse parlement een onderzoek naar de brandveiligheid op het schip. En die bleek serieus te falen. Er was tot dan toe op het schip nog geen enkele geslaagde brandoefening gehouden. Er waren veel te weinig rookdetectors aan boord en de controle maakte ook duidelijk dat het luxeparadijs niet meteen degelijke kwaliteit biedt. De inspecteurs slaagden erin grote stroken bekleding los te trekken van de badkamer- en douchemuren.

bron : De Standaard
 
Bovenaan