1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Peru of Costa Rica? Help

Discussie in 'Zuid-Amerika' gestart door ValeriaLR, 15 mrt 2017.

1. ValeriaLR

ValeriaLR New Member

hallo allemaal,

Ik zit met een heus dilemma. Zal ik deze zomer naar Peru gaan of naar Costa Rica? Allemaal welkom om jullie ervaringen over beide landen te delen. Waarom moet ik naar het 1 of het ander. En zijn er soms mensen die beiden al bezochten?

Groetjes,
    Valeria

2. LaViajera

LaViajera Member

Ik ben in beiden geweest. Wat je kiest, hangt af van wat je precies wil doen, want beide landen zijn heel verschillend.

Costa Rica: natuur (jungle, waterval, vulkaan, ...). Costa Rica is klein en heel westers, je kan er eventueel een auto huren als je wil. Budget: het is wel wat goedkoper dan Europa, maar echt goedkoop is het niet. Ik denk dat je hier iets verder komt met Engels dan in Peru, maar daar ben ik niet zeker van. Over het algemeen iets veiliger dan Peru volgens mij. 3 weken is genoeg om het hele land te zien.

Peru: heel groot land, dus ook heel diverse dingen te zien. Cultuur: Machu Picchu, maar ook ruines/tempels van andere beschavingen aan de noordkust (deze laatste vond ik wel een absolute aanrader) en de Nazcalijnen. Jungle in het zuid-oosten (heb ik niet gedaan), het Titicacameer, Islas Ballestas, ... Dat maakt ook wel dat de afstanden groot zijn en dat je dus allicht wel meerdere nachtbussen en/of vluchten zal moeten nemen (ofwel meerdere dagen in de bus doorbrengen). Huurauto zou ik hier ten stelligste afraden. Peru is één van de weinige landen ter wereld waar ik zelf niet zou willen rijden. Engels wordt er nagenoeg niet gesproken. Het is zeker goedkoper dan Costa Rica (Machu Picchu uitgezonderd). Hier kan je gemakkelijk 4 weken spenderen en dan heb je nog niet alles gezien.

Als het je eerste reis buiten Europa is en/of de eerste die je zelf organiseert, zou ik eerder voor Costa Rica opteren.

3. ValeriaLR

ValeriaLR New Member

Hallo LaViajera,

je naam doet vermoeden dat je een voorliefde hebt voor alles wat Spaanstalig is, dus ook Zuid-Amerika :)?
    Gelukkig heb ik al heel wat reizen gemaakt, zij het alleen als in groep, dus daar zit ik niet zo mee in. Het is echter wel zo dat Peru heel groot is en wanneer ik slechts een deeltje kan doen, ik bang ben dat het eentonig wordt. In totaal kan ik drie weken spenderen, dus ik zei eerder geneigd zijn inderdaad 2 weken Peru te doen en dan nog naar de zoutvlakten van Bolivië te gaan. Ben je daar ook geweest?

Costa Rica zou ik eerder combineren met Guatemala, Nicaragua en Honduras. Het grote voordeel hierbij is dat ik op die manier van de schoonheid van heel wat landen kan genieten op korte tijd :).

Groeten,
    Valerie

4. NielsH

NielsH New Member

Peru is enorm groot maar ook enorm veelzijdig en je hebt er eigenlijk een maand voor nodig denk ik om voldoende te zien. Voor de klassieke tour in het Zuiden heb je wel 3 weken nodig geloof ik. Ik zelf ben enkel nog maar in de bergketens ten Noorden van Lima geweest en ben daar al 3 weken geweest. Ik wil zelf ooit nog dolgraag terug voor meer te zien van Peru. Ik zou me enkel op Peru (of Bolivia) focussen, want in 2 weken kan je eigenlijk veel te weinig van het land zien. De afstanden zijn groot en het transport traag tenzij je gaat vliegen.
    Costa Rica ben ik zelf nog niet geweest, maar lijkt me zoals LaViajera al zei toegankelijker dan Peru. In Peru moet je best toch wel wat Spaans kunnen. Misschien ook Ecuador eens overwegen, bij mij nog altijd mijn leukste en meest afwisselende reis. Peru was de mooiste. :)

5. ValeriaLR

ValeriaLR New Member

Bedankt Niels!

Aangezien Macchu Picchu echt bovenaan mijn bucket list staat, ga ik toch voor Peru gaan. Heb schrik dat ik anders spijt zou krijgen :). Ik heb een georganiseerde reis gezien die eerst naar de jungle gaat, daarna ga ik naar de bergen en MP bezoeken. Heb jij de Inca Trail gedaan? Ik zou de querry trail doen, wegens matige problemen met mijn luchtwegen.

Na MP ga ik naar cuzco, dan Lake Titicaca en Puno. Daarna nog een week Bolivie: la Paz en de zoutvlakten. Ik kijk er enorm naar uit.

Groeten,
    Valerie

6. LaViajera

LaViajera Member

De klassieke tour (lima-zuidkust-arequipa-puno-cusco) is inderdaad gemakkelijk te doen op 3 weken. Als je geen trekking doet, kan je er, denk ik, eventueel nog de noordkust of Een stukje jungle bijnemen.

Ik ben enkel in Copacabana geweest in Bolivia, omdat het logischer was om dat vanuit puno te bezoeken dan vanuit Bolivia. Ik vond het zelf beter om voor de rest te focussen op Peru en bolivie een andere keer te bezoeken, maar da's mijn mening :). Peru is alleszins helemaal niet eentonig.

Ik heb de incatrail gedaan.

7. ValeriaLR

ValeriaLR New Member

Dag LaViajera,

Hoe viel die incatrail mee? Was dat de moeite waard qua natuur?

Groetjes,
    Valerie

8. NielsH

NielsH New Member

Ik ben in tegenstelling tot zowat alle andere toeristen in Peru niet naar MP geweest. :) Maar wel naar de bergen meer in het Noorden, ver weg van het massatoerisme rond MP en zonder inca stad. De meeste tochten zijn daar wel ver boven de 4.000 meter. Dus enkel voor de berggeiten zoals mezelf. ;)

Vergeet zeker niet om enkele dagen te acclimatiseren voor je eender welke trail gaat doen. Hoogteziekte is geen lachterje, geloof me want ik spreek uit ervaring!

9. LaViajera

LaViajera Member

De Incatrail: Er is 1 dag dat je over een piek gaat van over 4000 m. Dat is behoorlijk zwaar, want de lucht is ijl, dus je moet elke 100 m stoppen om bij te komen (of ik toch :p). Voor de rest viel dat goed mee, wij wandelden blijkbaar sneller dan de gemiddelde toerist, want hebben 1 dag het niet-toeristisch pad genomen omdat we anders weer zouden aankomen aan ons kamp voor ons eten klaar was :). Ik heb wel (samen met 1 van mijn reisgenoten toen) extra betaald om een drager te hebben voor mijn bagage.
    Het verschil tussen Inca trail en andere trails daar is volgens mij dat je bij de Inca trail langs een paar Inca ruïnes komt. Ik wilde die trail graag gedaan hebben; het mooiste eraan, voor mij, was dat we de laatste dag dan aan Machu Picchu kwamen voor het massatoerisme met de trein aankomt. Qua natuur: het is zeker wel mooi, maar ik weet niet of ik daarvoor de trail zou doen. Ik denk persoonlijk dat er dan misschien mooiere routes zijn (zoals bv. in de bergen) als je natuur wilt zien.

Verder heeft Niels helemaal gelijk; belangrijkste om hoogteziekte tegen te gaan, is dat je geleidelijk aan stijgt. Wij hebben er bewust voor gekozen om te vertrekken in Lima, dan richting Arequipa, Puno, Cusco omdat je dan in stijgende lijn gaat.

Wat MAchu Picchu betreft: ik vond persoonlijk dat ik dat niet kon overslaan als ik naar PEru ging, maar ik was zelf meer onder de indruk van de sites aan de noordkust (Trujillo en Chiclayo).

Deel Deze Pagina