Prijsverschillen in Polen...

be68an

New Member
Ik ben je naam even kwijt maar inderdaad zo'n jaar of 2 terug is dat minder geworden maar voorheen werd je gewoon uitgebuit als "buitenlander". Zeker in de jaren dat je met je D mark nog Poolse Zloty's moest binnenhalen.

Maar als je enkele jaren er komt dan praat je de taal een beetje ook al zijn het maar zinnetjes en dan wordt het ineens stukken voordeliger.

Al gauw kwam ik er achter dat als ik het vroeg in het Pools het bedrag veel lager uitviel. En hoe spreek je het dan uit ja zo ongeveer als het onderstaande:

Iele kostuje jedna pokoje, jedna person, jedna nots ?

Vrij vertaald wat kost een kamer voor één persoon per nacht dat je dan veel goedkoper uit was. En zodra ze een heel verhaal gingen vertellen was het belangrijk dat je de prijs onthouden had ! Dan ze er daarna achter kwamen dat je geen Pool was dat was dan jammer. Maar kan me nog goed herinneren dat men in het jaar 1998 voor een kamer 130 DM vroeg belachelijk en ging van kwaadheid op zoek naar een andere. Uiteindelijk sliep in bij een benzinepomp die enkele kamertjes verhuurde voor 8 gulden inclusief ontbijt !

Tegenwoordig staan veel prijzen vermeld en zijn die maffiosa praktijken een beetje verdwenen. En dat is maar goed ook want het sloeg echt nergens op en de prijzen voor overnachtingen zijn ook wat gezakt naar een normaler peil. De hotels zijn veel soberder maar dat is de prijs inmiddels ook en dat is wel lekker voor je budget.

Groetjes Johan

Terug
Bovenaan