Dit is een pagina geoptimaliseerd voor mobiel gebruik die snel laadt, klik hier voor naar de originele pagina te gaan.

Problemen bij reisboeking bij JOKER, ik sta voor JOKER

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan2010

New Member
Geachte,

Na het lezen van het krantenartikel op pagina 5 in het Laatste Nieuws met hoofding: " Reisagenten weten niet wat ze verkopen "; zijnde een grootschalig onderzoek door Test-Aankoop naar de slechte kennis en brutale praktijken van reisbureaus ; wil ik graag mijn onwaarschijnlijk verhaal doen wat me overkwam tijdens een zakenreis in Florida, die ik boekte bij het reisbureau " Joker " in Mechelen. Ik hoop dat via deze weg mensen verwittigd worden om, zoals Testaankoop vermeld in het krantenartikel, steeds de nuttige informatie over inentingen en vereiste documenten nodig bij uw reis na te lezen op bevoegde sites op internet. Naar aanleiding van de vele vakantiebeurzen lijkt het me een geschikt moment om de reiziger te verwittigen dat gebrekkinge informatie verkrijgen voor uw reis van uw reisbureau verregaande stressvolle en financiele gevolgen kan hebben .
Ik wil eerst vermelden dat ik als 43 jarige zaakvoerder van een sportzaak veel ervaring heb met internationale reizen naar andere continenten.
Ik boekte in augustus 2009 mijn zakenreis naar Florida bij "Joker" in Mechelen, zijnde een vliegtuigticket, autoverhuur voor 10 dagen en ik werd overhaald om ook een verzekering; "Mondial Flight Selection" af te sluiten voor de reis. Bij het snel overlopen van het reiscontract heb ik voor het huren van mijn wagen bij ALAMO de opmerking aan de jonge bediende gemaakt dat ik niet over een EU rijbewijs beschik, wel over een oud Belgisch rijbewijs, maar wel in bezit ben en ook steeds werk met mijn internationaal rijbewijs voor het huren van een auto in het buitenland ( dat steeds waar dan ook zonder problemen aanvaard werd bij al mijn andere reizen) . De bediende zei me dat het geen probleem was maar dat het rijbewijs wel nog ruimschoots geldig moest zijn na aantonen bij het verhuurbedrijf in Florida. Dat was niet het geval, ik koop de dag erna een nieuw internationaal rijbewijs bij mijn gemeente. Ik krijg via internet enkele dagen later mijn vouchers, print die af en vol vertrouwen als altijd reis ik voor mijn zaak naar Florida. Aangekomen na een vermoeiende vlucht kom ik om 18h30 s'avonds in Tampa aan en daar kom ik voor de grote verrassing te staan dat ik bij het autoverhuurbedrijf ALAMO, waar " Joker " mijn wagen bij had geboekt, geen wagen meekrijg omdat ik geen Belgisch rijbewijs kan voorleggen bovenop mijn nieuw Internationaal rijbewijs. Dat is mij in de tientallen andere intercontinentale reizen nog nooit gevraagd geweest en ik heb dat oud papieren Belgisch rijbewijs nooit mee op zakenreis; omwille van kans op verlies of diefstal; terwijl het mij nooit gevraagd werd bij andere verhuurbedrijven. Ik wil erop benadrukken dat de bediende bij Joker mij ook helemaal niet heeft gezegd dat het autoverhuurbedrijf ALAMO eist dat bovenop mijn internationaal rijbewijs ook een oud Belgisch rijbewijs dient getoont te worden. Ik bel mijn vrouw in Belgie op en vraag haar mijn Belgisch rijbewijs te faxen of scannen en mailen per computer; maar dat werd niet aanvaard door de manager van het autoverhuurbedrijf ALAMO. Ik sta in de kou gelaten; krijg ook mijn betaalde huursom bij ALAMO niet terug en moet vertrekken zonder wagen; doch mijn hotel is een uur rijden en ik heb een zakenbespreking met partners om 21H00 in St petersburg die avond. Ik ga naar de naastgelegen andere verhuurbedrijven en kan bij de twee ng open kantoren zonder problemen op basis van mijn internationaal rijbewijs WEL een auto huren. Zij kunnen zelf niet geloven hoe klantonvriendelijk ik behandeld ben geweest bij ALAMO. Ik betaal wel een veel hogere autohuur aan BUDGET RENT A CAR dan dat ik via Joker diende te betalen... het was zelf tweemaal zo duur, dit omwille van de hogere verzekeringskosten als particuliere huurder ter plekke dan via het beoken bij een reisorganisatie uit Europa. Om 21h00 kon ik vertrekken met barstende hoofdpijn van de stress maar natuurlijk had ik die zakenbespreking, die al lang op voorhand was gepland moeten afzeggen. In mijn hotel belde ik het noodnummer van de verzekeringsmaatschappij " Mondial Flight Selection " om recuperatie van de extra betaalde huurgelden voor de auto te doen; maar als tweede verrassing van de avond krijg ik te horen dat de aanbevolen reisverzekering die " Joker " mij verkocht geen autoverhuur dekt! Ik heb geen recht op terugbetaling bij de verzekering.
Ik heb geheel mijn onwaarschijnlijk verhaal en ongenoegen die nacht nog op e-mail gezet en naar de bediende van "Joker", die mijn contract had opgemaakt , doorgestuurd. Ook mijn vrouw had telefonisch contact in Belgie met " Joker " reisbureau. Er werd me via de bediende van " Joker " gevraagd om de mijn conttract en betalingsbewijs van het andere autoverhuurbedrijf hun te bezorgen en ik had de indruk dat ze hun fout van gebrekkige informatie die ze me hadden doorgespeeld zouden rechtzetten met het terugbetalen van de huursom van mijn wagen bij Budget rent a car. Maar na enkele maanden geen reactie gekregen te hebben van Joker Reisbureau betreffende mijn klacht en vraag om terugbetaling van de extra huurkosten voor een andere wagen; voel ik het tij keren en verschuilt de reisorganistie Sunny Cars-ALAMO en JOKER REIZEN zich achterde kleine lettertjes in het contract bij de voucher geleverd via E-mail ( wat niemand dus ook maar leest ! ) dat onder artikel ... staat dat een internationaal rijbewijs vergezeld moet zijn van een Belgisch rijbewijs. Mocht mij dat gezegd zijn bij het bespreken van het contract op het reisbureau had ik dat 100 % zeker gedaan, maar dat was zo niet! Net zomin ik wist dat de verzekering die toch ook veel geld kostte mij NIET dekte voor autoverhuur. Ik krijg valk voor kerst te horen in een paar regeltjes dat ik geen enkele vergoeding terugkrijg van noch Sunny Cars- Alamo als noch van Joker Reizen; omwille van hun opinie dat Alamo heeft dus correct gehandeld heeft met mij geen wagen te geven omdat ik geen oud Belgisch Rijbewijs kon voorleggen bovenop mijn internationaal rijbewijs, en de aangerekende kosten zijn in overeenstemming met de Algemene Voorwaarden: 100 % kosten bij no-show (zie voucher artikel 7).
Ik ben zo misnoegd in die feiten dat het voor mij nu een principiele kwestie is geworden. Ik verloor veel tijd, moest een belangrijke zakenbespreking annuleren en betaalde nu tesamen met het huren van een auto bij een ander verhuurbedrijf meer dan 800 EUR voor de kleinste wagen voor 10 dagen! Na maanden hun verschillende keren getelefoneerd te hebben, talloze E-mails verstuurd met alle antwoorden op hun vragen en doorsturen van de gevraagde documenten en twee bezoeken ter plaatse op het reisbureau van JOKER te Mechelen word ik in de kou gezet en sta ik letterlijk en figuurlijk voor JOKER in deze zaak. Het heeft allemaal niets uitgehaald!
Ik contacteerde een advocaat en kan in gerechtsprocedure gaan maar ik blijk af te hangen van de goodwill van de rechter om de zaak te winnen, want volgens de kleine lettertjes in het contract staat JOKER sterk. Een tweede opinie via de juridische dienst van Geschillen Reizen schat mijn zaak in op 50 % slaagkans .Er is mij aangeraden een minnelijke schikking voor te stellen aan Joker reizen, wat ik reeds in diverse E-mails naar hun commerciele dienst heb op aangedrongen, maar daar ook blijven ze bij hun standpunt dat ik geen recht heb op terugbetaling van enig bedrag en alle kosten voor de autohuur voor mij zijn. Ook de autoverhuurkosten die ik betaalde aan Joker voor de niet verkregen wagen bij ALAMO!!! Dat is een bedrag om de nabij 250 EUR. Ze hebben geen enkele scrupule, twijfelen niet aan de slechte dienstverlening bij het oplmaken van het reiscontract in het JOKER kantoor te Mechelen. Wat een klantenservice zeg; en dat voor een groot reisbureau met vele vestigingen in Belgie, waar ik in het verleden reeds enkele grote reizen bij boekte.
De vraag is nu of ik mijn advocaat deze zaak laat bepleiten voor het gerecht? Ik wil graag de mening van mensen krijgen op mijn verhaal en wat ze me aanraden te doen. Mijn e-mailadres is : ivanwillems@skynet.be.
Ik hoop dat mijn verhaal u doet inzien hoe belangrijk het is om alle voorzieningen betreffende uw reis nogmaals thuis na te checken; desondanks u met een gevoel van vertrouwen een reis boekt in een bekend reisbureau. Ik ben op alle vlakken erg teleurgesteld in "Joker" en zal voortaan elders mijn internationale zakenreizen boeken.

Hoogachtend,
Ivan Willems
Blokstraat 72
3191 HEVER
015/610977

In eerste instantie is het natuurlijk Alamo die strict het boekje volgen, je hebt waarschijnlijk pech gehad dat je juist iemand had waar alles perfect volgens het boekje moet gaan. Een copy of een fax zou hier toch moeten voldoen lijkt mij.

Joker had jou natuurlijk wel beter op de hoogte kunnen houden, maar zij doen eigenlijk niets verkeerd. het is Alamo die op hun recht staan.

Ik denk eigenlijk dat € 250 niet de moeite is om een procedure te starten, dat kost waarschijnlijk meer.
Ik denk ook dat de kans miniem is dat je iets zal terugkrijgen.

Ik zou in het vervolg bij Avis of Hertz ofzo blijven, daar heb je zoiets niet voor.
En regel alles volledig in België.

Over de grond van de zaak wil ik slechts dit zeggen: u heeft weinig om op te staan, bovendien wordt van u verwacht dat u de wet kent. Ik wens u toch veel sterkte.
Voor overige lezers hier: een Internationaal Rijbewijs is slechts geldig indien het vergezeld is van een Nationaal Rijbewijs. Dat staat volgens mij op het IRB vermeld. In feite is het IRB een soort officiële vertaling van het Nationaal Rijbewijs. Op die manier kan een politieagent in Verwegistan uw Nationaal Rijbewijs lezen.

Wie met een huurauto rondrijdt in de VS met vertoon van een IRB zonder een Nationaal Rijbewijs, zal bij een aanrijding door de verzekering gezien worden hebben als chauffeur zonder rijbewijs. En daar wordt niet mee gelachen.

Nog een raad: ga met een huurauto nooit een grens over, behalve in de EU natuurlijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Cookies zijn vereist om deze site te gebruiken. Je moet ze accepteren om de site te blijven gebruiken. Leer meer...