ATHENE - Het Cypriotische vliegtuig dat zondag in Griekenland verongelukte had in het verleden vaker problemen met de luchtdruk. Dat heeft de Griekse minister van Verkeer gezegd. Vliegtuigmaatschappij Helios ontkent dat. Volgens een woordvoerder was het vliegtuig vorige week nog nagekeken en waren er geen defecten bekend.
Het lijkt er steeds meer op dat de oorzaak van de vliegramp waarbij alle 121 bemanningsleden en passagiers omkwamen, het uitvallen was van de luchtdruk in het vliegtuig. Onder de slachtoffers zijn 21 kinderen van 4 jaar en ouder, zei de Griekse onderminister van Gezondheidszorg Giorgos Constantopoulos. Eerder was melding gemaakt van een 48 kinderen aan boord.
De piloten meldden een halfuur na vertrek van Larnaca op Cyprus dat de airconditioning kuren vertoonde: een teken dat er iets mis was met de luchtdruk. Verschillende Cyprioten belden naar tv- en radioprogramma’s om te vertellen dat ze de laatste maanden op Helios-vluchten te maken hadden gekregen met problemen met de airconditioning. Sommige zeiden dat het zo koud werd in de cabine dat de bemanning dekens uitdeelde; anderen zeiden dat het juist heel erg heet werd.
De piloten van de F16’s die het vliegtuig opspoorden nadat het radiocontact was verbroken, zagen volgens een regeringswoordvoerder hoe de copiloot in zijn stoel hing. De eerste piloot was niet te zien in de cockpit en in de cabine hingen zuurstofmaskers. De F-16-piloten zagen twee personen die mogelijk probeerden het vliegtuig onder controle te krijgen. Het was onduidelijk of het passagiers of bemanningsleden waren. Volgens een Helios-woordvoerder vloog het vliegtuig op de automatische piloot toen het zich in de heuvel boorde bij het kustplaatsje Grammatiko, veertig kilometer ten noorden van Athene, waarnaar het op weg was.
Bevroren lijken
Reddingswerkers hebben ondertussen al honderd lijken geborgen. Volgens de Griekse televisie werden talrijke lijken in ,,bevroren" toestand aangetroffen. ,,Vele lijken zien er uit alsof men ze in een koelkast had gestopt", meldde een reporter ter plaatse. Dat versterkt het vermoeden dat de Boeing voor de crash problemen had met de airconditioning en het zuurstofsysteem. Sommige andere menselijke resten, daarentegen, waren verkoold: bij het neerstorten zijn branden uitgebroken.
Tussen de wrakstukken van het vliegtuig zijn veel passagiers teruggevonden met een zuurstofmasker op. Deze maskers vallen automatisch naar beneden als er problemen zijn met de zuurstoftoevoer, in de cockpit van de piloten gebeurt dat niet. Een passagier aan boord slaagde er nog in een sms te sturen aan zijn neef: ,,Het gezicht van de piloot is blauw. Vaarwel, neef, we bevriezen.''
De kans is dus groot dat de inzittenden toen al dood waren, zei minister van Transport Haris Thrasou. De F16’s ontdekten het vliegtuig op een hoogte van zo’n tienduizend meter, meldde de Griekse luchtmacht. Op die hoogte is het wegvallen van de luchtdruk snel fataal. Na het wegvallen van de luchtdruk op een hoogte van negenduizend meter blijft men misschien vijftien tot dertig seconden bij bewustzijn, zei David Kaminski Morrow van het Britse tijdschrift Air Transport Intelligence.
,,Luide knal''
Een getuige beschreef het ongeluk. ,,We zagen een paar gevechtsvliegtuigen heel laag overvliegen en na een paar minuten hoorden we een hele luide knal en zagen we delen van het vliegtuig door de lucht vliegen'', aldus Spyros Papachristou. Brandende wrakstukken, bagage en stukjes van lichamen werden verspreid over twee ravijnen en de omliggende heuvels.
Meer dan honderd brandweermannen, geholpen door vliegtuigen en helikopters die water afwierpen, bestreden de brand die was ontstaan door de ramp. Het vliegtuig was in zeker drie delen gebroken: de staart, een deel van de cockpit en een deel van de romp, waarin volgens getuigen veel lichamen lagen. Brokstukken van het vliegtuig stonden in brand. Voertuigen van de brandweer reden lijkenzakken de steile hellingen van de verkoolde vallei op, naar de wachtende ambulances. Daar stonden ook Grieks-orthodoxe priesters in hun zwarte gewaden. De lijken van de slachtoffers waren dusdanig verbrand dat ze niet geïdentificeerd konden worden.
,,Moordenaars''
Familieleden huilden terwijl ze wachtten op de vliegvelden van Larnaca en Athene. Toen er steeds meer nieuws binnendruppelde bestormden nabestaanden in Larnaca de balies en schreeuwden ,,Moordenaars'' en ,,Jullie moeten gelyncht worden''.
Zwarte dozen gevonden
Als bij wonder kwam het vliegtuig niet in bewoond gebied terecht, het stortte vierhonderd meter verwijderd van huizen neer en vloog in brand. De burgemeester van Grammatiko, George Papageorgiou, zei dat alleen het staartstuk nog als zodanig herkenbaar was. De zwarte dozen van het toestel zijn ondertussen gevonden.
Private vliegmaatschappij
Het verongelukte vliegtuig was op weg van Larnaca op Cyprus naar Athene, van waaruit het zou doorvliegen naar de Tsjechische hoofdstad Praag. Het toestel, een Boeing 737, was eigendom van Helios, een private Cypriotische vliegmaatschappij.
Toestellen Helios blijven vliegen
Andreas Drakou, de voorzitter van de Cypriotische luchtvaartmaatschappij Helios, verzekert dat alle vluchten van zijn maatschappij plaatsvinden zoals voorzien. Hij ontkent daarmee de mededeling van het ministerie van Communicatie als zou Helios al haar toestellen vandaag aan de grond houden.
Luchtvaartmaatschappij Helios Airways is in 1999 opgericht. Ze was de eerste private luchtvaartonderneming die in de Republiek Cyprus werd opgericht. In mei 2000 werden de eerste charters uitgevoerd op de luchthaven Gatwick bij de Britse hoofdstad Londen.
bron : De Standaard
Het lijkt er steeds meer op dat de oorzaak van de vliegramp waarbij alle 121 bemanningsleden en passagiers omkwamen, het uitvallen was van de luchtdruk in het vliegtuig. Onder de slachtoffers zijn 21 kinderen van 4 jaar en ouder, zei de Griekse onderminister van Gezondheidszorg Giorgos Constantopoulos. Eerder was melding gemaakt van een 48 kinderen aan boord.
De piloten meldden een halfuur na vertrek van Larnaca op Cyprus dat de airconditioning kuren vertoonde: een teken dat er iets mis was met de luchtdruk. Verschillende Cyprioten belden naar tv- en radioprogramma’s om te vertellen dat ze de laatste maanden op Helios-vluchten te maken hadden gekregen met problemen met de airconditioning. Sommige zeiden dat het zo koud werd in de cabine dat de bemanning dekens uitdeelde; anderen zeiden dat het juist heel erg heet werd.
De piloten van de F16’s die het vliegtuig opspoorden nadat het radiocontact was verbroken, zagen volgens een regeringswoordvoerder hoe de copiloot in zijn stoel hing. De eerste piloot was niet te zien in de cockpit en in de cabine hingen zuurstofmaskers. De F-16-piloten zagen twee personen die mogelijk probeerden het vliegtuig onder controle te krijgen. Het was onduidelijk of het passagiers of bemanningsleden waren. Volgens een Helios-woordvoerder vloog het vliegtuig op de automatische piloot toen het zich in de heuvel boorde bij het kustplaatsje Grammatiko, veertig kilometer ten noorden van Athene, waarnaar het op weg was.
Bevroren lijken
Reddingswerkers hebben ondertussen al honderd lijken geborgen. Volgens de Griekse televisie werden talrijke lijken in ,,bevroren" toestand aangetroffen. ,,Vele lijken zien er uit alsof men ze in een koelkast had gestopt", meldde een reporter ter plaatse. Dat versterkt het vermoeden dat de Boeing voor de crash problemen had met de airconditioning en het zuurstofsysteem. Sommige andere menselijke resten, daarentegen, waren verkoold: bij het neerstorten zijn branden uitgebroken.
Tussen de wrakstukken van het vliegtuig zijn veel passagiers teruggevonden met een zuurstofmasker op. Deze maskers vallen automatisch naar beneden als er problemen zijn met de zuurstoftoevoer, in de cockpit van de piloten gebeurt dat niet. Een passagier aan boord slaagde er nog in een sms te sturen aan zijn neef: ,,Het gezicht van de piloot is blauw. Vaarwel, neef, we bevriezen.''
De kans is dus groot dat de inzittenden toen al dood waren, zei minister van Transport Haris Thrasou. De F16’s ontdekten het vliegtuig op een hoogte van zo’n tienduizend meter, meldde de Griekse luchtmacht. Op die hoogte is het wegvallen van de luchtdruk snel fataal. Na het wegvallen van de luchtdruk op een hoogte van negenduizend meter blijft men misschien vijftien tot dertig seconden bij bewustzijn, zei David Kaminski Morrow van het Britse tijdschrift Air Transport Intelligence.
,,Luide knal''
Een getuige beschreef het ongeluk. ,,We zagen een paar gevechtsvliegtuigen heel laag overvliegen en na een paar minuten hoorden we een hele luide knal en zagen we delen van het vliegtuig door de lucht vliegen'', aldus Spyros Papachristou. Brandende wrakstukken, bagage en stukjes van lichamen werden verspreid over twee ravijnen en de omliggende heuvels.
Meer dan honderd brandweermannen, geholpen door vliegtuigen en helikopters die water afwierpen, bestreden de brand die was ontstaan door de ramp. Het vliegtuig was in zeker drie delen gebroken: de staart, een deel van de cockpit en een deel van de romp, waarin volgens getuigen veel lichamen lagen. Brokstukken van het vliegtuig stonden in brand. Voertuigen van de brandweer reden lijkenzakken de steile hellingen van de verkoolde vallei op, naar de wachtende ambulances. Daar stonden ook Grieks-orthodoxe priesters in hun zwarte gewaden. De lijken van de slachtoffers waren dusdanig verbrand dat ze niet geïdentificeerd konden worden.
,,Moordenaars''
Familieleden huilden terwijl ze wachtten op de vliegvelden van Larnaca en Athene. Toen er steeds meer nieuws binnendruppelde bestormden nabestaanden in Larnaca de balies en schreeuwden ,,Moordenaars'' en ,,Jullie moeten gelyncht worden''.
Zwarte dozen gevonden
Als bij wonder kwam het vliegtuig niet in bewoond gebied terecht, het stortte vierhonderd meter verwijderd van huizen neer en vloog in brand. De burgemeester van Grammatiko, George Papageorgiou, zei dat alleen het staartstuk nog als zodanig herkenbaar was. De zwarte dozen van het toestel zijn ondertussen gevonden.
Private vliegmaatschappij
Het verongelukte vliegtuig was op weg van Larnaca op Cyprus naar Athene, van waaruit het zou doorvliegen naar de Tsjechische hoofdstad Praag. Het toestel, een Boeing 737, was eigendom van Helios, een private Cypriotische vliegmaatschappij.
Toestellen Helios blijven vliegen
Andreas Drakou, de voorzitter van de Cypriotische luchtvaartmaatschappij Helios, verzekert dat alle vluchten van zijn maatschappij plaatsvinden zoals voorzien. Hij ontkent daarmee de mededeling van het ministerie van Communicatie als zou Helios al haar toestellen vandaag aan de grond houden.
Luchtvaartmaatschappij Helios Airways is in 1999 opgericht. Ze was de eerste private luchtvaartonderneming die in de Republiek Cyprus werd opgericht. In mei 2000 werden de eerste charters uitgevoerd op de luchthaven Gatwick bij de Britse hoofdstad Londen.
bron : De Standaard