Reis + ticket Zuid + midden / noord Amerika

Status
Niet open voor verdere reacties.
Reis+ ticket Zuid + Midden / Noord Amerika

Hi Mark
Hieronder vindt je de "gids" die ik samengesteld heb; je gaat plaatsen vinden met 2 vraagtekens, omdat ik niet wist als ze voor je belangrijk zijn of niet.
Als je iets vindt waarover je meer info nodig hebt, laat me weten en het komt in orde.
Dus, we gaan met Panama beginnen :
=========================================================

Panama

* officiële talen = Spaans, maar Engels ook, zelfs veel gesproken;
* visa = niet nodig, enkel internationale paspoort 5 jaar geldig ( om zeker te zijn dat je paspoort lang genoeg geldig blijft) en digital ( voor de VS);
- langer blijven dan 90 dagen = ??

* munt = de VS $, ook "Balboa" genoemd ;

* klimaat = tropical

* beste reistijd = december - April;

* inentingen = zie onze "reisapotheek" in het forum "Algemeen " ;

* hoofdstad = Panama City ( ong. 700 000 inwoners );

* aankomst = Tocumen International Airport, 35 km N-O van de hoofdstad;

* vervoer luchthaven / hoofdstad = goedkoop - eens luchthaven buiten, aan de
kant van de straat, tegenover, er is een bus station; de bus is gemarkeerd "Espana - Tocumen" ; het kost ong. $ 0,35, en de rit duurt 1 1/2 uur;
- andere transportmiddelen naar de hoofdstad ??
- als het donker is, neem een taxi ( ong. $ 12 ), kwestie van veiligheid;

* internet = ??

* geld = er zijn genoeg ATM's ( kijk of zoek de wijzer " sistema clave " )

* post = ??

* telefoon = ??

* slapen = ??

* eten = ??

* drinken=??

* tours = ??

* lifestyle = ??

* vervoer = vliegtuig, bus, fiets, boot, taxi ( geen meter !!)

* bezienswaardigheden ( binnen de hoofdstad) :
- Panama Viejo;
- Causeway;
- Parque Natural Metropolitano;
- Mi Pueblitos;
- Museums;
- Baha'i en Hindu temples;
- Casco Antiguo;

* bezienswaardigheden ( de rest van het land) :
- Darien Gap;
- Bocas del Toro Archipelago;
- Parque Nacional Camino de Cruces;
- Parque Nacional Soberania;
- Parque Internacional La Amistad (PILA);
- Parque Nacional Darien;
- Parque Nacional Isla de Coiba;
- Parque Nacional Marino Isla Bastimento;
- Parque Nacional Volcan Baru;
- Panama Canal;
- Isla Barro Colorado;
- Isla Toboga;
- Archipielago de Las Perlas & Isla Contadora;
- David;
- Chiriqui Coast;
- Boquette & Chiriqui Highlands;
- route van Volcan naar Guadelupe;

* Andere :
- Veraguas Province;
- Peninsula de Azuero;
- Cocle Province;
- Colon Province;
- Comarca de Kuna Yala;
- Darien Province;

* Lifestyle = ??

* Grens tussen Panama en Costa Rica
- ?? ( laat me weten als je de mail al hebt, betreffend de overgang tussen die 2 landen)

* Sites

- www.ancon.org
- www.ecopanama.com
- www.ipat.gob.pa
- www.panamatours.com
- www.pancanal.com
- www.lanic.utexas.edu/la/ca/panama

========================================================
Als je nog meer wilt weten over....., laat me weten en het komt in orde.

Groetjes
Gecko:smile:

Hi Mark
Ik vind in mijn bibliotheek + tijdschriften constant iets over Panama of de rest van de landen die je wilt bezoeken.
We moeten alles afronden voor 5 september, want dan ben ik even weg en ik kan moeilijk alle mijn bronnen meenemen ( dan heb ik een camion nodig ! ), maar mijn laptop gaat mee - zoals altijd - en je kunt mij toch bereiken...
Nu, je gaat in ons forum een artikel vinden met de titel " Panama met pit "; ik heb daar de praktische aspecten niet geplaatst want ik wist niet als ze nut zou hebben ...maar nu komen ze :
---------------------------------------------------------------------------------------------
Het toerisme begint stilaan op gang te komen in Panama. De afstanden zijn klein, dus er valt heel wat te zien.
Overal wordt betaald met Amerikaanse dollar. Enkel de munten vormen een mix van de dollar en de officiele Panamese munt Balboa.
Ga nu naar Panama, voor het de status krijgt als buurland en eco-wonder Costa Rica.
Panama heeft zeker evenveel troeven en natuurpracht om mee uit te pakken.

Erheen

Vanuit Amsterdam vlieg je rechtstreeks naar Panama City met KLM.
Vanuit Brussel zijn er verschillende mogelijkheden mits een overstap : United Airlines ( vroeger vloog Continental Airlines ook naar toe, maar ondertussen vormen ze een maatschappij, namelijk United Airlines) met overstap in New York) of Iberia (overstap in Madrid).
Ik raad je aan om met Iberia te vliegen, zo omzeil je 2 keer ESTA te betalen ( 1 keer omdat je in transit bent voor Panama en nog 1 keer als je VS binnenkomt vanuit Mexico).

Meer info : Panamese dienst voor toerisme; site : www.panamaturismo.com

Groetjes:smile:
Gecko

Correctie wat betreft ESTA: eens je dat aangevraagd hebt, blijft dat 2 jaar geldig. Tenzij je ondertussen van reispas verandert. Dus je moet geen 2 keer die 14 $ betalen als je 2 keer langs de VS passeert. Het is dus ook gemakkelijker om dat al aan te vragen van thuis uit voor je vertrekt. Dat gezegd zijnde zou ik toch ook opteren voor een vlucht die niet via de VS gaat om al de paranoia ginder te vermijden. Persoonlijk zou ik de vlucht rechtstreeks vanuit Amsterdam nemen (als de prijs niet veel hoger ligt), gewoon omdat je dan niet meer moet overstappen. Die KLM vlucht boeken vanuit Brussel/Antwerpen (dus met trein erbij) is trouwens altijd goedkoper dan vanuit Amsterdam....

Belize is inderdaad veel duurder dan zijn buurlanden. Je kan er trouwens betalen met USD.

Hi La Viajera
Met Mark zit het zo ( en ik zou 100% hetzelfde doen): hij wilt alles op zijn gemak bezoeken en als hij een plaats vindt waar hij langer wilt blijven, dan doet hij het. Hij wilt niet belemmerd worden door visa en andere formaliteiten.
Hij kan zijn ESTA visa gemakkelijk in Mexico aanvragen terwijl hij van zijn vakantie geniet.
Ik heb dezelfde eisen : ik ga op vakantie zo lang als ik wil en waar ik wil, zonder de stress van een termijn die ik moet rekening mee houden.

Wat je schrijft, het is helemaal juist, maar ik hou rekening met zijn wensen. Je zou hetzelfde doen, vermoed ik.:smile:
Groetjes
Gecko

Ja maar hij gaat toch niet meer dan 2 jaar op reis??? Eens je dat hebt aangevraagd, blijft dat 2 jaar geldig. Dus als hij dat een paar dagen voor vertrek thuis aanvraagt, heeft hij nog bijna 2 jaar om er te geraken. En dan nog, als hij dan maar in die 2 jaar in de VS is geraakt, want je mag nog altijd de VS uit als je ESTA ondertussen vervallen is :tongue:.
Je hebt helemaal geen vluchtgegevens of datum of verblijfsadres of wat dan ook nodig om ESTA aan te vragen, dus ik zie niet in waarom je het niet voor vertrek zou aanvragen. Dan moet je je daar ter plekke geen zorgen meer over maken :).
Van de ESTA website:
"You can apply for ESTA even if you do not know your travel date or time for certain. The travel information is optional, and you can leave it blank. If you put in a date and time, and then your plans change, we ask you to correct the information, but you are not required to. Changing your travel plans will not affect your authorization to travel.
If you do not know where you will be staying when you apply for ESTA, it is also okay; you do not have to provide that information when you apply."

De ESTA voor de VS is iets heel anders dan de aanvraag van een visum, waarvoor je inderdaad wel meer concrete gegevens nodig hebt. ESTA is naar mijn mening eigenlijk alleen maar een manier van de VS om geld af te troggelen van iedereen die er passeert...

Hi La Viajera
Ik ken zijn plannen niet "en detail", ik bezorg hem alleen info's over grensformaliteiten van alle landen die hij wilt bezoeken. Wat ik nog gedaan heb, is een fiche maken van elk land ( tot nu toe alleen Panama, zijn startpunt ) en dit dient als bijkomende info. Natuurlijk, heb ik niets te vertellen over hoe lang en waar gaat hij verblijven. Hoe lang dat hij op reis gaat en zijn verdere planning, het zijn mijn zaken niet.

Wat Esta betreft, het is inderdaad zo dat ESTA dient om de VS kas te spijzen; je kunt het als visum beschouwen want zonder een positieve antwoord vanwege VS autoriteiten mag je nog niet eens een stap zetten in het vliegtuig ! Om te zwijgen over je ontvangst in VS....

Sorry, maar nu ga ik mijn winkel dicht doen, ik ben on line sinds iets na 7am en niet gewoon om te kijken...Dus, goede nacht, La Viajera .:smile:
Tot morgen of zo...
Groetjes
Gecko

Momenteel even druk met werk.. zal er in het weekend (zondag) weer even op terug komen.

Vanavond richting antwerpen en dan morgen even dagje Lille.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan