Aboriginal cultuur kan je overal, maar vooral in het centrum en noorden leren kennen.
Het zijn veel verschillende stammen, ieder met hun eigen verhalen en wijsheden.
Darwin en ook Alice Springs is zeker geen goede plek om een beeld op te doen van aboriginals.
Daar zie je enkel drank en/of drugsverslaafde aboriginals, bouncers aan de deur van bars om ze buiten te houden en stoppen met klanten lastig te vallen, darwin heeft ook een alcohol limiet via paspoort in de bottleshops. Hoewel er geen enkel uitvlucht is om verslaafd te blijven, snap ik heus wel dat als iemand alles van je afneemt, je soms geen uitweg weet en liever vergeet.
Vele parken en gronden zijn dan ook al teruggegeven aan de oorspronkelijke volkeren en dan geleased aan de staat, onderhouden met de gelden die je betaald om erin te mogen. Maar heus niet overal.
Op heel veel plaatsen worden er wandelingen gedaan door aboriginals waarbij ze vertellen over de omgeving waar je dan bent, planten, dieren, maar ook over het verleden en hun voorouders.
Kakadu en Litchfield zijn de max, Litchfield was mijn favoriet van de 2, met zijn vele watervallen. Ik was er op het einde van het droogseizoen (eind september - begin oktober), dus ik heb geen last gehad van salties, maar past daar maar toch voor op als ge gaat zwemmen in die billabongs.
Als ge georganiseerd wilt reizen kan ik zeker en vast voor Melbourne-Adelaide-Darwin Topdeck aanraden, Adelaide-Perth Nullarbor Traveller en Perth-Broome was via Adventure tours. Maar mss dat jullie wel een busje kopen en zo rondtrekken?