Reisgenoten gezocht Iran 18daagse reis

Doroosje

New Member
Wij zijn 2 fitte/sociale vrouwelijke (65+) reismaatjes en zoeken nog 2 (liefst vrouwelijke) reisgenoten om samen te reizen naar het prachtige Iran. Periode september/Oktober 2022. Bedoeling is een busjes met chauffeur/gids te huren. Méér info? neem contact 0478 98 11 99.

kaatje.k

Member
Dit is een verrassing!!! Ik wil al jaren naar Iran maar vind maar weinig mensen die naar dit prachtige land willen gaan terwijl het zoveel te bieden heeft. Neem alleen al de vriendelijke mensen, de cultuur en natuur! Ik ben daarom reuze geinteresseerd en ga jullie zeker bellen.

Sotexis

Member
In de tijd van de Sjah was ik op zakenreis in Iran en op weg naar de luchthaven reed mijn taxi een schaap dood. Grote commotie, agent erbij en die vroeg aan de omstanders "van wie is dit schaap?", 12 handen werden opgestoken en ik moest 12 schapen betalen. Ik maakte daar natuurlijk heftig bezwaar tegen, ik was immers slechts passagier en er lag maar 1 schaap. Uiteindelijk ben ik op een brancard het vliegtuig ingedragen. Momenteel is de godsdienstwaanzin aanmerkelijk toegenomen.

kaatje.k

Member
In de tijd van de Sjah was ik op zakenreis in Iran en op weg naar de luchthaven reed mijn taxi een schaap dood. Grote commotie, agent erbij en die vroeg aan de omstanders "van wie is dit schaap?", 12 handen werden opgestoken en ik moest 12 schapen betalen. Ik maakte daar natuurlijk heftig bezwaar tegen, ik was immers slechts passagier en er lag maar 1 schaap. Uiteindelijk ben ik op een brancard het vliegtuig ingedragen. Momenteel is de godsdienstwaanzin aanmerkelijk toegenomen.
Bedankt voor de waarschuwing. Dat was wel heel lang geleden en gelukkig lees ik op alle fora hoe vriendelijk en behulpzaam de bevolking is dus ik hoop dat ik daar meer mee te maken krijg dan met de overheid of religie. Dus keurige kleding aan en aan de regels houden.

Sotexis

Member
Vorig jaar was ik met een 7 mans montageploeg in Teheran.

Omdat wij geen geldig rijbewijs hadden voor transportbusjes moesten wij lokaal een examen doen.

Wij met 8 man in een Volkswagen busje, de examinator reed en hij maakte twee rondjes rond een moskee, 6 van ons waren direct geslaagd, 1 collega moest een herexamen doen, die was na twee rondjes ook geslaagd.

Bij een voorzichtige navraag bij de rijbewijs verstrekkende ambtenaar vertelde hij ons, zeer serieus, dat deze examinator mogelijk een directe band met Allah heeft.

Zoals ik met dat schaap slechts een passagier was, zo bent u dat ook in dat busje.

Alles wat iemand die voor u een taak uitvoert doet, in mijn geval een taxichaffeur, maakt u schuldig in de ogen van dit door godsdienstwaanzin bestuurd land.

Sotexis

Member
Ik denk dat een groepsreis in Iran redelijk veilig is want dan is er een mannelijke reisleider als opdrachtgever.

U zult merken dat de lokale bevolking contact met u gaat zoeken en dat dat soms met harde hand verhinderd wordt.

Ik heb daar vorig jaar bagage afhandelingsmachines voor de luchthaven geleverd en gemonteerd, dat was een enorme beveiligingsoperatie, zowel op de luchthaven, waar het nagenoeg onmogelijk was om de montageploeg te separeren van het luchthaven personeel, de enorme massa zeer achterdochtig beveiligingsmedewerkers die ieder schroefje controleerden en met stokslagen nieuwsgierigen wegjoegen, ook jonge kinderen.

Ik heb weinig van het land gezien maar wat ik zag was nauwelijks de moeite waard om nader te bekijken.

Iran is wel de bakermat van de Islam en niet Mekka of Medina of Jerusalem.

De Islam is daar ontstaan als gevolg van de vraag "Wie is de vader van Jezus?"

In Perzië hing men de idee aan dat Jozef de vader van Jezus was maar de Kerkvorsten in Constantinopel (Istanbul) hadden God als dogma.

Het conflikt liep hoog op, er kwam in ca. 420 NC een inquisitie oorlog en een deel van de Perzische Kerkvorsten is toen gevlucht naar Ethiopië, waar zij van de Keizer asiel kregen, maar zij hielden zich niet aan de asielvoorwaarden en in ca. 590 NC moesten zij opnieuw vluchten en kwamen toen eerst in Medina terecht en later in Mekka.

De naam Mohammed ontstond door een schrijffout van de Egyptische schriftgeleerde Mohammad al Boukthari in ca. 824 NC, die de Christelijke Aramese volksverhalen vertaalde naar het Arabisch.

In de originele Koran staat 28 maal de naam Mohammad'M, de Arabische naam van Jezus en tot op de huidige dag staat er nu 24 maal Jezus (Mohammad'M) en 4 maal Mohammed in de Koran.

Mohammed is dus ca. 200 jaar na zijn dood in 622 NC, geboren in Egypte.

Er zijn nog enorm veel voormalige Christelijke gebouwen in Iran maar echt bijzonder zijn die niet.

Jordanië en Turkije zijn veel interessantere reisdoelen voor een damesgezelschap.

Doroosje

New Member
Beste Sotexis, het spijt me dat u zo'n nare ervaring heeft gehad in Iran. Ik ken verschillende (wereldreizigers) die het land bezochten. Allen zijn heel enthousiast over de onvergetelijk, grenzeloze gastvrijheid en de prachtige oeroude cultuur. Je kan ook verschillende blogs nalezen van mensen die recent Iran bezochten.
Op reis respecteer je STEEDS de cultuur en gewoontes en houd je je aan de locale voorschriften.
Een plaatselijke gids is zeker aan te raden, dat is dan ook de bedoeling bij onze voorziene reis.

Sotexis

Member
Over smaak valt niet te twisten.

Vele mensen zijn enthousiast over b.v. New Zealand, in mijn optiek en ervaring is daar absoluut niets bijzonders te beleven, dat gaat ook op voor Iran.

Als je de 15de tot de 18de eeuwse bouwkunst van Perzië vergelijkt met de verfijnde Europese bouwkunst uit dezelfde periode, dan is die Perzische van een onbeholpenheid die zeer goed past bij onze late middeleeuwen.

De gewone Iraanse burger wil zich graag ontworstelen aan de terreur van de heersende Iraanse doodscultus en ik kan mij zeer goed voorstellen dat de enkele mooie gesprekken met deze burgers grote indruk maken, maar westerse reisgezelschappen worden vaak benaderd door geroutineerde staats pouseurs die semi toevallige "openhartige" ontmoetingen arrangeren.

Havik

Member
Wij zijn 2 fitte/sociale vrouwelijke (65+) reismaatjes en zoeken nog 2 (liefst vrouwelijke) reisgenoten om samen te reizen naar het prachtige Iran. Periode september/Oktober 2022. Bedoeling is een busjes met chauffeur/gids te huren. Méér info? neem contact 0478 98 11 99.
Hey , ik zou jullie graag morgen eens bellen, is dit een Belgisch nummer? grts Ingrid

Bovenaan