Ik denk dat een groepsreis in Iran redelijk veilig is want dan is er een mannelijke reisleider als opdrachtgever.
U zult merken dat de lokale bevolking contact met u gaat zoeken en dat dat soms met harde hand verhinderd wordt.
Ik heb daar vorig jaar bagage afhandelingsmachines voor de luchthaven geleverd en gemonteerd, dat was een enorme beveiligingsoperatie, zowel op de luchthaven, waar het nagenoeg onmogelijk was om de montageploeg te separeren van het luchthaven personeel, de enorme massa zeer achterdochtig beveiligingsmedewerkers die ieder schroefje controleerden en met stokslagen nieuwsgierigen wegjoegen, ook jonge kinderen.
Ik heb weinig van het land gezien maar wat ik zag was nauwelijks de moeite waard om nader te bekijken.
Iran is wel de bakermat van de Islam en niet Mekka of Medina of Jerusalem.
De Islam is daar ontstaan als gevolg van de vraag "Wie is de vader van Jezus?"
In Perzië hing men de idee aan dat Jozef de vader van Jezus was maar de Kerkvorsten in Constantinopel (Istanbul) hadden God als dogma.
Het conflikt liep hoog op, er kwam in ca. 420 NC een inquisitie oorlog en een deel van de Perzische Kerkvorsten is toen gevlucht naar Ethiopië, waar zij van de Keizer asiel kregen, maar zij hielden zich niet aan de asielvoorwaarden en in ca. 590 NC moesten zij opnieuw vluchten en kwamen toen eerst in Medina terecht en later in Mekka.
De naam Mohammed ontstond door een schrijffout van de Egyptische schriftgeleerde Mohammad al Boukthari in ca. 824 NC, die de Christelijke Aramese volksverhalen vertaalde naar het Arabisch.
In de originele Koran staat 28 maal de naam Mohammad'M, de Arabische naam van Jezus en tot op de huidige dag staat er nu 24 maal Jezus (Mohammad'M) en 4 maal Mohammed in de Koran.
Mohammed is dus ca. 200 jaar na zijn dood in 622 NC, geboren in Egypte.
Er zijn nog enorm veel voormalige Christelijke gebouwen in Iran maar echt bijzonder zijn die niet.
Jordanië en Turkije zijn veel interessantere reisdoelen voor een damesgezelschap.