Booking.com

reisroute Colombia

tasoes

New Member
Tips/ hulp gevraagd.

Hallo mede-reizigers.
Ik wil eind februari voor 3 weken naar Colombia en we dachten om de reisroute van reisjunk te gaan volgen. Normaal plan ik zelf alles door de forums na te lopen maar heb er nu niet de energie voor en de reis van reisjunk klonk leuk... Toch wil ik voor de zekerheid het delen met jullie...
Deze is als volgt
1 Bogota (2 dagen)
2. Salento
3. Medellin
4. Cartagena
5. Santa marta
6. Minca
7. Tayrona
8. Polomino
Zijn er mensen die deze plekken kennen? Wat raden jullie aan qua reizen met bus/ vliegtuig van Bogota naar Salento?
Wij willen op Bogota vliegen en van Cartagena terugvliegen. Het is wel wat duurder dan een retour Bogota maar zo hoeven we niet een dag terug te reizen als we bovenin zijn.. Wat denken jullie.

Alvast heel erg bedankt.

groetjes Natasja

LaViajera

Well-Known Member
Ik ben in Colombia geweest een paar jaar geleden en het is zeker een aanrader. Ik kan wel niet zo heel veel over je route zeggen, want heb niet al die plaatsen gedaan. Wij hebben gedaan:

- Bogota
- La Neiva (voor de desierto de Tatacoa): wel een mooi landschap
- Tierradentro: als je interesse hebt in cultuur, is dit zeker een aanrader; dit zijn (weinig gekende) graftombes die volledig in kleur beschilderd zijn, MAAR de weg er naartoe is (of was) in slechte staat en ik denk dat het met openbaar vervoer sowieso moeilijk wordt. Ik moet er wel bij zeggen dat ze de weg aan het asfalteren waren toen wij er waren, dus misschien is de weg ondertussen veel beter (en is het misschien ook toeristischer geworden)
- San Agustin: ook een archeologische site(s); wat beter bereikbaar dan Tierradentro, wel iets minder impressionant (vond ik persoonlijk)
- Popayan: een klein koloniaal stadje met witte huizen (leuk om te stoppen als je in de buurt bent, maar zou er niet voor rondrijden)
- Cali (was voor ons gewoon een tussenstop)
- Salento: zeker de moeite!
- Manizales (was een tussenstop)
- Medellin: ok voor een dag, maar langer zou ik er niet blijven. Let hier zeker goed op (zeker 's avonds); dat geldt overal natuurlijk, maar ik ben daar ook als zakenreiziger geweest en de locals waren er niet gerust in als ik 's avonds alleen een taxi nam.
- Santa Marta: bedoeling was om naar TAyrona te gaan, maar dat was gesloten toen wij er waren, dus check zeker of ze geen onderhoud plannen ofzo tijdens jouw reis
- Cartagena: mooie stad, maar wij waren er 2,5 dag en ik vond dat eigenlijk te lang. Het klimaat is daar zeer heet en vochtig, dus je wilt daar ook niet langer buiten zijn dan nodig (of ik toch niet ;)); ik heb daar toen getwijfeld tussen een modern ketenhotel met zwembad in de "zona hotelera" of een authentieke "casa" in het historisch centrum; heb toen uiteindelijk voor dat laatste gekozen, maar als ik dat opnieuw moest doen, zou ik voor de eerste optie gaan.
- San Andres: te toeristisch vond ik (en vooral: ze zetten de toeriste daar af), maar enige manier om naar Providencia te gaan
- Providencia: leuk, weinig toeristisch tropisch eilandje (met heel lekkere krab!), maar de vraag is of je er 4 extra vluchten voor over hebt (al is de 15 min durende vlucht van San Andres op zich ook wel de moeite ;) )
- Zipaquira: zou ik wel doen; is een ondergrondse kathedraal in een oude zoutmijn. Kan je gemakkelijk doen met de bus vanuit Bogota; de bussen vertrekken elk half uur ofzo vanaf het noordelijk busstation in Bogota en de rit duurt ook niet zo lang.
- Villa de Leyva: mooi koloniaal stadje niet zo ver ten noorden van Bogota (wel iets omslachtiger om te geraken dan Zipaquira)

Wij hebben een auto gehuurd van Bogota tot in Medellin. Verder hebben wij gevlogen: Medellin - Santa MArta ; Cartagena - San Andres ; San Andres - Providencia (retour); San Andres - Bogota . Ik ben er ook altijd voorstander van om niet terug te vliegen naar beginpunt als dat niet nodig is, dus als je van Cartagena kan terugvliegen, zou ik dat zeker doen (het was nog geen optie om van Cartagena terug te vliegen toen wij er geweest zijn).
Hoe je van Bogota naar Salento gaat, moet je zelf kiezen: er zijn in Colombia veel lange afstandsbussen of in busstations kan je ook een gedeelde taxi nemen naar je eindbestemming. Je zal vermoedelijk moeten kiezen tussen een bus of vliegtuig van Bogota naar MAnizales/Armenia/pereira en van daar een lokale bus of taxi moeten nemen naar Salento.

De lokale verse fruitsappen zijn een grote aanrader: probeer zeker ook eens "jugo de lulo"; dat is een lokale vrucht, heeft iets weg van citrusfruit. Agua de panela is ook iets typisch: is een zoet drankje (soms wel geserveerd met citroensap erin) dat gemaakt wordt door de melasse van de suikerraffinaderij aan te lengen met water. Ook de verse "aromatica" zijn lekker: dat is een thee gemaakt van vers fruit en kruiden (maar tegenwoordig ook wel eens vervangen door thee in zakjes).

World Nomads Travel Insurance
Bovenaan