Booking.com

Road Movie in Balkan

Gecko

Well-Known Member
Dit reisjournaal is op 13.06.2014 "geboren". Uit te kort aan tijd. Op 11 maanden tijd heb ik 2 reizen : ene van 2,5 maanden - Sri Lanka en ene met enkel de vertrekdatum die vaststaat : 01 april ( geen aprilvis !). :D

Dit journaal gaat enkel over de laatste reis. Het traject ziet zo uit : België - Duitsland - Oostenrijk - Slovenië - Kroatië - Montenegro - Albanië - Macedonië - Kosovo - Servië - Bulgarije - Roemenië - Servië - Bosnië-Herzegovina - Servië - Slovenië - en terug in de bekende wereld, d.w.z. Oostenrijk & Duitsland. Ik heb het traject zo gemaakt, dat ik geen 2 keer dezelfde km voorbij rij.

Nee, Libanon ben ik niet vergeten, ik moet alleen wat "plaats" kunnen vinden. 2016 ?! :confused:

Door de schaarste aan info's over alle Balkanlanden die ik wil bezoeken, moet ik dringend met mijn "research" beginnen. Het is een stuk Europa die minder bekend is en ook minder bemind. Ik heb voorlopig geen idee over het aantal km, eigenlijk speelt het geen rol. De infobronnen moeten zo recent mogelijk zijn, want in Balkan alles verandert zeer snel.

Deze vakantie is een autovakantie, gecombineerd met agrotoerisme, een prima manier om alles van dichtbij te leren kennen, want alles gaat via de "locals": slapen, eten, tips, geschiedenis, natuur, wandelingen, dagelijkse leven, en. Maar ik ga niet door Duitsland en Oostenrijk als een exprestrein door een plaatselijke halte; er zijn genoeg "verscholen" bezienswaardigheden in beide landen, en niet echt toeristisch. Bv, Virgental ( Oostenrijk), Kelheim en omgeving ( Duitsland), Donaueschingen ( de bron van de Donau, de 2e langste rivier van Europa). De autorit in deze 2 landen is nog niet echt zeker, omdat zoveel mogelijkheden zijn om Vrsic Pass (1611 m) - Kranjaska Gora ( Slovenië) te bereiken ( ik hoop dat de pas open is...) :) Zo ga ik mijn reis beginnen : met de Julische Alpen. Welkom in Slovenië !
Waarom in april ? Omdat : het is laag-seizoen, daar is het lente al, de temperaturen zijn lekker ( boven 20 graden en zonnig en geen toeristen) en christelijke prijzen EN keuze te over wat accommodatie betreft.

Ik heb, per land, alle kaarten gekocht; het was niet goedkoop, maar alles staat duidelijker op. "L.P." heeft wel geschreven gidsen over Albanië, Macedonië, Servië, Bulgarije, Bosnië-Herzegovina...een gids per land zou het ideaal zijn... maar het komt duur uit...in plaats ervan, heb ik kaarten en een dikke gids van "East Europe", waarmee je niet veel info's krijgt. Alleen Slovenië, Kroatië en Montenegro heb ik gekocht waarin ik kan zoeken als een bepaalde plaats bekend is of niet...:whistle: Na 3 landen, ben je geen beginneling meer.

Ik heb juist "The Balkan Odyssey" gelezen, geschreven door Jason Smart ( zie "Directory"- "travel literature" ) en guess what ? Alle plaatsen die hij bezocht heeft, staan niet in "L.P." Dus...ik ga in zijn sporen treden plus wat plaatselijke tips = het kan niet slecht aflopen;) Ik heb nog veel leesvoer...

Dus : einde oktober vertrek ik naar Sri Lanka ( zie reisjournaal), terug tegen einde januari 2015 ; 01 april 2015 vertrek naar Zuidoost Europa, terug ...niet bekend... Om deze 2 reizen te voorbereiden, heb ik nog maar 6 maanden over....nooit zo weinig tijd gehad om 2 reizen te voorbereiden...

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
16.06.2014

Enkele "wist je dat"... :

* Servië - de grootste exporteur ter wereld van frambozen ;

* Bosnië-Herzegovina - er zijn nog onontplofte mijnen in de heuvels rondom Sarajevo ;
- "Herzegovina" betekent "hertog's land" ;

* Kroatië - de grootste ooit gevonden truffel kwam uit Kroatië ;
- de Dalmatiërs ( de honden) zijn inderdaad afkomstig uit Zuid-Kroatië ;

* Slovenië - het houdt een festival ter ere van de kool ;

* Montenegro - betekent "zwarte berg" ;

* Albanië - er bestaan meer dan 700 000 bunkers, verspreid over heel het land ;

* Macedonië - de gemiddelde consumptie van eieren in Macedonië is 120 eieren per jaar ; de Amerikanen eten maar de helft ;
- het kweekt de beste kwaliteit opium ter wereld...2 keer zo sterk als die van Pakistan ;

* Kosovo - het betekent "het land van de zwarte vogels" ;

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Bibliografie

* Jason Smart - The Balkan Odyssey ;
* Jason Smart - The Red Quest ( voor Roemenië & Bulgarije ) ;
* Lonely Planet - Eastern Europe ( uitgave oktober 2013 ) ;
* Lonely Planet - Best in Travel 2012 ;
* Lonely Planet - Best in Travel 2014 ;
* Lonely Planet - The Travel Book ;
* Lonely Planet - Secret Europe ( e-book ) ;
* National Geographic - Where The Locals Go ;
* Tom Bruce - Every Inch of the Way, My Bike Around the World ;
* Mark & Sam Swain - Long Road, Hard Lessons ;
* Bill Bryson - Neither Here, Nor There, Travels in Europe ;
* Floortje Dessing - 365 Dagen Onderweg ;
* Michael Palin - New Europe ;
* Nick Hunt - Walking the Woods and Water: In Patrick Leigh Fermor's Footsteps from Hook of Holland to the Golden Horn ( uitgave 2014 ) ;

* Lonely Planet - Slovenia ( uitgave 2013 ) ;
* Lonely Planet - Croatia ( uitgave 2013) ;
* Lonely Planet - Montenegro ( uitgave 2013) ;
* Bradt - Albania ( uitgave aug. 2013) ;
* Bradt - Kosovo ( uitgave nov. 2010 ) ;
* Hardie Karges- 1100 Hostels: Spain, Alps & South Europe Hyper-Guide: Backpackers &
Flashpackers ;
* Collins - Europe Road Atlas ( uitgave 2014 ) ....al heb ik ook een GPS ;)

* National Geographic Traveller ( tijdschrift) ;
* Columbus ( tijdschrift ) ;
* Grande ( tijdschrift) ;
* Lonely Planet Traveller ( tijdschrift) ;
* Meridian Travel ( tijdschrift ) ;
* Reiz & Magazine ( tijdschrift ) ;
* Genieten ( tijdschrift ) ;

* Kaarten :
- Europa - door Tatra Plan ;
- Duitsland - door Falk ;
- Oostenrijk - door Falk ;
- Slovenia - door Freytag & Berndt ( 1 : 150 000) ;
- Croatia - door Freytag & Berndt ( 1 : 200 000 ) ;
- Montenegro - door Freytag & Berndt ( 1 : 150 000 ) ;
- Albania - door Freytag & Berndt ( 1 : 200 000 ) ;
- Kosovo - door Freytag & Berndt ( 1 : 200 000 ) ;
- Macedonia - door Freytag & Berndt ( 1 : 200 000 ) ;
- Serbia - door Freytag & Berndt ( 1 : 500 000 ) ;
- Bosnia-Herzegovina - door Freytag & Berndt ( 1 : 200 000 ) ;
- Bulgaria- door Freytag & Berndt ( 1 : 400 000 ) ;

* folders Vakantiebeurzen ;

* sites Internet :
- www.balkanology.com
- www.slovenia.info
- http://www.vab.be/nl/reizen/europesewegeninfo
- agritourism in Balkan : http://www.reidsguides.com/bh/agritourism.html
- hostels in Balkan : http://www.balkansbesthostels.org/
- Croatia on a Budget : http://www.wanderlust.co.uk/magazine/articles/destinations/croatia-on-a-budget
- Slovenië : http://www.tripadvisor.com/Tourism-g274862-Slovenia-Vacations.html
- Montenegro : http://www.visit-montenegro.com/
- Albanië : http://www.albania.al/
- Macedonië : http://www.exploringmacedonia.com/
- Kosovo : http://kosovotourismcenter.com/
http://www.wereldreis.net/
- Bulgarije : http://bulgariatravel.org/en/official_tourism_portal/
- Roemenië : http://romaniatourism.com/
- Servië : http://www.serbia.travel/
- Bosnië & Hercegovina : http://www.bhtourism.ba/eng/
- Budget Euro Trip : http://www.budgeteurotrip.com/
- Balkan on a budget : http://www.yomadic.com/cheapest-country-in-europe/
- Balkan Inside : http://www.balkaninside.com/category/balkan-tourism/
- Balkan Best Hostels : www.balkansbesthostels.org

* TV -reisprogramma's ;

* California Dreamin' - een film door Cristian Nemescu ( overleden ), waar Kosovo, Roemenië van het jaar 1999, Servië, NAVO en Amerikanen, allemaal samen komen ; uitstekende film !

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
20.06.2014

Het heeft 3 dagen geduurd om een deftig traject te kiezen, die alles combineert : natuur, cultuur, rust, eten, nieuwsgierigheid. Het ziet ongeveer zo uit :
* Aachen - Köln - Frankfurt/Main - Würzburg - Nürnberg - Regensburg ( overnachten in Kelheim) - Deggendorf - Salzburg - Bad Ischl - Hallstatt - Radstatt - Seeboden - Spittal - Villach - Kranjaska Gora - Vrsic - N.P. Triglav - Mojstrana - Jesenice - Bled ( en omgeving ) - Radovljica - Kranj - Ljubljana - Postojna - Divaca - Via Trieste - Piran - Portoroz - Dragonia - Kozina - Rupa - Rijeka - Senj - Zadar - Sibenik - Split - Makarska - Ploce - Mostar - Dubrovnik - Herceg Novi - Kotor - Tivat - Budva - Podgorica - Virpazar - Bar - Ulcinj - Shkoder - Tirana - Durrës - Elbasan - Përrenjas - Struga - Ohrid - Bitola - Prilep - Veles - Skopje - Pristina - Nis - Dimitrovgrad - Sofia - Jarlovo - Kazanlak - Veliko Tarnovo - Bjala - Ruse - Giurgiu - Bucuresti - Pitesti - Drobeta Turnu Severin -....en ik ben aan de grens met Servië, op terugreis; ik ga vandaag of morgen de rest van het traject ook uitstippelen ... Ik heb de km niet geteld en ik doe het ook niet.
Een aspect : met 3 maanden kom ik niet toe, het gaat zeer waarschijnlijk 4 worden...mij hoor je niet klagen :)

Een positieve punt : ik heb geen visums nodig ! Oef ! Ik zit te "spelen" met 9 landkaarten tegelijk...ik vind het niet erg...maar met 2 lijsten " nog te doen" spelen ( Sri Lanka + de Balkan), vind ik minder interessant :rolleyes:... en de tijd dringt ! Daarom kan ik minder doen voor onze "Reisforum" :(
De rest van de traject volgt.
Nog iets : ondanks alles, na 1 maand thuis, het begint al te "knagen"...ik kan niet sneller vertrekken...ik tel de dagen....een reismicrobe is erger dan kanker, met kanker ben je snel "weg", met een reismicrobe...nooit !;)

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Dus, verder met het traject :
Drobeta Turnu Severin ( en omgevingen) - Pozarevac - Beograd ( of Belgrado, als je wilt) - ( of Belgrado - Novi Sad - Osijek ) - Sarajevo - Zenica - Travnik - Donji Vakuf - Banja Luka - Gradiska - Novska - Sisak - Zagreb - Ljubljana - Villach - Passau - Regensburg - Nürnberg - Würzburg - Frankfurt / Main - Köln - Aachen en ik ben terug in België !

Dit is het ganse traject, nadat ik 12 kaarten gekocht en geraadpleegd heb...hier en daar bestaan 2-3 mogelijkheden om anders te rijden ( het wordt ter plaatse beslist) .
Het Cyrillische alfabet is niet zo moeilijk, maar eens je een woord ontcijferd hebt, dan komt het pas je verrassing : wat betekent het ? Ik mag zeggen dat ik een tiental worden ken, maar dit is bij lang niet voldoende :confused: doende leert men bij, niet waar ? ;)

Gecko

Well-Known Member
28.06.2014

Voor wie naar Kroatië met de auto wilt gaan : de toltarieven zijn 15 % duurder geworden.

En om je reis aangenamer te maken, kun je bv., een BBQ houden als je wilt stoppen, even relaxen en picknicken...ik heb al ene gekocht, het kost nog geen €15, het heet "Midi Folding BBQ", merk "Yellowstone", perfect geschikt voor 2 personen. Het is zeer handig....en het vlees in de Balkan is beter dan wat je koopt zelfs bij de beste beenhouwer ( uit ervaring).
Maat : open : 32 x 22,5 x 26 cm ; ingepakt : 32 x 22,5 x 5 cm.
Materiaal : staal
Gewicht : 1,48 kg

Smakelijk ! :)

Update ( 03.09.2014 ):

- het traject in Oostenrijk is veranderd :
Passau ( grenz Duitsland / Oostenrijk ) - Salzburg - Bischofshofen - Grossglockner-Hochalpenstrasse ( bezoek Edelweissspitze, Hochtor, Grossglockner ) - Heiligenblut ( vanaf hier volg ik Alpe-Adria Trail ) - Kolbnitz - Seeböden - Radenthein - Bad Kleinkirchheim - Steindorf - Velden - Villach - Erlendorf - en via B 109 en Wurzenpass, bereik ik de grens met Slovenië, en stop ik in Kranjska Gora.
De Alpe-Adria Trail gaat verder en ik volg de weg, zoals ik voorzien heb in mijn traject in Slovenië, namelijk via de Julische Alpen en de Nationale Park Triglav, tot de stadje Tolmin voorbij, om daarna richting Bohinjska Bistrica te rijden. En verder verandert niets...

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Laat ons eerst met dit beginnen, het belangrijkste stop, in Gorenjska provincie, Slovenië, aan de Julische Alpen :

deel van :

o_O

Gecko

Well-Known Member
30.06.2014

Gezien al da' moois ? Wel, ik betwijfel sterk dat ik op een week alles ( wat ik gepland heb ! ) kan bezoeken.
Gisteren heb ik de God ganse dag niets anders gedaan dan mijn traject in Slovenië in elkaar gepuzzeld ; de "final check-up" doe ik als ik terug ben van Sri Lanka, ergens begin februari 2015.

Mijn werkwijze :
- op een blad papier, schrijf je alle "highlights" van het land, gecombineerd met "buiten getreden paden" weetjes van de locals.
- dan neem ik de kaart van het land ( gelukkig is Slovenië niet groot ;) ) en begin ik mijn traject goed te bestuderen, zodanig dat ik bijna van buiten alle plaatsen, klein en groot, ken;
- en nu komt het : alle bezienswaardigheden op kaart plaatsen en groeperen, zodanig je geen halve ton naft nodig hebt enkel voor Slovenië :eek:; vergeet niet, Slovenië is niet een van de goedkoopste landen van de Balkan, de naft ginder kost bijna even veel als bij ons; de wegen zijn van goed tot zeer goed van kwaliteit, maar je bent in de Julische Alpen en de wegen zijn niet helemaal recht !;) Daardoor gebruikt je auto nog meer naft dan gewoonlijk...dus meer centen !

Zo ziet mijn traject in Slovenië uit :

* overnachtingen : Kranjska Gora ; Bovec, Bohinjska Bistrica, Bled ( of in omgeving van ), Ljubljana, Postojna, Koper ; als ik maar 1 nacht verblijf in alle plaatsen, ben ik al 1 week kwijt :( Slovenië gaat meer dan 1 week in beslag nemen...zeker weten.

* traject ( door Slovenië, op weg naar Kroatië ) :
1. Kranjska Gora - stopplaats, overnachting(en) ; bezienswaardigheden en activiteiten :
- Vrsic Pas, Soca Trail ;

2. Bovec - stopplaats, overnachting(en) ; bezienswaardigheden en activiteiten :
- Triglav N.P., Tolmin Gorges, Dom Trenta, Boka Waterval,

3. Bohinjska Bistrica - stopplaats, overnachting(en) :
- Savica Waterval, 7 Merenvallei ( Triglav meren), Bohinjsko Jezero,

4. Bled - stopplaats, overnachting(en) :
- Vintgar Kloof + Dorp, kasteel van Bled, café "Belvedere",

5. Ljubljana - stopplaats, overnachting(en) :
- kasteel van Ljubljana, Nationaal Museum van Slovenië, Slovenia Museum of Natural History, Sticna Monastery, Kranj Town Hall, Jesenice ( Stara Sava), "The Mayor's Cave" ( in Slovenië, gekend onder de naam van "Tabor Cave"), Katzenstein ( in Begunje - Radovljica), de oude stad van Ljubljana, bruggen, kathedraal,

6. Krizna Grot, Cerknica Lake,

7. Postojna - stopplaats, overnachting(en) :
- Postojna Cave System, Paradana Ice Cave, Predjama Castle + de grotten onder het kasteel, Skocjan Caves Regional Park ( UNESCO heritage), Lipica,

8. Koper - stopplaats, overnachting(en) :
- Church of the Holy Trinity ( Hrastovlje), Secovlje Salina Nature Park ( Portoroz), Aquarium in Portoroz, Izola, Piran, Portoroz,

Om nog duidelijker mijn traject te maken, hier is het : Villach (A) - Podkoren(SLO) - Kranjska Gora - Vrsic Pas - Trenta - Bovec - Tolmin - Bohiniska Bistrica - Bled - Ljubljana - Postojna - Divaca - Trieste (I) - Koper - Izola - Piran - Portoroz - Dragonia - Koper - Kozina - Starod - Rupa (HR).

Dit is alleen Slovenië op weg naar Kroatië; voor Kroatië, moet ik hetzelfde doen. De kaarten van "Freytag & Berndt" zijn zeer duidelijk, zeer gedetailleerd en ze geven ook een soort "Top 10" van de bezienswaardigheden, maar het beste is dat je met kaart en de door je gevonden tips ( die in "LP" niet te vinden zijn) samen een traject uitstippelt, om niet van ene toeristische plaats naar de andere te reizen, en de authenticiteit overslaan.

Wat ik gisteren nog gedaan heb, is de " HI International Member Card" aangevraagd en betaald. Dit is een lidmaatschap voor "Hosteling International", aangezien dat een "reis-guru" schreef dat de beste hostels zijn in de Balkan te vinden, en niet, zoals iedereen ( ik inbegrepen) gelooft dat in Scandinavië vindt men de beste hostels. Tja !(y)

Picknicken is aangeraden, de natuur is fantastisch mooi, je parkeert ergens waar je een mooie plaats vindt en je haat je BBQ naar boven...en smakelijk ! Goedkoop, gezellig en mooi.:) Ga ik zeker doen !

En om af te sluiten, hier is Slovenië in 10' :

* Praktisch :

- voor tol & vignettes : [DLMURL]http://www.dars.si/Dokumenti/Toll/Methods-of-payment/Vehicles-under-35-t/Vignette-308.apx[/DLMURL]

- agritourism : www.reidsguides.com
( Slovenië is ook bij)

- Home - Slovenia - Official Travel Guide - holiday, vacation, tourism in Slovenia, Slowenien, Slovénie, Eslovenia, Slovenija
( handige site)

- - http://www.vab.be/nl/reizen/europesewegeninfo (vignetten, tol, prijzen benzine/diesel ), en ;

- Hardie Karges - 1100 Hostels: Spain, Alps & South Europe Hyper-Guide: Backpackers & Flashpackers;
Synopsis :
North Europe may be the birthplace and historic heartland of hostelling, but South Europe has greater numbers nowadays, and the quality is as good, if not better. South Europe may just have the greatest number of hostels in the world, in fact, but the distribution of them might surprise you. For, while France may be the Number One tourist destination in the world, it’s not at the top of the hostel list. No, the greatest number of hostels in the world is in the Iberian Peninsula, in modern-day Spain and Portugal. The quality in Spain and Portugal is very good, too, in fact, exactly the paradigm of what a modern ‘flashpacker’ hostel should be. There are almost 500 of them here in this book, complete with specs and details. But that’s not all. Italy and the expensive Alpine countries of Austria and Switzerland are here, too, now affordable with the sudden wide spread of hostels. And Greece is here, of course, with its fabulous sun-soaked islands, timeless culture, and… self-contained party compounds. The smart money is on East Europe, though, with (almost) everything you can find in the West, and all at half the price. The Cold War is but a memory, too, with borders little more than formalities, if even that. In none of the countries listed in this book is a visa required of a Westerner. You can simply hop on the plane, or train, or bus, and go. C U in Barcelona, Lisbon, Rome, or… Belgrade?

Laatst bewerkt door een moderator:

Gecko

Well-Known Member
Ha, iemand ( ik "zeg" niet wie ;) ) kwam vandaag met een "verse" reisvoorstel : Irak, no less ! Ja, want juist nú is hét moment om naar toe te reizen... en ik was meteen akkoord...maar dan wil ik Syrië en Libanon ook bij !
Dan wat ga ik doen met mijn geplande reis naar Maleisië ( 2017) ? Uitstellen, natuurlijk !

Als het zo blijft, Libanon, Syrië en Irak samen, dit is pas avontuurlijk reizen ! Eerst, zien met wie ( luchtvaartmaatschappij) ga ik ter plaatse geraken...TK ( Turkish Airlines ) vliegt op Beyrouth, heel zeker weten en als ze blijven doen, dan is het geregeld ! Verder, met lokale vervoer....;), yeah, het zegt me wat :whistle:

Visums, dit is een zorg voor later !:)

Gecko

Well-Known Member
09.07.2014

En maar verder :

Kroatië

Alles zien is onmogelijk, kiezen was ook moeilijk en hier kun je zien waarom :

Ik ben geen "beach freak", maar het is de rest van Kroatië die me deed mijn verblijf verlengen naar 3 weken in plaats van 1. Trouwens, Slovenië ook, i.p.v. 1 week zijn er 2 van geworden. Voorlopige totaal, tot nu toe : 5 weken.

Zo ziet mijn traject in Kroatië uit :

* overnachtingen : Porec, Lovran, Senj, Zadar, Split, Ploce en Cavtat.

* ik heb 2 keuzes : om via Rupa Kroatië binnenrijden of
van Portoroz via Kastel( HR) naar Porec ; in Porec zijn wat uitstappen te doen : Groznjan, Motovun, Visnjan, Bale en Rovinj.

dan verder naar Lovran( slaapplaats) en Rijeka, waar de 2 opties samenkomen, en verder, langs de kust, richting Montenegro (MNE) :
1. Rijeka - stopplaats, eventueel slaapplaats, als door bezienswaardigheden - Rijeka, Krkeiland en omgevingen - te laat wordt ;

2. Senj - stopplaats, overnachting(en) ; bezienswaardigheden en activiteiten :
- de stad Senj, omgeving, Ogulin ;

3. Zadar - stopplaats, overnachting(en); bezienswaardigheden en activiteiten :
- de stad Zadar en omgeving, Pageiland, Nationale Park "Paklenica", Nationale Park "Plitvicka", stadje Slunj, Ugljan- en
Pasmaneiland, stadje Biograd na Moru ;

4. Sibenik - stopplaats, overnachting(en) ; bezienswaardigheden en activiteiten :
- de stad Sibenik en omgeving, Krka Nationale Park, de stad Knin ;

5. Split - stopplaats, overnachting(en); bezienswaardigheden en activiteiten :
- de stad Split en omgeving, de stadje Trogir ( met de ferry naar Ciovoeiland), Vis-, Solta- , Hvar- en Braceilanden ;

6. Makarska - enkel stopplaats ;

7. Ploce - stopplaats, overnachting(en) ; bezienswaardigheden en activiteiten :
- de stadje Ploce, Mostar ( BiH), Peljesac-, Korcula- en Mljet eilanden ;

8. Cavtat - stopplaats, overnachting(en) ; bezienswaardigheden en activiteiten ;
- de stadje Cavtat, de stad Dubrovnik en omgeving,

9. Debeli Brijev (MNE) - Herced Novi en ik ben in Montenegro !

Dus, het traject in Kroatië ziet zo uit : Rijeka - Senji - Zadar - Sibenik - Split - Ploce - Cavtat - Debeli Brijev ( MNE) - Herceg Novi.

En een "road movie" fan moet ook weten waar de goedkoopste winkels zijn om voorraad te kopen : Lidl, Metro, Agrokor, Konzum ; wat duurder : Billa, Spar, Kaufland. In Kroatië.

Kroatië is iets goedkoper dan Slovenië, maar het hangt ook af van : periode, plaats en product. Als je in juli-augustus aardbeien wilt eten en je koopt ze in toeristische plaatsen zoals Dubrovnik, bv, het gaat niet goedkoop zijn.

Van alle landen die ik ga bezoeken, zijn er wat die de euro nog niet ingevoerd hebben, zoals, Kroatië, Albanië, Bosnië & Hercegovina, Macedonië, Bulgarije, Servië en Roemenië . Dus, ik ga vééeeeel ATM's bezoeken. ;)
En vanaf Kosovo, alles wordt maar goedkoper : Kosovo, Bulgarije, Roemenië en als ik op weg ben naar België, ga ik ook in Servië zien hoe het ermee zit.

Het volgende ! Montenegro ! :)

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Montenegro , dus. Montenegro, even groot als Vlaanderen, maar zoals de naam zelf "zegt", niet zo plat als een vijg !:D Daar zijn de bergen de grote baas, over alles en iedereen. Kortom, klein maar fijn.

Mijn eerste stop- en slaaplaats is Herceg Novi, een historisch stadje, met de berg Orjen als "dak".
En de traject gaat zo verder :

1. Herceg Novi - Niksic ( stopplaats en overnachting (en) ) ; activiteiten en bezoekwaardigheden : de baaien, d.w.z. Hercegnovski, Tivatski, Risanski, Kotorski, de meren van Krupacko en Slansko, de stad Niksic ;

2. Niksic - Zabljak ( stopplaats en overnachting(en) ) ; activiteiten en bezienswaardigheden : "Durmitor"N.P., omgeving ;

3. Zabljak - Mojkovac (stopplaats en overnachting(en) ) ; activiteiten en bezienswaardigheden : Biogradska N.P. en omgeving ;

4. Mojkovac - Podgorica ( stopplaats en overnachting(en) ) ; activiteiten en bezienswaardigheden : hoofdstad Podgorica en omgevingen - Cijevna Canyon, onder andere...

5. Podgorica - Bar - Ulcinj - Shkodër ( AL) ( stopplaats en overnachting(en) ); bezienswaardigheden en activiteiten : Stari Bar, Skadarskomeer, Sveti Stefan, de stad Ulcinj, Skodarsko N.P. + meer ; en hop ! ik ben in Albanië .

Ik denk dat 1 week voldoende is, maar je weet nooit wat je tegenkomt en dan blijf je langer "plakken"...;)
In feite, Montenegro is geschikt voor diegene die rust zoeken, zonder vast te roesten : hiking, wandelen, ontdekken, proeven en ...doe wat je wilt, met volle respect voor Moeder Natuur.
En het is goedkoper dan in de Ardennen, met echte bergen, maar wel verder rijden ( je kunt niet alles hebben ! ). Montenegro is een klein juweel...echt....

Een blik :

Volgende : Albanië .

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
De reisvoorbereidingen gaan door...hoewel er is tijd genoeg voor; waarom nu al ?! omdat juist nu is het moment om gerief te kopen - volgende zomer ben ik er niet - EN er zijn nog solden . Ik heb een barbecue.

Vandaag gekocht : een vouwbare stoel met rugleuning "Lafuma", 30 € ; een stevige vouwbare tafel, 60 € ; een "pop - up"tent, 25 € ( nee, het is geen tijpfout !). De tent is een alternatief voor accommodatie : volle hostels, dure kamers...En vanaf Slovenië kan ik wild kamperen en picknicken. Tot ik terug ben in Oostenrijk. Daar moet je een campingplaats gebruiken. Wild kamperen is in Duitsland en Oostenrijk verboden. En voor boetes heb ik geen budget voorzien...:D, om niet te "spreken" over ongewenste bezoekers, op 2 poten of 4...maak niet uit ;).
Budget per dag : 30€, brandstof, accommodatie, eten, drinken, bezienswaardigheden, alles inbegrepen. Het is niet veel, maar het gaat over een reis van 4 maanden of langer.

Totaal = 120 € benodigdheden. Voorlopig.

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
En omdat veel "accidenten" gebeuren als je wild wilt kamperen in onbekende gebieden, heb ik toch besloten om iets mee te nemen in geval van een "accident"; ik kan niet "zeggen" wat ik ga meenemen..."play safe" is een van mijn leuzen.

Daarmee wil ik niet "zeggen" dat Balkan een "jungle" is...maar denk eens goed na waar je "safe" bent...en dan misschien komt je op dezelfde conclusie uit als ik : nergens . Het is nu eenmaal zo, overal ter wereld, België / Nederland inbegrepen. Het is gewoon om je gezond verstand te gebruiken en de wereld aanvaarden zoals het is, maar zoals Cody Lundin "zegt" ( N.B. - je kent hem van "Discovery Channel") ; "Don't be scared, be prepared".

Gecko

Well-Known Member
Albanië

Het eerste "terra incognita".
Van alle ex-communistisch Balkanlanden, Albanië was het meest afgesloten land. Enver Hoxha heeft voor meer dan 700.000 bunkers "gezorgd", betonnen "paddenstoelen" die overal te zien zijn, een wonde van het landschap.
Het is een arm land, misschien het armste van heel Europa, maar daarom niet minder mooi : denk aan de "Vervloekte Bergen", in het noorden van het land, tegen de grens met Montenegro.
Kortom : hier is Albanië :

Iemand heeft ooit gezegd dat Balkan de "ton kruit van Europa" is...en als je de geschiedenis van de Balkan kent, dan weet je dat het ook zo is. En het geldt voor de toekomst ook. Politiek, temperament, afkomst, geschiedenis, cultuur, invloedsferen, en.

Aangezien dat het staat van de wegen bijna onbekend is, kan ik moeilijk inschatten waar ga ik stoppen voor te overnachten ( en als daar mogelijk is..). Ik ga gewoon mijn traject ingeven en de bezienswaardigheden :

1. Traject :

Shkodër - via Pukë ( SH 5 of A 1) - Rrëshen - Fushë-Krujë - Durrës - Tiranë - Kavajë - Lushnjë - Fier - Vlore - Himarë - Sarandë - Butrint ( en als ik tijd heb, ga ik even de Grieken "goedendag" zeggen, op Kerkira Eiland) - via SH 99 naar Gjirokastër - Tepelenë - Fier - Lushnjë - Elbasan - Kafasan ( grens AL / MK - Macedonië ).

2. Bezienswaardigheden :
buiten de betonnen paddenstoelen :
- Shkodër - de stad en omgeving...tot bij "Vervloekte Bergen" ( Theth);
- Kukës - fantastisch ongerepte natuur ;
- Durrës - zeer groot Romeinse amfitheater + je bent aan de zee ;
- Tiranë - de hoofdstad, maar niet echt interessant ( eventueel 1 dag) ;
- Krujë - Citadel, Ottomaanse Badhuis, Turkse Bazaar ;
- Berat - de stad van de 1 000 vensters ; oude stad, Citadel, wandelen, en.
- Vlora - aan de zee, even stoppen om wat kleur te krijgen, maar niet te lang !
- Sarandë - haven, en een beschaafde invasie bij de Grieken, met de ferry ; in Sarandë is de stadje zoals 100 jaar geleden, goed bewaard ;
- Gjirokastër - veel Romeinse en Griekse overblijfselen ; interessant stad ;
- Elbasan - myster ! wat ga ik daar vinden ? weet ik nog niet...

Het is moeilijk inschatten hoelang ga ik in Albanië blijven, als ik aan Albanese Riviera denk...wordt het nog moeilijker ;)

En dan komt Macedonië aan de beurt ...

Gecko

Well-Known Member
Macedonië

Een land vol geschiedenis en 'scenic drives'. Lekker eten door de invloed van het buurland.

Het land van Alexander de Grote :

Traject : Struga - Ohrid - Bitola - Skopje ( via Tetovo ) ; een kort traject, hé ?o_O

Omdat een helft van het land bezoek ik vóór ik naar Kosovo ga. Eens in Kosovo, moet ik terug naar Macedonië keren. Omdat de Serviërs, aan de grens moeilijk doen : ze erkennen Kosovo als onafhankelijke republiek niet. Voor hen, Kosovo is een provincie van Servië. Als je verder wilt rijden, het zal je niet lukken, de Serviërs sturen je terug; je hebt geen Servische stempel van de grenswachters, maar wel een van Kosovo, en zoals ik zei, het telt niet. Dus je bent illegaal binnen gekomen.
Dus, terug naar Macedonië. Eens terug in Macedonië, het traject 'zegt': Skopje - Veles - Negotino - Strumica - Novo Selo - Novo Konjarevo ( grens met Bulgarije ).

Bezienswaardigheden :
- Ohrid : meer, het oude stad, St.Naum klooster , Pelikaneneiland;
- Struga ;
- Bitola ;
- Tetovo ;
- Skopje - Matka Canyon + meer, rondvaart naar de grotten, het groote plein van de stad;
- Kraneo ;
- Strobi ;
- Kratovo ;
- Tikves - Macedonia's wijngaard ;
- Kolesino Wild Forest ;
- Prilep + Varos ( Sveti Mihail Arhangel ) ;
- Strumica ;
- Negotino ;
- Galicica N.P.
- Prespameer ;
- Golem Grad ;
- Pelister N.P. ;
- Sveti Kliment ;
- Mavrovo N.P. ;
- Smolari Waterval ;
- Kumanovo -stad ;
- Vevcani - een traditioneel dorpje dat zich onafhankelijk heeft uitgeroepen ;
- Dojran - een stadje op het kruispunt van de Griekse, Bulgaarse en Macedonische grens ;
- treinreis Bitola - Skopje en terug ; het traject is fascinerend....

Er is een mooie route ( 'scenic drive' ) van Struga naar Vranishta, verder naar Velesta, Debar - Mavrovo en/of St. Jovan Bigorski ( een mannenklooster, waar je een mooie houtsnijwerk met de afmetingen 8x8 m kunt bewonderen ) - Mavrovo-meer - Tetovo - Skopje.

Nu, ik ga zien hoeveel, van al dit moois, kan bezoeken; alles hangt af van de staat van de wegen, richtingwijzers ( ze bestaan of niet, in het Cyrillisch of niet, slaapgelegenheden, en. ).

Macedonië is veilig, er is niets te vrezen. In Kosovo gaat anders zijn.

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Kosovo of Republiek Kosova

De situatie in Kosovo blijft gespannen. Bewijs : ong. 10 000 aanwezige UN soldaten en veel NGO's . Plus grondmijnen en clustermijnen.

Als je Kosovo wilt bezoeken, er zijn 2 mogelijkheden : 1) via Macedonië / Albanië en terug ; of 2) eerst naar Servië en dan naar Kosovo en verder. In het hoofdstuk over Macedonië gaat je de reder ervoor vinden.

Kosovo heeft meer te bieden dan men zou denken. En op alle gebieden : nog veel authenticiteit, natuur, cultuur en de mensen ...ze zijn gastvrij.

Discover Kosovo ( travel guide in pictures ) :

Bezoekwaardigheden, traject en tips :

* Traject : Han i Elezit - Kacanik - Ferizaj - Shtime - Therandë - Prizren - Gjakovë - Decan - Pejë - Llapushnik - Pristina - Mitrovica - Skënderaj - Vushttri - I Luzhan - Barainë - Pristina - Lipjan - Han i Elezit - Skopje ( MK - Macedonië ).

* Bezienswaardigheden :
- Prizren : het kasteel, Sinan Pasha Moskee ; Prizren is de meest historische stad van Kosovo;
- Lipjan : de grot Gadime, 20 km van Zuid-Pristina, rivier Klysyra ;
- Pristina : Germia Park, het Nationaal Museum, ... ;
- Mirusha N.P.
- Prekaz ( Drenicë) : Adem Jashari ( een bijna heilige plaats voor de Kosovaren ) ;
- Drini i Bardh ( Pejë ) ;
- Mitrovica ;
- Gjakova : de oude Bazaar ;
- Skënderaj ;
- Velika Hoca & Novo Brdo : plaatsen waar een 'homestay' programma loopt ;
- Sharr Mountains N.P.
- het treinnetwerk testen...ik hou van treinreizen ;

* Eten gaat geen probleem zijn. Slapen, wel, ...het staat op sommige plaatsen nog in babyschoentjes ! ;) Maar in het slechtste geval, heb ik mijn tent bij, dus...not to worry .

* Reistips : de meeste tips ga ik ter plaatse vinden. Toch nog 2 reistips :
- je groene kaart ( autoverzekering) dekt Kosovo niet ; wel aan de grens een verzekering kopen voor € 30.
- NIET DOEN !! - over politiek praten of zelf het onderwerp ter sprake brengen ! :eek: De 'wonden' zijn nog niet genezen ; blijf weg van manifestaties, ruzies, alles wat met politiek te maken heeft ; alles escaleert zeer snel, met KFOR soldaten bij of niet !! hou je zo veel mogelijk neutraal ...

En nu terug naar Macedonië, het deel die nog bezocht moet worden :)

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Macedonië ( deel 2 )

Vanaf de Kosovaarse grens, het traject gaar verder : Han i Elezit ( grens tussen RKS - Kosovo - en Macedonië ) - Skopje - Kumanovo - Negotino - Strumica - Novo Selo - Novo Konjarevo ( grens met Bulgarije ).

Ik hoop dat ik geen bezienswaardigheid van dit traject vergeten ben :oops:. De grootste bezienswaardigheid is Smolari Waterval, bij Smolari dorp op de rivier Lomnica. Het is maar 10 km verwijderd van de grens met Bulgarije. Onderweg kom je de stad Radovis tegen, waarvan ik niets weet, maar je weet maar nooit wat je gaat tegenkomen. Als de stad geen toeristische attractie is, dan is het perfect ; ik ga een stuk authentiek Macedonië bezoeken (y).

En daarna komt Bulgarije aan de beurt, een stuk Balkan waarover iedereen weet dat je goedkoop zonnebaden kunt, aan de Zwarte Zee. Maar zonnebaden is Bulgarije niet. Ik ga het echte Bulgarije bezoeken, d.w.z. geen strandvakantie. Ik ben niet treurig om...;)

Dus, volgende hoofdstuk gaat over Bulgarije.

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Bulgarije

Eerst, het traject ( ik kan niet garanderen dat het ongewijzigd gaat blijven ;) ) : Novo Konjarevo ( Macedonië ) / Strumesnica ( Bulgaarse grens ) - Simitli - Razlog - Jakoruda - Belovo ( met een alternatief : Velingrad - Varvara, afhankelijk van hoe diep de gaten in de (asfalt?) weg gaan zijn :D ) - Pazardzik - Plovdiv - Karlovo - Kazanlak - Veliko Tarnovo - Bjala - Ruse ( grens met Roemenië ).

En om een idee te vormen over het land, moet je ter plaatse zijn, maar voorlopig is 'you tube' ook goed ;) :

* Bezienswaardigheden ( voorlopige lijst ) :

- Belogradchik - rotsen, een beetje à la 'Bryce Canyon' ; Maguragrot ; Kaletofort ;
- Plovdiv - cultuurstad ; gratis tour : www.freeplovdivtour.com
- Kazanlak - de hoofdstad van de rozen ; van hieruit vertrek het rozenolie die de grote parfummerken gebruiken ; het jaarlijkse rozenfestival wordt in mei en juni gehouden ;
- Veliko Tarnovo - niet echt beroemd ; het jaarlijkse Internationaal Folklorefestival met dans- en muziekgroepen van over de hele wereld ; het wordt tegen eind juli gehouden, in het Marne Pole Park ;
- het Rodopi-gebergte ;
- Gabrovo - ik weet bijna niets over...ik laat me verrassen ;
- Provadia - hier vind je de resten van het oudste dorp van Europa ;
- Kjustendil - badplaats, bekend om zijn bronnen ;
- Zlatograd - een echte etnografisch museum met echte mensen ;
- Pirin N.P.
- Rusalka ;
- Bansko ( vooral in de winter, wintersport ) ;
- Kavarna ;
- Shabla-meer - beschermd gebied ;
- Chudnite Mostove - rotsformaties ;
- Emine-kaap ;
- Kremen-meren ;
- Etara - etnografisch dorp ;
- Perpericon - 'the rock-cut city' ;
- overnachten in een klooster, in Troyan, bv ;
- Stob en de 'piramiden' ;
- Sedemte Ezera ( 'Zeven Meren' ) ;
- Bachkovo Monastir ( klooster ) ;
- Shipkapas + Shipkaklooster ;
- Koprivshtitsa - het Bokrijk van Bulgarije
- Burgas, Sozopol, Nesebar, Varna - vanuit Burgas, rij ik langs de Zwarte Zee, tot aan de Roemeense grens ; onderweg te bezoeken : Balcik, Kavarna ; er is geen tijd voorzien voor 'Sunny Beach' ; ik kan toch niet stil liggen, ik ga bruinen terwijl ik iets interessanter doe dan plat liggen...;)

Volgens wat ik tot nu toe gelezen heb, Bulgarije is goedkoop en mooi en niet vol met 'homo toeristicus', behalve, natuurlijk, aan de kust. Ik rij toch maar langs...:notworthy:
Als ik nog meer info vind ( het telt voor de andere landen ook ), schrijf ik het gewoon bij.

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Het lijkt me toch een definitieve traject in Bulgarije te zijn :

Strumesnica - Dragovo - Sandanski - Simitli - Bansko - Belica - Jakoruda - Velingrad - Batak - Dospat - Smoljan - Cepelare - Asenovgrad - Plovdiv - Karlovo ( uitstap naar Sopot ) - Kazanlak - Gabrovo - Veliko Tarnovo - Nikolaevo - Karnobat - Burgas ( uitstap : Sozopol ) - Nesebar - Obzor - Varna - Balcik - Kavarna - Vama Veche ( grens tussen Bulgarije en Roemenië ).

Kortom : Bulgarije van west naar oost, van bergen naar de Zwarte Zee. :)

P.S. - ik ga de stad Ruse ergens tussen "steken", want het is zeker de moeite waard ...

....Volgende : Roemenië.

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Roemenië

Hier wordt een echte "farm holiday" gehouden, gecombineerd met echt werken op een boerderij, met alle "ingrediënten" : werken op het veld, hout kappen, hout binnen brengen, vuur maken ( er is geen warm water zonder vuur ! ), eieren zoeken ( de kippen genieten daar van véél meer vrijheid dan hier, ze worden alleen 's avonds opgesloten, om de vos te beletten een royale avondmaaltijd te nuttigen ;) )

Ik ben nog bezig met de grensoversteek : Ruse (Bulgarije) - Giurgiu ( Roemenië) of Kavarna (Bulgarije) - Vama Veche ( Roemenië ).

Whatever....het traject ziet zo uit :
a) als Ruse de grenspunt wordt : Veliko Tarnovo - Ruse (Bulgarije ) - Giurgiu (Roemenië) - Bucuresti ;

b) als Kavarna ( de laatste wat groter stad) de grenspunt wordt : Kavarna ( Bulgarije) - Vama Veche ( Roemenië) - Constanta - Bucuresti ;

En verder : Bucuresti ( de ring rond de hoofdstad ) - Leordeni - Bogati ( hier is mijn "farm holiday" gepland - duur : onbekend ) - Pitesti - Slatina - Craiova - Drobeta Turnu Severin ( Roemenië ) - Kladovo ( Servië ) ;
Tegenwoordig bestaat een ring rond Bucuresti...een ware opluchting ; het verkeer in de hoofdstad is moordend ! Hier woont ook een "broer" van mij, maar hij gaat langskomen als ik bij de andere "broer" in Bogati verblijf. Bucuresti heb ik dikwijls genoeg bezocht, hoewel het was telkens anders...behalve het verkeer :rolleyes:

Uitstapjes :
* Bogati - Pitesti ( hier staat de fabriek van alle "Dacia" 's die je op onze wegen ziet ) ; mooie stad, gezellig, met veel terrasjes...

* Bogati - Pitesti - Râmnicu Vâlcea - Horezu - Polovragi - retour naar Bogati ; het is een uitstap van zeker 2 dagen ; je kunt het mooie klooster van Horezu bezoeken en aardwerk kopen ( hier maken ze de mooiste objecten van heel Roemenië ) ; verder, kun je in Polovragi "Pestera Muierilor" ( letterlijk vertaald = "de Grot van de Wijven" ), een van de mooiste grotten van Roemenië, bezoeken ;

* Bogati - Pitesti - Câmpulung - Bran - Râsnov - Brasov en retour ; het is een 5* waard traject; buiten de Karpaten en hun hoogste pikken, kun je ook Castelul Bran bezoeken, waar Vlad Tepes ( het voorbeeld voor de fictieve Dracula) maar 1 nacht geslapen heeft ; alle andere verhalen rondom dit kasteel zijn gewone fabels ; als je de geschiedenis van Roemenië omtrent deze periode leest, dan weet je dat de rest is gewoon toeristenvoer ( het brengt geld in het latje), maar...wat Vlad Tepes deed met de Turken ( ze leerden maar niet af dat Roemenië geen Turks gebied gaat ooit worden), is wel waar en het diende als les voor alle veroveraars.

* Bogati - Pitesti - Curtea de Arges ( hier vind je een van de mooiste kerken van Roemenië, met eigen architectuur en ook eigen legende ) ;

* volgens "Top Gear" is Transfagarasan de mooiste weg van Europa ; het is niet ver van Pitesti, maar het is te doen alleen tussen mei en september ; de weg wordt vroeg afgesloten wegens modderlawines, sneeuw, sneeuwlawines en ijs; als je Bâlea bereikt, dan staat je op de hoogste punt van deze weg = ong. 2 500 m ; en hier wordt ieder jaar een hotel gebouwd, volledig van ijs, met kamers, bar, restaurant, en.

Dit is Roemenië :

De film is wat lang, maar je ziet bijna alles wat Roemenië te bieden heeft.

In Bogati is ook een nachtjacht gepland : vossen, everzwijnen. Ik ben daar altijd welkom, zelfs als ik iedere maand zou komen.
Het dorp heet "Bogati", wat "de rijken" betekent.

Verder, tot aan de Servische grens, kun je nog bezoeken : wordt vervolgd .

Laatst bewerkt:
World Nomads Travel Insurance
Bovenaan