1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rond reis in China + hulp bij Chinees

Discussie in 'Noord-Oost Azië' gestart door BlackDragon1032, 10 dec 2013.

1. BlackDragon1032

BlackDragon1032 New Member

Hallo iedereen !

Zoals jullie inmiddels weten ga ik in de zomer naar de Verenigde Staten maar dankzij mijn familie kan ik een tweede droom nog in vervulling laten gaan; Namelijk een reis naar China. Ik ben momenteel al wat research aan het verrichten betreffende deze reuzen maar ik voor China zou ik nog een 1 ding extra willen zoeken.

Namelijk is er iemand die Chinees kan ? Zo ja zou ik graag met deze persoon willen afspreken om mij wat Chinees te leren. Dit is nogal een belangrijke vraag voor mij want ik wil voor dat ik op reis vertrek toch op zijn minst een redelijk mondje Chinees kunnen. Ervaring leert me een toerist die de plaatselijke taal kent krijgt meestal wat extra gedaan van de locals ;)

Wie me verder kan helpen aarzel niet en contacteer me ! :D

2. Gecko

Gecko Active Member

Hi BlackDragon

Kijk eerst als je in dit forum niets gebruikelijk vindt...dan ga in "Reisnieuws" kijken...ik hoop dat je iets gaat vinden;) en ook in de TV-reisprogramma's ;)

Groetjes
    Gecko:)

3. BlackDragon1032

Ik wil sowieso naar Hong kong,Peking. Ik weet of de Chinese Muur de moeite waard is?

4. Gecko

Gecko Active Member

Hey BlackDragon

Over Hong Kong, heb ik heel veel info's want ik ga binnenkort zelf naar toe ( overmorgen, nog juist 3 maanden ...).

Over China, kan ik je minder toeristische plaatsen doorgeven : traditionale dorpen, zoals Chuandixia, juist buiten Beijing, of reis naar de provincie Anhui, met de rustige plaatsen Hongcun, Xidi, Nanping, Guanlu en Yuliang; behalve rond Yangshuo en Yunnan, gaat je een "rare vogel" zijn, juist zoals ik in Vietnam ben geweest, waar ze nooit blanken gezien hebben. En heel zeker geen Belgen !

"Lonely Planet" is niet super-enthousiast over "Great Wall "; het is te begrijpen, iedereen die in China geweest is, moest de Chinese Muur gaan bezoeken ! Super-toeristisch, dus !

Ik ga alle bronnen bij elkaar "roepen" en morgen ga ik je een gedetailleerde mail vesturen. Beloofd !

Ik ga nu "parkeren" want mijn dag is te vol geweest...

Groetjes
    Gecko :)

5. Gecko

Gecko Active Member

Hi BlackDragon

Als je naar Hong Kong komt, dan kun je, buiten Hong Kong, ook Macau, Shenzhen en Guangzhou bezoeken, als dagtrips; je hebt geen visum nodig ; ze hebben zeer goede verbindingen met HKG, met openbaar vervoer ( dus niet duur...met de trein, bus, metro, ferry, taxi ); het enig nadeel in HKG is dat de accommodatie, klein en duur is. Tot verschrikkelijk duur.

Ik krijg claustrophobia als ik kijk naar de schoenendozen die ze "kamers"noemen...

Mijn accommodatie in HKG heb ik geregeld via www.airbnb.be en er is genoeg keuze, maar natuurlijk, zoals met alles, de beste en de goedkoopste, gaan eerst weg.

Nog plaatsen in China die je inspanning waard zijn : Tianjin, een oude stad, waard voor de antiquiteiten ; Guilin, karst landschap ; Yangshou, een waardig boottrip ; Guizhou, hier kun je veel stammen ontmoeten; Lijiang, een oude stad, maar zeker een bezoek waard ; de groene Xishuangbanna streek ; Xi'an ( de fameuze terracotta oorlogsheren ), Chengdu ( voor de lieve Panda-beertjes ).
    De provincie Yunnan + de rijstterrassen van Yuanyang zijn niet echt bekend ( tja, China is groot ! ), dus zeker de moeite waard.

Ook de "Tiger Leaping Gorge" is een bezoek waard, van de diepte van Jinsha River tot de pieken van Haba Shan.
    En als je de wildste markt van Azië wilt zien, dan moet je in Kashgar zijn.
    Voor meerdere dagen paardenstrektochten moet je in Songpan zijn, maar als je vindt dat met de kameel interessanter is, dan ga naar Dunhuang.

Voor wilde dieren te spotten, moet je naar Emei Shan en/of "Wolong Nature Reserve" in het noordwesten van China ; daar leven rendieren, of zelfs de Manchuria tijger, kleine dieren zoals eekhoorns, makaken ( let op met je eten ! ).

Backpackers gaat je in het zuiden vinden, rond Yangshuo en in Yunnan, voor de rest gaat je, juist zoals ik, een "rare vogel" bekeken worden. En juist zoals in het noorden van Vietnam, men gaat je vertellen wat ze denken dat je wilt horen ; de glimlach ( het komt in beide landen voor, en in andere landen ook) dient om de gene of bezorgdheid te verbergen ; het is niet per definitie een teken van blijdschap of vriendelijkheid ; om de Aziaat uit een generende situatie te helpen, glimlach ik ook, en dan "everything is all right".

Budget luchtvaartmaatschappijen :
    * Air Asia - www.airasia.com

* Jetstar - www.jetstar.com

* Oasis Hong Kong - www.oasishongkong.com

* Tiger Airways - www.tigerairways.com

* Viva Macau - www.flyvivamacau.com

* Cebu Pacific Air - www.cebupacificair.com

Deze zijn lokale luchtvaartmaatschappijen, in geval dat je moet grote afstanden afreizen. Er zijn nog, maar ik ken ze niet allemaal ( met "Cebu Pacific Air" heb ik mijn vlucht HKG - CEB geboekt ).

Een paar sites :

* China Backpacker - www.chinabackpacker.com

* China The Beautiful - www.chinapage.com

* China Travel - http://www.cnta.com/lyen

* Discover Hong Kong - www.discoverhongkong.com

Dit is het wat ik vandaag snel kon vinden. Als je traject gemaakt is, dan kun je beter focussen op de plaatsen die je het meest interesseren, denk ik...

Groetjes:)
    Gecko

Laatst bewerkt door een moderator: 5 sep 2015

6. Gecko

Gecko Active Member

Hi BlackDragon

Kijk de "TV's Reisprogrammas" - vooral op "Arte" is veel te zien over China.

Veel kijkplezier !:)

Groetjes
    Gecko

7. BlackDragon1032

Hey Gecko bedankt voor je adviezen maat :)
    Ik heb iemand gevonden voor mij het Chinees te leren we gaan morgen kennismaken en dan de dingen eens rustig bespreken :cool:

8. Gecko

Gecko Active Member

Van "Etiquette in het Buitenland" door Kevin Strubbe en Liesbeth Hobert , ga ik je het hoofdstuk over China citeren , het telt voor Honk Kong en Taiwan ook :

NI Hoa

Wil je in China of Hong Kong iemand op de juiste wijze begroeten, zeg dan gewoon " Ni Hoa ", geef een lichte handdruk en knik even voort kort met het hoofd ; zelfs hierbij het hoofd even buigen, wordt door de ander erg gewaardeerd; deze begroetingsregels gelden zowel voor mannen als vrouwen ; word je aan een groep mensen voorgesteld, dan geef je iedereen een hand.

Soms legt een Chinees, als teken van hartelijkheid, de linkerhand op de normale handdruk ; uit respect, slaan zij zelf meestal even de ogen neer wanneer ze begroet worden.
    Ben je hier voor zaken, dan volgt op deze begroeting het uitwisselen van visitekaartjes.
    - Reik je eigen kaartje met beide handen aan ;
    - Bekijk het kaartje van je zakenpartner aandachtig voordat je het opbergt, als teken van respect ;
    - Hou er rekening mee dat de eerste naam op het kaartje de achternaam is en de tweede de voornaam ;- wanneer er voor de naam een titel staat, noem je die, zeker bij een eerste ontmoeting ; je gesprekspartner zal zelf wel aangeven hoe je hem of haar later mag aanspreken ;

NIET KUSSEN

Aziaten zijn gewend om hun emoties te verbergen. Zij zullen dan ook nooit iemand kussen bij een ontmoeting of afscheid ; iemand aanraken is al evenzeer taboe, tenzij je de ander heel goed kent. Soms zie je twee jonge meisjes of twee jongens wel hand in hand lopen, maar dat heeft weinig betekenis. Openlijk flirten wordt al evenmin geapprecieerd, want druist in tegen alle regels van het fatsoen.

! let er als vrouw op dat je niet per ongeluk tegen een boeddhistische priester aanloopt, want die mogen onder geen beding een vrouw aanraken !

IK EERST
    Typisch voor Chinezen is dat ze vrij dicht tegen je aan komen te staan . Voor jou is dat misschien vervelend, maar voor hen is het heel gewoon. Zet jij een stap achteruit, dan zet de ander er simpelweg één vooruit.
    Duwen en dringen in de trein of in de metro is normaal. Een excuus wanneer je links of rechts een por krijgt, hoef je dus niet te verwachten.
    Braaf je beurt afwachten in een winkel of aan een taxistaanplaats, behoort ook al niet tot een van de Chinezen deugden ; voordringen doen ze zonder verpinken.

WAT TREK IK AAN ?

- Vooral in de grote steden verschilt de kledij niet veel van deze in het westen; toch kan je als toerist beter geen shorts dragen ; een man draagt beter een lange broek, een vrouw een lange rok ;
    - Bij zakelijke ontmoetingen dragen de mannen een pak met een stropdas. Als het echt warm is, is dat jasje niet verplicht; je kan gerust een hemd met korte mouwen dragen, maar de stropdas is steeds een vaste waarde in de zakelijke mannenoutfit.
    - Vrouwen hebben de keuze tussen een mantelpak, een broekpak of een jurk met een jasje ;
    - Opzichtige juwelen maken geen deel uit van de standaardgarderobe en ook diepe halsuitsnijdingen of minirokken zijn te mijden ;
    - Rode of witte jurkjes kan je maar beter links laten liggen, want rood wordt gedragen door bruiden en wit op begrafenissen.
    - jeans is erg populair als vrijetijdskledij, zowel bij vrouwen als mannen.

EEN PRAATJE MAKEN

Met een Chinees keuvelen staat gelijk aan veel prijsgeven over jezelf. Om je beter te leren kennen, maken Chinezen immers graag een praatje, maar ze blijven niet oppervlakkig en gaan al snel over tot vrij persoonlijke vragen.
    Dat heeft vooral te maken met het feit dat ze geen privacy kennen : het woord bestaat zelfs niet in het Chinees. Het is voor hen dan ook de gewoonste zaak van de wereld om heel open te zijn over alles.
    Al vind je die vragen te persoonlijk, toch kan je maar beter een antwoord verzinnen : niet antwoorden maakt je gesprekspartner achterdochtig. Dat je je bereid toont om op zijn vragen in te gaan, is voor de Chinees van het grootste belang. Hij verwacht ook van jou dat je, uit interesse en om een vriendschapsband te scheppen, op jouw beurt geïnteresseerde vragen stelt. Behalve jouw ( en hun ) persoonlijke anekdotes zijn de verschillen tussen het westen en China en de economische vooruitgang van hun land geliefde gespreksonderwerpen. Over onderwerpen als politiek, bureaucratie, mensenrechten en seks kan je beter niet beginnen. In China zelf laat je het onderwerp " Taiwan " ook beter links liggen

!! Wil je in Taiwan naar China verwijzen ? Zeg dan : " the mainland China " !!

GEZICHT REDDEN

Het ergste wat een Chinees, en met hem veel oosterlingen, kan overkomen, is zijn gezicht of mianzi verliezen ( N.B. - het is bijna in alle Aziatische landen zo...- Gecko. Let er dus op dat je hem nooit in het openbaar beledigt of bekritiseert. Subtiliteit is hier het sleutelwoord. Iemand ongezouten de waarheid zeggen is dus niet de beste strategie. ( N.B. - je verliest je "gezicht" ook - Gecko ).

!!! Chinezen zeggen niet gauw 'neen' ; weten ze het antwoord op je vraag niet, dan zullen ze eerder beginnen te lachen dan toe te geven dat ze niet weten !!! ( N.B. - Ook in andere Aziatische landen, gebruiken ze hetzelfde manier, of ze verzinnen iets..! ) !!!

DUIMEN OMHOOG : PRIMA !

Wil je laten zien dat je goedgemanierd ben, dan kan je in gezelschap maar beter op je lichaamshouding letten :
    * zit mooi rechtop en kruis je benen niet ;
    * gebruik je vinger, hoofd of voet niet om iemand aan te wijzen ;
    * haal je schouders niet op; dat betekent hier niet dat je iets niet weet, maar getuigt van minachting en gebrek aan respect voor de ander.
    * wil je "prima" zeggen, gebruik dan niet je duim en wijsvinger om een cirkel te vormen, maar steek gewoon je beide duimen op ;

!!! Een flinke boer laten na het eten ( het heeft gesmaakt! ), smakken, rochelen en spuwen : het zijn dingen waar niemand van opkijkt. (N.B. - ik heb het in levende lijf kunnen van "Genieten" , in de lokale trein tussen Hanoi en Lao Cai - afschuwelijk is het ! - Gecko ) !!!

In China lijkt men het dus niet erg nauw te nemen met de westerse tafelmanieren ; dit mag in China allemaal wel :
    - boeren ;
    - botjes en graten naast het bord deponeren of uitspuwen op de grond ; dit laatste kan alleen in goedkope restaurants ( N.B. - ....of in lokale treinen ;) - Gecko ) ;
    - eten met ellebogen op tafel ;
    - praten met volle mond ;
    - proeven uit andermans bord ;
    - smakken en kauwen ;
    - slurpen en morsen ;

Laatst bewerkt: 14 dec 2013

9. Gecko

Gecko Active Member

:) Prima !
    Je hoeft geen perfect Chinees spreken ( er zijn zo veel dialecten..! ), als je maar verstaanbaar kunt maken...het is meer dan genoeg !

Veel moed !
    Groetjes
    Een reptiel ! Gecko

10. Gecko

Gecko Active Member

Etiquette in China - deel 2

Eten in China gebeurt volgens het motto : hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Eten doe je dus nooit alleen. Hoe meer mensen er aan tafel zitten, hoe meer verschillende gerechten er zullen zijn en hoe vrolijker het er aan toe zal gaan. Het is niet gebruikelijk dat iedereen zelf een gerecht bestelt. Ben je uitgenodigd, laat de keuze dan aan de gastheer over. Hij zal doorgaans zoveel schotels bestellen als er gasten zijn. De gerechten worden bijna allemaal tegelijk in het midden van de tafel op een ronde draaischijf, de "lazy daizy" geplaatst.
    (N.B. - hoewel ik niet in China ben geweest, in het noorden van Vietnam heb ik hetzelfde meegemaakt - Gecko:) )

Iedereen gebruikt z'n eetstokjes en neemt daarmee een beetje van alles. Laat niet overduidelijk merken wat je het lekkerst vindt door je altijd van hetzelfde gerecht te bedienen. Zit je naast de gastheer, dan zal die je geregeld een lekker hapje in je kommetje leggen, om zo zijn respect te tonen.

Rijst en noedels worden pas na alle andere gerechten geserveerd. De kok zou het een belediging vinden als je erom vraagt tijdens de maaltijd. Waarom zou je je maag vullen met rijst als er nog zoveel andere lekkere dingen op tafel staan? Om de maaltijd af te ronden krijgt iedereen een kommetje soep. Daarna wordt meestal nog een schaal met stukjes fruit op tafel gezet.

!!! Er blijft altijd veel eten over : een teken dat er genoeg was ; als er aan het einde van de maaltijd extra rijst wordt aangeboden, zal iedereen om diezelfde reden beleefd weigeren. !!!

Typisch is dat er geen servetten op tafel liggen; je krijgt aan het begin en aan het einde van de maaltijd een heet doekje aangereikt om je handen en eventueel je mond af te vegen. Het is niet de bedoeling dat je er je hele gezicht en nek mee schoonboent.

Even oefenen

Zoek niet tevergeefs naar mes en vork. Messen horen in China enkel in de keuken thuis. Op tafel liggen chopsticks of eetstokjes. Een beetje oefenen voor je vertrekt is een goed idee, want het gebruik ervan vraagt wel enige vaardigheid ( N.B. - zo zeggen ze allemaal...en ik kan het nog altijd niet ; oplossing : bestek meenemen ; In Vietnam heb ik het gebruikt, tot het algemeen amusement en gelach ...ze mochten mij allemaal uitlachen, maar ik heb op mijn gemak kunnen eten; straf, hé ?;) - Gecko ).
    Kan je er echt niet mee omgaan ? Vraag dan toch maar om bestek ( "chazi"). In grote restaurants waar veel westerlingen komen zal je zonder problemen mes en vork krijgen, maar dat is niet altijd het geval in kleinere eethuisjes. Voor de soep krijg je een porselein lepel. ( N.B. - aangezien dat ik op avontuur uit was en op plaatsen geweest waar nooit een blanke is geweest, hadden ze natuurlijk geen bestek, dus mijn bestek heeft me gered van hongerdood ;) - Gecko ).

Neem de stokjes met je rechterhand op bij het uiteinde waarmee je niet eet. Pak ze daarna bij het spitse uiteinde over met je linkerhand om dan vervolgens de stokjes in je rechterhand in de eetstand te plaatsen.
    Concreet betekent dat het volgende :
    - het onderste stokje plaats je tussen duim en hand, het uiteinde wordt met de ringvinger op z'n plaats houden; het is de bedoeling dat het onderste stokje niet beweegt ;
    - het bovenste stokje balanceert op je duim en wordt met middel- en/of wijsvinger op en neer bewogen.
    Het vergt wat moeite, maar oefening baart kunst ; als je met je stokjes een erwtje of een rijstkorrel kan oppakken, ben je met glans geslaagd.

Eten met chopsticks ; zo hoort het
    Ook het eten met stokjes is aan regels gebonden.

Dit doe je niet :
    - wijzen of gebaren maken met de stokjes in je hand ;
    - de stokjes rechtop in je kom rijst zetten : dar refereert aan de dood ;
    - met je stokjes in het eten prikken of het eraan rijgen ;
    - aan je stokjes likken of erop bijten ;
    - een van je tafelgenoten met je stokjes een hapje eten aanbieden ; ( N.B. - je doet het met de andere uiteinden van je chopsticks ; uit eigen ervaring ;) - Gecko ) ;
    - een kommetje aannemen met de hand waarin je de stokjes houdt.

Dit doe je wel :
    - leg je stokjes naast elkaar op het daarvoor voorziene houdertje wanneer je even pauzeert of klaar bent met eten ;
    - neem het eten van de schaal met de achterkant van je stokjes, dus de kant waarmee je niet eet, en leg het in je eigen kommetje; draai je stokjes weer om en breng daarmee het eten naar je mond ;
    - breng gerust je kommetje met soep of rijst dichter naar je mond bij het eten.

Tip ; ga je vaak in kleine of goedkope restaurants eten, neem dan je eigen stokjes of bestek mee; de aangeboden stokjes worden immers weer afgewassen en opnieuw gebruikt.

Laatst bewerkt: 16 dec 2013

11. Gecko

Gecko Active Member

Hi BlackDragon

Ik heb van mijn boeken idees "gestolen" voor je reis :

* volgens " Lonely Planet's Best in Travel 2014 :

- top 10 regions : Hunnan ;
    - top 10 cities : Shanghai ;
    - " best in travel - best adventure travel " : rock climbing, Yangshuo ( best time : maart tot mei, september tot december)

* volgens "Lonely Planet's Best in Travel 2012 :

- top 10 cities : Hong Kong ;
    - the world's finest freebies ( it won't cost you a penny ) - Tsim Sha Tsui Waterfront, Hong Kong ;

* volgens " 1 000 ultimate travel experiences - Make the Most of your Time on Earth" - "Rough Guides" :
    - admiring Suzhou's gardens ;
    - beaten and bruised at Wudang Shan ;
    - blown away by the Great Wall ;
    - cracking the Ice Festival ;
    - cruising the Three Gorges ;
    - cycling around rural Yangshuo ;
    - faces from the past : Xi'an Terracotta Army ;
    - getting soused at Sisters' Meal Festival ;
    - hill tribes and fine teas : trekking the Burmese border ;
    - jousting for a taste of Beijing duck ;

* volgens "Ultimate Adventures - A Rough Guide to Adventure Travel ( the world's best outdoor travel experiences ) " :

- horse trekking in Songpan ( Sichuan) ;
    - exploring the Mogao Caves in Gansu ;
    - trekking in Xishuangbanna ( Yunnan) ;
    - kiteboarding in Hainan ( Yalong Bay, Sanya ) ;
    - look down on the city of the future ;
    - losing track of time : Beijing to Moscow on the Trans-Siberian ;
    - peaking early in Hong Kong ;
    - playing beachball at Beidaihe ;
    - riding by bus to Dêgê ;
    - roaring on dragon - boat races ;
    - roll up your sleeves at a hairy crab banquet ;
    - shopping at the mother of all markets ;
    - step aerobics : climbing Huang Shan ;
    - stepping back in time in rural Yunnan ;
    - strolling the Shanghai Bund ;
    - trekking through Tiger Leaping Gorge ;
    - unscrolling the Li River ;
    - up close with pandas in in "Wolong Nature Reserve" ( Sichuan ) ;
    - visiting Henan's Mona Lisa ;

* volgens "101 Natuurlijke Reizen" :

- historisch landschap "Wulingyuan" ( niet missen : de Puguangtempel, de Yuhuanggrot ) ;
    - de "Wuji" ( Fujian); ( niet te missen : de gebouwen van het oude Xiameivolk, waar theehandelaren, ambtnaren en confuciaanse geleerden imposanten huizen hebben gebouwd onder de Ming- en Ching-dynastie ;

* volgens "1 000 plekken die je écht gezien moet hebben - Reisgids voor de hele wereld ", door Patricia Schultz :

- klassieke restaurants van Peking ;
    - De Verboden Stad, in Peking ;
    - De Chinese Muur ( Peking) ;
    - De hutongs van Peking ( Peking ) ;
    - De Rivier de Li ( Guilin - Guangxi ) ;
    - Tuin van de Nederige Ambtenaar ( Suzhou, Jiangsu ) ;
    - Shangai Museum ( Shanghai ) ;
    - De Terracottasoldaten van Xi'an ( Xi'an, Shaanxi ) ;
    - De Vallei van de Drie Ravijnen ( Chongqing, Sichuan ) ;
    - Zondagsmarkt ( Kashgar, Xinjiang ) ;
    - Xishuangbanna ( Yunnan ) ;
    - Westmeer ( Hangzhou, Zhejiang ) ;

* volgens "1 001 natuurwonderen die je gezien moet hebben ! "

- Takla-Makanwoestijn ( Xinjiang UygurZizhiqu - Sinkiang ) ;
    - Gele Rivier ( Shandong ) ;
    - Hua Shan ( Shaanxi ) ;
    - Wulinguyan ( Hunan ) ;
    - Zhoukoudiangrotten ( Beijing ) ;
    - Qin - Linggebergte ( Shaanxi ) ;
    - Jiuzhaigou ( Sichuan ) ;
    - Shennongjia ( Hubei ) ;
    - Natuurreservaat Huanglong ( Sichuan ) ;
    - Lushan ( Jiangxi ) ;
    - Natuurreservaat Wolong ( Sichuan ) ;
    - Zigong ( Sichuan ) ;
    - Tijgersprongkloof ( Yunnan ) ;
    - Yangtzekloof ( Chongqing ) ;
    - Guilinheuvels ( Guanxi zhuang Zizhiqu ) ;
    - Guilingrotten ( Guanxi Zhuang Zizhiqu ) ;
    - Huangguoshu-waterval ( Guizhou ) ;
    - Gevouwen - Brocadeheuvel ( Guanxi Zhuang Zizhiqu ) ;
    - Golventemmendeheuvel ( Guanxi Zhuang Zizhiqu ) ;
    - Olifantenslurfheuvel ( Guanxi Zhuang Zizhiqu ) ;
    - Dashiwei - Doline ( Guanxi Zhuang Zizhiqu ) ;
    - Jadedraak - sneeuwberg ( Yunnan ) ;
    - Meilixueshan ( Yunnan ) ;
    - Huangshan ( Kanton ) ;
    - Versteend Bos Van Lunan ( Yunnan ) ;
    - Kunglungebergte ( Quighai ) - Tibet / China ;
    - Ngari ( Qinqzang Gaoyuan ) - Tibet /China ;
    - Yamdrok Yumtsomeer ( Nyainoentang Lha Shan ) - Tibet/China ;
    - Kailash ( Gangdise Shan ) - Tibet / China ;
    - Tsangpokloof ( Hoogland van Tibet ) - Tibet/China ;
    - Manasarovameer ( Gangdise Shan ) - Tibet / China ;

En over Hong Kong, heb ik "Lonely Planet" gekocht ; het is alleen over Hong Kong en Macau, Shenzhèn en Guangzhou ( gekend als "Canton, en de eilanden Taipa & Coloane.

Zo. Nog interesse en ik heb het niet genoemd, vraag maar gerust...

Groetjes
    Gecko :)

Laatst bewerkt: 14 dec 2013

12. Gecko

Gecko Active Member

Hi BlackDragon

Nog 2 boeken :

* "De Mooiste Plekken van de Wereld" geeft voor China de volgende "antwoorden" :

- Shilin Stenen Woud ( Yunnan ) ; nog bezienswaardigheden : Liziquing, Naigu, Zhiyundon, Changhumeer, Dadieshuiwaterval ;

* "De Mooiste Natuurschatten van de Wereld" 'zegt' :

- De Lijiang-rivier ( Guangxi ) - hartstochtelijk droomwater ;
    - De Waterval van Hukou ( Shanxi ) - de gele rivier die uit de hemel valt ;
    - Luguhu-meer - meerlandschap met een matriarchale gemeenschap ;
    - De watervallen van Huangguoshu ( Giozhou ) - steeds weer een ander uitzicht ;

Wat ik niet opgenomen heb, is Tibet ( uit politieke overtuigingen).

Ik heb ook een berg materiaal in mijn tijdschriften en ik moet doelbewust zoeken. Dus, ik wacht tot je je definitieve traject maakt, om verder te zoeken.

Groetjes

13. Gecko

Gecko Active Member

...en er is nog een interessante boek : " Great Journeys - Travel the World's Most Spectacular Routes", maar eerst je traject ;)

Groetjes

14. Gecko

Gecko Active Member

Etiquette in China ( deel 3 )

Toosten en nog eens toosten

Bij de maaltijd wordt standaard thee geserveerd en je kommetje zal door het bedienende personeel voortdurend worden bijgevuld. Ook bier wordt wel eens bij de maaltijd gedronken. Bij officiële gelegenheden - de banketten - staat er een klein glaasje op tafel waarin sterke drank of maotai wordt geschonken. Maotai is een sterke granenalcohol en voor de Chinezen de meest geschikte drank om te toosten.

Wanneer de gastheer een toost uitbrengt, is het de bedoeling dat je het glaasje in één teug leegdrinkt. Daarbij zegt hij gambei, wat letterlijk vertaald "lege glazen" betekent. Hou er wel rekening mee dat het niet bij één toost blijft. Vrouwen drinken meestal geen alcohol. Als ze toch mee toosten, nippen ze even aan hun glas en laten het dan staan. Anders is het voor de gastvrouw van een restaurant : die wordt geacht aan iedere tafel met haar gasten te klinken en haar glas telkens leeg te drinken.

!!! Heb je Chinezen uitgenodigd om uit eten te gaan ? Wees dan heel discreet bij het betalen van de rekening ; zeg niet dat je gaat afrekenen, maar sta gewoon op en betaal aan de kassa !!!

Geen klok of briefopener

Chinezen zullen je als buitenlander graag entertainen. Doorgaans gebeurt dat niet bij hen thuis, maar nemen ze je mee naar een bar, hotel of restaurant. Beschouw het daarom als een grote eer wanneer je bij iemand thuis wordt uitgenodigd. Zorg ervoor dat je op tijd komt, doe bij het binnenkomen je schoenen uit en breng een cadeautje mee.

Niet elk geschenk wordt op prijs gesteld :
    - een briefopener, schaar of mes associëren Chinezen met het beëindigen van de vriendschap, en dat is nu net niet de bedoeling ; ook rode inkt symboliseert het einde van een ( vriendschappelijke) relatie ;
    - aan oudere mensen geef je beter geen klok of horloge, want die staan symbool voor het einde van een leven en brengen dus ongeluk ;
    - witte of gele bloemen ( vooral chrysanten) en zakdoeken zijn geen aanrader, want die horen bij begrafenissen ;

Wat mag je dan wel geven ?

Je maakt hen vooral blij met een kleinigheidje uit je eigen land ; een goede fles whisky, cognac of buitenlandse sigaretten doen het altijd goed ; maar met thee en snoep zijn ze evenzeer tevreden.
    Niet alleen het cadeau is van belang. Ook bij het inpakken moet je met enkele dingen rekening houden. Probeer er een mooi pakje van te maken, maar gebruik daarvoor geen wit, blauw of zwart inpakpapier. Met rood en goud zit je altijd goed.
    Als je het cadeautje aangeeft, reik je het aan met beide handen. Reken er vooral niet op dat het meteen wordt uitgepakt - tenzij je zelf aandringt, natuurlijk.

Business as usual

Bij belangrijke zakelijke besprekingen worden ook cadeaus uitgewisseld, al gebeurt dat niet meteen bij de eerste ontmoeting. Meestal zullen ze die in eerste instantie weigeren als een teken van bescheidenheid. Twee of zelfs drie keer aandringen is dan de boodschap. Een mooie pen ( met vullingen ) of accessoires met het bedrijfslogo doet het altijd goed.
    Stiptheid op een afspraak wordt gewardeerd, maar het is geen punt om 10 minuten te laat te komen. Je zakenpartners zullen je echter zelf nooit laten wachten.
    Kijk tijdens een zakengesprek niet de hele tijd op je horloge, want dan geef je te kennen dat je de zaak zo snel mogelijk wilt afronden.

Pas op met cijfers en getallen

- drie of san klinkt in het Chinees hetzelfde als "ontbinding" .De derde van de maand is dus geen dag om te trouwen of om een feestje te bouwen ;
    - vier of si linken ze aan de dood; je zal in hotels dan ook zelden een kamer met nummer 4 aantreffen; ook een vierde etage kennen ze niet, maar wel etage 3A en 3B; een naar een huis met dit nummer zal je lang moeten zoeken ;
    - acht of ba klinkt als fa wat voorspoed betekent; hiermee zit je dus altijd goed ;
    - het cijfer 250 is een grove belediging in China; als je iemand dit getal naroept, scheld je hem eigenlijk uit voor idioot; kom dit ronde bedrag op je rekening te staan, betaal dan liever een paar centen meer;
    - de cijfers 7,9 en 13 zijn geen geluksbrengers; probeer ze dus zo weinig mogelijk te gebruiken.

Sigaret ?

Er wordt heel veel gerookt in China. Iemand begroeten met een sigaret in je mond is er heel gewoon. Een paar jaar geleden zag je op straat amper rokende vrouwen, maar daar is ondertussen, vooral in de steden, verandering in gekomen.Ook van roken in een restaurant of aan tafel bij iemand thuis wordt geen punt gemaakt.
    Het lijkt er allemaal heel informeel aan toe te gaan, maar toch bestaat er zoiets als een "sigarettenetiquette".
    - bij een eerste zakelijke ontmoeting zal een Chinese man je een sigaret aanbieden om het ijs te breken; dit kan je beleefd en met de glimlach weigeren, ook als de ander blijft aandringen ;
    - ben je roker, aanvaard dan de sigaret en sta toe dat de ander je vuur geeft ; hou erbij je handen in een cirkel rond de vlam; het is onbeleefd om enkel je hoofd naar voren te neigen om een vuurtje te krijgen ;
    - wil je in gezelschap roken ? bied dan ook de anderen een sigaret aan; licht er een paar uit het pakje en reik ze aan; dring erop aan dat ook niet-rokers ze accepteren, wat meestal ook gebeurt ;
    - heb je een eigen plek in China, zorg er dan voor dat je altijd sigaretten en een asbak binnen handbereik hebt ; onder geen beding vraag je een gast om buiten of op het balkon te gaan roken ;

Karaoke

Als je uitgenodigd wordt in een karaokebar, ben je pas echt aanvaard door je Chinese vrienden of zakenpartners; je kan het hen dan ook onmogelijk weigeren, al vind je er niets aan ; je hoeft je zeker geen zorgen maken over muzikale uitschuivers en kan sowieso rekenen op een spontaan applaus en veel gejuich. "

Voilà ....je etiquette in China. Have fun !
    Groetjes

wordt vervolgd

Laatst bewerkt: 17 dec 2013

15. Gecko

Gecko Active Member

Hey BlackDragon

Kijk wat ik gevonden heb( bij "Connections" )..de "solden" beginnen :

Brussel Beijing € 450

Gecko

16. Gecko

Gecko Active Member

Hi BlackDragon

Hoe zit het met je reis naar China ? Gaat het nog door ? :confused:
    Het nummer 150 ( het laatste nummer ) van "Azië"magazine heeft 23 pagina's special "China", met onder andere Beijing, Sjanghai, Chengdu, en.
    Enjoy !

Gecko

Deel Deze Pagina