Booking.com

Rondreis in Sri Lanka

Lins

New Member
Hallo iedereen,

Mijn man en ik vertrekken 12 juli naar Sri Lanka voor een 18 dagen (effectief ginder 16 dagen).
We zouden daar gaan rondreizen en hebben intussen dus al de vlucht vastliggen, en ook
een 'car with driver', omdat ik het openbaar vervoer net iets te tijdrovend vind.

Nu is het zo dat dit de eerste keer is dat we op deze manier reizen (zo ver, rondreis, geen boekingen voor hotels, ....) en ik ben dus ook niet zo zeker of wat ik aan het uitstippelen ben wel haalbaar is.

Misschien kunnen jullie mij met bepaalde zaken helpen?

Ik zal eerst en vooral een printscreentje posten van de route zoals ik ze nu heb (de rode bollekes en de N's met nummers zijn de nachten). Daarna post ik nog enkele vragen...

Grotere versie: https://farm6.staticflickr.com/5594/14069856541_741abccbdd_o.jpg

Vraag 1)
Is die rondrit te doen op de tijd die wij hebben? Of is het te veel?
Als het te veel is... wat zou je weg doen en waarom? En waar zou je langer blijven?

Vraag 2)
Ik heb Adam's Peak er ook ingestoken omdat ik echt denk dat dat de moeite is...
Maar is dat mogelijk in juli? Want ik had ook ergens gelezen dat je dan in de regen zit en dat er geen verlichting is, dus dat het bijna niet mogelijk is... is dat zo??
We zouden die namelijk wel heel graag proberen, maar als het onmogelijk is dan moeten we onze tijd daar niet insteken om naar daar te rijden....

Vraag 3)
Ik lees veel over het regenseizoen enz. Wij zitten daar dus voor de zuidkant in...
Is het dan de moeite om de zuidkant (stranden) te doen, of kan je daar dan echt niks gaan doen?
Kan je dan in zee of is die echt te ruw? En als de zuidkant dus niet mogelijk is, wat raden jullie ons aan om te doen de laatste dagen voor we terug naar huis gaan? (zouden graag dan wat rustdagen hebben, maar de oostkust is zo ver van de luchthaven.....)

Vraag 4)
Ik heb voorlopig nog geen hotels geboekt omdat ik niet zeker ben dat we niet last-minute toch nog wijzigingen doen. (als we ergens terecht komen waar het echt slecht weer is...)
Maar zijn er bepaalde plaatsen waar een reservatie in juli toch wel aan te raden is?

Vraag 5)
Goeie adresjes die niet te duur zijn voor te slapen en te eten/drinken altijd welkom!!

Alvast bedankt voor de hulp!

Gecko

Well-Known Member
Hi Lins

Ik vertrek ook naar Sri Lanka, maar einde november. Ik heb mijn traject ook uitgestippeld. Maar ik blijf 10-12 weken...
Ik heb geen info's bij me, thuis wel.

Als 14 mei voor je niet te ver is, dan ben ik thuis en ga proberen aan je vragen antwoorden te geven.

Voor zover ik weet, het zuiden is zeker de moeite waard, daar ga ik namelijk snorkelen. De stranden van het oosten zijn ook mooi...:)

Als je wilt weten als je traject te doen is of niet, tel het aantal km en hoeveel tijd wil je doorbrengen in de door je gekozen plaatsen. Dan heb je een idee als het doenbaar is of het is nogal krap...Je moet zeker weten minimum een paar dagen rusten. Als je iedere dag op weg bent naar een andere bezienswaardigheid, het is vermoeiend, vind ik.
Na 16 dagen, gaat je alleen stukken herinnerringen hebben over stukken van je vakantie. Waarom ? Omdat alles is nieuw en zeer begrijpelijk, je wilt zoveel mogelijk zien. Maar je "computer" kan het "regen" van info's niet kunnen bewerken, en daarom gaat je maar stukken herinnerringen overhouden. Plus het klimaat...plus je jet-lag...plus je vermoeidheid...Het wordt té veel voor je "computer". ;)

Dit is natuurlijk zoals ik het zie.

Groetjes uit Caalan Beach, El Nido, Palawan Island, Filippijnen
Gecko:)

Gecko

Well-Known Member
Hi Lins
Ik ben terug, duidelijk...;)

* Vraag 1

Volgens mij is je traject wat te groot voor 16 dagen. Sri Lanka is niet enorm groot, maar het ligt in Azië, als je weet wat ik bedoel ...
Mijn traject : Colombo - Anuradhapura - Jaffna - Kankesatnurai - Trincomalee - ( Kaudulla N.P. - Minneriya Giritale Sanctuary - Sigiriya ) - Polonnaruwa - Batticaloa - Kandy - Badulla - Pottuvil - Nuwara Eliya (+ de brede omgeving) - Ella (+ de brede omgeving) - Ratnapura - Kudawa - Deniyaya - Hambantota ( + de brede omgeving) - Tangalle - Matara - Mirissa - Unawatuna - Galle - Kalutara - Panadura - Colombo.

Ik blijf altijd weg van de toeristische attracties en ik zoek iets gelijkaardigs, maar kleinschalig en authentieker. Nu, mijn verblijf begint op 30.10.2014 t/m 17.01.2015. Ik heb een beetje meer tijd dan je ;). De traject staat nog niet 100% vast, als ik iets interessanter vind, dan komt het gewoon bij... Ik koop een kaart van Sri Lanka in Colombo en het kan zijn dat mijn traject anders gaat uitzien...:) Een kaart kopen in het land zelf is veel beter dan een kaart gekocht in België..waarom ? Hun kaart is getekend voor de plaatselijke bevolking en het lijkt me veel interessanter dan een toeristische kaart.

In juli is er een festival in Kandy, "Kandy Esala Perahera"; het duurt 10 dagen, van einde juli tot begin augustus. De datum staat nooit vast; als je interesseert, moet je zoeken wanneer wordt het dit jaar gehouden.

Wat weg laten en iets anders bezoeken...het is moeilijk te bepalen, iedereen heeft andere interesses, budget, manier van reizen, en.

* Vraag 2 + 3

Het "Weer- en Klimaatgids voor de Wereldreiziger", door Maria Harding "zegt": "Hoewel het binnenland bergachtig is, is het op het hele eiland warm en zonnig - het wordt zelden kil, ook niet in de nacht ; in de laaglanden aan de kust is het het warmst en de hoge luchtvochtigheidsgraad maakt het drukkend, al brengt de zeewind overdag meestal enige verkoeling; het kan hier ongeacht het jaargetijde flink regenen: de meeste neerslag valt in het zuidwesten tussen april en juni en in oktober en november; de meeste buien vallen 's middags en gaan vaak gepaard met onweer; de droogste streek is het noordoosten, waar slechts een regenseizoen heerst (okt-jan). "

* Vraag 4

Je reisperiode vaalt in het laagseizoen : volgens mij, geen nood aan boekingen. Je bent mobiel, als ergens geen plaats is, dan gaat je naar het tweede hotel...De prijzen gaan laag zijn, omdat buiten top seizoen is..;)

* Vraag 5

Omdat je mobiel bent, je kunt zelf meer ontdeken dan "Lonely Planet" of "Rough Guide", die zeker niet alles doorzocht hebben. Ik ben net terug van Filippijnen, waar ik plaatsen gevonden hebben die niet opgenomen waren in "L.P" of "Rough Guide" ; en het kan ook niet, regelmatig worden accommodaties en restauranten gebouwd. Het is moeilijk om ze bij te houden.

Ik kies alles zelf; ik ga kijken en dan ga ik pas beslissen. De accommodaties veranderen van eigenaar op regelmatige basis, met als gevolg een upgrading of...juist het tegenovergestelde...;) Idem dito voor eet- en drankgelegenheden.

Hier vindt je 134 tips over Sri Lanka : http://www.columbusmagazine.nl/azie_en_midden-oosten/sri_lanka/reisreporter/tips.html

Nog vragen ? Geen probleem :)

Groetjes
Gecko, achter een laptop ;)

Gecko

Well-Known Member
Hi Lins

Het volgende heb ik op de site van Ambassade van Sri Lanka gevonden :

" When To Visit : Sri Lanka is a round-the-year destination for the visitors who seek for sun and sea the best time to visit the island is from November to April. The Southwestern coastal area, where the most of the beach resorts are located.Kalpitiya, located in the western ( North Western)coast has been declared a new tourist attraction. Many development projects have also been planned such as hotels and other infrastructure to make the East a new tourist destination in Sri Lanka.
The central highlands are pleasantly cool and relatively dry from January to April. The peak season is mid December to mid January and March-April during Easter with a mini peak season in July and August when festivals and pageants are held through the country.

What To Wear :
Cotton clothes are useful at any time of the year but you will need light woolen for the hills and waterproof clothing or an umbrella.Modest dress for women is advisable especially off the beach and when visiting religious sites. Don't forget comfortable shoes, sandals or trainers and cotton socks. If you are planning to trek and climb go prepared with suitable gear. Water sports enthusiasts would do well to take their snorkels and diving equipment along.

Getting There : Usually all visitors to Sri Lanka travel by air; flights arrive at the Bandaranaike International Airport, 35 km north of Colombo, and 6 km of Negombo. A number of tour operators from UK and some West European cities offer good value package holidays throughout the year.

Public Places : You may sometimes be overwhelmed by crowds of people in public places (railway stations, markets, bus stands, temples or simply busy streets). "Touts" and hawkers may jostle and push and claim to show you a hotel and sell you things. Taxis and three - wheelers are often there when you do not need them.

Safety : In general the threats to personal security for travellers in Sri Lanka are remarkably small. It is more pleasant to travel with a companion as it is advised not to travel alone especially after dark. The island including the North and East is safe to visit. If you have anything stolen, report it to the tourist Police, ( a special tourist police set up to look after the needs of the tourists. Contact tel number + 94 11 2382209).

Where To Stay : Sri Lanka offers visitors an excellent range of accommodation facilities to suit all budgets from luxury hotels to low budget accommodations. In the peak season (mid-January and during Easter) bookings can be heavy so it is best to reserve accommodation well in advance through Tour operators/ travel agents, booking online and through our travel planner.

Drink : Sri Lankan ‘Ceylon’ tea is prepared as in the West and coffee too. There are a huge variety of bottled soft drinks, including well-known international brands. Thambili ( king coconut water )is a safe and refreshing option. Local beer and spirits are widely available. Bottled mineral water is available in 5 star hotels. Please note: Alcohol is not sold on Poya (full-moon day of the month) days."

Gecko

Well-Known Member
Hi Lins
Vandaag heb ik mijn boek "Where the Locals Go" gekregen en voor Sri Lanka, meer bepaald in Kandy, heb je een "Elephants on Parade" festival . Het festival begint einde juli tot begin augustus, en het is 's avonds gehouden. De laatste dag is echter de apotheose van het festival.

Meer info : http://srilanka.travel/index.php?route=common/home

Groetjes
Gecko:)

Lins

New Member
Alvast heel hard bedankt voor alle informatie!
Adams peak is dus uitgesloten in juli? Ik vind daar zoveel tegenstrijdige berichten van.. De ene zegt geweest te zijn in juli, de andere zegt onmogelijk.
Ik weet het nimeer, maar zou t wel heel graag doen.

Ik zit nu te overwegen om arugam Bay te laten vallen omdat dat zo uit de richting is.
Maar aangezien we in juli gaan is dat mss het enige strand waar het echt goed weer is.
Zou ik het toch behouden of is de kans groot dat we ook aan de andere stranden toch echt wel goed weer gaan hebben?

Ps. hoe zit dat met malaria? Want in het tropisch instituut ging het allemaal zo snel dat we het nu nog niet weten... Daar gaven ze ons pillen die we moeten innemen als we primitief zouden reizen... Toen we zeiden dat het best kan dat heel onze reis primitief is gingen ze daar niet meer op in en waren ze al bijna met de volgende bezig.

Gecko

Well-Known Member
Kijk in onze reisapotheek, opgestelf door ITG Antwerpen ; je vindt ze onder de naam "Uw wereldreisapotheek" in het sub-forum "Algemeen", helemaal boven, in het blauw.

IK ga geen pillen nemen - het is een persoonlijke keuze ! - en ik heb geen auto met chauffeur. Ik reis waar ik weet dat Sri Lanka authenticiteit te bieden heeft. Ik neem de trein - een ervaring op zich ! - en zeer zeker authentiek.

Maak je geen zorgen over stranden, er zijn meer dan genoeg : het oosten, het zuiden, het westen...rustig of toeristisch...zoals je het wilt.

Wat "Adam's Peak" betreft : ga ter plaatse en beslis daar, vraag de "locals" en ze gaan je zeker kunnen zeggen als het doenbaar is of niet. Niet zomaar iemand, vraag het aan de receptie van je hotel. :)

World Nomads Travel Insurance
Bovenaan