Rondreis Roemenië

Discussie in 'Oost-Europa' gestart door trippie, 26 apr 2015.

1. trippie

trippie New Member

Hallo,

Wij willen in de zomer 3 weken met de auto door Roemenië trekken.
    Hebben jullie tips voor ons?
    Hoeveel km kunnen we doen? Welke dingen moeten we zeker doen/zien (of welke zeker niet)?

2. Gecko

Gecko Active Member

Hi Trippie

Ik ben ook op weg naar Roemenië, maar via een grote omweg ;) - Slovenië, Kroatië ( ik ben nu in Novi Vinodolski ), Montenegro, Albanië, Macedonië, Kosovo, Bulgarije en midden Augustus ben ik daar.

Nu, mijn tips hangen af van wat jullie willen zien ; het land heeft alles : bergen, zee, delta, oude steden, beroemde kloosters, scenic drives, natuur...

Ik ben een type die de toeristische attracties ten alle kosten mijd. Roemenië is groot - 8 x België - en snel kun je alleen op autostrades rijden. De autostrades zijn nog niet allemaal klaar, en dan moet je de nationale wegen gebruiken; op de nationale wegen rijdt iedereen : tractors, karen met paard, fietsen, oude auto's, dus daar kun je niet meer dan een gemiddelde van 40 km/uur rijden.
    Koop het laatste verschenen kaart van het land... daar zie je welke autostrades zijn klaar en welke niet. De vignette kun je aan de grens kopen.

Ik ben dikwijls in Roemenië geweest... we zijn goede vrienden ;)

Laat me weten wat jullie willen zien ( in het sub-forum Oost Europa, kun je 2 filmpjes over Roemenië bekijken ) en dan kan ik een mooi traject voor jullie samenstellen. O.k. ?

Groetjes uit Novi Vinodolski - morgen vertrek ik richting Zadar (y)
    Gecko :)

3. trippie

trippie New Member

Mooie reis die je bent aan het maken!

We zijn geïnteresseerd in natuur en scenic drives, de bergen, ook wel oude steden.
    Wij mijden ook liefst de toeristische attracties. We zien graag speciale dingen. Ik las bijvoorbeeld iets over Hoia Baciu met speciale bomen.

Is wildkamperen in Roemenië toegestaan en veilig?

Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2016

4. Gecko

Gecko Active Member

Trippie, ik heb nog een vraag : welke grenspunt komen jullie Roemenië binnen ? Het is voor mij belangrijk om een mooie en niet te lange traject te maken... het is trouwens vakantie en geen rally ;):)

5. trippie

trippie New Member

Dat ligt nog niet vast. We komen van België.
    In de terugrit zouden we wel graag langs Slovenië rijden.

6. Gecko

Gecko Active Member

Het is officieel verboden buiten de campings te kamperen of in een (kampeer)auto of caravan te overnachten. De Roemenen negeren dit verbod massaal. Eerlijk, ik raad je ook af. Je vindt accommodaties in alle prijsklassen.:)

7. Gecko

Gecko Active Member

Het kortste traject vanuit België is : Aachen - Köln - Frankfurt /Main - Nürnberg - Regensburg - Passau - Linz - Wien - Budapest - Szolnok - Oradea ( Roemenië ) of Arad ( Roemenië ) ; via Arad zijn de wegen beter maar ook drukker.

Je kunt Transylvanië bezoeken; alle toeristen stoppen in Transylvanië en ze gaan niet verder; het is jammer, want Roemenië heeft heel veel plaatsen die een bezoek waard zijn.

Dit is het, huh ?

Het bos is te vinden niet ver van Cluj-Napoca, midden Transylvanië :)

8. Gecko

Gecko Active Member

Cluj-Napoca, Sighisoara, Brasov - de grootste en de mooiste steden in Transylvanië ; als je tijd hebt, ga het noorden bezoeken - regio Oas/Maramures - met de 'Vrolijke Kerkhof' en neem de stoomtrein om scenic Noord-Transylvanië te zien...onder veel andere mogelijkheden...:)

9. trippie

trippie New Member

Het noorden ziet er inderdaad ook heel mooi uit! En Transylvanië is zeker ook de moeite.
    Die stoomtrein willen we wel doen.

10. Gecko

Gecko Active Member

Ik had het ook willen doen...3 jaar geleden maar het regende dagenlang en het was koud, dus naar zuiden vertrokken, waar nu, 27 graden zijn...hier is ook niet slecht, volop zon en een rustige Adriatische Zee :)

Nog iets uniek in Europa en onder UNESCO geplaatst is de Donau Delta :

Of Delta Dunarii, in het Roemeens ;)

11. Gecko

Gecko Active Member

Als je bergen wilt zien, heb je 2 mogelijkheden :

1.

2.

Als je boven bent, op Transfagarasan, bij Balea Lac, daar is de plaats waar ieder jaar wordt een hotel + restaurant + bar volledig uit ijs gehouwen; alles is van ijs, zelfs de glazen voor je champagne... zoiets :

:):)

12. trippie

trippie New Member

De Donau-delta is ook heel mooi, heb ik al gelezen maar ik vrees dat we daar niet gaan geraken. Te ver en te weinig tijd.
    De Transfagarasan staat wel op ons lijstje!

13. Gecko

Gecko Active Member

Ik dacht het ook...Donau Delta is op z'n minst 600 km van Noord Roemenië.

Dan verandert het traject : Arad - Hunedoara ( een fantastisch kasteel, geen ruines - het kasteel van de Corvin Familie ) - Sibiu ( oud stad, waar veel Duitsers - een van de minderheden van Roemenië - wonen / gewoond hebben, prachtig stad ) - E 68 volgen tot voorbij het dorp Porumbacu - dan weg 7 C volgen ( Transfagarasan ) tot in Pitesti - Brasov ( weg E 574 - scenic drive, een grot - Dambovicioara - de moeite waard om 1 uur pauze te houden...;), verder gaat je nog een andere kasteel vinden, kasteel Bran, waar men zegt dat Dracula zou gewoond hebben - niet waar ! ). Brasov is een mooi stad, met een bijzondere kerk, De Zwarte Kerk, onder andere bezienswaardigheden.

Verder : Brasov - Sighisoara ( een 'must') - Cluj-Napoca ( met Hoia Baciu ) - Zalau - Satu Mare - Negresti Oas - Sapanta ( met De Vrolijke Kerkhof + de stoomtrein = vraag ter plaatse meer info over de stoomtrein) en verder via Slovenië, terug naar België.

Wat denkt je ? ;)

Groetjes uit Gornji Karin ( Kroatië )
    Gecko :)

14. Gecko

Gecko Active Member

Uitgeverij Freytag & Berndt hebben een 1 : 500 000 kaart van Roemenië... warm aangeraden ! :)

15. Gecko

Gecko Active Member

Een paar kastelen in Roemenië :

De plaatsen dragen 2 namen : de eerste is in het Duits en de tweede in het Roemeens ( gemakkelijker om ze op de kaart te vinden ;) ).

Nog een kasteel :

En als je Roemenië in het kort wilt zien, dan kun je dit openluchtmuseum ( niet ver van Sibiu ) bezoeken ; je vindt oude huizen van verschillende regio's van het land :

Een 'filmpje' ;)over Roemenië :

Veel kijkplezier ! :)

Laatst bewerkt: 28 apr 2015

16. trippie

trippie New Member

De route die u voorstelt, is die te doen in 3 weken?
    Het ziet er wel een mooie route uit!

17. Gecko

Gecko Active Member

Trippie, geef me 5 minuten om het te berekenen, o.k. ? :)

18. Gecko

Gecko Active Member

Tja, 11 minuten later ....(n)

Dus, het traject : grenspunt Biharkeresztes ( Hongarije ) / Oradea ( Roemenië ) - Satu Mare - Sapanta ( helemaal in het noorden van Roemenië, aan de grens met Oekraïne - de grens niet oversteken ! ;) ) - Baia Mare - Cluj-Napoca ( met Hoia Baciu-bos ) - Sighisoara - Brasov - Pitesti - Ramnicu-Valcea ( Transfagarasan ) - Sibiu - Hunedoara - Arad - Nadlac ( Roemeense grens ) / Szeged ( Hongaarse grens )...Budapest ...

Totaal traject in Roemenië ( met alles wat je wou zien ) = 1 257 km : 20 = 63 km /dag.

Wat denk je ?

19. Gecko

Gecko Active Member

Als je met een mobielhome / tent op vakantie naar Roemenië gaat en je bankrekening niet wilt 'vermoorden', kun je bij een dorpeling 'asiel' aanvragen tegen een kleine vergoeding en op deze manier hoef je geen accommodatie te zoeken. Budgetvriendelijk en 'close to locals' ! Twee vossen geschoten met 1 kogel...;):)

20. trippie

trippie New Member

Die route ziet er heel goed uit! Bedankt!
    En de afstand is ook goed te doen denk ik.

Kan je dan bij een 'local' zelf slapen met je tent? (wij zijn van plan om met de tent te gaan)

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie