Rondreis Vietnam-Laos-Cambodja

Discussie in 'Zuid-Oost Azië' gestart door Stef Linskens, 16 nov 2017.

Tags:
  1. Stef Linskens

Stef Linskens New Member

Hoi iedereen

Ik ben zopas geregistreerd op dit forum, groen achter mijn oren dus vergeef me als deze vraag reeds gesteld is. Ik zou tijdens de zomervakantie (juli - augustus) graag wegtrekken naar 1 of twee of alle drie deze landen. Ik zou er graag maximum 45 dagen aan besteden, dus dat biedt volgens mij wel de nodige opties. Reizen zoals Koning aap of Djoser aanbieden interesseren me niet. Graag met de rugzak en ter plaatse de natuur induiken en de nodige cultuur opsnuiven? Veel bezien en veel prikkels ontvangen zeg ik altijd.

Is er nu iemand die met 1 van deze landen, liefst alle drie, ervaringen heeft en me kan aanduiden wat ik in deze tijdspanne het beste doe. Het liefst zou ik ze alle drie doen maar het moet wel mogelijk zijn natuurlijk? Is er misschien iemand die een rondreis die hij of zij gemaakt heeft wil delen met mij dat ik me daarop kan baseren, dat zou natuurlijk nog handiger zijn? Het hoeven niet de meest toeristische plekken te zijn, ik hou meer van de verborgen pareltjes, de natuur en cultuur. Alle hulp is meer dan welkom?

Hoe zit het trouwens met de veiligheid in deze landen, toch niet onbelangrijk denk ik dan.

Graag ook nog 1 vraagje tot slot, een rondreis door Myanmar hebben ze mij ook aangeraden. Misschien is dit nog beter? Geen idee.

Ik hoor graag jullie reacties en als er zaken zijn die niet duidelijk zijn, mag jeme deze steeds vragen.

Groetjes

Stef

2. LaViajera

LaViajera Member

In Vietnam ben ik nooit geweest, ik heb wel (bijna 10 jaar geleden) Laos en Cambodja gedaan. Wij zijn toen ca. 4 weken weg geweest.
    Route: retourvlucht Bangkok; van Bangkok met Bangkok Airways naar Luang Prabang gevlogen (apart geboekt). Luang Prabang - Vang vieng - Vientiane - Pakse - de eilandjes in de Mekong - Phnom Penh - Siem Reap - Bangkok

Hoe lang je overal blijft hangt natuurlijk af van je eigen reistempo. Zo vind ik dat je in Siem Reap makkelijk meerdere dagen aan Angkor Wat kan doorbrengen, maar sommigen vinden dat ze na 1 dag genoeg tempels gezien hebben. Als ik het mij goed herinner, hebben wij de route eilandjes- Phnom Pen en Siem Reap-Bangkok met minibusje van een of ander lokaal reisburo gedaan en de rest gewoon met bus van aan het busstation.Vang Vieng in Laos is behoorlijk toeristisch, maar voor de rest is laos eigenlijk niet zo toeristisch en veilig. Je gaat wel in regenseizoen, dus je gaat wel een beetje flexibel moeten zijn in je planning (wij zijn in dezelfde periode geweest toen). Cambodja (of toch Phnom Penh en Siem Reap) is veel toeristischer dan Laos en ook vuiler vond ik, maar op zich ook wel veilig.

Je moet op 45 dagen zeker een deel van de 3 landen kunnen doen, maar ze allemaal helemaal doen, lijkt mij een beetje te veel. Om tijd te winnen kan je in Vietnam evt. ook binnenlandse vluchten nemen. Dit kan in Laos en Cambodja ook, maar let op, want de lokale maatschappijen daar staan op de Europese zwarte lijst (en zijn dus niet zo veilig; tenzij dat intussen ook veranderd is :)).

Myanmar heb ik zelf nooit gedaan, maar ik ken wel iemand die het gedaan heeft (voor Aun San su Kyi aan de macht kwam). Ik weet niet of het nu nog is zoals toen, maar toen was het dus zo dat ze vanaf aankomst geschaduwd werden om in het oog te houden waar ze precies naartoe gingen (de regering wilde namelijk dat buitenlanders alleen de mooie dingen zagen). De foto's die ik toen gezien heb, waren heel mooi, maar mij leek het toch vrij moeilijk en ook oncomfortabel om daar rond te reizen. Dus als het je eerste reis is naar deze regio, zou ik eerder Laos/Cambodja/vietnam aanraden. Maar op 10 jaar tijd kan er natuurlijk veel veranderd zijn in Myanmar :).

Stef Linskens vindt dit leuk.

3. Stef Linskens

Stef Linskens New Member

Bedankt LaViajera voor jouw reactie

4. NielsH

NielsH New Member

Onze zomer is regenseizoen in die landen, dus niet meteen de beste periode. Ik ben de eerste keer in juni geweest, was op enkele buien na goed doenbaar. Alleen op het einde in Hanoi zijn er enkele dagen letterlijk in het water gevallen door een tropische storm. Overstromingen in de stad, enkele doden op zee, ...

Vietnam en ook Cambodja zijn makkelijk te bereizen. Laos is wat uitdagender omdat het nog minder bekend is. Zeker het vervoer is veel slechter en trager dan in Cambodja en Vietnam. In Cambodja en Vietnam heb je verschillende hoogtepunten die je moet bezoeken, zowel cultuur als natuur. In Laos heb je niet echt zo'n grote hoogtepunten, maar het is in het algemeen wel erg mooi en nog ongerepter. Ik zou het een moeilijke keuze vinden. Alle 3 deze landen zijn de moeite. Je zou ze kunnen combineren, maar dan ga je veel moeten skippen. Dat deed ik de eerste keer ook, te veel op te korte tijd. Je ziet dan veel hoogtepunten, maar je mist wel veel mooie dingen onderweg. Ik zou meer tijd nemen voor een bepaalde regio of landen.

Informatie over mijn reizen:
    Laos & Thailand 2015 - Thailand, Laos - Bangkok - Informatie, foto's, video's, route, links - Reisblog Niels Reizen
    Zuidoost-Azië 2011 - Thailand, Cambodja, Vietnam - Bangkok - Informatie, foto's, video's, route, links, tips - Reisblog Niels Reizen (nog onvolledig)

Een alternatief voor als je het regenseizoen wilt vermijden is misschien Indonesië. Dat is wel ideaal in onze zomer. De eilanden Java en Bali zijn wel drukker dan bovenstaande landen (uitgezonderd hun grote steden).

Indonesië 2016 - Indonesië - Yogjakarta - Informatie, foto's, route, verslag, links - Reisblog Niels Reizen

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie