Sri Lanka Tips

Discussie in 'Indiaas subcontinent' gestart door Gecko, 23 jan 2015.

1. Gecko

Gecko Active Member

Ik ga proberen zo veel mogelijk info over Sri Lanka in een bericht te verzamelen.

* Accommodatie
    - voor authentieke accommodatie, zie : www.srilankanhomestay.com
    VERMIJD, ten alle kosten : Clock Tower - Jaffna ; Ananthaya Beach - Rekawa Beach ( bij Tangalle ) ; Natures Bliss Holiday - Ragama . :eek::eek:
    Zoek in Google Maps waar je accommodatie gelegen is...'beach' in een accommodatie naam betekent NIET dat automatisch je hostel/hotel/guesthouse/B&B aan het strand gelegen is ! :eek:

* Evenementen & festivals
    - Januari :
    - Duruthu Perahera ( 25, 26, 27 januari ); waar : Kelaniya Raja Maha Vihara Temple, 11 km noordoost van Colombo ;
    - Thai Pongal ( 14 januari ) - Hindoe festival ten eren van de Hindoe god, de zon ;

- Februari :
    - Independence Day ( 4 februari ) ;
    - Navam Perahera ( 25 & 26 februari ) - Colombo grootste parade met meer dan 1 000 olifanten ;
    - Maha Sivarathri ( eind februari of begin maart ) - Hindoefeest ten eren van Shiva en Parvathi ;

- Maart :
    - Medin Poya ( de climax van het pelgrims seizoen - 'Adam's Peak pilgrimage season' ( eind maart );

- April :
    - Sinhala en Tamil Nieuwjaar ( als de zon gaat van Meena Rashiya - House of Pisces - naar Mesha Rashiya ( house of Aries) ;
    - Nuwara Eliya Season - allerlei soorten activiteiten ;

- Mei :
    - Vesak Festival ( als het volle maan is, wordt het festival gehouden ten eren van het geboorte van Boeddha, zijn 'Enlightment' en zijn dood - 'passing away to Nirvana ) ;

- Juni :
    - Poson Festival ( gehouden in Mihintale en Anuradhapura ) ;
    - Madhu Festival ( gehouden in Mannar - rooms-katholieken vieren 'Our Lady of Madhu - het festival duurt 14 dagen ) ;

- Juli & Augustus :
    - dé maanden van festivals en perahera's overal in Sri Lanka ;
    - Kandy Esala Perahera ( gehouden in Kandy ) is het meest indrukwekkend festival van Azië ; het duurt 10 - 11 dagen ;
    - kleinere perahera's : in Kotte ( 8 km van Colombo ), Bellanwilla, Lunawa, Ratnapura ( 90 km van Colombo ), Hanguranketa, Devinuwara en Mahiyangana ; in Kataragama wordt ook een festival en een perahera gehouden - het duurt 2 weken ;
    - Kataragama Pada Yathra - een tocht te voet ; het begint in het noorden van Sri Lanka en het eindigt 2 maanden later in Katharagama ;
    - Vel Festival ( op het schiereiland van Jaffna ) ;

- September :
    - boekenbeurs in Colombo ;
    - Vintage Car Rally ;
    - Kite Festival ( gehouden aan de zee, in Colombo ) ;

- Oktober & November :
    - Deepavali of Festival of Lights ( ten eren van godin Lakshmi, de godin van geluk en rijkdom - het wordt gehouden laat oktober of begin november ) ;
    - Ramadan ( na 28 dagen vasten ) ;

- December :
    - Kerstmis & Nieuwjaar ( P.S. - maar op z'n Sri Lankaans, veel vuurwerk en crackers, je kunt ze overal vrij kopen ) ;
    - Sri Pada Pilgrimage ( gehouden bij Adam's Peak, jaarlijks, het begint einde december, de gelovigen maken een tocht tot op de piek ( 2 245 m ) ) ;

* Nationale Parken

- Angammedilla N.P. ;
    - Bundala N.P. ;
    - Flood Plains N.P. ;
    - Gal Oya N.P. ;
    - Hikkaduwa N.P. ;
    - Horagolla N.P. ;
    - Horton Plains N.P. ;
    - Kaudulla N.P. ;
    - Lahugala Kithulana N.P. ;
    - Lunugamvehera N.P. ;
    - Madura Oya N.P. ;
    - Minneriya N.P. ;
    - Pigeon Island N.P. ;
    - Somawathiya Chaitiya N.P. ;
    - Udawalawe N.P. ;
    - Wasgomuwa N.P. ;
    - Wilpattu N.P. ;
    - Yala East N.P. ;
    - Yala N.P. ;

Bezoekuren : 06.30 a.m - 06.30 p.m.

* Rivieren
    - Sri Lanka is 103 rivieren rijk, de langste is Mahaweli Ganga ( 335 km ).

* Watervallen
    - de hoogste is Bambarakanda Ella Falls ( 241 m ); dan, gevolgd door Kurunduoya Falls ( 189 m ), Diyaluma Falls ( 171 m ) ;

* Het hoogst gelegen dorp : Shanthipura ( bij Nuwara Eliya ), op 2 200 m hoogte ;

* De hoogste treinstation : Great Western ; de station ligt op het traject Kandy - Nanu Oya ( station voor Nuwara Eliya )

* Een van de mooiste theevallei ter wereld : Bogawantalawa ;

* De mooiste auto-, bus-, treinroutes :
    - Kandy - Badulla ( trein );
    - Trincomalee - Kandy ( bus ) ;
    - Ella - Welawaya ( bus, minivan ) ;
    - de weg / spoorweg Tangalle - Colombo ( trein, bus, minivan ) ;

De volgende tips heb ik ter plaatse geschreven, dus het gaat een mix worden ...van alles en nog wat ( mijn excuses ! ) :

- als je een tuk-tuk ( ook bekend als 'three-wheeler') kiest, voor 1 of meerdere dagen, kijk ook naar de banden...3 keer per dag platte band krijgen is geen uitzondering ! en een 'garage' bewonderen is puur tijdsverlies ! ;) ; ook, als je kunt, kies voor 4 strokes tuk-tuk i.p.v. 2 strokes - de eerste maakt minder lawaai en de lucht wordt minder bezoedeld.
    - Anuradhapura - daar vindt je 'zwarte' apen, maar op 1 plaats : aan het station ; als je uit de station komt, aan je rechter kant vindt je een kleine Tempel ten eren van god Ganesh(a); mensen brengen dagelijks offerandes ( eten)...en de apen eten mee ! als het regent, gaan de apen in de brousse schuilen en dan zie je geen enkele meer.
    - je kunt de enorme schildpadden in hun eigen habitat bewonderen in Hikkaduwa, op het strand, tegenover Hotel Chaaya Tranz Hikaduwa, een hotel waar je de prijzen gewoon niet wilt weten :D; geef de schilpadden enkel en alleen algen en een echte hop, anders denken ze dat je vingers ook eetbaar zijn ...en ze hebben goede tanden...vraag het aan Gecko...die ervaring ermee heeft...:rolleyes:
    - een pre paid SIM-kaart van 'Dialog'; 'reload' kan bijna overal; bellen is zeer goedkoop, alleen mailen is nog goedkoper (gratis) :D
    - Sri Lanka heeft een vochtig klimaat; je kunt je apparaten ( laptop, smartphone, tablet, camera en derg. ) beschermen tegen vochtigheid door silica zakjes mee te nemen ( je vindt ze als je nieuwe schoenen koopt of anders, ga naar een schoenenwinkel en vraag het aan de verkoopster ( het kost niets) ; in Sri Lanka vindt je het in de pinda- of cashewnoten verpakkingen ( diegene met geel als achtergrond ) - de naam van de fabrikant weet ik het niet meer :rolleyes:
    - vergeet je zaklamp niet ; je weet niet hoe nuttig kan het zijn...
    - verifieer minstens 2 keer elke info die je krijgt ( verschillende bronnen ); de Aziaten, in het algemeen, liegen niet, maar : ofwel komt hun info van 'horen zeggen' of het is 'outdated'; ze willen je gewoon helpen en toegeven dat ze niet weten betekent voor hen 'gezichtsverlies'';
    - als je een brommer huurt ( toeristenprijs : 1 000 tot 1 500 LKR/dag = 6 - 9 €/dag), dragen van een helm is verplicht !
    - sommige winkels en/of kantoren sluiten tussen 12.a.m. en 01.00 p.m. ;
    - als je goud wilt kopen, doe het alleen bij een juwelier en vraag je certificaat ; zeer waarschijnlijk gaat alles in sinhalees geschreven zijn...geen erg, ga naar je accommodatie en vraag vriendelijk aan de eigenaar/eigenares om het te vertalen ; als een 'foul play' ontdekt werd, bellen ze de politie op ; juweliers vindt je overal ...
    - neem je eigen kleding mee ; de tip dat je ter plaatse alles kunt kopen, klopt, behalve voor kledij; de maten in Sri Lanka zijn te klein voor de Westerlingen; zelfs een XXL is te klein ; alles is te vinden, zelfs een king-size muggennet :) ; in Lonely Planet staat dat sommige producten niet te vinden zijn...sorry, L.P. maar het is niet zo.
    - het verkeer is rustig, vergeleken met India ; toch nog dit : praat niet met de bestuurder ; bij het minste afleiding, draait hij zijn hoofd naar je toe voor een gezellig praatje ;)
    - zorg dat je logement ver weg ligt van een kerk / moskee /tempel ; de mis wordt via luidsprekers gehouden ( de eerste is om 04.00 a.m ! ) en wil je het of niet, dan ben je ook aan bidden of aan het vloeken...it depends ;)
    - ATM's zonder commissie : Bank of Ceylon en Sampath Bank .
    - Horton Plains N.P. is alles behalve 'plain' : je moet een goede fysische conditie hebben en veel water meenemen; de 'trails' zijn niet gemaakt voor internetfreaks ;)
    - om een idee te hebben over de prijzen ter plaatsen, gebruik deze site : www.numbeo.com
    - je geduld wordt, na 10 weken rond rijzen, serieus op proef gesteld : 'what country? ', 'a, Belgium /Nederland nice country', 'first time in Sri Lanka ?' , 'you like Sri Lanka ?' , 'you like people from Sri Lanka ?' ....en ; ja, ik hoor je zeggen, de mensen willen gewoon vriendelijk zijn...volledig mee akkoord, maar, geloof me, na 10 weken x tientallen keren /dag...it's no fun anymore ! :rolleyes:
    - als je denkt dat je alles in orde gekregen hebt...vergeet het ! niets verloopt zonder 'verrassingen'...meestal van de slechte soort :(
    - supermarkten : Arpico Super Center, Cargills Food City, Coop City, Family Super, Keell's Super...
    - alcoholische dranken worden apart verkocht, in een winkel genoemd 'wine store';
    - de plaatselijke sigaretten, Golden Leaf, kosten tussen 580 en 640 LKR = iets meer dan 3 €; niet echt goedkoop voor een overtuigde roker ;)
    - Sri Lanka trein site : http://www.railway.gov.lk/
    - Sri Lanka taxi, bus : http://www.virtualtourist.com/travel/Asia/Sri_Lanka/Transportation-Sri_Lanka-TG-C-1.html

Als ik iets vergeten ben, het is mijn eigen fout ! Mijn excuses op voorhand :)

Antwoorden wachten op vragen ....

Groetjes
    Gecko :)

Laatst bewerkt: 23 jan 2015
    stef c vindt dit leuk.

2. stef c

stef c New Member

nachtje panadura is beruwela geworden, of is hikkaduwa toch nog beter ?

3. Gecko

Gecko Active Member

Hi Stef

I don't know about Beruwela, maar in Hikkaduwa krioelt van Russen...en Finnen. Andere naties heb ik niet gehoord.
    Hikkaduwa is meer lang dan breed, het maakt eigenlijk niet uit als het maar voor 1 nacht is..

Groetjes
    Gecko :):)

4. Hilka

Hilka New Member

Hallo Sri Lanka liefhebber,

Een tip voor een goede chauffeur/adviseur:
    bezoek www.srilanka-tours.nl
    Je zult er geen spijt van krijgen!

5. Gecko

Gecko Active Member

Hi Hilka

Ik ben al 7 dagen terug van Sri Lanka en ik zou nooit een auto met chauffeur willen...kwestie van vrijheid. Dan ben ik niet meer individueel aan het reizen maar wel georganiseerd. En ik hou niet van iemand / iets die mijn vrije tijd organiseert...

I wanna break free...zong Freddy Mercury ooit..

Groetjes

Ives en stef c vinden dit leuk.

6. Gecko

Gecko Active Member

Hi Guys

Bedankt ! :)

Wanneer vertrekken jullie ? Kwestie om contact te houden terwijl jullie ginds zijn ;)

Groetjes

P.S. - 'I wanna break free ' - mijn geliefde Freddie Mercury = nog 59 dagen en ik ben weer weg...yyyyyyyyyyeeeeeeeeeeeesssssssssssssss ! Freddy blijft gelijk hebben, al is hij niet meer bij de 'mortals'...(y)

7. Vyella

Vyella New Member

Heel erg bedankt voor de tips! Srilanka staat bovenaan m'n lijstje!

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie