Hi Ives
Wat ik vandaag bezocht heb, staat niet in Lonely Planet gids: Isurumuni Raja Maha Viharaya ( absoluut niet te missen !), Sri Sarananda Maha Piriwena ( 183, Old Kurunegala Road, tel: 025/2222 424) - ook iets zeer speciaal, Sri Sambudda Sachika, 6 km buiten Anuradhapura - iets die ik nog nooit en nergens gezien heb.
Indien interesse, laat me weten.
Wat praktische info's : een brood kost 60 KLR = 0,41€, gesneden kost 70 KLR = 0,48€, drinkwater (1,5 l in een goedkope restaurant en toch koud ! ) kost 80 KLR = 0,54€, 1 pot koffie voor 4 personen ( ook in een goedkope restaurant) kost 300 LKR = 2,05€, 2 x ontbijt in 'Walkers' kost 230 LKR = 1,57€, een flesje cola ( ook in een goedkope restaurant) kost 60 LKR = 0,41€ ; dit restaurant heet 'Walkers', gelegen aan een rotonde met een beeld van een olifant met een god op zijn rug; op de bon staat: Walkers, Pasty Corner, Stage 01, Anuradhapura, tel: 025/2225 200. Het is open van 07.00 uur tot 22.00 uur. Het is zeer proper naar Aziatische normen, er is een toilette, Wi-Fi, veel 'locals'komen daar eten - een goed teken - en je kunt je eten ook meenemen. Ernaast is een kleine winkel met koekjes, sigaretten, water, soft drinks.
Ik ben ook 'Casserole' gaan testen... het is zeer proper en ze hebben A/C. Onder het restaurant, heb je een goed supermarkt ... verwacht geen Westerse normen, ondanks melding van Lonely Planet - geen zonnelotion en geen antimuggenlotion - en zeer zeker het is niet de enige supermarkt en ook niet de beste.
Lonely Planet meldt dat tours beginnen vanaf 1 500 LKR = 10,20€ voor 2 uren; ik weet niet wie de info doorgegeven heeft, maar ik heb een gids + transport (
tuk-tuk ) voor 2 000 LKR = 13,60€/dag, een zeer eerlijk mens, hij komt me halen en terugbrengen wanneer ik wil. En hij brengt me naar plaatsen waar geen toerist komt, zoals de plaatsen van vandaag. Ik ben bij hem thuis geweest, ontvangen als Queen Elisabeth II, fruit van z'n eigen tuin meegekregen en een fles met lekkere fruitsap.
Hij spreekt goed Engels, wat in Anuradhapura handig is, want veel Engels gaat je hier niet tegenkomen, in vergelijking met Jaffna, waar zelfs een Engelstalige krant te vinden was.
Ik kreeg steeds meer de indruk dat de tijd van Lonely Planet voorbij is. Ik heb met een Schot gepraat die al 25 jaar naar Sri Lanka komt; hij had een van de auteurs van een Lonely Planet gids over Schotland op bezoek ( hij sliep en at bij hem) en alles wat in Lonely Planet staat over zijn plaats, komt van de Schot zelf. De Lonely Planet auteur schreef mooi alles op en daarna de resterende dagen, nam hij gewoon vakantie. !!
Ik denk niet dat ik nog ooit ene ga kopen... duur en de info's zijn niet meer actueel...
Ook vandaag heb ik een poster van Dambulla gezien: Cave Tempel is een juweel !
Zo. Graag ter je beschikking...
Groetjes van dezelfde plaats
Gecko