Dit is een pagina geoptimaliseerd voor mobiel gebruik die snel laadt, klik hier voor naar de originele pagina te gaan.

Sri Lanka zonder veel voorbereiding...?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ives
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
ohjeetje..muggen...ik doe zelf een klamboes mee en pak zelf toch maar muggenwerend middel mee...je weet nooit.
Ik heb toch beslist van me om de twee a drie dagen te verplaatsen...Na Negombo trek ik naar Dambulla om vandaaruit Anuradhapura, Sigiriya en Polonnaruwa te gaan bekijken.
Ik heb ook een Britse site gevonden waarop je op voorhand treintickets kan reserveren in Sri Lanka...hopelijk is die wat betrouwbaar (krijgt in alle geval goeie recensies).
Het begint vorm te krijgen!!

Enjoy!!

Hi Ives

De officiële site van Sri Lanka Railways : http://www.railway.gov.lk/
Ook interessant : http://www.eservices.railway.gov.lk/schedule/homeAction.action?lang=en
Of : http://www.seat61.com/SriLanka.htm

Een goede 'mosquito repellent', te vinden in grote apotheken in Sri Lanka, is Mino ( 8 uren bescherming, 'for tropical use only'!); het kost 495 LKR = 3,36€ voor 50 ml.

Als je een klamboe wilt meenemen, neem ene die geïmpregneerd is met permentrine ( in de fabriek behandeld); was het niet! zelfs als je bloederige gevechten hebt . En zie als het net genoeg openingen heeft om luchtcirculatie te laten gebeuren; anders, gaat je te warm krijgen en hier is het warm genoeg, geloof me...

Nog iets: Anuradhapura is een grote stad, ik bedoel ermee dat het zeer verspreid is. Als je geen tuk-tuk wilt nemen, huur dan een fiets. Het is onmogelijk iets te bezoeken zonder vervoermiddel ! En vergeet niet dat het hier zeer drukkend warm is.
Ik hoop dat ik niets vergeten ben

Groetjes uit Anuradhapura
Gecko

Ja, natuurlijk ben ik iets vergeten De dagticket voor de bezienswaardigheden in Anuradhapura kost 3 250 LKR = 22,10€ of $ 25 en het is geldig voor 1 dag van 07.00 uur tot 17.30 uur.

Om te vermijden 2 tickets te kopen, bezoek eerst de plaatsen waar een ticket vereist is en daarna de rest. Ik vind 22€/dag heel duur voor wat je kunt bezoeken. Hoewel, bij het aankoop van je ticket krijg je een gratis Dvd met als titel: 'Honoured Sri Lanka - Anuradhapuraya', in 3 talen: Duits, Engels en Frans. Nee, de Nederlandstalige Dvd's waren uitverkocht ...

En als ik nóg iets vergeten ben...

Groetjes
Gecko

Hi Ives

Wat ik vandaag bezocht heb, staat niet in Lonely Planet gids: Isurumuni Raja Maha Viharaya ( absoluut niet te missen !), Sri Sarananda Maha Piriwena ( 183, Old Kurunegala Road, tel: 025/2222 424) - ook iets zeer speciaal, Sri Sambudda Sachika, 6 km buiten Anuradhapura - iets die ik nog nooit en nergens gezien heb.
Indien interesse, laat me weten.

Wat praktische info's : een brood kost 60 KLR = 0,41€, gesneden kost 70 KLR = 0,48€, drinkwater (1,5 l in een goedkope restaurant en toch koud ! ) kost 80 KLR = 0,54€, 1 pot koffie voor 4 personen ( ook in een goedkope restaurant) kost 300 LKR = 2,05€, 2 x ontbijt in 'Walkers' kost 230 LKR = 1,57€, een flesje cola ( ook in een goedkope restaurant) kost 60 LKR = 0,41€ ; dit restaurant heet 'Walkers', gelegen aan een rotonde met een beeld van een olifant met een god op zijn rug; op de bon staat: Walkers, Pasty Corner, Stage 01, Anuradhapura, tel: 025/2225 200. Het is open van 07.00 uur tot 22.00 uur. Het is zeer proper naar Aziatische normen, er is een toilette, Wi-Fi, veel 'locals'komen daar eten - een goed teken - en je kunt je eten ook meenemen. Ernaast is een kleine winkel met koekjes, sigaretten, water, soft drinks.

Ik ben ook 'Casserole' gaan testen... het is zeer proper en ze hebben A/C. Onder het restaurant, heb je een goed supermarkt ... verwacht geen Westerse normen, ondanks melding van Lonely Planet - geen zonnelotion en geen antimuggenlotion - en zeer zeker het is niet de enige supermarkt en ook niet de beste.

Lonely Planet meldt dat tours beginnen vanaf 1 500 LKR = 10,20€ voor 2 uren; ik weet niet wie de info doorgegeven heeft, maar ik heb een gids + transport ( tuk-tuk ) voor 2 000 LKR = 13,60€/dag, een zeer eerlijk mens, hij komt me halen en terugbrengen wanneer ik wil. En hij brengt me naar plaatsen waar geen toerist komt, zoals de plaatsen van vandaag. Ik ben bij hem thuis geweest, ontvangen als Queen Elisabeth II, fruit van z'n eigen tuin meegekregen en een fles met lekkere fruitsap.
Hij spreekt goed Engels, wat in Anuradhapura handig is, want veel Engels gaat je hier niet tegenkomen, in vergelijking met Jaffna, waar zelfs een Engelstalige krant te vinden was.

Ik kreeg steeds meer de indruk dat de tijd van Lonely Planet voorbij is. Ik heb met een Schot gepraat die al 25 jaar naar Sri Lanka komt; hij had een van de auteurs van een Lonely Planet gids over Schotland op bezoek ( hij sliep en at bij hem) en alles wat in Lonely Planet staat over zijn plaats, komt van de Schot zelf. De Lonely Planet auteur schreef mooi alles op en daarna de resterende dagen, nam hij gewoon vakantie. !! Ik denk niet dat ik nog ooit ene ga kopen... duur en de info's zijn niet meer actueel...

Ook vandaag heb ik een poster van Dambulla gezien: Cave Tempel is een juweel !

Zo. Graag ter je beschikking...

Groetjes van dezelfde plaats
Gecko

Zoals altijd, natuurlijk, ben ik iets vergeten: je antimuggenlotion moet zeker 50% DEET (afkorting voor N,N-di-ethyl-meta-tolueenamide ) hebben; minder, is het nutteloos. 'Mouskito Tropical Spray' heeft 50% DEET of Care Plus en het is te vinden in België / Nederland. 50% DEET biedt je 8 uren bescherming tegen muggen.

Bij www.amazon.de of www.amazon.co.uk hebben ze lotions tot 90% DEET, die de Canadese leger gebruikt tijdens hun oefeningen in de jungle. Naar België mag niet verstuurd worden ( vraag de Minister van Volksgezondheid waarom niet, en als hij/zij malaria krijgen gezonder vindt...). Als je in Nederland woont, misschien mag daar verzonden worden... ik weet het nog niet, maar ik ga het proberen via een Nederlandse vriend ...

Ik ben zeker gebeten, het is niet te vermijden; en malaria komt het hele jaar voor...en ik heb gekozen om mijn geld aan de pharmagiganten niet te geven, want ze hebben zo wie zo meer geld dan ik Don't worry...kom en geniet van Sri Lanka !

Groetjes (2)
Gecko

Hey!
Alweer dank voor de vele info!!
Ik heb gisteren mijn vliegtickets geboekt en hostel voor de eerste twee nachten.
Spannend!!
Die antimuggenlotion zoek ik op...dat en goeie zonnelotion zijn onontbeerlijk voor mij!
Die prijs voor een lokale, engelstalige gids vind ik zeer schappelijk. Ik zit ook met het plan om zo iemand te zoeken via m'n hostel. Ik ga straks een hostel boeken in Dambulla en vandaaruit Anuradhapura, Sigiriya en Polonnaruwa gaan bezoeken.
Ik heb wel de fout gemaakt om mijn visum aan te vragen via visumcentrale en niet gewoon zelf rechtstreeks op de website van de Sri Lankaanse overheid maar goed...ik betaal dan wat teveel maar dat valt nog mee.
De prijzen voor eten vind ik ook goed meevallen...ivm die malariapillen en zo twijfel ik nog...misschien toch eens een bezoekje brengen aan mijn dokter om advies te vragen. Ik denk overigens ook dat ik een bloedverdunner ga vragen voor de vluchten. Ik ben echt wel groot en dan is zo'n lange vlucht niet zonder risico.
ivm die reisgidsen: ik ben zelf nooit fan geweest van Lonely Planet. Ik ben WEL zeer tevreden over Insight Guide!

Veel plezier nog en tot de volgende!

Hi Ives

Als je wilt, kan ik de telefoonnr. van mijn gids vragen... ik zie hem morgen terug, om 08.00 uur...

Zonnelotion: neem een droge olie, bv. L'Oréal, te koop in Kruidvat.

Malariapillen: ik ben zelf geen dokter , maar je moet wel weten dat door malariapillen te nemen, ben je niet veilig tegen malaria. De risico's zijn natuurlijk minder groot, maar ze bestaan wel. Ik heb al lang gekozen om ze niet meer te nemen.

Ik denk dat Brandt ook goed is, ik heb het gekocht voor Kosovo, omdat wat ik wou weten nergens op het net te vinden was. Maar ik ga volgend jaar zelf naar toe en ik ga mijn eigen gids schrijven en natuurlijk NIET uitgeven. Ik ben geen schrijver...for personal use only !

Met welke luchtvaartmaatschappij vlieg je?

Dezelfde reptiel
Gecko

Ik heb bij Jet Airways geboekt...goedkoopste prijs en echt comfortabel zit ik nooit op een vliegtuig met mijn 1 meter 92

Nog een vraagje: is anti-muggen-middel voldoende om te kunnen slapen of neem ik best ook nog een muggennet mee?

Hi Ives

Voor veiligheid gebruik ik beide en dan nog... zorg vóor dat je onder je klamboe kruipt, dat je klamboe geen andere 'bewoners' heeft; muggenvrij en met antimuggenlotion op alle onbedekte lichaamsdelen ( het is zeer warm! ), kruip je mooi onder en ... goede nacht ! Simpel, huh ?

Dezelfde Gecko

Wij zijn in mei voor 2 weken naar Sri Lanka gegaan. We hebben daar een auto gehuurd met gps en hebben zo ons plan getrokken.
Voordeel is je kan overal heen waar je wilt. Vooral in rustige gebieden zoals Yala zeker aan te raden !
Nadeel in de stad kan je NERGENS parkeren.

Met de auto!!? Waaaw Carootje...van wat ik lees is dat zeer gewaagd want is het verkeer daar amper te doen naar ons normen. Chapeau! Ik ga het bij het openbaar vervoer houden...wat zijn volgens jou de plaatsen op het eiland die ik ZEKER niet mag missen?

Hoe gaat het daar ondertussen in Sri Lanka Gecko?
Gelukkig nieuwjaar vanuit België!!
Ondertussen volg ik je blog nog met veel belangstelling en heb ik verder voorbereidingen gedaan...
inenting tegen buiktyfus is in orde en ik heb besloten van geen malariapillen te nemen...het risico is zeer klein in het zuidelijk gedeelte van het eiland en ik vertrouw op DEET en mijn klamboe
Treintickets voor alle ritten die ik wil doen zijn ook al geboekt.
Maar ik had nog een vraagje: als je iets wil kopen, kledij of juwelen of soevenirs of zo...wat is een goeie prijs om te onderhandelen? In Jordanie bvb probeerde ik altijd af te dingen naar 1/3 van de gevraagde prijs en meestal kwam het erop neer dat ik de helft betaalde. Hoe zit dat in Sri Lanka?

Hi Ives

Gelukkig Nieuwjaar, Ives !

Ondertussen zit ik in Hikkaduwa ( ik 'verhuis' dichter bij de luchthaven), waar het krioelt van Russen; een kopij van Mui Né (zie mijn reis naar Vietnam); zon, zee, vreten en zuipen...dit is Hikkaduwa; ik zie veel 'gekookte kreeften' op 2 benen, zeer drukke drankwinkels waar de Russen de hoge hand hebben. Een echte show...een Benidorm in Sri Lanka. Zeker niet de moeite als je alleen de 4 boven genoemde wilt doen. Iets toch : op het einde van de strand komen grote exemplaren schilpadden ( groter dan 2 m) uit je hand algen eten.

Ik denk dat ik misschien 5 keer gebeten ben...no worries, zoals Fred 'zegt'.

Afdingen is een spel en je moet het zo spelen: als je iets wilt kopen, laat het blijken dat je eventueel geïnteresseerd bent. Dan begint het. De verkoper komt snel op je af. Je vraagt wat moet het kosten. Met een glimlach, zeg tegen hem dat je zijn winkel niet wilt kopen, alleen wat je wilt. Dan zakt de prijs een beetje. Lachend, zeg tegen hem dat je niet een rijke Westerling bent. Dan vraagt hij je prijs. Geef hem een derde van de laatste prijs. Hij gaat protesteren. Laat je niet doen. Dan komt je medelijden op proef gesteld: allerlei medische kosten voor familie (lees: gans dorp !). Hou bij je prijs of ga even weg. Hij gaat achter je komen. En de spel begint opnieuw. Met andere prijzen, deze keer. En als je de prijs omrekent in euro en het is goed genoeg voor wat het is, dan koop het maar.

Juwelen is een andere verhaal. Maar nu ga ik eerst eten en dan kom ik terug en verder vertellen over juwelen. Ok ?

Groetjes uit een lekker warme Hikkaduwa ( boven 35 graden)
Gecko

Laatst bewerkt:
Ok, dank voor je snelle antwoord!
één derde is dus ook daar een goeie "onderhandelingskorting" om mee te starten
ooooh seg...hou op joh met dat lekker warm...hier koud, regen en rukwinden tot 70 km/u

Zeer graag gedaan !
Gisteren avond, rond 08.00 p.m. ( plaatselijke tijd ), de A/C - op 27 graden - heeft de kamer kunnen 'afkoelen' tot rond 31 graden. Vandaag gaat een herhaling van gisteren worden...de risico's van reizen

Tot mails
Een opgewarmde reptiel
Gecko

Hi Ives

Juwelen kopen : meestal zijn ze van 22 karaat. Maar eerst moet je weten dat niet alles wat goudkleurig is, ook echt goud is. Je gaat veel vrouwen tegenkomen met veel goud aan hun polsen, rond hun nek, kleine en grote oorbellen. Meestal is het nep.

Juweliers gaat je overal vinden, zelfs in kleine dorpen zonder enig belang. Als je bij ene binnengaat, zoek met je ogen naar zijn certificaat. Een juwelier zonder certificaat hoort niet bij de echte juweliers en dan weet je direct dat geen echte juwelier is. Ok. certificaat aanwezig. Hij gaat je zeer vriendelijk ontvangen. Je moet plaats nemen en zeggen wat je zou graag willen kopen. Hij gaat je laten zien wat hij heeft. Bij sommige is het zo dat ze geen echte juwelen in hun winkel houden, maar wel kopijen van de echte juwelen, om veiligheidsredenen. Ze gaan je ook onmiddellijk zeggen. Als het geval ook zo is, dan bestel je een echte juweel volgens het model. Meestal is binnen 24 uur klaar. 1 gram 22 karaat goud kost tussen 30 en 35 euro. Kijk als je bestelde juweel gewogen wordt. Over prijs wordt het altijd onderhandeld. Vergelijk de Sri Lankaanse prijs met de Belgische prijs. Verschil : in Sri Lanka gaat je geen BTW betalen...enkel de prijs van je juweel (...grammen x de prijs per gram ).

Om een idee te hebben hoeveel 1 gram goud 22 k kost op dat moment op de wereldmarkt, kijk op het internet. Ik ga je de nodige sites doorgeven.

Als je nog iets over juwelen wilt weten...graag ter je beschikking. Een tip: koop geen soort stenen, edelstenen of niet. Het verschil tussen glas en een echte edelsteen kan alleen een goede juwelier zien. Ik of je, niet ! Doe het niet. Je gaat bedrogen uitkomen.

Tot mails...
Vanuit een kamer waar 30 graden heerst en de arme A/C vruchteloos tegen vecht,
Gecko

Status
Niet open voor verdere reacties.
Cookies zijn vereist om deze site te gebruiken. Je moet ze accepteren om de site te blijven gebruiken. Leer meer...