Terugkomst na een wereldreis

CANFUSA2023

New Member
Beste medereiziger,

van mei 2023 tot mei 2024 hebben ik en mijn partner een wereldreis gemaakt, waarin wij de volgende landen hebben mogen bezoeken: Canada, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji, Verenigde Staten en Costa Rica. Uiteraard was dit een geweldig avontuur! De natuur, de dieren, de herinneringen, de ervaringen en de mensen die wij hebben ontmoet, het was in één woord fantastisch!

Wij zijn nu circa één maand terug en dat is toch een aardig bittere pil. Op internet heb ik het één en ander gevonden als het gaat over hoe andere mensen dit hebben ervaren, en gelukkig zijn wij niet de enigsten die dit ervaren!

Graag zouden in contact komen met mensen die recentelijk ook zijn teruggekeerd of mensen die hetzelfde hebben ervaren zodat we onze ervaringen kunnen uitwisselen.

Bij mij was het geen wereldreis maar na een verblijf van enkele maanden in Azië voelde ik me ook telkens erg onwennig thuis.
Ik kon niet meer gewoon worden aan de hoge prijzen voor voedsel in de winkel of supermarkt.
Ook niet aan de mensen hier en de mentaliteit, de sociale controle, gejaagd leven. Ik was ook maar al te graag gewoon om ergens net niet thuis te zijn. Ook dat heeft voordelen.

Ik ontmoette vaak expats in Azië en die zeiden me dat dat een algemeen gekend fenomeen is.
Na mijn laatste Aziereis heb ik jaren lang elke dag gedacht : ik wou dat ik daar nog was. Maar praktisch was dat moeilijk te regelen.

Men noemt het wel eens de 'blues', dat verschijnsel.

Bij jullie is het misschien ook het verschil tussen een leven vol reizen en nu weer dat van op een plek blijven.
Het slijt wel. Ooit.

Ik zeg nog vaak dat ik in mijn leven gelukkigst was toen ik enkel maar had wat er in mijn valies zat. Meer dan nu met alle kasten thuis vol gestouwd.
Ik vind het wel een verrijking om dat te weten en ik tracht er al naar om gauw weer te vertrekken.

Hey Ivan,

dank voor je bericht!

Het wennen aan de mentaliteit, zoals jij het schetst, daar kan ik mij volledig in vinden. Dat is persoonlijk ook hetgeen waar ik de meeste problemen mee heb. Het alsmaar 'druk' hebben en hoe drukker je het hebt, hoe 'beter' je het voor elkaar hebt... Nou, mijn mening daarin is toch aardig bijgeschaafd.

Ik ben persoonlijk juist heel graag thuis nu, maar dan zonder andere mensen om mij heen. Mensen die je voorheen als vrienden beschouwde, blijken toch minder vriend te zijn als dat je dacht, ook iets interessants om mee te maken.

Wij proberen sinds wij terug zijn inderdaad te letten op hetgeen wij kopen. Hebben wij iets echt nodig, of is het puur om je dopamine gevoel te stimuleren voor die 5 minuten. Inderdaad kun je met een volle rugzak prima leven, althans, zo hebben wij dat ervaren.

Ik zal de 'blues' eens opzoeken om te bekijken of daar herkenningspunten in zitten.

Terug
Bovenaan