Booking.com

Tips ivm rondreis Thailand-Laos-Vietnam-Cambodja

ellen claus

New Member
Mijn vriend en ik hebben een retourticket gekocht van en naar Bangkok van 1 juli tot 12 augustus.
Bedoeling is van Bangkok naar Noord-Thailand te reizen, een stukje Laos te doen, van Laos te vliegen naar Hanoi in Vietnam, Vietnam van Noord naar Zuid te verkennen, verder naar Cambodja te gaan om dan opnieuw te eindigen in Bangkok.

Ik kon het niet laten om de reis al uit te stippelen.
In grote lijnen staat hieronder ons reisschema.
Ik weet dat het een druk schema is, maar we willen zo veel mogelijk zien tijdens die 6 weken.
Feedback is zeker welkom!

We hebben nog geen ervaring met het echte backpacken.
Ik vroeg me dan ook af of we vliegtickets best al op voorhand kopen.
Leggen we nachttreinen/-bussen ook best al op voorhand vast?

We hebben ook 1 dag in Peking.
Iemand die tips heeft hiervoor?

Alvast bedankt!

1 juli vertrek
2 juli aankomst Bangkok 9.35
Bangkok bezoeken + slapen
3 juli Bangkok bezoeken
nachttrein naar Chiang Mai
4 juli Chiang Mai bezoeken + slapen
5 juli Chiang Mai bezoeken + slapen
6 juli brommer naar Pai (5 uur)
Pai bezoeken + slapen
7 juli Pai bezoeken + slapen
8 juli Pai ’s ochtends nog bezoeken
brommer naar Chiang Mai
bus naar Chiang Rai (3u) + slapen
9 juli Chiang Rai bezoeken
naar Chiang Kong
boot naar Huay Xai
Huay Xai slapen
10 juli slowboat
Pak Beng slapen
11 juli slowboat
Luang Prabang slapen
12 juli Luang Prabang bezoeken + slapen
13 juli Luang Prabang bezoeken + vliegen naar Hanoi (19:55) + slapen
OF 13 juli volledige dag in Luang Prabang, 14 juli naar Hanoi vliegen (19:55)

15 juli vliegen naar Hanoi
Hanoi bezoeken + slapen
16 juli Hanoi bezoeken
nachtbus/-trein naar Sapa
17 juli Sapa bezoeken + slapen
18 juli Sapa bezoeken
nachtbus/-trein naar Hanoi
19 juli bus + boot naar Ha Long Bay / Cat Ba
Ha Long Bay bezoeken + slapen
20 juli Ha Long Bay bezoeken + slapen
21 juli Ha Long Bay bezoeken + 21 juli Ha Long Bay bezoeken + slapen
met boot en bus naar Ninh Binh (6 uur) 22 juli met boot en bus naar ninh binh (6u)
Ninh Binh slapen Ninh binh bezoeken
22 juli Ninh Binh/Tam Coc/Trang An bezoeken + slapen
23 juli Ninh Binh/Tam Coc/Trang An bezoeken 23 juli Ninh Binh bezoeken
nachttrein naar Hué nachttrein naar Hué
24 juli Hué bezoeken + slapen
25 juli bus naar Hoi An (6 uur)
Hoi An bezoeken + slapen Hoi An een dag minder?
26 juli Hoi An bezoeken + slapen MAAR ideaal weer voor strand
27 juli Hoi An bezoeken + slapen
28 juli vliegen naar Ho Chi Minh
Ho Chi Minh bezoeken + slapen
29 juli Ho Chi Minh bezoeken + slapen
30 juli met bus naar Can Tho (4 uur)
Mekongdelta bezoeken
slapen in Can Tho (Green Village)
31 juli Can Tho
met bus naar Chau Doc (5 uur)
Chau Doc slapen
1 aug Chau Doc bezoeken + slapen
2 aug ferry naar Phnomh Penh
Phnomh Penh bezoeken + slapen
3 aug Phnomh Penh bezoeken + slapen
4 aug boot naar Siem Reap (5 uur)
Siem Reap bezoeken + slapen
5 aug Siem Reap bezoeken + slapen
6 aug Siem Reap bezoeken
bus trein taxi naar Khao Yai National Park + slapen
7 aug Khao Yai National Park bezoeken + slapen
8 aug Khao Yai National Park + slapen
9 aug Khao Yai National Park bezoeken
bus naar Bangkok (2u50)
slapen in Bangkok
10 aug Bangkok bezoeken
11 aug vliegen naar Peking 01:45 (= 4 uur vliegen)
aankomst Peking 6:45 plaatselijke tijd
Peking bezoeken
12 aug vliegen naar Brussel 01:20
aankomst in Brussel 5:55 (= 10 uur 35 vliegen)

Wyffels

Reisadviseur
Travel Advisor
Hey Ellen!

Ik zal maar direct hier reageren ipv in mijn oude topic.
Leuk dat je de stap gezet hebt om te gaan backpacken! Net zoals ik was, ben jij ook vrij goed voorbereid incl. uitgestippelde route.
Ikzelf heb deze ook vrij goed gevolgd, zonder goed te beseffen! M.a.w. voor mij was dit perfect qua timing, terwijl dit voor sommigen misschien iets te snel is.

Ik heb wat opmerkingen tussen jou planning geplaatst... Hetgeen bij mij te binnen schiet.

Zelf had ik de vluchten op voorhand geboekt, om zo goedkoop mogelijk te zitten. Dit was dus zo'n beetje de rode lijn van mijn reis.
Ofdat het eenvoudig is de dag zelf te boeken weet ik niet echt. Waarschijnlijk wel, mits een kleine meerprijs.

Al de rest boek je best ter plaatse... Zo ben je volkomen vrij! En alles wijst toch zichzelf uit!

Alvast bedankt!

1 juli vertrek
2 juli aankomst Bangkok 9.35
Bangkok bezoeken + slapen
3 juli Bangkok bezoeken

Anderhalve dag Bangkok is goed voor een impressie. Alles zal je wel niet gezien krijgen.
Bezoek toch wel eens het paleis (wel overtoerisme en relatief duur om Thailand te zijn), eventueel boottochtje naar overkant water en Wat arun bezoeken.
Voor de rest eens eten of drankje nemen in Khao san road (eventueel daar kamer nemen ... is goedkope buurt vol backpackers), en dicht bij democracy monument.

nachttrein naar Chiang Mai

Deze heb ik gevlogen ... koste me 20 euro ofzo ...

4 juli Chiang Mai bezoeken + slapen
5 juli Chiang Mai bezoeken + slapen

Idem voor Chiang Mai als voor Bangkok ... Persoonlijk vond ik 4 dagen wel iets teveel. Tenzij je Doi inthanon erbij neemt...
Maar dit was iets te ver om met de brommer te doen. En door omstandigheden achterwege gelaten.

6 juli brommer naar Pai (5 uur)
Pai bezoeken + slapen

Schijnt aanrader te zijn! Wou ik achteraf gezien ook nog doen. Pai schijnt echt leuk te zijn.

7 juli Pai bezoeken + slapen
8 juli Pai ’s ochtends nog bezoeken
brommer naar Chiang Mai
bus naar Chiang Rai (3u) + slapen

Met een groene bus (green bus ofzo) ging ik naar Chiang Rai. Meest luxevolle bus die ik ooit genomen heb.
Neem dus zeker ook de luxe versie ervan (je hebt dacht ik soorten), en geniet van het tripje.
Ticket moet je wel in station iets buiten centrum boeken op voorhand dacht ik. Heb ik toch zo gedaan ... Maar gemakkelijk met de brommer te doen.

Best kijk je dus ook voor locale simkaart met internet ... zo heb je steeds overal internet en dus gps.
Koop deze gewoon in een seven eleven, ver weg van luchthavens en toeristen. Is super goedkoop! (merk true move)

9 juli Chiang Rai bezoeken

Hier heb ik via Mercy hostel (een van de betere tijdens mijn reis) reis naar luang prabang geboekt.
Was niet echt duurder dan dat je alles zelf regelt, en dan ben je gewoon 2 dagen gerust.
Bus naar Chiang Khong, grensovergang (die via andere bus moet gebeuren), 2x slowboat ... allemaal zonder zorgen.

Bij aankomst Pak Beng is het wel al donker, en hoef je dus versleten naar slaapplaats zoeken. Deze die je op voorhand kan moeken zijn meestal iets te duur.
Je wordt ter plaatse trouwens overstelpt van de hoteluitbaters ... gewoon kalm blijven en met iemand meegaan die je vertrouwd :)
Pak Beng is niet meer dan een donker straatje met wat kamers en simpele restaurantjes en winkeltjes.

opgelet ook dat je niets waardevols in uw rugzakken laat zitten. Deze gooiden ze bij ons op het dak van de boot, en een deel in een ruimte apart.
Nadien bleken dingen van vrienden van me gestolen te zijn.

naar Chiang Kong
boot naar Huay Xai
Huay Xai slapen
10 juli slowboat
Pak Beng slapen
11 juli slowboat
Luang Prabang slapen
12 juli Luang Prabang bezoeken + slapen

Hier was ik ook een dag te lang ... 4 dagen dacht ik.
Die watervallen moet je gezien hebben hier. En persoonlijk ook de aalmoezen van de monks om 5u smorgens...
Je zal hier wel genoeg van terugvinden op het internet. Ik vond dit zeker de moeite. Is het vroeg opstaan zeker waard.

Op het marktpleintje staat het ook vol van de kraampjes met fruit en belegde broodjes. Elke middag sandwichke eten deed me ook deugd op vlak van voeding.

13 juli Luang Prabang bezoeken + vliegen naar Hanoi (19:55) + slapen
OF 13 juli volledige dag in Luang Prabang, 14 juli naar Hanoi vliegen (19:55)

15 juli vliegen naar Hanoi
Hanoi bezoeken + slapen

Vliegen lijkt me de beste oplossing die ik ook zelf nam. Was wel geen goedkope vlucht ... Maar beter dan die 24 uur durende busrit, die soms nog langer is.

16 juli Hanoi bezoeken
nachtbus/-trein naar Sapa

Hanoi is echt verstand op nul! Zeker een bezoek waard hoor! Leuke sfeer, goeie museums (ho chi minh!!) en die gevangenis bezoeken.
Maar het is zoooo druk door al die brommers. Groot contrast met Laos.

Ik heb de nachttrein genomen naar Sapa. Achteraf gezien is de bus veel goedkoper, en duurt minder lang.
Maar natuurlijk is de trein iets beter om te slapen ... Aan jullie de keuze wat het best is.

Let ook op dat de tours die je boekt via de hotels in Vietnam wel eens kunnen tegenvallen... Beter niet in uw ho(s)tels boeken.

Ik heb de trein geboekt via hotel. Was wel zeer basic! in tegenstelling tot de foto's van de mooie wagons die ze me toonden.
Maar goed genoeg voor mij om te slapen... :)

Al de rest van Sapa heb ik op m'n eigen geregeld. Trein stopt eigenlijk in Lao Cai. Van hieruit moet je naar Sapa de bus nemen (+- 1 uur).
Ik heb de bus genomen naar Bac Ha voor de zondagmarkt. Google dit zeker eens, want is ook de moeite.
Maar omdat ik hier zaterdag al was, had ik een ganse dag vrij, terwijl de toeristen pas zondagmorgen met tientallen bussen arriveren.
Zalig om daar alleen rond te lopen! Rijstvelden op te zoeken en te wandelen door dorpjes waar niemand anders waarschijnlijk al geweest was.
Het is ook een aanrader om vanaf het begin op de markt te zijn! (Lees: vooraleer andere toeristen toekomen) Want dan is het een overrompeling en lijkt het fake.

Van hieruit kan je de bus naar Sapa nemen

Sapa is eigenlijk een shithole, waar alles fake is en iedereen geld van jou wilt. Als je gaat wandelen... Probeer het zonder gids te doen.
Ook al volgen ze jou tot 1km aan een stuk ... gewoon negeren.

17 juli Sapa bezoeken + slapen
18 juli Sapa bezoeken
nachtbus/-trein naar Hanoi
19 juli bus + boot naar Ha Long Bay / Cat Ba
Ha Long Bay bezoeken + slapen

Ik ging naar Cat Ba... Super goed meegevallen. Lekker rustig en prachtig!
Ha Long Bay zelf moet je denk ik ietwat proberen te vermijden qua toerisme.

20 juli Ha Long Bay bezoeken + slapen
21 juli Ha Long Bay bezoeken + 21 juli Ha Long Bay bezoeken + slapen
met boot en bus naar Ninh Binh (6 uur) 22 juli met boot en bus naar ninh binh (6u)
Ninh Binh slapen Ninh binh bezoeken

Ninh Binh is ook mooi! Maar ze zijn hier terug uit op jou geld... Afzetters haha

Ik had hier ook terug overnacht, en was weg met het eerste bootje. Leuke ervaring! In de terugreis kruisten we tal van anderen, en dan voel ik me terug in een zoo.

De rest van de dag had ik een wandeling gemaakt van Tam Coc tot die mua caves. Met google maps door velden in bijna een rechte lijn ernaar toe.
Goeie ervaring!

Backpackers hostel met samenwerkend reisbureau trekt wel op niets! Ik ging naar het reisbureau ernaast, en een super lieve dame heeft me daar geholpen, een maaltijd aangeboden. En omdat ik al uitgecheckt was, mocht ik haar prive douche nog eens gebruiken voraleer ik de nachtbus op ging tot Phong Nha.

Als je nog plaats hebt in de planning. Probeer naar Phong Nha te gaan!!! En bezoek de grootste grotten van de wereld daar.
O.a. Paradise cave is er prachtig gewoon! Nachtbus naar Hué stopt er toch sowieso. Huur er een brommer voor enkele euro's, en rij de lus van 60km ofzo rond de grotten... Het echte vietnam

22 juli Ninh Binh/Tam Coc/Trang An bezoeken + slapen
23 juli Ninh Binh/Tam Coc/Trang An bezoeken 23 juli Ninh Binh bezoeken
nachttrein naar Hué nachttrein naar Hué
24 juli Hué bezoeken + slapen

In Hué was ik ziek ... Die oude gebouwen enzo bezocht. Niet zo heel veel van opgestoken. Maar dat lag waarschijnlijk gewoon aan m'n gezondheid
Ik heb hier jammergenoeg de tomben gemist doordat ik niet zo ver wou gaan, zonder toilet in de buurt.

25 juli bus naar Hoi An (6 uur)
Hoi An bezoeken + slapen Hoi An een dag minder?
26 juli Hoi An bezoeken + slapen MAAR ideaal weer voor strand

Hoi An heeft idd stranden ... Maar ik ben geen strandmens, en zo bijzonder leken ze me niet.
De sfeer is hier s'avonds wel leuk en mooi verlicht. zeker een bezoek waard! Maar 3 dagen is zeker lang genoeg.
Ik zou dit misschien een dag inkorten en Phong Nha ertussen plooien. :-D

27 juli Hoi An bezoeken + slapen
28 juli vliegen naar Ho Chi Minh
Ho Chi Minh bezoeken + slapen
29 juli Ho Chi Minh bezoeken + slapen

In Ho Chi Minh was ik het allemaal een beetje moe! Drukte nog erger dan Hanoi! Ikzelf moest vluchten uit de stad, of ik ging een volledig verkeerd beeld van Vietnam hebben...
Bezoek hier wel de oorlogsmuseum! Zeer confronterend maar realiteit! En misschien de tunnels uit het stad (heb ik gemist)
2 dagen is dus genoeg. Je kan hier evengoed 4 dagen vullen. Maar als je langere periode aan het reizen bent, heb je af en toe nood aan rust (ik toch)

30 juli met bus naar Can Tho (4 uur)
Mekongdelta bezoeken
slapen in Can Tho (Green Village)

Heb ik ook gedaan! Meer dan die markt op water is er niet echt. Verwacht er ook niet zo veel van.
Op foto's lijkt dit iets spectaculairder dan in realiteit. Doch een leuke ervaring!

31 juli Can Tho
met bus naar Chau Doc (5 uur)
Chau Doc slapen

Hier is niet veel... Goed om te slapen, en dag erop bus naar PP te gaan.
Een volle dag is denk ik hier niet nodig, tenzij wij iets gemist hebben.

1 aug Chau Doc bezoeken + slapen
2 aug ferry naar Phnomh Penh
Phnomh Penh bezoeken + slapen
3 aug Phnomh Penh bezoeken + slapen

Hier moet je minimum een dag stilstaan bij de verschrikkelijke recente gebeurtenissen!! Je zal direct een volledig ander beeld krijgen over het land en z'n zeer jonge populatie.
Ik zou het bezoek naar de killing fields, gevangenis/museum, ... wel op dezelfde dag plaatsen, want dit doet toch iets met jou.

4 aug boot naar Siem Reap (5 uur)
Siem Reap bezoeken + slapen
5 aug Siem Reap bezoeken + slapen

Sommigen bezoeken de tempels voor 3 dagen ... Ik nam 1- dag pas (geboekt via hostel), en had hiermee voldoende!
Een intensieve dag toont het mooiste van Angkor Wat (= must see). De overige dagen zouden voor mij saai zijn, aangezien het uiteindelijke veel hetzelfde is.

6 aug Siem Reap bezoeken
bus trein taxi naar Khao Yai National Park + slapen

Lange reis! Geloof de tijden op internet niet.
Ik ging nog 2 nachten naar Battambang, voor de bamboe trein enzo. Ook een leuke plaats om te stoppen.

Vanaf hier deed ik er een volledige dag over tot Bangkok (ik dacht van 10u smorgens tot 9u savonds), in een minivan.

Stof tot nadenken dus ... :)

7 aug Khao Yai National Park bezoeken + slapen
8 aug Khao Yai National Park + slapen

Khao Yai deed ik al twee maal gedurende andere reizen. Ik heb er nooit overnacht, dus weet niet of het de moeite is. Maar voor zover ik denk is 3 dagen misschien ook een dag te veel? Misschien is 2 nachten 2 dagen voldoende. Maar ik kan er ook naast zitten hoor.
Ik zou hier misschien nog een dag wijzigen naar een dag Ayuthaya.

9 aug Khao Yai National Park bezoeken
bus naar Bangkok (2u50)
slapen in Bangkok
10 aug Bangkok bezoeken
11 aug vliegen naar Peking 01:45 (= 4 uur vliegen)
aankomst Peking 6:45 plaatselijke tijd
Peking bezoeken
12 aug vliegen naar Brussel 01:20
aankomst in Brussel 5:55 (= 10 uur 35 vliegen)

World Nomads Travel Insurance
Bovenaan