Tips voor jotunheimen

Discussie in 'Backpackers Forum' gestart door Kris86, 4 jun 2016.

1. Kris86

Kris86 New Member

Ik en enkele vrienden gaan midden tot eind juli naar Noorwegen Jotunheimen.
    Voor ons een onbekend gebied na voorgaande jaren de Hardangervidda en omgeving meermaals doorkruist te hebben.
    Jotunheimen lijkt me meer hooggebergte te zijn dus ander type weer enzo.
    Ik zoek mensen die er al geweest zijn die tips kunnen delen voor leuke routes en plaatsen maar vooral tips voor uitrusting... type slaapzak, kleding etc... alle tips welkom

Bella vindt dit leuk.

2. Frederik89

Frederik89 Member

Dag Kris ,

Ik ben vorig in november daar geweest ( wat niet echt de perfecte periode was maar bon ) .
    Wat ga je doen? hutten tocht of puur wildkamperen ?als je wildkampeerd kan je de route makkelijk zelf in plannen ik had op voorhand een map van 1:50000 besteld en hier staat echt alles op van die regio en moet je ook niet druk maken dat je zoveel km moet stappen om bij de volgende hut te geraken , maar neem wel aan dat je een dikke week nodig hebt om helemaal rond te raken .

Wandelpaden zijn goed aangeduid en liggen meestal in goede conditie , hoewel bij ons het begin het moeilijkste was om dat het daar heel onduidelijk was maar dan uiteindelijk toch nog goed gekomen , en voor de rest van de trip was het allemaal redelijk duidelijk.

Je mag rekenen op 15-20 graden in de zomer maanden.
    Voor slaapzak raad ik altijd 3 seizoenen aan deze gaan meestal voor comfort tot -5/10 graden en als het te warm is smijt je hem gewoon open maar dan ben je zeker dat warm genoeg hebt want de temperaturen kunnen snachts wel hard dalen , en als je wild kampeerd neem zeker een stevige tent mee ( je kan helaas niet voorspellen of het weer goed of slecht zal zijn ) .

Kwa kledij kan je gewoon trekking gear aandoen neem zeker een warme fleece voor s'avonds mee en regen kledij is zeker een must al is dit maar van die plasticke broeke voor over je gewoon broek aan te trekken , of je kan investeren in goede waterdichte maar ademnemende kledij maar dan ben wel direct wat geld kwijt , jotunheim staat bekend voor onvoorspelbaar weer , Zo had ik vorig jaar in november nog steeds 15 graden overdag maar tot -5 in de nacht.

Meeste mensen beginnen in gjendesheim waar je ook stf hut hebt en je ook informatie en mappen kan kopen. ( er zijn hier ook redelijk wat campings in de buurt ) van hieruit vertrekken de meesten richting het noorden en dan westelijk om dan zo rond jotunheim te gaan en in het zuidelijk gedeelte bij het gjende's meer heb je 2 stf hutten waar je als je wilt terug met de boot richting gjendesheim gaat en anders moet je de berg over wat het wel zwaar maakt zo op het einde :) wat je zeker moet doen is de berg galdhoppigen ( hoogste berg in noorwegen ) , dit licht in het westelijke gedeelte , best is om hier een extra dag voor in te plannen en beneden aan de berg een kamp te maken en dan zonder al te veel gerief de berg op vertrekken want hier ben je ook al makkelijk een halve to 3/4 van de dag aan kwijt.

Ik weet niet hoe je uw voedsel hebt voorbereid , alles van in het begin mee of in de hutten bevoorraden? Water is er genoeg te vinden in de stromende beekjes / riviertjes ( het meest zuivere water wat ik al heb gedronken ^^ ).

Veel succes met je reis , en hopelijk dat de weergoden je gunstig gaan zijn ;)

Btw wanneer ga je?want in november had ik een groot probleem dat veel bruggen over de grotere rivieren waren afgebroken wat leidde tot natte voetjes of een grote omweg ^^ , en ik heb gehoord dat ze pas ergens begin juli die bruggen opbouwen , maar hopelijk ga je daar niet te veel last van hebben.

PS: als je met de wagen naar gjendesheim rijd kan je hem daar laten staan op hun parking maar ze vragen wel 80-100 nok per dag dat je op voorhand moet betalen .

3. Kris86

Kris86 New Member

Hallo Frederik, enorm bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Even snel antwoorden want ik heb amper tijd vandaag.

We gaan vooral wildkamperen, sporadisch misschien eens een hut aandoen, zal van het weer afhangen.
    Ik heb de twee 1:50000 kaarten van jotunheimen, idd super handig om op voorhand al eens in te kijken.
    We zijn 2 weken op pad daar dus we zullen dan mss nog wel eens 1 van de routes buiten Jotunheimen aandoen.

Wat kledij betreft zit het dan prima, geen overdreven zware wintergear nodig dus.

De route gaan we nog eens moeten bekijken maar ik heb al gemerkt dat in Jotunheimen de routes mekaar vaak kruisen, en kan je vele malen van richting veranderen en je aanpassen aan de omstandigheden.

Voedsel nemen we idd van hier mee, ik merk meestal met adventure food, trek n eat en globetrotter.

Wij zijn in jotunheimen van midden tot eind juli.

Bedankt voor de succeswensen en ook nog eens bedankt voor het uitgebreide antwoord dat je gaf.

Jij ook veel plezier met je vakantieplannen

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie