Tsjechië

Status
Niet open voor verdere reacties.

linda

Member
Hallo

We zijn alweer een reisje aan het plannen en graag had ik wat informatie.
We zouden met Pasen van volgend jaar een rondreis in Tsjechië willen doen.
Is in deze periode het weer niet te slecht, koud is niet erg maar ik wil geen sneeuwkettingen gebruiken :)
Kan ik er gemakkelijk geld wisselen? Hoe zit het met overnachtingen? Motel, B & B, boerderij, hotel en wat is de prijs ongeveer. het moet geen 5 sterren zijn, maar ook geen varkensstal :)
Welke plaatsen zijn een bezoekje waard? Gezellige oude dorpjes, mooie natuur enz.

Alle info is welkom, maar het liefst uit eigen ervaring.

Groetjes
Linda

Fred.

Administrator
Forumleiding
Travel Advisor
Geen eigen ervaring, maar toch wat info...

Het klimaat

Klimaattabel

T= temperatuur in graden celsius
R= regendagen
Z= zondagen

T R Z
Januari 3 4 6
Februari 5 4 6
Maart 7 5 7
April 11 4 7
Mei 14 4 7
Juni 18 3 8
Juli 21 3 9
Augustus 23 2 9
September 19 3 8
Oktober 16 3 7
November 11 4 7
December 7 4 6

Algemeen
Het klimaat van het voormalige Tsjecho-Slowakije behoort tot het Midden-Europese type met voornamelijk westelijke oceaanwinden. Naar het oosten wordt de invloed van het continent groter, vooral in bepaalde delen van Slowakije. In Tsjechië is het verschil tussen zomer- en wintertemperaturen minder groot dan in Slowakije. Voor beide landen geldt echter dat in de drie zomermaanden de meeste neerslag valt. De droogste gebieden zijn Midden-Bohemen, Zuid-Moravië en een aantal Zuidslowaakse dalen.

De gemiddelde temperatuur is voor juli, de warmste maand van het jaar 18 graden tot 21 graden Celsius. Als koudste maand geldt januari met een gemiddelde van -5 tot -11 graden Celsius. De gemiddelde neerslag is in de dalen 450 tot 650 mm per jaar en in de bergen 1000 tot 2000 mm.

Praag behoort tot de warmste en droogste plekken van Tsjechië. De stad ligt in een bekken van een aantal rivieren, zoals de Moldau, de Ohre en de Elbe. Daardoor is de Tsjechische hoofdstad gedeeltelijk beschut tegen de wind en de regen; de gemiddelde temperatuur in juli is 19,5 graden Celsius en in januari -0,5 graden Celsius. Ook het neerslagcijfer is heel laag, namelijk 486 mm.

Hetzelfde geldt voor een aantal andere steden en streken in de brede dalen van Bohemen. Plaatsen zoals Marianské Lazne en Cheb, die in het noorden door bergen beschut zijn, hebben een weertype met gemiddeld iets hogere temperaturen dan de omliggende hogere gebieden. De neerslag komt soms niet boven de 460 mm per jaar uit. De overige gebieden in Bohemen worden gekenmerkt door een vrij onstabiel klimaat, dat doet denken aan het Nederlandse weertype. Wat echter van het Nederlandse klimaat afwijkt, is de minder krachtige wind en de grotere sneeuwval. De neerslag is in het westen wat regelmatiger over de maanden van het jaar verdeeld dan elders. De zuidwestenwind zorgt voor veel neerslag aan de westzijde van het Boheemse Woud, soms wel tot 1400 mm per jaar. Het Sudetengebergte heeft een vrij wisselvallig weertype met gemiddeld 800 tot 1530 mm neerslag.

In Moravië hebben de laagvlaktes en dalen in het midden en zuiden een droger klimaat (gemiddeld 600 mm neerslag per jaar) en hogere temperaturen dan in Bohemen. De bergstreken in het noorden zoals de HrubY jesenik en de Beskiden (Beskydy) kennen echter een vrij onstabiel, vochtig weertype met maximaal 1550 mm neerslag.

Actuele Weer
In samenwerking met WeerOnline biedt Tsjechie.nl informatie over het actuele weer in Tsjechië.
Klik hier voor het actuele weer in Brno, Budweis, Cervena, Cheb, Churanov, Holesov, Karlsbad, Kocelovice, Kostelni, Liberec, Lysa Hora, Milesovka, Ostrava, Praag, Pribyslav en Primda.

Tsjechie Onroerend goed - Tsjechie.nl

Bezienswaardigheden

http://www.agoract.cz/main.asp?lan=1&typ=71

Geld en cheques Geld wisselen kunt u bij de grens, bij banken en wisselkantoren in het land. Invoer van Tsjechisch geld is toegestaan. Pinautomaten vindt u in alle grotere steden. Eurocheques en creditkaarten worden op dit moment bijna overal geaccepteerd. De gemiddelde koers is: 100,-- CZK = € 3,30.

[DLMURL]http://www.tsjechoreizen.nl/infocesslo/nl_ces.htm[/DLMURL]

En voor hotels te boeken & prijzen te bekijken & vergelijken kan ik je deze aanraden.

Hotel Bookings

Laatst bewerkt:

Thijs

New Member
Hallo Linda,

Qua geld; gewoon bankkaart meenemen en daar uit de muur halen (pinnen zoals onze noorderburen het een naam geven). Zo doe ik het toch altijd, en nog nooit problemen gehad!

Qua bezoeken; mijn favo's:
- Konopiste & Karlstejn als je kasteelliefhebber bent
- Terezin: http://www.pamatnik-terezin.cz
- en ja, zeker Praag, kan je uren, dagen blijven verdwalen,..
- ... zie link hierboven!

Veel plezier daar. En deze zomer ga ik alvast ook even terug!
Thijs

gonda

Member
Overal mooi

Tsjechië is bijna overal mooi. Wat meer ongewone plaatsjes: Litomerice en Ploskovice ten Noorden van Praag. Ten zuiden van Praag: Hluboka en Ceske Budejovice (wel veel Nederlanders ...). Je kunt ook gewoon op de bonnefooi op de bus stappen en zien waar je terecht komt.
Hotels in Praag [DLMURL="http://openjet.nl/static.jsp?pageName=Hotels"]vind je hier[/DLMURL].

Laatst bewerkt door een moderator:

erikske

New Member
Nooit geld wisselen

Ik denk trouwens dat de euro daar ook al toegekomen is ;)
In ieder geval niet bij die wisselkantoren gaan, is pure oplichting.
Met goede winterbanden kom er overal wel door, ben daar gaan skiën en heb geen kettingen gebruikt. Let wel 0% alkohol in het verkeer en daar is controle op. Kijk ook eens op het tjechie forum
grtjs
Erik

Joost1

New Member
Geld wisselen gaat opzich wel makkelijk hoor, maar het is wel iets duurder natuurlijk.. Ik was in Praag en je kan daar niet met de euro betalen. Er zijn heel veel verschillende geldwissel automaten en shops, dus ik zou niet gelijk naar de eerste gaan die je tegenkomt, maar eerst een beetje de prijzen vergelijken en ook op internet kijken hoeveel kroon een euro waard is.. Ik was wel in een restaurantje waar 2 Italianen met euro´s betaalden, dus schijnbaar kan het wel.. Maar dat is wel echt een uitzondering denk ik.. Dat is in ieder geval de enige keer dat ik dat gezien heb in 11 dagen tijd..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan